۵ بازیگر مشهوری که هالیوود آنان را کنار گذاشت! +تصاویر
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۴۲۴۹۰
تاریخ سینما بازیگران محبوبی را به خود دیده که روزگاری طرفداران فراوانی در سینما داشتند و تهیه کنندگان برای همکاری با آنها در نوبت میماندند! اما در سالهای بعد با ظهور بازیگران جدید، این ستارگان سینما کم کم از محبوبیت شان کاسته شد و به همان میزان، پیشنهادات سینمایی به آنها به حداقل ممکن رسید.
برترین ها: تاریخ سینما بازیگران محبوبی را به خود دیده که روزگاری طرفداران فراوانی در سینما داشتند و تهیه کنندگان برای همکاری با آنها در نوبت میماندند! اما در سالهای بعد با ظهور بازیگران جدید، این ستارگان سینما کم کم از محبوبیت شان کاسته شد و به همان میزان، پیشنهادات سینمایی به آنها به حداقل ممکن رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش وب سایت مووی مگ، تاریخ سینما بازیگران محبوبی را به خود دیده که روزگاری طرفداران فراوانی در سینما داشتند و تهیه کنندگان برای همکاری با آنها در نوبت میماندند! اما در سالهای بعد با ظهور بازیگران جدید، این ستارگان سینما کم کم از محبوبیت شان کاسته شد و به همان میزان، پیشنهادات سینمایی به آنها به حداقل ممکن رسید.
اینبار در پنج برتر تصمیم گرفته ایم «۵ بازیگر مطرحی که هالیوود آنان را کنار گذاشت!» را معرفی نمائیم تا شما نیز با این بازیگران سابقاً محبوب در سینما آشنا شوید که روزگاری در سطح اول سینما میدرخشیدند ما اکنون به حاشیه رانده شده اند. بدیهی است که در این لیست افرادی نظیر جان کیوزاک نیز میتوانستند حضور داشته باشند، اما محدودیت انتخاب مانع از درج نامشان شد.
۵- برندن فریزر (Brendan Fraser)
کسی فکر نمیکرد که ستاره سری فیلمهای «مومیایی» که نخستین قسمت آن در سال ۱۹۹۹ به موفقیت خیر کنندهای دست یافت و پس از آن چندین دنباله هم برای آن منتشر شد، در سالهای بعد رفته رفته جایگاه خود را به عنوان ستاره از دست دهد و هالیوود او را کنار بگذارد. البته دوران بازیگری فریزر پس از «مومیایی» تا چندین سال ادامه داشت و هالیوود تلاش کرد تا او را در حد یک ستاره سینما حفظ نماید، اما عدم اقبال تماشاگر به فیلمهای این بازیگر، رفته رفته او را از کانون توجهات خارج نمود به حدی که امروز دیگر در سینما جایی برای او نیست و مدتهاست که به تلویزیون کوچ کرده و زمانی هم که به سینما باز میگردد، در آثاری حضور مییابد که اغلب تماشای آنان بر روی نسخه DVD هم بسیار مشکل است!
۴- راب اشنایدر (Rob Schneider)
اگر یک دهه پیش میخواستید فیلم کمدی نگاه کنید، امکان نداشت که با آثار راب اشنایدر مواجه نشوید یا کسی به شما تماشای آثار او را پیشنهاد ندهد! کمدینی که کار خود را از تلویزیون آغاز کرد و به همراه دوست صمیمی اش آدام سندلر، شروع موفقی هم در سینما داشت که نتیجه اش کمدیهای پرفروشی از جمله «حیوان» بود. اما در سالهای اخیر اشنایدر بطور کامل از سطح اول هالیوود فاصله گرفته و با نقشهای فرعی در آثار ضعیف مواجه میشود. البته باید پذیرفت که بهرحال قرار هم نبود که سبک کمدی که اشنایدر به مخاطب عرضه میکرد، همیشه ماندگار و محبوب باقی بماند!
۳ - توبی مگوایر (Tobey Maguire)
مرد عنکبوتی سابق سینما به نظر میرسید که راه ستاره شدن را خیلی زود یاد گرفته و به راحتی خواهد توانست پس از سه گانه «مرد عنکبوتی» بازیگر پولسازی در هالیوود شود. اما درست پس از آنکه ساخت «مرد عنکبوتی ۴» که قرار بود سم ریمی فیلمنامه آن را بنویسد به طول انجامید و سن و سال مگوایر هم بالا رفت و در نهایت پروژه کنسل شد، اقبال مگوایر هم در سینما به پایان رسید.
مگوایر در سالهای اخیر بیش از آنکه بازیگری را دنبال نماید، به تهیه کنندگی روی آورده و آثاری نظیر «The ۵th Wave» و «Pawn Sacrifice» را تهیه و تولید کرده که نتوانستند موفقیتی بدست آورند. بطور واضح مگوایر چند سالی است که از سینما کنار رفته و تهیه کنندگان امروز هالیوود هم علاقهای به استفاده از او ندارند.
۲- جیم کری (Jim Carrey)
جیم کری در دهه ۹۰ میلادی یکی از موفقترین کمدینهای هالیوود بود که اکثر آثارش مانند «ماسک» و «احمق و احمقتر» با فروش بالایی در گیشه مواجه میشد. اما در سالهای اخیر و با ظهور کمدینهای جدید در سینما، هالیوود جیم کری را تقریباً بطور کامل فراموش کرده است بطوریکه او در آثار فراموش شدنی نظیر «برت واندراستون شگفت انگیز» و «پنگوئنهای آقای پاپر» به ایفای نقش میپردازد. البته زندگی شخصی جیم کری و مخصوصاً ماجرای خودکشی نامزد سابقش که خانواده اش، جیم کری را مسئول آن میدانستند نیز مزید بر علت شده تا تهیه کنندگان امروز سینما نیز از او روی گردان شوند بطوریکه قسمت جدید «احمق و احمقتر» هم نتواند او را از این وضعیت نجات دهد.
۱- نیکلاس کیج (Nicolas Cage)
نیکلاس کیج یکی از موفقترین بازیگران دهه ۹۰ هالیوود بود. ستاره بی، چون و چرایی که در آثار مطرحی از جمله «ترک لاس وگاس» و «تغییر چهره» خوش درخشیده بود و به نظر نمیرسید که بتوان به این زودی نقطه پایانی برای دوران حرفهای او در نظر گرفت. اما پس از فیلم «اُردنگی»، دوران ستاره بودن نیکلاس کیج نیز پایان یافت و او به سطح پائین تری از هالیوود منتقل شد. وضعیت نیکلاس کیج در چند سال اخیر به حدی حاد و غیرقابل باور بوده که به نظر میرسد او به هر نوع فیلمنامهای که به دستش میرسد پاسخ مثبت میدهد بطوریکه در یک سال در نزدیک به ۱۰ فیلم مختلف به ایفای نقش میپردازد که اغلب آنان کمتر فرصت اکران پیدا میکنند!
هالیوود نیکلاس کیج که روزگاری ستاره محبوبی بود را کنار گذاشت، اما خودِ او کماکان اعتقاد دارد که یک ستاره سینماست و گواه او نیز کارنامه شلوغ اوست که در آن همه نوع فیلمی پیدا میشود که بسیار با سطح اول سینما فاصله دارند. کیجِ امروز، قابل مقایسه با سالهای دهه ۹۰ نیست.
لینک کوتاه خبر: farda.fr/003R22منبع: فردا
کلیدواژه: تاریخ سینما بازیگران هالیوود هالیوود تصاویر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۲۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرگذشت غمانگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران؛ صدیقه سامی نژاد که بود؟ (+عکس)
دهم اردیبهشتماه سالروز درگذشت بازیگری است که نه تنها به عنوان نخستین هنرپیشه زن ایرانی شناخته میشود بلکه از منظری دیگر او را اولین قربانی در ناتوانیِ بومی کردنِ تفکر مدرن در سینمای ایران میدانند. صدیقه (روحانگیز) سامینژاد بازیگر فیلم «دختر لر» پس از نقشآفرینی در نخستین فیلم خود آنقدر سختی دید که هرگز حاضر به تکرار این تجربه نشد.
به گزارش روزیاتو، نام روحانگیز سامینژاد که متولد سال ۱۲۹۵ در کرمان بود، با بازی در نقش «گلنار» در فیلم «دختر لُر» برای همیشه در تاریخ سینمای ایران باقی مانده است. «دختر لر» نخستین اثر ناطق سینمای ایران است و در سال ۱۳۱۲ توسط خانبهادر اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا ساخته شد.
با پخش «دختر لر» در سینماها که با استقبال فراوانی هم روبرو شد، سامینژاد به شهرت رسید اما بعد سرنوشت بسیار تلخی پیدا کرد.
فریدون جیرانی سال ۱۳۸۹ در دورانی که پخش یک مصاحبه با فریماه فرجامی بعد از سالها بیخبری و با تصاویری تکاندهنده از این ستاره سالهای دور سینما واکنشهای تندی را به دنبال داشت، در مطلبی بیان کرد:
زندگی بازیگران در سینمای ایران تلخ است و این فقط مربوط به سالهای پس از انقلاب نیست. از ابتدای ورود سینما به ایران این سرگذشت تلخ تکرار شده است. ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۷۶ یک روز صبح به دفتر مجله سینما زنگ زدند و گفتند روحانگیز سامینژاد مُرده است. من تا آن روز فکر میکردم روحانگیز سامینژاد باید سالها پیش مرده باشد. به خانه خواهرش عالیه زند تبریزی زنگ زدم و دیدم خبر درست است. رفتم خانه عالیه زند تبریزی و فهمیدم سامینژاد بعدازظهر چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۷۶ در سن ۸۶ سالگی در تنهایی مرده و روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت در قطعه ۳۴ ردیف ۴۴ شماره ۴۶ در جایی گمنامی خاک شده است. رختخواب سامینژاد وسط خانه بود. تنها میراث این اولین بازیگر سینما یک کیسه نایلونی بود و داخل آن یک بسته سیگار، یک شناسنامه و بروشور تانشده «دختر لر».
این کارگردان سینما همچنین گفته بود:
من قبل از دیدن این میراث، تصویر سامینژاد را در فیلم تهامینژاد دیده بودم که گریه میکرد و دیگر هیچ. «ایران قادری» که یک روز سرشناسترین بازیگر تماشاخانه تهران بود، چه شد؟ چگونه مُرد؟ چه کسی خبر داشت؟ و خیلیهای دیگر. ریشه سرگذشت تلخ بازیگران در سینمای ایران را باید در جامعهای جستجو کرد که نتوانسته است تفکر مدرن را بومی کند و در خود حل نماید. متاسفانه اولین قربانیان این ناتوانی بازیگران زن سینما بودند.
عباس بهارلو – مورخ و پژوهشگر سینما – در سال ۱۳۸۱ مطلبی درباره این بازیگر نوشته بود که در بخشهایی از آن آمده است:
وقتی در سال ۱۳۱۲ فیلمِ «دختر لر» ساخته مشترک خانبهادر اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا، که صدیقه سامینژاد در آن نقش «گلنار» را بازی میکرد، در تهران نمایش داده شد، در میان مردمی که برای بار نخست سیمای یک زن ایرانی را بر پرده سینما دیده بودند واکنشهای ناگواری برانگیخت، که بهدرستی روشن نیست ــ و احتمالاً هیچگاه نیز معلوم نخواهد شد ــ که آیا خانم صدیقه سامینژاد تصوری از آن واکنشها در ذهن داشته است یا خیر، و آیا اگر میداشت حاضر به ایفای نقش در آن فیلم میشد؟
گفته میشود که در آن مقطع آوانس اوگانیانس نیز کوششهایی را در زمینه ساخت فیلم انجام میداد و در اینباره بهارلو ادامه داده است:
بهموازات فعالیتهای سختکوشانه اوگانیانس در ایران، عبدالحسین سپنتا و خانبهادر اردشیر ایرانی نیز برای ساختن نخستین فیلم مشترک در هندوستان در جستوجوی بازیگر زنی بودند که زبان فارسی بداند و نقش «گلنار» را در فیلم «دختر لر» بازی کند. تا قبل از دوره پهلویِ اول بازی زنانِ مسلمان در نمایشها و تعزیهها ممنوع بود و بازیگران زنی که در این سالها در فیلمهای اوگانیانس و مرادی ایفای نقش میکردند مانند مادام سیرانوش، لیدا ماطاوسیان، ژاسمین ژوزف، زما اوگانیانس و آسیا قسطانیان (کوستانیان) از بانوان ارمنی بودند که اکثر آنها از صحنه تئاتر به سینما آمده بودند، بههمین دلیل موانع کمتری بر سرِ راه خود داشتند.
سپنتا موفق شد صدیقه (روحانگیز) سامینژاد، همسر یکی از کارکنان کمپانی امپریال فیلم بمبئی، را که از سیزده سالگی از کرمان به هندوستان رفته بود مجاب کند و با این توضیح که نام او بهعنوان نخستین بازیگر زن در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد ــ که شد ــ موافقت او و شوهرش، دماوندی، را برای بازی در فیلمش جلب کند. بدین ترتیب گروه هندی ـ ایرانی عبدالحسین سپنتا و اردشیر ایرانی کار خود را در هندوستان آغاز کرد.
«دختر لر» نخستین بار در سیام آبان ۱۳۱۲ در دو سینمای مایاک (دیدهبان) و سپه بر پرده آمد، و نمایش آن، سال بعد از دوم مردادماه ۱۳۱۳ در سینما مایاک تکرار شد، و پس از یک ماه از چهارم آذر نمایش آن در سینما سپه به مدت پنجاه روز ادامه یافت. سپس با یک دو هفته وقفه در همینسینما از نو بر پرده رفت. استقبال از فیلم بسیار پُرشور بود و حتی «مادر بزرگهای خیلی پیر» هم رفتند تا سرگذشت «دختر لر» را بهچشم ببینند.
ایفای نقش گلنار در «دختر لر» موجب شد که صدیقه سامینژاد چنان انگشتنما و زبانزد خاص و عام شود که هم با دشنام روبرو شد و هم با تشویق برخی مردم در شهرهای مختلف.
سامینژاد در سال ۱۳۴۹ یعنی ۳۷ سال پس از نمایش «دختر لر»، در مستندی از محمد تهامینژاد با نام «سینمای ایران از مشروطیت تا سپنتا» حضور یافت و به روایت زندگی دشوار و پر از رنج خود پرداخت.
از تهامینژاد نقل شده است:
اغلب بهطور کنترلنشدهای میخندید و در حالیکه اشک در چشمانش حلقه زده بود به من گفت که هنگام اقامت در هند ایرانیهای متعصب او را مورد ضربوشتم قرارمیدادند و حتی بطری بهطرفش پرتاب میکردند. بهطوریکه همواره مجبور بود همراه با محافظ از استودیو امپریال فیلم خارج شود.
درباره این چهره مستند دیگری با نام «روحانگیز سامینژاد» به کارگردانی مجید فدایی نیز ساخته شده که در ارتباط با زندگی نخستین بازیگر زن سینمای ایران و ایفاگر نقش «دختر لر» است.
سامینژاد در حالی در ۸۰ سالگی از دنیا رفت که خاطرات زیادی از دورانی که «دختر لر» ساخته شد و حواشی پیرامون آن بازگو نشد. فریدون جیرانی که مطالعات زیادی درباره تاریخ سینما دارد، با بیان اینکه چنین اتفاقی فقط مختص نخستین بازیگران سینما نبوده، در مصاحبهای با ایسنا گفته بود:
بسیاری از بازیگران سینما، حرف و تاریخ سینما را با خود به زیر خاک بردند. من بارها به آنها گفته بودم که اجازه بدهید این اطلاعات به نسلهای دیگر انتقال داده شود، اما بسیاری از آنها به این موضوع توجه نکردند.
قدیمیهای معروف، بریدهاند و سعی میکنند که صحبت نکنند، چون معتقدند سالها به آنها بیلطفی شده است و دل پرگلایهای دارند. مثل ناصر ملک مطیعی که من یک بار از او دعوت کردم تا به خانه سینما بیاید و درباره «چهارراه حوادث» (فیلمی به کارگردانی ساموئل خاچیکیان) صحبت کند و هرچه اصرار کردم موافقت نکرد. فردین هم دق کرد، در حالی که میتوانست بازی کند. در یکی از برنامههای تلویزیونی هفت، بعد از سالها آقای افخمی گفت که اگر به تاریخ سینما مراجعه کنید میبینید که بعد از فیلم «گنج قارون» تعداد سینماهای تهران افزایش پیدا کرده است بنابراین نمیتوان نقش فردین را در تاریخ سینمای ایران انکار کرد اما سالها تلاش شد که این نقش را انکار و حذف کنیم اما نتوانستیم. برای همین بعد از فوت او تشییع جنازه باشکوهی شکل گرفت. او میتوانست بازی کند، چرا بازی نکرد؟ اگر بازی میکرد چه اتفاقی میافتاد؟ در سینمای سی سال اخیر که علی بیغمی وجود نداشت، میتوانست نقش یک پدر را بازی بکند.
کانال عصر ایران در تلگرام