Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-28@08:57:07 GMT

سرمایه‌های سرگردان کجا آرام می‌گیرند؟

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۳۸۵۶۶

یک کارشناس بازار سرمایه سوق یافتن سرمایه ها به سمت حوزه‌های مربوط به مسکن، طلا و ارز را به دلیل وجود شرایط عدم اطمینان در بازار سرمایه ارزیابی کرد.

حسین خزلی خرازی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه به طور پیش فرض اگر شرایط عدم اطمینان در کشور حاکم نبود، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری سهام و بورس است، گفت: به دلیل وجود شرایط عدم اطمینان سرمایه در کشور، سرمایه‌داران ترجیح می دهند دارایی‌های خود را به صورت ثابت مانند مسکن، طلا و ارز تبدیل کنند و کمتر به سراغ حوزه‌هایی مانند بورس می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بازار مسکن به لحاظ اقتصادی به اشباع رسیده است، اضافه کرد: با این حال سفته‌بازها همیشه بازار مسکن را جذاب می‌بینند. سفته‌بازی به این معنا است که آنها مسکن را به منظور مصرف نهایی نمی‌خرند بلکه آن را به عنوان کالایی با ارزش می‌خرند تا بعدا گران‌تر بفروشند. با این کار آنها هم می‌توانند سود کنند و هم می‌توانند در شرایط تورمی، ارزش پول خودشان را حفظ کنند تا ثروتشان کم نشود.

خزلی با بیان اینکه اگر سرمایه‌ها به سمت سفته‌بازی در بازار مسکن برود، هیچ رشد اقتصادی ایجاد نمی‌شود، گفت که همه باید کمک کنند تا با کم کردن شرایط عدم اطمینان در بازار، سرمایه‌ها به سمت خرید سهام برود. چرا که سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند باعث ایجاد رشد و رونق اقتصادی شود.

او با بیان اینکه بسیاری از صنایع که سهامشان در بورس است وضعیت تولید و فروش خوبی را در سال ۱۳۹۷ نداشته‌اند، اظهار کرد: با این حال بسیاری از صنایع مانند صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی فضای خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند، اما به دلیل اینکه بسیاری از مردم با این حوزه آشنایی ندارند، کمتر در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اگر بتوانیم سرمایه‌داران را به سمت سرمایه‌گذاری در سهام بنیادی و رشد بورس سوق دهیم، می‌توانیم جلوی سقوط سرمایه‌ها را بگیریم، اضافه کرد: از طرفی شرکت بورس هم باید تسهیلات لازم را به شرکت‌های کوچک‌تر بدهد تا آنها بتوانند راحت‌تر وارد چرخه شوند.

خزلی در پایان اضافه کرد: ورود افراد بی‌اطلاع و ناآشنا به مسائل بورسی به این حوزه راحت نیست. با این حال آنها می‌توانند از طریق مشاوران حرفه‌ای که در این حوزه فعالیت دارند، وارد چرخه سرمایه گذاری در بورس شوند. چرا که این حوزه مانند طلا قابل پیش بینی نیست و کسانی که بدون مشورت و واسطه‌های رسمی وارد می‌شوند، ممکن است دچار ضرر و زیان شوند.

گفتنی است کاهش نرخ سود بانکی در اواسط سال گذشته (۱۳۹۶) باعث شد تا بسیاری از سرمایه‌ها از بانک‌ها خارج شود. سرمایه‌هایی که بر خلاف تصور سیاستگذاران به حوزه‌های صنعتی یا تولیدی وارد نشده، بلکه به بازار ارز و طلا سرازیر شد و در اواخر همان سال هم لتهاباتی را در بازار ارز به دنبال داشت. همین التهابات در بازار ارز باعث شد تا نهایتا بانک مرکزی نرخ سود بانکی را یک شبه تا ۲۲ درصد افزایش دهد، اتفاقی که البته موجب نشد تا سرمایه‌ها به همان سرعت به بانک ها بازگردند. بخشی از این سرمایه ها البته به بازار خاموش مسکن هم سرایت کرد و موجب گرانی نسبی این حوزه هم شد. با این حال برخی از کارشناسان بهترین گزینه برای این سرمایه‌های سرگردان را بورس می‌دانند، بورسی که البته وارد شدن به آن کار ساده‌ای نیست و چه بسا نیازمند مشاوره گرفتن از خبرگان این حوزه باشد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۸۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ شرکت جدید در ۱۴۰۲ بورسی شدند/ ظرفیت های بورس جهت تحقق شعار سال

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید عشقی درباره شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: شعار امسال هم راستا با سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و شعارهای سال‌های گذشته ولی با تاکید و تکیه مضاعف بر توان مردمی کشور تعیین شد.

وی با تاکید بر ظرفیت، توان بالا و آمادگی بازار سرمایه کشور برای پیگیری و تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری، برخی از مهمترین ظرفیت‌ها و فرصت‌های بازار سرمایه و راهکارهای عملی برای جلب مشارکت و جذب سرمایه مردم که توجه ویژه به آن‌ها چه از سوی سیاست‌گذاران و چه از سوی عموم مردم، راهگشای بسیاری از مشکلات صنایع بوده و منجر به جهش تولید و رشد اقتصادی نیز خواهد شد را تشریح کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ظرفیت تأمین منابع مالی و تشکیل سرمایه مورد نیاز صنایع برای پیشبرد و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای با استفاده از ابزارهای تأمین مالی موجود در بازار سرمایه از قبیل انتشار صکوک، افزایش سرمایه، تأمین مالی جمعی و یا تشکیل شرکت سهامی عام پروژه (در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۷۰ همت بوده است) را از جمله ظرفیت‌های بازار سرمایه ذکر کرد و توضیح داد: عرضه اولیه شرکت‌های سودآور و کم ریسک با تمرکز بر شرکت‌های دانش‌بنیان یکی دیگر از فرصت‌های این بازار است؛ به عنوان مثال در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۰ شرکت جدید وارد بازار سرمایه شد.

عشقی همچنین افزایش میزان سهام شناور بنگاه‌های اقتصادی موفق پذیرفته شده در بورس و فرابورس و ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در جذب منابع غیرمولد و خرد مردم با ذائقه و توان ریسک‌پذیری مختلف (از صندوق‌های تضمین اصل و درآمد ثابت تا صندوق‌های سهامی و اهرمی که عمدتاً در سال‌های گذشته با ابتکار عمل سازمان بورس و نهادهای مالی طراحی و راه‌اندازی شده‌اند) را از دیگر ظرفیت‌های بازار سرمایه برشمرد.

وی در ادامه به الزامات و پیش‌نیازهایی که رعایت آن‌ها از سوی سیاست‌گذاران و متولیان منجر به توفیق در تحقق شعار سال چه در بخش جلب «مشارکت مردم» و چه در بخش «جهش تولید» می‌شود، پرداخت و تصریح کرد: افزایش شفافیت و قابلیت پیش‌بینی‌پذیری متغیرهای اقتصادی و عوامل مؤثر بر صنایع به منظور صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران، افزایش اعتماد عمومی به نظام سرمایه‌گذاری در کشور و ایجاد انگیزه برای هدایت سرمایه به سمت پروژه‌های تولیدی، خروج از بخشی‌نگری توسط دستگاه‌های ذیربط در اقتصاد کشور و اتخاذ تصمیمات به‌صورت هماهنگ و فرابخشی به منظور افزایش اثربخشی و کاهش عوارض تصمیمات یک بخش بر سایر بخش‌ها، معرفی فرصت‌ها و ارتقا مشوق‌های سرمایه‌گذاری عمومی به‌خصوص در پروژه‌های پیشران و دانش‌بنیان دارای صرفه اقتصادی، ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری در جامعه و افزایش آگاهی مردم نسبت به منافع بلندمدت سرمایه‌گذاری در صنایع تولیدی و تأثیر مثبت آن بر توسعه و رشد اقتصادی کشور و افزایش نظارت بر کسب‌وکارهای غیررسمی و فرار مالیاتی در بازارهای خارج از بورس از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 6062183

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • بازار سرمایه کاهشی شد
  • سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام
  • رکورد فرار سرمایه از بورس شکسته شد
  • ۳۰ شرکت جدید در ۱۴۰۲ بورسی شدند/ ظرفیت های بورس جهت تحقق شعار سال
  • کارشناس بازار سرمایه: رکورد فرار سرمایه از بورس شکسته شد
  • رکورد فرار سرمایه از بورس شکسته شد؛ خروج ۹۰ همت پول حقیقی
  • ورود نقدینگی حقیقی‌ها در روز مثبت شاخص کل بورس