Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@15:19:31 GMT

سوره حمد مبداشناسی و معادشناسی است

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۴۱۵۷۵

سوره حمد مبداشناسی و معادشناسی است

خبرگزاری شبستان: امام جمعه زاهدان با بیان اینکه انسان با قرائت سوره حمد در عالم روحانیت و معنویت لحظه به لحظه به قرب الهی نزدیک می شود. گفت: سوره حمد مبداشناسی و معادشناسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه زاهدان شب گذشته (2 خرداد) در سومین جلسه تفسیر قرآن کریم با موضوع سبک زندگی بیان داشت: قرآن راه اعتدال را صراط مستقیم می داند؛ صراط مستقیم درخواست تمام وقت مومنان است؛ حداقل در شبانه روز هر مرد مومن و هر زن مومنه10 مرتبه از خدا درخواست صراط مستقیم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: صراط مستقیم دین و آیین در جنبه های عقیدتی و عملی مستقیم که نزدیکترین راه ارتباط با خداوند است؛ اگر مفسلین مصادیقی به نام اسلام، قرآن، پیامبر و امامان راستین تحت عنوان این که این ها مصادیق صراط مستقیم هستند مطرح کردند واقعیت قضیه چنین نیست زیرا که صراط مستقیم آیین و مکتب الهی در جنبه های عقیدتی و عملی است که به عنوان عمل و عقید مستقیم که نزدیکترین راه به خداوند است.

 

امام جمعه زاهدان ادامه داد: اسلام، ایمان، پیامبر و امام تابلو است و این ها در حقیقت راهنمایان صراط مستقیم هستند؛ آری بدون راهنمایی این بزرگواران یا هدایت قرآنی و یا مکتب اسلامی صراط مستقیم حاصل نمی شود.

 

سلیمانی گفت: 113سوره قرآن با کلام خدا آغاز می شود ولی سوره الحمد به عنوان سخن خدا نیست در آهنگ سخن بنده است؛ سوره حمد به طرز مناجات گونه سخن بر زبان بنده جاری می شود.

 

وی افزود: در سوره حمد در آغاز با حمد و ستایش پروردگار مواجه هستیم و قدرت مطلقه پروردگار را به یاد می آوریم.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: سوره حمد هم مبداشناسی و هم معادشناسی است؛ در سوره حمد اول حمد و سپاس پروردگار، دوم بیان قدرت پروردگار و سوم بیان نیازهای ما است و هیچ نیازی بالاتر از فهم راه اعتدال نیست.

 

سلیمانی گفت: انسان وقتی سوره حمد را قرائت می کند با اندک آگاهی و اندک توجه به مفاهیم و معانی این گونه احساس می کند که بر بال فرشتگان قرار دارد و بر آسمانها صعود می کند و در عالم روحانیت و معنویت لحظه به لحظه به قرب الهی نزدیک می شود.

 

وی افزود: از افتخارات و امتیازات اسلام این است که بین مردم و خدا واسطه نمی گذارد؛ غیر از مکاتب انحرافی یا جعلی که بین مردم و خدا واسط می شوند و بهشت فروشی می کنند و جهنم را تحریم می کنند.

 

امام جمعه زاهدان گفت: اگر پیامبر در دین مبین اسلام صاحب نقش و امامان نقش آفرین هستند نقش مهندسی  را دارند به مانند دربانی که مهمان را به خانه هدایت می کند.

 

سلیمانی گفت: در سوره حمد وقتی آدم مشغول قرائت می شود چنان پیوند و ارتباط با خداوند پیدا می کند که حتی انبیا و فرشتگان بی نقش می شوند؛ تو هستی و هم سخنی با پروردگارت؛ کسی در این وسط نقش وساطت را ندارد هر چه است رابطه مستقیم خودت با خدا خودت است اما در دیگر ادیان واسطه وجود دارد.

 

وی افزود: ویژگی دیگر سوره حمد این است که اساس، پایه و عمق قرآن است؛ شما در سوره حمد صراط مستقیم می طلبی، یعنی هدف قرآن تعلیم صراط مستقیم است؛ یک حقیقت که تورات، زبور و کل قرآن فاقد و محروم از آن حقیقت است و آن سوره حمد است؛ سوره حمد همه محتوای قرآن که همانا توحید و شناخت صفات پروردگار، بیان معاد رستاخیز و هدایت و بیان حاکمیت مطلق پروردگار بیان مقام ربوبیت را در خود گنجانده است.

 

امام جمعه زاهدان در خاتمه گفت: توحید ذات و توحید صفات توحید افعال و توحید عبادات در سوره حمد است

پایان پیام/291

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان دولت ماه مبارک رمضان مجلس برجام خبرگزاری شبستان نمایشگاه قرآن کانون های مساجد آذربایجان غربی سالروز آزادسازی خرمشهر سوره حمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۱۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر حیدری: «وعده صادق» تحقق آیات سوره عنکبوت بود/ پدافند در حادثه اصفهان با هوشمندی عمل کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیر «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش، در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران به دستاورد‌های تاریخی عملیات «وعده صادق» اشاره کرد و گفت: اولین دستاورد عملیات «وعده صادق» تحقق آیات قرآن در سوره عنکبوت و آیه ۴۱ آن بود که می‌فرماید خانه‌ای سست‌تر از خانه عنکبوت وجود ندارد.

وی ادامه داد: نیروهای مسلح کشورمان با پیروزی‌های غرورآفرین بار دیگر توانستند لبیک گوی امام انقلاب باشند و  در این  عملیات ولایت‌مداری نیرو های مسلح به منصه ظهور رسید.

به‌گفته امیر سرلشکر حیدری، رزمندگان اسلام در سپاه پاسداران، ستاد کل و ارتش مقدس جمهوری اسلامی این وعده الهی را محقق کردند و موشک‌ها و پهپاد‌های دورزن و نقطه‌زن نیروی هوافضای سپاه با کمک هم‌رزمانشان در ارتش توانستند از گنبد آهنین عبور کنند و لرزه‌ای تاریخی بر اندام دشمن بیندازند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: از دیگر دستاورد‌های وعده صادق محقق کردن فرامین امام انقلاب و رهبر عزیزمان بود که فرمودند دوران بزن در رو گذشته است و رژیم صهیونیستی باید تنبیه شود.

وی تأکید کرد: رزمندگان عزیز اسلام در سپاه و ارتش بودند که رژیم صهیونیستی را تنبیه کردند و رژیم صهیونیستی باید بداند اگر دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اصغر فرهادی بخشی از هنر انقلاب است/ هنری که نگاه اصلاحی دارد
  • امیر حیدری: «وعده صادق» تحقق آیات سوره عنکبوت بود/ پدافند در حادثه اصفهان با هوشمندی عمل کرد
  • سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته است
  • اجیری و مزدوری در اسلام مکروه است / نباید تمام حیثیت علمی و عملی انسان در اختیار کارفرما باشد
  • شاخصه‌های هنر انقلاب در دانشگاه درست تعریف نشده است
  • «هیس، هیچی نیس!» روی آنتن تلویزیون می‌رود
  • «هیس، هیچی نیس!» از یک اردیبهشت به آنتن می‌رسد/ رونمایی از پوستر
  • یک سریال فانتزی جایگزین «رستگاری» شد
  • فانتزی «هیس، هیچی نیس!» از اول اردیبهشت روی آنتن می‌رود
  • چرا برخی نعمت‌ها بر بنی‌اسرائیل حرام شد؟