Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@16:14:56 GMT

پيشگيري و مقابله با مسموميت هاي قارچي

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۴۰۱۸۲

پيشگيري و مقابله با مسموميت هاي قارچي

خبرگزاري آريا -

پيشگيري از مسموميت هاي قارچي
قارچ سمي"آمانيتا"
گونه‌هاي مختلف قارچ سمي وجود دارند، اما در اين ميان قارچ سمي بسيار کُشنده‌اي به نام «آمانيتا» وجود دارد. گونه هاي بسيار سمي اين قارچ به نام آمانيتا فالوئيدس، آمانيتا ورنا و آمانيتا ويروزا داراي سمي مرگبار به نام «آمانيتن» هستند که با جوشاندن، خشک کردن و شستن از بين نمي رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين سم جزو سموم مرگبار طبقه بندي مي شود و ميزان مرگ و مير آن طبق تمام منابع علمي بيش از 60 درصد است.
"آمانيتا" شرايط رشد خاصي دارد و رطوبت طولاني مدت خاک و نيز دماي کمتر از 20 درجه سانتي گراد به مدت طولاني و مستمر بستر رشد مناسبي براي اين قارچ است.
ظاهر اين قارچ بسيار شبيه قارچ خوراکي است و تشخيص آن براي افراد عادي بسيار دشوار است.
ويژگي خاصي که سم اين نوع قارچ دارد اين است که بلافاصله بعد از مصرف آن علائم مسموميت ظاهر نمي شود و حال عمومي فرد کاملا عادي است.
بعد از حداقل شش ساعت تا سه روز علائم مسموميت در افراد آشکار مي شود و اين علائم معمولا با دل پيچه، دل درد، استفراغ و سردرد شروع مي شود. از آنجا که بروز علائم مسموميت با فاصله يک تا دو روزه بعد از مصرف قارچ است بعضا افراد حتي ممکن است فراموش کنند که مسموميت آنها در اثر مصرف اين قارچ بوده است.
بعد از بروز اين علائم با گذشت زمان سم «آمانيتين» در بدن فرد منتشر شده و روي سلولهاي بدن و بويژه هسته سلول، خصوصا آنزيم هاي RNA پلي مراز تاثير مي گذارد و در ميان بافت‌هاي بدن، "کبد" بيشتر مورد هدف قرار مي گيرد که در مسموميت‌هاي اخير نيز افراد از ناحيه کبد دچار مشکل شدند.
نهايتا با گذشت حداکثر يک هفته تا 10 روز بعد از مصرف اين قارچ سمي، فرد ممکن است نياز به پيوند کبد پيدا کند و يا جان خود را از دست دهد.
افرادي که از مرگ در اثر مصرف اين قارچ جان سالم به در مي‌برند ممکن است داراي آسيب هاي جدي در کبد باشند.
اغلب قارچ‌هاي خودرو سمي هستند و تعداد قارچ‌هاي خوراکي بسيار اندکند.

تشخيص قارچ سمي
نوع مسموميت با قارچ‌هاي مختلف متفاوت است برخي مسموميت‌ها بر دستگاه عصبي مرکزي تاثير مي گذارند و برخي اختلالات دستگاه گوارش را موجب مي‌شود و برخي مثل مسموميت با آمانيتا مي تواند بسيار کُشنده باشد.
قارچ عامل مسموميت هموطنانمان از جنس و گونه Amanita virosa است که تا حدودي به قارچ هاي خوراکي شباهت داشته و مي تواند در کنار آنها در محل رويش وجود داشته باشد.
نکات حائز اهميت در پيشگيري و مقابله با مسموميت هاي قارچي:
1. از مصرف قارچ هاي خودرو مخصوصا قارچهايي که در کنار تنها درختان (علي الخصوص درختان خشک شده) مي رويند و يا قارچ هاي جمع آوري شده توسط افراد عادي و يا قارچ هايي که به صورت فله اي عرضه مي شوند، خودداري کنيد. تنها قارچ هايي را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندي هاي داراي مجوزهاي سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و پزشکي مي باشند، مصرف نماييد.
2. شناسايي انواع خوراکي قارچ از انواع سمي تنها بر اساس خصوصيات ظاهري مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسي و گياه شناسي امکان پذير است. بنابراين به توصيه هاي برخي از افراد عادي در تشخيص انواع سمي از انواع خوراکي قارچ توجه نکنيد.
3. مصرف قارچ ها توسط پرندگان و ساير جانوران اهلي و وحشي نشان دهنده غيرسمي بودن قارچ براي انسان نمي باشد.
4. برخي از روش ها و معيارهاي سنتي مانند: تغيير رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، يا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رويش قارچ معيار علمي و صحيحي براي تشخيص عدم سميت قارچ در همه موارد نيست.
5. هرگز قارچ ها را به صورت خام و به مقدار زياد مصرف نکنيد.

نوع مسموميت با قارچ‌هاي مختلف متفاوت است برخي بر دستگاه عصبي مرکزي تاثير مي گذارند
6. برخي از سموم موجود در قارچ ها مقاوم به گرما بوده و فرآيندهاي آماه سازي غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخريب کامل مواد سمي موجود در قارچ نمي باشد.
7. در صورت بروز علايم و نشانه هاي گوارشي (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخيري (12-5 ساعت پس از مصرف خوراکي قارچ)، هر چه سريعتر بيمار را به مرکز درماني تخصصي سم شناسي باليني و مسموميت ها منتقل کنيد. در مواردي که علائم گوارشي بصورت تاخيري (با فاصله بيش از 6 ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد اين دسته از قارچها سميت به مراتب بيشتري دارند و علت اصلي نارسايي حاد کبدي و مرگ تعدادي از هموطنانمان نيز همين مسئله بوده است.
8. انتقال سريع بيمار مسموم به يک مرکز درماني تخصصي مسموميت ها امکان درمان موفقيت آميز را افزايش مي دهد و هر گونه تاخير در اين امر سبب افزايش احتمال شکست درمان و حتي مرگ بيمار مي شود. بنابراين با مشاهده علائم و نشانه هاي باليني اوليه به ويژه از نوع تاخيري در فردي با سابقه مصرف خوراکي قارچ ، از هرگونه خوددرماني و درمان علامتي پرهيز نموده و بيمار را در اسرع وقت به بيمارستان منتقل نماييد.
9. در صورت امکان، نمونه باقي مانده قارچ مصرف شده توسط بيمار را براي شناسايي کادر پزشکي در بيمارستان به همراه داشته باشيد.
چگونه قارچ سمي را از قارچ خوراکي تشخيص دهيم؟
در ادامه با قار‌چ‌هاي سمي و خطرناک جهان که بايد بشدت از آنها دوري کنيد، آشنا شويد.

قارچ سمي بوي نامطبوعي همچون مواد شيميايي دارد
1- قارچ‌هاي آگاريک (Agarics)
تمامي قارچ‌هاي خوراکي خانواده‌ي آگاريک (قارچ‌هاي کلاهک‌دار) داراي تيغه‎‌هاي پره مانند به رنگ‌هاي صورتي، قهوه‌اي يا سياه در زير کلاهک، يک کلاهک سفيد و ساقه تنومند و چاق هستند.
نمونه‌هاي سمي اين قارچ‌ها هم شبيه انواع خوراکي هستند. براي اينکه بتوانيد نوع سمي و خوراکي را از هم تشخيص دهيد، پس از اطمينان از آگاريک بودن قارچ، آن را بو کنيد. نوع خوراکي بايد بوي قارچ بدهد. البته برخي از آنها ته‌بوي بادام يا رازيانه هم دارند.
اما قارچ سمي بوي نامطبوعي همچون مواد شيميايي دارد؛ بويي شبيه يُد يا جوهر هندي.

تشخيص قارچ هاي سمي
2- قارچ‌هاي بولتوس (Boletus)
خانواده قارچ‌هاي بولت، سويلوس و لسينوم را به‌راحتي مي‌توان در طبيعت تشخيص داد زيرا به جاي پره‌‎هاي تيغه‌مانند در زير کلاهک، روزنه‌هاي اسفنجي دارند.
اگر اين روزنه‌ها سفيد، کرم يا زرد باشند، روي کلاهک يا ساقه قارچ هيچ نقطه قرمزي وجود نداشته باشد و پس از برش دادن يا پختن اگر به رنگ آبي تغيير رنگ ندهد، يعني اين قارچ قابل خوردن است و خطري براي سلامتي فرد بدنبال نخواهد داشت.

اغلب قارچ‌هاي کلاهک‌شيري سمي هستند و ترجيحا بايد از تماس با آنها پرهيز کنيد
3- قارچ‌هاي ميلکَپ (Milkcaps)
تمامي قارچ‌هاي ميلکَپ همان‌طور که از نامشان مي‌توان حدس زد، يک مايع شيرمانند از زير کلاهک خود تراوش مي‌کنند. اغلب قارچ‌هاي کلاهک‌شيري سمي هستند و ترجيحا بايد از تماس با آنها پرهيز کنيد.
يعني به‌صورت کلي، از قارچ‌هايي که هنگام تماس با بدنه‌شان، مايع سفيدرنگي همچون شير بيرون مي‌آيد دوري کنيد تا مسموم نشويد.

قارچ‌هاي راسولا اگر طعم تندي داشته باشد يعني سمي است
4- قارچ‌هاي راسولا (Russulas)
قارچ‌هاي راسولا را با نام «تيغه‌هاي شکننده» هم خطاب مي‌کنند زيرا کلاهک و ساقه بسيار ترد و شکننده‌اي دارند. اين قارچ‌ها انواع گوناگوني دارند. در حالي که بعضي از اعضاي اين خانواده مسموم و خطرناک بشمار مي‌روند، شماري ديگر بسيار خوش‌طعم و لذيذ هستند و بعضي ديگر بسيار تلخ و بدمزه.
هيچ روشي براي تشخيص نمونه‌هاي خوراکي و سمي يا تمايز مدل‌هاي خوشمزه از تلخ وجود ندارد. فقط با دانش ژرف و شناخت زياد قارچ‌ها شايد بتوان اين مدل‌ها را از هم تميز داد.
پس از تشخيص اينکه قارچ به خانواده راسولاها تعلق دارد، برخي از مردم تکه بسيار کوچکي از آن را مزه مي‌کنند تا ببينند آيا خوراکي است يا سمي! اگر طعم تندي همچون فلفل داشته باشد يعني سمي است. نمونه‌هاي خوراکي، طعم خوبي دارند.

قارچ‌ فانوسي جک-اُ باعث ايجاد حالت تهوع و گرفتگي عضلاني در انسان مي‌شود
5- قارچ‌هاي فانوسي جک-اُ (Jack-o’-Lantern)
قارچ‌ فانوسي جک-اُ را اغلب با قارچ قيفي خوراکي اشتباه مي‌گيرند. قارچ قيفي خوراکي بسيار محبوب و خوشمزه است. اما jack-o’-lantern حاوي سمي موسوم به موسکارين است. اين ماده شيميايي باعث ايجاد حالت تهوع و گرفتگي عضلاني در انسان مي‌شود. با اينکه اين سم کشنده نيست اما مشکلات گوارشي جدي براي مصرف‌کننده ايجاد خواهد کرد تا جايي که ممکن است فرد در بيمارستان بستري شود.

بيشتر قارچ‌هاي سمي کشور انگستان به خانواده آمانيت تعلق دارند
6- قارچ‌هاي آمانيت (Amanitas)
قارچ‌هاي آمانيت که مگس‌کش هم ناميده مي‌شوند همگي داراي تيغه‌ها و هاگدان‌هاي سفيد رنگ هستند. آنها از کيسه‌هاي غشادار و پيازداري موسوم به ولوا رشد مي‌کنند. فقط شمار اندکي از قارچ‌هاي اين خانواده خوراکي هستند.
بيشتر قارچ‌هاي سمي کشور انگستان به خانواده آمانيت تعلق دارند.

قارچ‌هاي کوچک قهوه‌اي داراي سمي هستند که آمانيت‌ها دارند
7- قارچ‌هاي کوچک قهوه‌اي (Little Brown Mushrooms)
قارچ‌هاي کوچک قهوه‌اي که به‌طور اختصاري LBM نيز نام دارند، بسيار کوچک و تقريبا غير قابل تشخيص هستند. اکثر اين قارچ‌ها خطرناک نيستند اما برخي از آنها سمي بوده و در صورت مصرف، سبب بيمار شدن فرد خواهند شد.
اين قارچ‌ها داراي سمي هستند که آمانيت‌ها دارند. بنابراين توصيه مي‌شود براي اطمينان از اينکه خطري شما را تهديد نمي‌کند، از نزديک شدن به آنها پرهيز کنيد.

قارچ‌هاي مورکلا دروغين فرد را دچار استفراغ يا سرگيجه کند يا حتي منجر به مرگ وي شود
8- قارچ‌هاي مورکلا دروغين (False Morels)
قارچ‌هاي مورکلا در گونه‌هاي مختلفي وجود دارند که اغلب با نمونه‌هاي واقعي و خوراکي آن اشتباه گرفته مي‌شوند. بسياري از مورکلاهاي جعلي و دروغين حاوي سموم شيميايي هستند که در صورت مصرف ممکن است فرد را دچار استفراغ يا سرگيجه کند يا حتي منجر به مرگ وي شود.
قوانين موجود براي تشخيص انواع قارچ‌ها
♦ از دست زدن به قارچ‌هايي که داراي تيغه‌هاي سفيدرنگ هستند، روي ساقه خود اندام دامن‌مانند يا پيازي‌شکل دارند يا در پايين ساقه کيسه دارند، بشدت پرهيز کنيد. بيشتر قارچ‌هاي سمي خانواده آمانيت به اين شکل در طبيعت حضور دارند.
♦ از دست زدن و مصرف قارچ‌هايي که داراي کلاهک يا ساقه قرمزرنگ هستند بشدت دوري کنيد. بسياري از قارچ‌هاي سمي همچون فلاي آگاريک چنين ويژگي‌هاي دارند.
♦ هرگز قارچي که در طبيعت پيدا مي‌کنيد را مصرف نکنيد مگر اينکه 100 درصد از خوراکي بودن آن مطمئن باشيد.
گردآوري:بخش سرگرمي بيتوته
منابع:mehrnews.com
isna.ir
rooziato.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۰۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است

مرکز پژوهش‌های مجلس در یک گزارش جامع ابعاد فقر در سال۱۴۰۱ را با جزئیات ارائه کرد.   به گزارش دنیای اقتصاد، برخی از نکات این گزارش قابل تامل است. این گزارش می‌گوید که میزان مصرف کالری نیمی از جمعیت ایرانی‌ها در سال۱۴۰۱ کمتر از حد استاندارد (یعنی ۲۱۰۰کالری در روز) است. از سوی دیگر، همه دهک‌ها از میزان کالری خود نسبت به سال۱۴۰۰ کم کرده‌اند. این کاهش کالری در دهک‌های متوسط شدیدتر بوده است.   از نگاه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دو عامل در این روند، نقش اصلی را ایفا کرده‌اند؛ نخست اینکه خانوار‌ها به‌دلیل تورم بالای مواد غذایی و افزایش سایر هزینه‌ها نظیر مسکن، سعی کرده‌اند که مصرف غذایی خود را کاهش دهند. نکته دیگر اینکه خانوار‌ها به‌دلیل چشم‌انداز نامطلوب اقتصاد، سعی کرده‌ا‌ند که از میزان کالای خوراکی خود بکاهند تا بتوانند کالا‌های بادوام بیشتری خریداری کنند. این گزارش برآورد کرده است که در سال۱۴۰۲، خط فقر خانوار سه‌نفره در تهران ۱۵.۳ میلیون تومان و برای کل کشور ۸.۲ میلیون تومان بوده است.   بررسی داده‌های مربوط به مصرف کالری ایرانیان در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که بیش از نیمی از افراد کشور کمتر از کالری استاندارد، یعنی کمتر از ۲۱۰۰ کالری در روز استفاده می‌کنند. در سال‌های گذشته تورم مزمن موجب شده قیمت مواد خوراکی افزایش پیدا کند و قدرت اقتصادی مردم کاهش یابد.   با‌ این‌حال دهک‌های مختلف درآمدی واکنش یکسانی در مواجهه با تورم مواد خوراکی نداشته و دهک‌های میانی بیشترین واکنش را به این تورم نشان داده‌اند. با توجه به کاهش حدود ۰.۴ واحد درصدی نرخ فقر در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش میانگین کالری مصرفی می‌تواند به دو دلیل رخ داده باشد. اول آنکه خانوار‌ها به دلیل تورم بالا مصرف موادغذایی را کاهش داده‌اند. دوم آنکه به دلیل چشم‌انداز نامطلوب اقتصاد کشور، ترجیح داده‌اند کالا‌های خوراکی کمتری مصرف کرده و به جای آن کالا‌های بادوام بیشتری خریداری کنند. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود که بستر‌های مناسبی برای رشد اقتصادی پایدار و فراگیر ایجاد شود تا وضعیت فقر نیز به دنبال آن بهبود یابد. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش «وضعیت فقر در ۱۴۰۱» ابعاد مختلف این مساله را بررسی کرده است.   با توجه به شرایط تورمی حاکم بر اقتصاد ایران که در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه پیدا کرده، خط فقر سرانه در کشور به ۲ میلیون و ۵۶۱ هزار تومان رسیده است. با احتساب بعد خانوار، خط فقر برای خانوار ۳ نفره در سال ۱۴۰۱ در حدود ۵ میلیون و ۶۳۴ هزار تومان است. این عدد برای مناطق شهری استان تهران ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان محاسبه شده است. همچنین خط فقر شدید در سال ۱۴۰۱ در حدود ۸۷۵ هزار تومان برای هر نفر برآورد شده که این عدد معادل حداقل نیاز‌های غذایی فرد است. برآورد می‌شود که خطر فقر خانوار سه نفره برای کل کشور در سال ۱۴۰۲ به ۸ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان و در تهران به ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان برسد.   بر اساس خط فقر محاسبه‌شده، نرخ فقر در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ تغییر چندانی نکرده است. در نتیجه جمعیت فقرا در ایران در سال ۱۴۰۱ در حدود ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود. علاوه بر این، شکاف فقر نیز نسبت به سال گذشته تغییر چشمگیری نداشته است. به بیان دیگر نه‌ تنها نرخ فقر در کشور ثابت باقی مانده، بلکه میانگین فاصله از خط فقر نیز در سال گذشته تغییر نداشته است.   مقایسه داده‌ای حداقل دستمزد و خط فقر استانی نشان می‌دهد که حداقل دستمزد در استان‌های تهران، البرز و قم، نمی‌تواند هزینه‌های سبد مصرفی فقر برای یک خانواده ۳ نفره را تامین کند. به عبارت دیگر در این استان‌ها برخی از افراد حتی در صورت داشتن شغل رسمی باز هم فقیر محسوب می‌شوند که از آن با عنوان پدیده شاغلان فقیر یاد می‌شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود در سیاستگذاری عمومی، از جمله در تعیین حداقل دستمزد، تفاوت‌های منطقه‌ای در نظر گرفته شود.   واکنش شدید دهک‌های میانی یکی از معیار‌های مهمی که بر اساس آن وضعیت فقر در یک جامعه سنجیده می‌شود، میزان کالری مصرفی افراد در کشور است. حداقل استاندارد برای هر فرد مصرف ۲۱۰۰ کالری در روز است. بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد که در یک دهه اخیر میانگین کالری مصرفی سرانه ایرانیان کاهش یافته و در سال ۱۴۰۱ به میزانی پایین‌تر از حداقل کالری مورد نیاز برای یک نفر رسیده است.   در واقع در ادامه روند نزولی مصرف کالری در سال ۱۴۰۱ میانگین مصرف کالری در کشور نیز به زیر حد مصرف کالری استاندارد سقوط کرده است. در این سال بیش از نیمی از افراد جامعه در کشور، کمتر از کالری استاندارد مصرف می‌کنند. این مساله یعنی کاهش میانگین کالری مصرفی ایرانیان با توجه به شرایط اقتصادی در سال‌های گذشته چندان دور از انتظار نیست.   در یک دهه اخیر تورم‌های بالا موجب شده قدرت اقتصادی ایرانیان کاهش یابد و این مساله روی سبد مصرفی آنان تاثیر زیادی گذاشته است. با‌این‌حال می‌توان گفت واکنش دهک‌های مختلف درآمدی نسبت به تورم مواد خوراکی متفاوت بوده است. این گزارش بیان می‌کند بیشترین واکنش به افزایش قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها متعلق به دهک‌های میانی درآمدی است. دهک‌های بالای درآمدی عمدتا دارای کالای بادوام و دارایی‌های مالی هستند.   به همین دلیل این افراد توان بیشتری برای پوشش ریسک ناشی از تورم را دارند. این درحالی است که دهک‌های پایین درآمدی به دلیل کم‌کشش بودن کالا‌های خوراکی برای این گروه و همچنین بیشتر بودن یارانه نقدی میزان اندکی از مصرف خود را نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داده‌اند. اما دهک میانی درآمدی از هر دو مولفه محروم بوده است؛ این به معنای آن است که عموما این افراد دارای کالا‌های بادوام و دارایی مالی نیستند و یارانه نقدی هم سهم قابل‌توجهی از سبد هزینه‌های آنان را پوشش نمی‌دهد، به همین دلیل واکنش شدیدتری نسبت به سایر دهک‌ها در مقابل افزایش تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نشان می‌دهند. چشم‌انداز نامطلوب اقتصاد این گزارش بیان می‌کند در سال ۱۴۰۱ مصرف برخی از اقلام خوراکی برای خانوار‌ها در همه دهک‌های درآمدی نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است. اما نحوه کاهش مصرف در دهک‌های مختلف از الگوی یکسانی پیروی نکرده است. با توجه به تورم‌های شدید خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها افراد مصرف خود را از کالای خوراکی و آشامیدنی کاهش داده و مصرف سایر کالا‌ها را جایگزین کرده‌اند.   این مساله برای دهک‌های میانی که به طور نسبی یارانه کمتری را دریافت کرده‌اند به‌وضوح روشن است؛ زیرا در تمامی اقلام، دهک‌های میانی مصرف خود را از این گروه کالا‌ها کم کرده‌اند. کاهش مصرف خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها درحالی اتفاق افتاده که نرخ فقر تقریبا ثابت مانده است. از کاهش مصرف کالای اساسی می‌توان استنباط کرد که با افزایش قیمت مواد خوراکی، خانوار‌ها مصرف خود از این گروه از کالا‌ها را به دو منظور کاهش داده‌اند.   اول اینکه به دلیل افزایش قیمت نسبی کالا‌های اساسی نسبت به سایر کالا‌ها و خدمات، خانوار‌ها مصرف خود از این کالا‌ها را کاهش داده‌اند؛ و دوم آنکه به دلیل چشم‌انداز نامطلوب اقتصاد، خانوار انتظار قیمت بیشتری در آینده دارد؛ در نتیجه با هدف هموار‌سازی، مصرف خود را از کالا‌های مصرفی بی‌دوام کاهش می‌دهد و برعکس مصرف خود را از کالا‌های باداوم افزایش می‌دهد.   هر چند ممکن است کاهش مصرف خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها دلایل دیگری نیز داشته باشد، از جمله اینکه فشار تورمی می‌تواند باعث شود خانوار از مصرف بخشی از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها صرف‌نظر کند تا توان تامین سایر نیاز‌های اساسی را به دست آورد. این مساله به‌خصوص در مورد تامین مسکن بسیار محتمل است. سهم مسکن از کل هزینه خانوار مستاجر در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ در سطح ۳۴ درصد بوده که در سال ۱۴۰۱ به ۳۶ درصد افزایش داشته است. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آماری تکان دهنده از رشد نرخ فقر در کشور / ۵۰ درصد به فقرا اضافه شد سعیدی نماینده چابهار : اگر معادل ریالی اختلاس چای دبش صرف سیستان و بلوچستان می‌شد، دیگر چیزی نمی‌خواستیم اعتراض به بودجه اختصاص شده به حرم امام خمینی

دیگر خبرها

  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • 70 نفر با قارچ‌های سمی مسموم شدند/ افزایش 300 درصدی مسمومیت با قارچ در کشور
  • مسمویت 70 نفر با قارچ‌های سمی/ افزایش 300 درصدی مسمومیت با قارچ در کشور
  • مسمویت 70 نفر با قارچ‌های سمی/ استفراغ عمدی اولین راه جلوگیری از مسمومیت