Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@18:29:22 GMT

نوشیدنی‌های مفید و مضر ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۳۸۷۹۳

کم آبی ممکن است موجب خستگی، ضعف، خواب‌آلودگی و ... شود از آنجایی که امسال نیز ماه رمضان هوا گرم است بهتر است با نوشیدنی‌های خوب و بد برای رفع عطش آشنا شوید. ناطقان: گرما هر آدمی را کلافه می‌کند. این‌گونه می‌شود که عرق جاری می‌شود و بدن ما آب و املاح زیادی از دست می‌دهد. اگر این آب از دست رفته جبران نشوند خستگی، ضعف، خواب‌آلودگی و حتی مرگ فرد را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



باید بدانید که بدن از 60 تا 70 درصد و مغز به تنهایی از 70 درصد آب تشکیل شده است و 90 درصد ریه‌هایمان نیز از آب است. از آنجایی که امسال نیز ماه رمضان در گرمای تابستان است بهتر است با نوشیدنی‌های خوب و بد برای رفع عطش آشنا شوید.

آب بهترین نوشیدنی
گرچه نمی‌توان آب را بهترین ضدعطش نامید اما برای تأمین مایعات بدن لازم است. آب سلول‌های بدن را احیا و جریان خون را فعال می‌کند. البته توصیه نمی‌شود روزه‌تان را با مثلاً یک لیوان آب یخ افطار کنید و یا بین افطار مدام آب بنوشید. اما باید بدانید که بدن بیش از هر چیز دیگر به آب نیاز دارد.


تخم شربتی و خاکشیر دو یار دیرین
رقص دانه‌های تخم شربتی و خاکشیر در لیوان کریستال دل و جان را صفا می‌دهد. این دو نوشیدنی بدون تحمیل کالری (در صورتی که شکر زیادی برای تهیه شربت استفاده نکنید) نه تنها عطش را برطرف می‌کنند بلکه باک ویتامین و مواد معدنی بدن را نیز پر می‌کنند. شاید باورتان نشود که کلسیم تخم شربتی 5 تا 6 برابر بیشتر از شیر است و پتاسیم، آهن، منیزیم و زینک خوبی به بدن می‌رساند. خاکشیر نیز دوستدار دستگاه گوارش، ضدیبوست، اشتهاآور، ضدجوش، دوستدار سلامت پوست، تب بر و سرشار از ویتامین C است.

شربت عرقیجات: صفای روح
اگر برای رفع عطش سراغ نوشیدنی‌های گازدار و شیرین می‌روید سخت در اشتباهید. قند و گاز موجود در این نوشیدنی‌ها خیلی زود باعث ایجاد کرامپ معده می‌شود و عطشتان را بیشتر و بیشتر می‌کند

عرق بیدمشک، مقداری گلاب، اندکی نعنا و اگر می‌خواهید حسابی خوش به حالتان شود کمی زعفران و مقداری شکر یا نبات را مخلوط کرده و در یخچال قرار دهید تا خنک شود. این شربت علاوه بر رفع عطش اعصابتان را آرام و قلب نازنینتان را تقویت می‌کند.
بیدمشک آرام بخش و خون ساز است و گلاب مقوی قلب، افزایش دهنده میل جنسی، ضدالتهاب و تقویت کننده معده بوده و در کل حالتان را جا می‌آورد.

آب با چند برش خیار
اگر طعم آب خالی را دوست ندارید دست به کار شوید. می‌توانید به آب نصف خیار، 5 پر نعنا، یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه و 2 قاشق چای‌خوری شکر افزوده و یک نوشیدنی ضدعطش، خنک و مفید میل کنید.

آب‌میوه‌ها به شرط خانگی
برای ایجاد تنوع در نوشیدنی‌های تابستانی سراغ آب‌میوه‌هایی مانند آب پرتقال یا آب هویج و غیره بروید. البته سراغ انواع خانگی و صد درصد طبیعی. خوبی آب میوه‌ها این است که منبع ویتامین هستند. اما از آنجایی که هیچ گلی بی خار نیست قند زیاد موجود در آب میوه‌ها نیز نقطه ضعف آن‌ها محسوب می‌شود. چون قند باعث عطش می‌شود بنابراین می‌توانید آب‌میوه‌تان را با اندکی آب رقیق کنید تا دلتان را نزند.

شیرکاکائو: یار ورزشکاران
اگر با وجود روزه‌داری اهل ورزش هستید از شیرکاکائو غافل نشوید چون هم‌زمان آب، پروتئین و کلسیم بدنتان را تأمین می‌کنید. حتماً از شیر کم چرب استفاده کنید که حاوی 80 تا 91 درصد آب است. از آنجایی که این نوشیدنی نیز شیرین است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

نه بگویید به کوکاکولا و رفقا
اگر برای رفع عطش سراغ نوشیدنی‌های گازدار و شیرین می‌روید سخت در اشتباهید. قند و گاز موجود در این نوشیدنی‌ها خیلی زود باعث ایجاد کرامپ معده می‌شود و عطشتان را بیشتر و بیشتر می‌کند. این قبیل نوشیدنی‌ها علاوه بر تحمیل کالری زیاد به بدن آن را از کلسیم و دیگر مواد معدنی خالی می‌کنند.

نه بگویید به آب‌های خیلی معدنی
آب‌هایی که مواد معدنی زیادی دارند بدن را بیش از پیش خسته می‌کنند. در واقع آب‌های سرشار از مواد معدنی ارگان‌های تصفیه کننده مانند کبد و کلیه‌ها را تحریک کرده و باعث خستگی بدن می‌شوند.

نه بگویید به چای و قهوه زیاد
چون این دو نوشیدنی ادرارآور هستند و با مصرف زیاد آن‌ها مدام باید راه دستشویی را در پیش بگیرید. کاری که در دمای بالا به نفع بدن نیست و باید تا حد امکان آب بدن را حفظ کرد. البته این اتفاق برای چای و قهوه خورهای قهار رخ می‌دهد و مصرف متعادل این دو نوشیدنی مشکلی ایجاد نمی‌کند. می‌توانید به جای چای داغ که عرقتان را در می‌آورد چای گلاسه بنوشید. برای تهیه این نوشیدنی داخل یک لیتر آب جوش یک تا دو عدد چای کیسه‌ای بیندازید و 10 دقیقه دم کنید. سپس دو قاشق شکر و مقداری آب لیمو نیز به آن اضافه کنید. چای را 6 ساعت در یخچال قرار دهید تا حسابی خنک شود. چند پر نعنا در آن انداخته و میل کنید.

نه بگویید به نوشیدنی‌های انرژی‌زا
اکثر نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی کافئین هستند. در نتیجه ادرارآور بوده و آب بدن را از بین می‌برند. اگر اهل ورزش هستید و می‌خواهید از این نوشیدنی‌ها مصرف کنید حتماً به دنبال انواع کم کالری و کم قند آن‌ها باشید. البته از مصرف آب کافی در قبل، حین و بعد از ورزش نیز غافل نشوید.

نه بگویید به نوشیدنی‌های تگری
درست است که عطش و گرمی هوا باعث می‌شود دلتان برای یک لیوان آب یخ پر بزند اما حواستان باشد هر نوشیدنی تگری باعث ایجاد کرامپ معده می‌شود. منبع: تبیان برچسب ها: نوشیدنی‌های مفید ، نوشیدنی‌های مضر ، ماه رمضان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: نوشیدنی های مفید نوشیدنی های مضر ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۸۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا تصمیمات سال نو خیلی زود به بن‌بست می‌خورد؟/ چند راهکار مفید

علی سلیمی: دوباره آن زمان از سال فرارسیده است که ما تصمیمات هیجان‌انگیز و گاها ترسناکی برای زندگی خود می‌گیریم. بسیاری از ما برای سال نو تصمیمات و اهداف جدیدی را تعیین می‌کنیم. به عنوان مثال اینکه بیشتر ورزش کنیم، غذای سالم بخوریم، برای آینده پول پس‌انداز کنیم، سرگرمی‌های جدیدی پیدا کنیم، زمان بیشتری را با خانواده یا دوستان بگذرانیم، سفر کنیم، بیشتر مطالعه کنیم و به طور کلی زندگی خود را با تمام وجود زندگی کنیم.

مطالعات بارها و بارها نشان داده‌اند که اکثریت قاطع (حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد) تصمیمات سال نو تا پایان ماه اول سال شکست می‌خورند و با هر معیاری این درصد خیلی پایینی است اما فایده‌اش این است که به هر حال خیال راحتی به ما می‌دهد که تا زمان شروع برنامه راحت باشیم. مثلا با خیال راحت آخرین پرخوری‌های خود را داشته باشیم چرا که از سال جدید قرار است سالم غذا بخوریم.

اگر به سالیان گذشته خود نگاه کنیم می‌بینیم که این تجربه تقریبا هر سال برای ما اتفاق می‌افتد و حتما دلیلی دارد که هر سال با شکست مواجه می‌شود. بسیاری از ما دیگر از فریب دادن خودمان و سقوط در ناامیدی اجتناب ناپذیر که اواخر فرودین به سراغ‌مان می‌آید، وقتی می‌بینیم حتی نیمی از برنامه‌هایمان نیز عملی نشده خسته‌ایم. اما شاید استفاده از روش دیگر تعیین اهداف به ما کمک کند. مثلا اینکه به خودمان بگوییم من با ۱۴ فروردین سال جدید مانند هر روز دیگری رفتار خواهم کرد. من تصمیمات روزانه خود ( نه تمام سال) را مشخص می‌کنم. در اینجا چند راهبرد ساده ارائه شده که می‌تواند به شما کمک کند سال جدید حداقل روش جدیدی را برای تعیین اهداف مشخص کنید.

_ اهداف روزانه ( نه سالانه) تعیین کنید.

اهداف باید قابل مدیریت باشند تا قابل تکرار باشند و پس از آن، تکرار تبدیل به عادت می‌شود. مثلا: «امروز غذای کامل و سالم می‌خورم» در مقابل « امسال غذاهای سالم می‌خورم».

_ صبور بودن را تمرین کنید.

به قول لائو تزو:« یک سفر هزار مایلی با یک قدم شروع می‌شود». روی شبانه روز و بیست و چهار ساعت اول و سپس بیست و چهار ساعت بعدی تمرکز کنید.

_ به جای نتیجه، به تلاش خود پاداش دهید.

خیلی از اوقات و به دلایل مختلف ممکن است تلاش‌های ما حداقل در کوتاه مدت نتیجه ندهند و اگر ما صرفا بابت نتیجه را خود را تحسین کنیم و به خودمان پاداش بدهیم ممکن است در این مسیر ناامید و بی‌رمق شویم. برای ادامه‌دار شدن تلاش کردن خود بهتر است این کار را در خود تحسین و تشویق کنیم. مثلا « من با رژیم غذایی و ورزش در مسیر درستی حرکت می‌کنم» در مقابل اینکه « من ۳ کیلو وزن کم کردم».

_ روی کارهای درستی که انجام داده‌اید تمرکز کنید تا اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید.

مثلا « بیشتر اوقات امروز خونسردی خود را حفظ کردم» در مقابل « باورم نمی‌شود عصبانی شدم».

_ بهترین مشوق خود باشیم.

ما معمولا بی‌انصاف‌ترین و سختگیر‎ترین منقتد نسبت به خودمان هستیم. انتقادهایی که ما نسبت به خودمان داریم کمتر پیش می‌آید که نسبت به دیگران داشته باشیم. خودتان را تشویق کنید و به خودتان بگویید که با مثلا دوست عزیزی که در حال تلاش است که بیشتر کار کند و بهتر باشد، گاهی نیز لغزش‌هایی دارد چه می‌گویید و چگونه رفتار می‌کنید.

_ خودتان را به خاطر اشتباهاتی که انجام داده‌اید ببخشید.

گفتن این حرف آسان و انجام دادن آن بسیار سخت است، زیرا بخشیدن خود مستلزم حل و فصل آسیب‌های روانی فرد از کودکی تا به امروز است. اما به هر حال گام‌های کوچک می‌توانند شروع خوبی برای این راه بزرگ باشند. معمولا آخر شب‌ها سر و کله صدای منتقد درونی که شما را به خاطر کاستی‌های فعالیت آن روز سرزنش می‌کند، پیدا می‌شود. در این مواقع می‌توانید به خودتان یادآوری کنید که یک انسان خطاپذیر هستید و طبیعی است که همه چیز را به بهترین شکل انجام ندهید. همین خطاپذیر بودن و آسیب‌پذیر بودن است که باعث می‌شود با دیگرانی که از آنها حمایت می‌کنیم یا از ما حمایت می‌کنند ارتباط داشته باشیم.

امید است با انجام این تمرین‌ها بتوانید سال جدید را با حال بهتری سپری کنید.

سال نو مبارک

منبع: psychologytoday

بیشتر بخوانید: چرا بیرون خوش‌برخورد و مهربان هستیم ولی در خانه بداخلاق و عصبی

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1883823

دیگر خبرها

  • «شرودر» دوستی با پوتین را مفید دانست
  • کشاورزی ارگانیک؛ مفید یا مضر؟
  • چرا تصمیمات سال نو خیلی زود به بن‌بست می‌خورد؟/ چند راهکار مفید
  • چه شربتی را جایگزین نوشابه و دلستر کنیم؟
  • راه‌های افزایش طول عمر باتری موبایل
  • عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی
  • آیا توصیه به «شمارش گوسفند» برای بی‌خوابی واقعا مفید است؟
  • نوشیدنی‌های موثر در درمان بیماری‌های کلیوی + فیلم
  • خواص مصرف برخی دمنوش‌های مفید در ماه مبارک رمضان
  • انبار بزرگ مواد غذایی و نوشیدنی در آبادان پلمب شد