Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

 به گزارش ایسنا،  الاهرام در مقاله‌ای به قلم مکرم محمد احمد با عنوان «فاصله گرفتن منافع اروپا و آمریکا!» می‌نویسد: به نظر نمی‌رسد که شکاف کنونی در روابط اروپا و آمریکا به زودی ترمیم شود و به احتمال زیاد عمق و گسترش خواهد یافت و دوره جدایی و فاصله گرفتن منافع بین اروپا و آمریکا بازگشت روابط دو طرف به وضعیت دوران جنگ جهانی دوم را محال می سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نویسنده این مقاله ادامه می دهد: ناظران نسبت به آینده روابط اروپا و آمریکا با توجه به توسعه دایره اختلافات طرفین تا حد جنگ تجاری و تصمیم ترامپ برای وضع عوارض  گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا و اختلاف مواضع سیاسی طرفین در مورد برخی مسائل بین‌المللی و آخرین آن تجاوز افراطی اسرائیل به نوار غزه خوش‌بینی زیادی ندارند. علیرغم تلاش اروپائی‌ها برای حفظ روابط قوی خود با دولت ایالات متحده  در همه عرصه ها، اما خروج آمریکا از توافق اتمی ایران که اروپائی ها معتقدند به نفع امنیت و اقتصاد اروپاست، سطح روابط آمریکا و اروپا را به دوره بعد از اشغال عراق توسط آمریکا در ۲۰۳۳ تنزل داد. 

این روزنامه خاطرنشان می کند: نتایج نظرسنجی صورت گرفته توسط روزنامه آلمانی فرانکفورتر الگماینه نشانگر آن است که یک سوم آلمانی‌ها ترامپ را تهدیدی برای امنیت اروپا و خطرناکتر از تهدید پوتین می‌دانند و معتقدند که آلمان باید جدا و به دور از رویکرد آمریکا حرکت کند. مجله آلمانی و موثر اشپیگل نیز بدون واهمه، آلمان را به تبدیل شدن به بخشی از روند مقاومت در مقابل نفوذ آمریکا دعوت کرده است.

الاهرام تصریح کرد: در صورت تداوم ریاست جمهوری ترامپ در دور دوم، برای وی دشوار خواهد بود تا مسئولیت عواقب خلل در روابط اروپا و آمریکا را بپذیرد، زیرا قبل از آمدن ترامپ به کاخ سفید، آمریکا رویکرد و خط مشی شفاف مالی در قبال سیاست‌های اروپائی‌ها و در دفاع از امنیت اروپا داشت و شاهد رویکرد اروپا در تکیه فزاینده بر آمریکا بودیم و اروپا همچنین از فقدان شدید توانمندی و توانایی های نظامی رنج می‌برد. پس ضرورت‌های مهم امنیتی اروپائی‌ها را به تقویت توان نظامی برای تقوت دفاع از خود بدون تکیه بر آمریکا سوق داده است، اما اروپا این واقعیت مهم را درک می‌کند که با یا بدون ترامپ در کاخ سفید، اولویت‌های آمریکا تغییر کرده است، زیرا اختلاف منافع اقتصادی دو طرف عنصر حاکم بر این مساله است. 

مکرم محمد احمد افزود: اکنون سوال مهم در ذهن هر اروپایی این است که آیا اروپائی‌ها، ایالا متحده را به عنوان یک متحد راهبردی برای همیشه و تحت فشارهای منافع متناقض اقتصادی از دست داده‌اند؟ به گمانم پاسخ روشن به این سوال این است که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها همچنان در این مسیر غیرقابل انکار حرکت می‌کنند و بحران بین طرفین در حال گسترش بیشتر است و اصلاح و پرکردن این شکاف منافع، دشوار است؛ زیرا ترامپ برای حفظ منافع اقتصادی آمریکا در وضع عوارض گمرگی بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا تردید نکرد و در آغاز از برد آسان در این جنگ تجاری شادی و هلهله کرد. این کاری است که اروپایی‌ها هم به حدی خفیف‌تر انجام دادند، وقتی دریافتند که در تبعیت از ترامپ در خروج از توافق اتمی بسیار زیان می‌بینند. 

الاهرام تاکید کرد: اروپا به دلیل کمبود شدید منابع و ذخایر انرژی و افزایش حجم مصرف انرژی و تمایل اروپا به عدم اتکای کامل به واردات انرژی از روسیه، اروپا درصدد ائتلاف با کشورهای خاورمیانه برآمده است، زیرا تکیه بر نفت و گاز خاورمیانه برای اروپایی‌ها امنیت بیشتری دارد. شاید این امر مشوق اصلی در ورای موضع متفاوت اروپا از آمریکا در حوادث غزه باشد، زیرا امنیت اروپا چسبندگی بیشتر به امنیت جنوب مدیترانه و نزدیکی بیشتری نسبت به ساحل آتلانتیک دارد که تقویت کننده این واقعیت است که منافع در روابط کشورها قوی‌تر و تاثیرگذارتر از هر چیزی است.

انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا و آمریکا ایران و آمریکا ایران و اتحادیه اروپا برجام خروج آمریکا از برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۳۹۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروط کرملین برای مذاکره با آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به استقبال روسیه از مذاکرات با آمریکا، تاکید کرد که این مذاکرات تنها زمانی صورت خواهد گرفت که درباره تمام مسائل مربوطه مباحث جامعی انجام شود.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا دیروز گفت که سفارت مسکو از زمان حمله تروریستی جمعه هفته گذشته به مسکو، به تماس‌های «موقت» با دولت آمریکا بسنده کرده است اما هفته آینده درباره «روابط دوجانبه و اینکه آیا هیچ بختی برای از بین نرفتن تمام و کمال روابط روسیه-آمریکا وجود دارد یا خیر»، رایزنی خواهد کرد.

پسکوف دراین‌باره گفته است: مسکو برای مذاکره با واشنگتن، به حد کفایت «تمایل سیاسی» دارد اما فقط در صورتی که بحث و تبادل نظر به طور تمام و کمال درباره تمام مسائل دخیل صورت گیرد.

وی ادامه داد: ولادیمیر پوتین به دفعات گفته است که ما از مذاکرات استقبال می‌کنیم و اعتقاد داریم که رایزنی جامع درباره تمام موضوعات ضروری است. البته نمی‌توان برخی مسائل که هم‌اکنون در اولویت روابط دوجانبه ما قرار دارد را جدا کرد و صرفا به آنها پرداخت!

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در نوامبر ۲۰۲۳ گفته بود که مسکو در تلاش است تا به این موضوع پی ببرد که در شرایط موجود، آیا مذاکره با آمریکا هیچ معنایی دارد یا خیر.

واشنگتن پس از آغاز جنگ در اوکراین، تقریبا تمام روابط خود با مسکو را قطع کرد. آنتونوف آگوست پارسال گفت که تنها «خرده موضوعاتی» در روابط دو کشور وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به خط اضطراری تنش‌زدایی در سوریه، اکتشافات فضایی و همچنین کار روی مساله عدم اشاره تسلیحات کشتار جمعی اشاره کرد.

کد خبر 6063458

دیگر خبرها

  • هرتزوگ: بایدن دوست فوق‌العاده‌ای برای اسرائیل است
  • آینده بشریت به روابط چین و آمریکا بستگی دارد
  • عراق همچنان «خویشاوند» ایران / روابط تهران- بغداد در ۱۴۰۲
  • استفاده طالبان از بالگردهای آمریکا پیام ضعف واشنگتن است
  • شروط کرملین برای مذاکره با آمریکا
  • حمله وزیر تندرو نتانیاهو به بایدن
  • آمریکا: حمله به رفح مغایر منافع ملی اسراییل است
  • بغداد: آمریکا به روش و زمان خروج از عراق فکر می‌کند
  • بورل: اتحادیه اروپا بر اساس منافع خود از کی‌یف حمایت می‌کند نه علاقه به مردم اوکراین
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟