Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز، برخی منابع خارجی عنوان می‌کنند در صورت اجرایی شدن تحریم های جدید آمریکا، چیزی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه از بازار ایران در اروپا از دست خواهد رفت و بعد از این اتفاق، شرق آسیا هم از این موضوع تبعیت کرده و طی دو سال، صادرات نفت ایران به حدود یک میلیون بشکه خواهد رسید. 
  گرچه این تحریم ها ممکن است بازاریابی نفت ایران را با چالش هایی مواجه کند؛ اما باید خاطرنشان کرد که حجم این تحریم ها، خطرناک تر از تحریم های سال ۹۰ نیست؛ چراکه در آن زمان اجماع جهانی در رابطه با تحریم نفتی ایران وجود داشت، اما اکنون اروپا هم به جمع مدافعان حفظ برجام پیوسته است و همین موضوع، کار را اندکی سهل‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این میان اظهارنظرهای متفاوتی در رابطه با تحریم‌های جدید آمریکا شنیده می‌شود. برخی بر این باورند که تحریم های جدیدآمریکا به مانندتحریم های گذشته تاثیرگذار نخواهد بود؛ اما با این وجود وزارت نفت باید با بهره‌گیری از تجربیات گذشته، به صورت چراغ خاموش به حرکت خود ادامه دهد.
هدایت الله خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه در تحریم های سال ۹۰ به بعد، بزرگترین ضربه در حوزه تجارت نفت، تحریم بانک مرکزی بود، گفت: تا آن زمان، هیچ گاه بانک مرکزی ایران تحریم نشده بود؛ ولی آمریکا با پایش دقیق اقتصاد ایران، بانک مرکزی را در لیست تحریم قرار داد تا عملا، اقتصاد کشور را تضعیف کند.

مبادلات بانکی، پاشنه آشیل فروش نفت؟
وی ادامه داد: اصولا در فروش نفت، چند بخش مهم وجود دارد. یکی قراردادها، دیگری بیمه، بخش دیگر حمل و نقل و از همه مهمتر بخش مبادلات بانکی است. در سه بخش نخست، امکان دور زدن تحریم ها با روش هایی خاص وجود داشت؛ ولی وقتی سیستم بانکی روی ایران بسته شد، همه چیز به اغماء رفت.

خادمی با اشاره به تعطیل شدن بانک مرکزی در آن روزها، گفت: با تحریم بانک مرکزی، عملا پول فروش نفت ایران بلوکه شد؛ زیرا بر اساس روابط مالی شرکت ملی نفت و بانک مرکزی، همه عواید فروش نفت به حساب های بانک مرکزی در بانک های جهان واریز می شد که با این تحریم، پول نفت بلوکه گردید که البته پس از برجام به صورت مرحله ای آزاد شد.

وی تصریح کرد: در آن مقطع به بعد، همه وظایف بانک مرکزی به شرکت ملی نفت ایران واگذار شد؛ به طوری که این شرکت مجبور بود برای واردات کالاهای اساسی و دارو وارد عمل شود؛ در حالی که چنین وظیفه ای نداشت؛ البته در تحریم های فعلی خبری از تحریم بانک مرکزی ایران نیست و رئیس کل بانک مرکزی تحریم شده است.

این عضو خانه ملت در پاسخ به این پرسش که بهترین راهکار برای عدم کاهش صادرات نفت چیست، گفت: کاهش صادرات نفت یک بحث است و عدم واریز درآمدهای نفتی به حساب ایران یک بحث دیگر. در بخش نخست باید با در نظر گرفتن امتیازاتی خاص که در این مواقع مرسوم هستند، بازار خود را حفظ کنیم و در مرحله بعد، به سمت پیمان های ارزی با برخی مشتریان روی بیاوریم. مثلا چینی ها به تازگی نفت را با یوآن معامله می‌کنند که مورد استقبال شرکت های نفتی جهان هم قرار گرفته است و ما نیز می توانیم از این روش برای فروش به چین استفاده کنیم؛ هرچند که برای تبدیل یوآن به یورو، ممکن است ناچار شویم هزینه ای پرداخت کنیم.

مدیرعامل اسبق شرکت حفاری شمال، جنگ امروز آمریکا را با ایران جنگ اقتصادی دانست و افزود: دشمنان کشور قصد دارند با ایجاد اخلال اقتصادی و نفتی در ایران، کشور را دچار هرج و مرج کنند و در این میان، مسئولان کشور و دولت باید با هوشمندی دقیقی برنامه های آمریکا را خنثی کنند.

تضمین به روش چشم آبی ها/وقتی اروپایی ها آستین بالا بزنند
در همین باره، افشین خدابنده، کارشناس حوزه بین الملل با اشاره به زمزمه های ورود بانک های مرکزی اروپا به موضوع تسویه حساب نفتی با ایران گفت: این یک گام مهم است که اروپایی ها برای تضمین برجام، می خواهند بانک های مرکزی خود را وارد عمل کنند تا جایگزین بانک های خصوصی شوند؛ چراکه چه بانک های بزرگ و چه بانک های کوچک خصوصی اروپایی نمی توانند چنین ریسکی را بپذیرند و چنانچه اروپایی ها به وعده های خود عمل کنند، مشکلی حادی در این باره وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در طرح تحریمی آمریکا، امکان دور زدن آنها وجود دارد گفت: مهمترین بخش از این تحریم ها، دسترسی ایران به شبکه مبادلات بانکی است و از آنجایی که ایران رسما اعلام کرده است نفت خود را با ارز یورو می فروشد، بانک های اروپایی دیگر مشکلی برای تسویه حساب با بانک مرکزی ایران نخواهند داشت؛ هرچند که باید از جزئیات این پیشنهاد و تکنیک های تسویه حساب، اطلاعات بیشتری کسب شود.

وی تاکید کرد: مشکل اصلی ایران در تحریم های نفتی زمانی حاد می شد که کشور به شبکه سوئیفت یورویی اروپا در بروکسل دسترسی نداشت؛ ولی امروز با چنین پدیده ای روبرو نیستیم؛ گرچه برای بانک های اروپایی خصوصی برای تبدیل یورو به دلار در اتاق پایاپای مبادلات دلار مشکل ایجاد خواهد شد؛ ولی در صورت حضور بانک های مرکزی کشورهای اروپایی خریدار نفت ایران در تسویه حساب مالی با ایران، این ریسک تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

منبع:مهر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۱۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق وزرای اروپایی برای کاهش خشم کشاورزان

وزرای کشاورزی اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل در واکنش به اعتراضات گسترده کشاورزان علیه سیاست های این اتحادیه درباره کاهش مقررات زیست محیطی به نفع این قشر توافق کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس شاو" آلمان، برای سومین بار از ابتدای سال جاری میلادی صدها تراکتور متعلق به کشاورزان معترض محله اروپایی بروکسل را مسدود کردند. کشاورزان معترض که به ویژه اهل بلژیک بودند یونجه های زیادی را انباشته کردند و لاستیک ها را آتش زدند. حالا در جریان این اعتراضات کشورهای اتحادیه اروپا تصمیم گرفته اند مقررات زیست محیطی را کاهش دهند.

وزرای کشاورزی اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل تصمیم گرفتند کار را برای کشاورزان با تعهدات کمتر و آزادی عمل بیشتر آسان تر کنند. در جریان این دیدار اعتراضاتی توسط کشاورزان در بروکسل انجام شد.

مارک فسنو، وزیر کشاورزی و غذای فرانسه تاکید کرد «این امتیازی به کشاورزان نیست. "این یک پژواک است، پاسخی به آنچه آنها در مورد مشکلات اساسی در سیاست مشترک کشاورزی (CAP) گفته اند و درست است و به همین دلیل است که من فکر می کنم این یک اقدام معقول است."

در واکنش به اعتراضات کشاورزان، اتحادیه اروپا قوانین را برای کشت محصولات صید تسهیل می کند. به این ترتیب کشورهای عضو اتحادیه اروپا آزادی عمل بیشتری برای تصمیم گیری در مورد خاک هایی که در کدام فصل باید محافظت شود، خواهند داشت. کشاورزان همچنان از تعهد اختصاص بخشی از زمین های زراعی خود به منظور حفاظت از گونه ها معاف خواهند بود.

بر این اساس مزارع با مساحت کمتر از 10 هکتار از کنترل و مجازات صاحبانش معاف است. این امر بر دو سوم دریافت کنندگان پرداخت های مستقیم تحت CAP تأثیر می گذارد. مسئولین امیدوارند که این امر به طور قابل توجهی هزینه های اداری را بدون تأثیر بر اهداف زیست محیطی کاهش دهد.

"دیوید کلارینوال"، وزیر مسئول بلژیک که در حال حاضر ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد نیز گفت: ما به نظرات کشاورزان خود گوش داده‌ایم و به سرعت برای رفع نگرانی‌های آنها در دورانی که آن ها با چالش های زیادی روبرو هستند اقدام کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال، اقدامات پوشش زمستانی باید انعطاف پذیرتر شود یا انعطاف پذیری بیشتری در تناوب زراعی تضمین شود. به گفته وی، بسته دوم ایجاد یک مرکز رصد قیمت ها را در نظر می گیرد تا بتواند به سرعت به کاهش قیمت ها واکنش نشان دهد.

کلارینوال می‌گوید: «بنابراین این مجموعه اقدامات متعددی است که همگی بر قیمت‌ها در بازار تأثیر می‌گذارد تا به طور خاص درآمد کشاورزان را افزایش دهد.

جم اوزدمیر، وزیر کشاورزی فدرال آلمان نیز از این اقدامات حمایت کرده و با این حال تاکید کرد که اتحادیه اروپا نباید از حفاظت از محیط زیست دست بکشد.

نوربرت توتسنیگ، همکار اتریشی او نیز از این تسهیلات استقبال کرده و گفت: آنها انعطاف پذیری بیشتری را برای کشاورزان به ارمغان می آورند. این به معنای تسکین از نظر کنترل ها، به ویژه برای شرکت های کوچکتر است. وی افزود: به نظر من، اکنون لازم است که این پیشنهادها به سرعت اجرا شود به سرعت تاثیرات خود را نشان دهد.

مدتهاست در چندین کشور اروپایی، کشاورزان و انجمن های آنها به کاهش قیمت ها، مقررات زیست محیطی جدید از بروکسل و واردات محصولات کشاورزی از اوکراین اعتراض می کنند. کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است که تعرفه واردات برای برخی از محصولات کشاورزی اوکراین که بالاتر از مقدار مشخصی است مانند تخم مرغ، مرغ و شکر اعمال شود.

فسنو وزیر کشاورزی فرانسه هم اعلام کرد: ما باید از اوکراین از لحاظ نظامی و اقتصادی حمایت کنیم، اما نباید در بازارها عدم تعادل وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر حمایت افکار عمومی و کشاورزی اروپایی خود را از دست بدهیم، به نفع اوکراین و اروپا نخواهد بود. ما طرفدار یک موقعیت متعادل هستیم."

مذاکرات در این زمینه همچنان ادامه دارد. این تسهیلات برای کشاورزان قرار است به سرعت تصمیم گیری شود و در پایان ماه آوریل در پارلمان اتحادیه اروپا تصویب شود.

توافق ضد مهاجرتی اتحادیه اروپا با مصراتحادیه اروپا قوانین یکسانی را برای هوش مصنوعی اعمال می‌کند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنگ اوکراین اولویت های اروپایی ها را تغییر داده است
  • خیز ترکیه برای میزبانی المپیک ۲۰۳۶
  • سفر قریب‌الوقوع بلینکن به سه کشور اروپایی
  • دیدار نوروزی مدیریت ارشد بانک ایران زمین با کارکنان ادارات مرکزی
  • توافق وزرای اروپایی برای کاهش خشم کشاورزان
  • تحقق جهش تولید با تداوم سیاست تثبیت اقتصادی
  • راه‌اندازی قطارهای جدید «شب بخیر» در اروپا
  • بانک مرکزی اروپا: منتظر موج تورمی مواد غذایی باشید!
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تداوم دیدارها برای لغو تحریم‌ها
  • تاکید بر تداوم دیدار‌ها برای لغو تحریم‌ها