Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

علل بيماري پرتس اختلال موقت در خونرساني سر استخوان ران در دوران بچگي است
بيماري پرتس چيست؟
بيماري پرتس (Perthes) يکي از علل شايع لنگش در بچه ها بوده است. بيماري پرتس بيشتر در سنين 10-4 سالگي ديده مي شود و شيوع آن در پسر ها پنج برابر دخترها است.
بيماري پرتس در 15-10 درصد موارد دوطرفه است يعني هر دو مفصل ران را گرفتار مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در موارد دوطرفه معمولا شروع بيماري همزمان نيست و وقتي يک مفصل گرفتار مي شود بعد از چند ماه يا يکسال ممکن است مفصل ران مقابل درگير شود. بيماري پرتس از هر ده هزار کودک در يک نفر آنها بروز مي کند.
نام کامل اين بيماري لگ کالو پرتس Legg-Calve-Perthes است. اين نام برگرفته از نام سه پزشک است که در سه نقطه متفاوت دنيا همزمان اين بيماري را کشف کرده اند.
علل بيماري پرتس
علت آن اختلال موقت در خونرساني سر استخوان ران در ناحيه لگن در دوران بچگي است. بيماري پرتس از علل شايع درد مفصل ران و لنگش در بچه ها و از علل شايع آرتروز و ساييدگي مفصل ران در بزرگسالان است.

شيوع بيماري پرتس در پسر ها پنج برابر دخترها است
علايم‌ شايع‌ بيماري پرتس
• درد و سفتي‌ در ناحيه‌ ران‌ و مفصل‌ ران‌. گاهي‌ درگيري‌ دوطرفه‌ است‌.
• درد ساق‌ و اغلب‌ زانو با وجود اينکه‌ اختلال‌ مذکور مفصل‌ ران‌ را گرفتار مي‌کند.
• لنگيدن‌
• اختلاف‌ طول‌ دو اندام‌
عوامل تشديد کننده بيماري
♦ مصرف‌ داروهاي‌ کورتوني‌ به‌ دليل‌ بيماري‌هاي‌ ديگر
♦ وزن‌ بالا
♦ دوره‌ رشد سريع‌ جسمي‌
♦ افزايش‌ بروز در کودکان‌ با وزن‌ کم‌ هنگام‌ تولد و تأخير رشد
عواقب‌ مورد انتظار
با درمان‌ زودرس‌ اغلب‌ در عرض‌ 4-3 سال‌ قابل‌ علاج‌ است‌. تأخير در درمان‌ ممکن‌ است‌ سبب‌ آسيب‌ استخواني‌ دايمي‌ شده‌ و جراحي‌ تعويض‌ مفصل‌ ران‌ را ايجاب‌ کند.
عوارض‌ احتمالي‌
º عفونت‌ استخوان‌
º آسيب‌ دايمي‌ استخوان‌ ران‌ و مفصل‌ ران‌
º اشتباه‌ شدن‌ تشخيص‌ آن‌ با کم‌کاري‌ تيروييد يا کم‌خوني‌ سلول‌ داسي‌ شکل‌

بيماري پرتس (Perthes) يکي از علل شايع لنگش در بچه ها بوده است
تشخيص بيماري پرتس چگونه است؟
براي تشخيص ابتدا پزشک با والدين بچه و خود وي صحبت کرده و اطلاعاتي از مشکلات وي بدست مياورد. سپس بيمار را معاينه مي کند. در معاينه ممکن است حرکات مفصل ران بخصوص دور کردن ران و گاهي چرخش داخلي آن محدود و دردناک باشد. ران اندام تحتاني مبتلا ممکن است کمي لاغرتر از طرف سالم باشد.
تشخيص اين بيماري معمولا به توسط راديوگرافي ساده داده مي شود و در سير بيماري معمولاً عکس برداري هاي متعددي براي مشخص شدن وضعيت پيشرفت بيماري از بيمار به عمل ميايد.
در راديوگرافي ساده در ابتدا تغيير در تراکم قسمتي يا همه اپي فيز سر استخوان ران ديده ميشود و پس از چند ماه ممکن است تغيير شکل استخوان سر ديده شود. پزشک معالج با راديوگرافي هاي سريالي که از لگن بيمار انجام مي دهد وضعيت استخوان سر ران را تحت نظر مي گيرد و برحسب شدت درگيري سر، نوع درمان بيمار را انتخاب مي کند.

تشخيص بيماري پرتس معمولا به توسط راديوگرافي ساده داده مي شود
درمان بيماري پرتس
بيماري پرتس (سياه شدن سر استخوان ران) خودبخود توسط بدن تحت کنترل درميايد. رگ هاي خوني بعد از مدتي مجددا به استخوان مرده هجوم برده و استخوان جديدي در محل تشکيل مي شود.
مهمترين مشکل بيماري پرتس تغيير شکل سر استخوان ران است و هدف از مديريت درماني اين بيماري اين است که به هر قيمتي جلوي تغيير شکل سر استخوان ران گرفته شود.
اصل کلي براي تغيير نکردن سر استخوان ران در طي مدت بيماري ماندن آن در درون حفره استابولوم است. بيماري پرتس (سياه شدن سر استخوان ران ) ممکن است سر استخوان ران در درون حفره استابولوم جابجا شده و کمي به خارج و لبه حفره برود. جابجا شدن سر به طرف لبه خارجي حفره استابولوم موجب مي شود تا فشار زيادي از طرف لبه استابولوم به سر نرم شده وارد شده و موجب تغيير شکل آن شود.
بنابراين هدف درمان بيماري پرتس حفظ سر در دروم حفره استابولوم Containment و ممانعت از جابجا شدن آن به خارج است. گاهي اوقات سر استخوان ران بدون هيچ اقدام درماني در درون حفره استابولوم باقي مي ماند.
در اين صورت بيمار نياز به اقدام درماني خاصي نداشته و بيمار فقط بايد در طول مدت فعاليت بيماري تحت نظر پزشک باشد تا پزشک با معاينه و راديوگرافي هاي سريال مطمئن شود سر درون حفره استابولوم باقي مي ماند.
در صورتي که پزشک متوجه شود سر استخوان ران در حال خارج شدن از حفره استابولوم است اقدامات درماني را شروع مي کند. باز گرداندن و نگهداشتن سر استخوان ران در درون حفره استابولوم در اين بيماران با دو روش انجام مي شود.
* استفاده از بريس
* استفاده از عمل جراحي
مهمترين معيارهايي که پزشک معالج بر اساس آنها تصميم مي گيرد که آيا بيمار فقط بايد تحت نظر باشد يا نياز به درمان بيماري پرتس دارد عبارتند از:
· سن بچه در زمان بروز بيماري پرتس (سياه شدن سر استخوان ران ) زير شش سال يا بالاي آن است.
· دامنه حرکتي مفصل ران خوب بوده يا محدود شده است.
· چه مقدار از سر استخوان ران و بخصوص قسمت خارجي اپي فيز سر استخوان ران درگير شده است.
· آيا سر استخوان ران در داخل حفره استابولوم در حال جابجايي به خارج است.

مهمترين مشکل بيماري پرتس تغيير شکل سر استخوان ران است
درمان غير جراحي بيماري پرتس
معمول ترين روش غير جراحي درمان پرتس استفاده از بريس خاصي به نام بريس اسکاتيش رايت Scotish rite brace است.
اين بريس در ناحيه لگن و ران ها بسته مي شود و هدف از استفاده آن اين است که ران هاي بيمار از هم فاصله بگيرند. با دور شدن ران ها از يکديگر، سر استخوان ران بهتر در داخل حفره استابولوم قرار مي گيرد. با قرار گرفتن بهتر سر استخوان ران در حفره استابولوم، شکل کروي اين حفره بهتر مي تواند از سر استخوان ران محافظت کند و احتمال تغيير شکل سر استخوان را کمتر مي شود.
گردآوري: بخش سلامت بيتوته
منابع:variani.ir
daneshnameh.roshd.ir

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۰۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «ملوک طلوع‌نژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد.وی در سری نخست سریال پایتخت در کنار بازیگران این سریال بخصوص «احمد مهرانفر»، «محسن تنابنده» و «ریما رامین‌فر» ایفای نقش کرد.وی سال‌های سال در عرصه تئاتر نیز فعالیت داشت.

دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتخت

خانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخم های قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.

او در فیلم‌های تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش می‌شد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.

خانم طلوع نژاد در سریال پایتخت نقش لیدر نقی معمولی را بر عهده داشت نقی در پایتخت ۵ در مسابقات ورزشی کشتی شرکت کرده بود و خانم طلوع نژاد به عنوان لیدر در سریال بازی می کرد.

روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ملوک طلوع نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون متولد گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان که با بازی در سریال پایتخت ۵ و پایتخت ۶ به شهرت رسید بر اثر بیماری شایع قارچ سیاه و کرونا و ابتلا به بیماری از شایع ترین خبرهای امسال دارفانی را وداع گفت‌.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902553

دیگر خبرها

  • ضرورت مدیریت مگس میوه در باغات مرکبات و سیاه ریشه
  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
  • مصرف این خوراکی‌ها برای تقویت استخوان واجب است
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • مراقبت‌های ضروری بعد از تعویض مفصل زانو + فیلم
  • این ویتامین را بخورید و این ورزش را انجام دهید؛ پوکی استخوان نمی‌گیرید
  • نجات جان چند بیمار با اعضای بدن کارمند پست
  • برای تقویت استخوان از این ۱۱ خوراکی نگذرید
  • اتفاقی که بعد از نوشیدن هر روز چای در بدن می‌افتد
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس