Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@03:04:27 GMT

تولید بسته‌بندی‌های مواد غذایی با فناوری نانو

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۴۴۶۶۲

تولید بسته‌بندی‌های مواد غذایی با فناوری نانو

پژوهشگران دانشگاه شیراز در تحقیقات خود تلاش کردند با کاربرد نانوسلولز، در جهت بهبود خواص بسته بندی‌های مواد غذایی تولید شده از نشاسته و ژلاتین گام بردارند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ستاد توسعه فناوری نانو، امروزه یکی از پرکاربردترین مواد در صنعت بسته بندی مواد غذایی جهت جلوگیری از فساد آنها، پلاستیک‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مواد ضمن داشتن فرایند تولید راحتی و داشتن مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ رطوبت و هوا هزینه‌ پایینی نیز دارند. با توجه به این که این بسته بندی‌های پلیمری، زیست تخریب ناپذیر بوده و مشکلات زیادی را برای محیط زیست ایجاد کرده‌اند، تلاش برای جایگزینی آنها با استفاده از مواد طبیعی زیست تخریب پذیر رو به گسترش است.

دکتر محمد مهدی ظرافت، استادیار دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه شیراز، یکی از محققان این طرح با اشاره به این مطلب که یکی از مواد جایگزین برای بسته بندی‌های پلاستیکی، استفاده از پلیمرهای طبیعی است، عنوان کرد: «پلیمرهای طبیعی معمولاً خواص بسته بندی ضعیف‌تری نسبت به پلیمرهای سنتزی دارند؛ اما این محدودیت را می‌توان با استفاده از افزودنی‌های نانومقیاس، مانند نانوسلولز و نانوذرات رس برطرف کرد و میزان استحکام و عبوردهی گازها و رطوبت را در این نوع پلیمرها بهبود داد».

وی ادامه داد: «به همین منظور در این تحقیق تلاش شد تا اثر اضافه کردن نانوسلولز و کیتوسان به فیلم‌های متشکل ار ترکیب نشاسته و ژلاتین بر خواص این نوع بسته‌بندی‌ها مورد بررسی قرار گیرد».

به گفته‌ ظرافت، بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق، مواد نانومقیاس از جمله نانوسلولز می‌توانند منجر به بهبود خواص فیلم‌های پلیمری طبیعی ساخته شده از نشاسته و ژلاتین شوند و جایگزین مناسبی برای بسته بندی‌های پلیمرهای سنتزی باشند.

وی گفت: «همانگونه که اشاره شد معمولاً استحکام مکانیکی پلیمرهای طبیعی پایین است، اما نتایج این تحقیق نشان داد که اضافه کردن نانوسلولز به ماتریس فیلم می‌تواند استحکام مکانیکی نشاسته را تا ۵۰ درصد افزایش داده و به طور همزمان عبوردهی رطوبت و اکسیژن را نیز کاهش دهد».

به گفته‌ این محقق با توجه به زیست تخریب پذیری فیلم‌های پلیمری طبیعی بزرگ‌ترین مزیت آن در حفاظت از محیط زیست است و باید تلاش شود در میان مدت این نوع بسته بندی‌ها و بسته بندی‌های مشابه صرف نظر از قیمت تمام شده جایگزین مواد پلیمری سنتزی شوند. این نتایج در صنایع بسته بندی مواد غذایی نظیر صنایع بسته بندی شیرینی، میوه، مواد پروتئینی از جمله گوشت و مرغ و ... قابل کاربرد خواهد بود.

ظرافت در خصوص امکان تجاری شدن نتایج به دست آمده عنوان کرد: «این طرح هم اکنون در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده و مطالعاتی جهت ارتقای آن در مقیاس پایلوت نیز صورت گرفته است. در عین حال، در صورت ارتقای طرح تا مقیاس صنعتی، قابلیت کاهش هزینه‌های تمام شده تا حد زیادی وجود دارد. در ایران نیز، تقاضای زیادی جهت این نوع بسته بندی‌ها وجود دارد و در صورت انجام تبلیغات افزایش هم خواهد داشت».

وی خاطر نشان کرد: «در این طرح، جهت بررسی ویژگی‌های مختلف فیلم‌های سنتز شده، آزمون‌های FTIR، XRD، FE-SEM و DSC-TGA و عبوردهی گازها و رطوبت و همچنین آزمون استحکام مکانیکی و آب دوستی روی نمونه‌های مختلف انجام شده‌است».

به گفته این محقق، این بسته بندی جایگزین بسیار بهتری نسبت به نمونه‌های پلاستیکی متداول خواهد بود و افزون بر حفظ محیط زیست، در نگهداری مواد غذایی نیز عملکرد بهتری خواهد داشت.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر محمد مهدی ظرافت، دکتر صمد صباغی- اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز- و مهندس سید مجید نوربخش سلطانی- دانش‌آموخته‌ کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز است.

منبع: مهر

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۴۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724

ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی از پرکاربردترین ظروف در زندگی روزمره هستند. این ظروف برای مصارف مختلفی مانند نگهداری مواد غذایی، حمل و نقل غذا، سرو غذا و ... استفاده می‌شوند.

آرمانی 724 به عنوان یکی از بزرگترین عرضه‌کنندگان ظروف یکبار مصرف در ایران، تنوع گسترده‌ای از ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی را ارائه می‌دهد. این ظروف در سایزها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف موجود هستند و می‌توان از آنها برای مصارف مختلف استفاده کرد.

انواع ظروف یکبار مصرف درب دار

ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی به دلیل مزایای متعددی که دارند، مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند. در ادامه به شرح انواع این ظروف درب دار پلاستیکی می‌پردازیم:

ظروف درب دار شفاف: این ظروف از مواد پلاستیکی شفاف ساخته شده‌اند و برای نگهداری و حمل و نقل مواد غذایی مانند میوه، سبزیجات، سالاد و ... مناسب هستند. ظروف درب دار رنگی: این ظروف در رنگ‌های مختلف موجود هستند و برای سرو غذا در مهمانی‌ها و مجالس مناسب هستند. ظروف درب دار فانتزی: این ظروف در طرح‌های فانتزی و جذاب موجود هستند و برای استفاده کودکان مناسب هستند. ظروف درب دار مخصوص مایکروویو: این ظروف از مواد پلاستیکی مخصوصی ساخته شده‌اند که می‌توان از آنها در مایکروویو استفاده کرد. ظروف میوه و سبزیجات: این ظروف با طراحی شفاف، به شما امکان می‌دهند تا محتویات داخل ظرف را به راحتی مشاهده کنید. ظروف سالاد: این ظروف با درب‌های محکم، برای حمل و نقل و نگهداری سالاد و مواد خوراکی مشابه، ایده‌آل هستند. ظروف سس و مایعات: این ظروف در سایزهای مختلف، برای سرو انواع سس، مایعات و چاشنی‌ها مناسب هستند. ظروف حبوبات و خشکبار: این ظروف برای نگهداری حبوبات، خشکبار و مواد غذایی مشابه، به کار می‌روند.

مزایای استفاده از ظروف درب دار

استفاده از ظروف درب دار مزایای متعددی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنم:

حفظ تازگی و کیفیت مواد غذایی:

جلوگیری از ورود هوا و رطوبت: درب ظروف مانع از ورود هوا و رطوبت به داخل ظرف می‌شود و از فاسد شدن زودهنگام مواد غذایی جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از بو گرفتن: درب ظروف مانع از انتشار بوی مواد غذایی به سایر مواد داخل یخچال یا کابینت می‌شود.

جلوگیری از خشک شدن: درب ظروف مانع از خشک شدن مواد غذایی می‌شود و طراوت و تازگی آنها را حفظ می‌کند.

حفظ سلامت و بهداشت:

جلوگیری از ورود آلودگی: درب ظروف مانع از ورود آلودگی و میکروب به داخل ظرف می‌شود و از بیمار شدن شما جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از ریخت و پاش: درب ظروف مانع از ریخت و پاش مواد غذایی در یخچال یا کابینت می‌شود و نظافت را آسان‌تر می‌کند.

صرفه جویی در فضا:

قابلیت چیدمان آسان: ظروف درب دار به دلیل داشتن اشکال هندسی منظم، به راحتی در یخچال یا کابینت چیده می‌شوند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند.

قابلیت استفاده از فضای عمودی: ظروف درب دار را می‌توان روی هم چید و از فضای عمودی یخچال یا کابینت نیز استفاده کرد.

کاربردهای متنوع:

قابل استفاده در یخچال و فریزر: ظروف درب دار را می‌توان در یخچال و فریزر برای نگهداری مواد غذایی استفاده کرد.

قابل استفاده در مایکروفر: برخی از ظروف درب دار قابلیت استفاده در مایکروفر را نیز دارند.

قابل حمل: ظروف درب دار را می‌توان به راحتی حمل و نقل کرد و از آنها برای سفر یا پیک نیک استفاده کرد.

مزایای زیست محیطی:

کاهش ضایعات مواد غذایی: ظروف درب دار با حفظ تازگی مواد غذایی، به کاهش ضایعات مواد غذایی کمک می‌کنند.

کاهش مصرف پلاستیک: ظروف درب دار قابل استفاده مجدد هستند و می‌توان از آنها به دفعات استفاده کرد و از مصرف پلاستیک یکبار مصرف جلوگیری کرد.

برای مشاهده انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی و اطلاع از قیمت‌ آنها و قیمت سفره یکبار مصرف، به وبسایت پخش ظروف آرمانی 724 مراجعه کنید. آرمانی 724 علاوه بر تنوع و قیمت مناسب، مزایای دیگری نیز به شما ارائه می‌دهد:

ارسال سریع: سفارشات شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سراسر کشور ارسال می‌شوند. ضمانت کیفیت: پخش ظروف آرمانی 724، کیفیت تمام محصولات خود را تضمین می‌کند. پشتیبانی آنلاین: شما می‌توانید در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره، از طریق پشتیبانی آنلاین با کارشناسان آرمانی 724 در ارتباط باشید.

آرمانی 724 با ارائه تنوع گسترده‌ای از ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی، نیازهای مختلف مشتریان خود را برآورده می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت آرمانی 724 یا فروشگاه‌های حضوری این شرکت، انواع ظرف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی را با قیمت مناسب خریداری کنید.

کد خبر 747232

دیگر خبرها

  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • فرآیند تولید و بسته بندی میلیون‌ها همبرگر مرغ در کارخانه (فیلم)
  • تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • مخاطرات عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • فناوری پایدار: دروغی بزرگ!
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724