Web Analytics Made Easy - Statcounter


مجید تخت روانچی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با تبیین نتایج مذاکرات برجامی با اتحادیه اروپا گفت : امریکایی ها در دو سال و اندی که از اجرای برجام می گذرد بدعهدی های زیادی داشتند به ویژه در دولت جدید این کشور که ترامپ تلاش زیادی کرد که ایران از منافع برجام منتفع نشود که ما این نقض متعدد برجام و نقض عهد امریکا را به کمیسیون مشترک برجام گزارش دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: البته همواره این موضوع مطرح بود که امریکا ممکن است از برجام خارج شود چنانکه خودش در مبارزات انتخاباتی این موضوع را مطرح کرده بود و ما هم از قبل آمادگی داشتیم که در صورت خروج امریکا چه کارهایی باید انجام بدهیم.
تخت روانچی گفت : ترامپ از برجام خارج شد و تصریح کرد که امریکا دیگر عضو برجام نیست و تحریم های ثانویه این کشور را برگرداند البته مدت 85 و 90 روزه برای بازگشت آن تعیین شد. در پی این اقدام ، بلافاصله خانم موگرینی در مصاحبه ای ، نظر اتحادیه اروپا را اینطور بیان کرد که برجام پابرجاست و باید ادامه یابد و اشاره کرد که ایران به تعهداتش عمل کرده چنانکه این در گزارش های مختلف آژانس هم روشن است .
وی افزود : در پی اقدام ترامپ در خروج از برجام، غیر از رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور دیگر، تقریبا همه کشورهای دنیا موضعی در تایید برجام و خلاف موضع امریکا گرفتند که این نشان دهنده انزوای واشنگتن در سطح بین المللی حتی نزد شرکای باسابقه ای است که با آنان روابط نزدیکی دارد .
این دیپلمات ارشد گفت : در پی این اقدام امریکا ، دیپلماسی خیلی فشرده ای را آغاز کردیم و تماس هایی را در سطوح مختلف با اعضای گروه 5 داشتیم که هنوز به برجام متعهدند و تاکید داشتیم که با همه اعضای این گروه ارتباط برقرار کنیم و گفتگوهای تلفنی و سفرهایی داشتیم.
تخت روانچی با اشاره به سفرهای ظریف به پکن، روسیه و اروپا و گفتگوهای تلفنی رئیس جمهور با سران سه کشور اروپایی افزود : در تمام این گفتگوها و مذاکرات تاکید داشتیم که وقت زیادی نداریم ، چند هفته ای وقت داریم تا روشن شود که آیا برجام می تواند ادامه داشته باشد یا نمی تواند و علتش هم روشن است زیرا ایران طبق گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی از آغاز اجرای برجام به تعهداتش عمل کرد اما همه دنیا می دانند که امریکا به تعهداتش در طول این مدت عمل نکرد و در نهایت هم از برجام خارج شد.
وی گفت : اگر برجام بخواهد ادامه داشته باشد نمی تواند یک طرفه اجرا شود و اجرای یکطرفه برجام منطقی نیست و در صحنه بین الملل نیز جایی ندارد و در هر توافقی در روابط بین الملل انتظار است که همه اجزاء توافق به آن پایبند باشند و از جانب همه اجرا شود؛ نمی شود یک طرف اجرا کند و طرف دیگر اجرا نکند.
تخت روانچی تاکید کرد : طبق برجام ، دولت امریکا تعهداتی داشت که باید به آن عمل می کرد و اکنون که از برجام خارج شده است اگر کشورهایی که در برجام مانده اند علاقه مندند که توافق هسته ای ادامه یابد باید بتوانند خسارت هایی را که بر اثر سیاست های امریکا و بازگشت تحریم های ثانویه این کشور به مردم ما وارد می شود جبران کنند.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده برجام گفت : به این کشورها تاکید کردیم که وقت زیادی نداریم و باید اینها را برای ما روشن کنند که چه کار می خواهند انجام بدهند که کشورهای اتحادیه اروپا از نظر سیاسی تاکید کردند که کاملاً از برجام حمایت می کنند و باید همه آن را به طور کامل اجرا کنند .
وی افزود : در بیانیه ای که موگرینی پس از اجلاس بروکسل قرائت کرد به روشنی ملاحظه کردید که حمایت سیاسی اتحادیه اروپا از برجام در حوزه های مختلفی مانند بانک، حمل و نقل، نفت و انرژی که ایران باید از اجرای برجام منتفع شود خیلی روشن و صریح بود. کمیسیونر انرژی این اتحادیه نیز به تهران سفر کرد و مذاکرات خوبی انجام شد .
تخت روانچی تصریح کرد: به اروپایی ها گفتیم که فقط اظهار حمایت زبانی فایده ندارد یعنی اینکه صرفاً از طریق بیانیه بخواهند بگویند برجام اجرا شود کافی نیست ، البته این بخشی از دیپلماسی محسوب می شود و در همه جای دنیا رایج است که بیانیه هایی به عنوان اعلامیه سیاسی صادر می شود اما چیزی که ما به عنوان ضرب الاجل تعیین کردیم مبتنی بر فرصت چند هفته ای بود که رئیس جمهور اعلام کرد و طبعا این فرصت نمی تواند به صدور بیانیه های سیاسی منحصر شود.
وی گفت : گفتگوهای کارشناسی خوبی قبل از سفر وزیر امور خارجه به بروکسل انجام شد. مذاکراتی با حضور هیأت کارشناسی ما از دستگاه های مختلف مانند نهادهای اقتصادی، بانکی و حوزه های مختلف با نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان یک مجموعه و نمایندگان سه کشور اروپایی صورت گرفت.
تخت روانچی از ادامه این مذاکرات کارشناسی در یکی دو روز آینده در اروپا خبر داد و افزود : جمعه نیز جلسه کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزرا برگزار می شود که این بار بدون حضور امریکایی هاست . این مذاکرات ادامه دارد تا ببینیم در انتهای چند هفته کار به کجا می رسد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: تخت روانچی برجام بیانیه مهلت اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۷۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات

روحانی رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند.

 

به گزارش سایت رسمی رئیس جمهور سابق ایران، حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم.

دیگر خبرها

  • سیب و زنجیره تولید وابسته به آن از ویژگی‌های منحصر به فرد سمیرم است
  • جنبش حماس با آتش‌بس در غزه موافقت کرد
  • تولید منحصر به فرد گندم در گلستان / صنایع آردی که در رکود به سر می‌برند
  • روسیه: آمریکا در تکاپوی جایگزین‌کردن زلنسکی است
  • مهلت یک‌هفته‌ای استاندار برای ایجاد کارگروه ویژه اشتغال در لرستان
  • ۲۵ اردیبهشت آخرین مهلت صدور مجوز‌های الکترونیکی
  • جزیره هرمز پیشتاز در صدور مجوز الکترونیکی/اعلام آخرین مهلت دریافت مجوز‌های الکترونیکی صنفی
  • سردار رشید: در عملیات وعده صادق، 240 جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند/ اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد/ آمریکا و اروپا رایگان هر امکانی را که رژیم صهیونیستی نیاز داشته باشد، در اختیارش قرار می‌دهند حتی بمب اتم!
  • اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات