Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه > سلامت - قارچ‌ها به عنوان جدیدترین پدیده مرگبار عمومی در هفته گذشته، سروصدای زیادی به پا کرد. قصه قارچ‌هایی که مردم را به بیمارستان و حتی گورستان فرستاد از ابتدای ماجرا تا امروز خواندنی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در روزهای هفته ای که در انتهای آن به سر می بریم، ماجرای مسمومیت با قارچ برخی هموطنان در ابتدای این هفته، خبرساز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اولین واکنش رسمی به این ماجرا هشدار نسبت به برداشت قارچ‌های سمی و خودرو در طبیعت  باعث شد مقامات مسئول به مردم توصیه کنند هرقارچی را مصرف نکنید مرگ‌آفرین است! شاید این هشدار دیرهنگام بود چون  از سوی سخنگوی اورژانس کشور خبر رسید ۹ مورد فوتی بر اثر مصرف قارچ اتفاق افتاده است. او به مردم توصیه کرد قارچ فله‌ای مصرف نکنند.

با این حال، گوش کسی به توصیه های دیرهنگام مسئولان بدهکار نبود چون فقط در یک استان مانند آذربایجان غربی آمار مسمومان با قارچ به ۷۱ نفر رسید. ماجرا آن قدر بالا گرفت که فیلمی منتشر شد و در آن از قارچ‌های سمی‌ای که کار ۷۵۰نفر را به بیمارستان کشاند، رونمایی شد.

در اواسط هفته با انتشار آخرین آمار تعداد مسمومان با قارچ در کشور مشخص شد دست کم 800 نفر کارشان به بیمارستان کشیده و دلیل آن هم صاعقه های متعدد، یونیزه شدن هوا و روییدن قارچهای مسموم بوده است. حتی به طور مثال در شمال غرب ایران و در اطراف ارومیه، تعداد مسموم شدگان از قارچ سمی به ۸۰ نفر و یک فوتی رسید.

در این بین گزارشهای متعددی درباره اپیدمی قارچ‌هایی که می‌کشند هم منتشر شد تا علت را مشخص کند و در نهایت عامل و علت اصلی مسومیت‌های قارچی اخیر مشخص شد که گونه قارچی Amanita virosa نام دارد. اورژانس کشور هم در خبر تعجب برانگیز دیگری آخرین آمار تلفات قارچ سمی را ۱۰۱۷ مسموم و ۱۵ نفر فوت‌شده اعلام و به تفکیک استان‌های درگیر تمامی موارد را مشخص کرد.

قصه هشدارهای مکرر مسئولان دولتی با این گزارش به انتها نرسید چون قارچ‌های سمی همچنان قربانی می‌گیرند و مشخص شد کشته‌شدگان به ۱۸ نفر رسیده و ۱۲ استان درگیر شدند. این گستردگی تاکنون کم سابقه بوده است. حتی قارچ سمی در همدان هم قربانی گرفت.

با وجود کشته شده های بسیار و گستردگی مسمومیت در کشور، وزارت بهداشت تصمیم گرفت مصرف قارچ‌های فله‌ای را ممنوع اعلام کرده و با انتشار علائم مسمویت قارچی، از مردم بخواهد به جوانی خود رحم کنند و جان بر سر شکم نگذارند.

انتظار می رود با وجود بارندگی های مناسب اخیر، باز هم خبری از مسمومیت با قارچهای خودرو و طبیعی شنیده شود، آنجاست که باید دست به دعا برداشت تلفات جانی این خوراکی کشنده به حداقل برسد.  23145



 

کلید واژه‌ها : سازمان غذا و داروی ایران - غذای ناسالم - مسمومیت - مواد غذایی -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۷۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

سیدمحمد حسینی روز جمعه در حاشیه بازدید از مجتمع آموزشی، فرهنگی و تجاری در حال ساخت شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان سمنان افزود: در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نظرات مختلف درباره تعطیلی شنبه و پنجشنبه مطرح شد و پس از اعلام تعطیلی پنجشنبه برخی افراد با تشکیک در نظر کمیسیون اجتماعی، مطرح شدن این موضوع در صحن علنی خواستار هستند.

وی ادامه داد: دولت در پیشنهاد لایحه تعطیلی یک روز دیگر در هفته روز خاصی را مشخص نکرد و فقط به دنبال تصویب قانون تعطیلی بود که اکنون افراد نظر بر این دارند که این روز در مجلس شورای اسلامی مشخص شود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون در تهران و بسیاری مناطق کشور مدرسه‌ها، دانشگاه و برخی دستگاه‌های اجرایی پنجشنبه‌ها تعطیل است، اما برخی افراد به دلیل روابط تجاری و تعاملات، تعطیلی شنبه را مطرح می‌کنند و باید منتظر تصمیم مجلس شورای اسلامی باشیم.

رفع مشکلات کارگری از اولویت‌های دولت سیزدهم

‌معاون امور مجلس رییس جمهور با گرامیداشت هفته کار و کارگر بیان کرد: دولت سیزدهم اهتمام ویژه به رفع مشکلات اقشار مختلف از جمله کارگران دارد که احیای واحد‌های راکد از جمله اقدام‌ها برای اشتغالزایی و رفع مشکل بیکاری این قشر است.

وی با اشاره به احیای بیش از هشت‌هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی راکد در دولت سیزدهم، بیان کرد: احیای واحد‌های راکد نقش مهم در ایجاد فرصت شغلی جدید، حفظ و تثبیت اشتغال دارد.

حسینی ابراز کرد: اجرای طرح‌های عمرانی، اقتصادی، تولیدی و پیشران نقشی مهم در اشتغالزایی و حمایت از جامعه کارگری دارد.

به گفته معاون امور مجلس رییس جمهور، راه‌اندازی واحد‌های پیشران صنعتی، معدنی و پتروشیمی تضمین‌کننده آینده شغلی کارگران است.

وی با تاکید بر تلاش دولت سیزدهم برای رفع مشکلات جامعه کارگران، اظهار کرد: اعتراض‌های شغلی در دولت سیزدهم شده است و در حمایت از قشر زحمت کش کارگران اختلاف نظری بین مسوولان وجود ندارد.

استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح نیست

معاون امور مجلس رییس جمهور درباره خبر‌هایی مبنی بر احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش که طی روز‌های گذشته در فضای مجازی دست به دست شده است، گفت: سه هفته کاری تا پایان فعالیت این دوره از مجلس شورای اسلامی باقیمانده و بعید است چنین مساله‌ای مطرح باشد.

حسینی در عین حال خاطر نشان کرد که اگر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پرسش و نکته‌ای مدنظرشان باشد وزیران پاسخگو خواهند بود.

تجدید میثاق با آرمان‌های شهیدان، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلای سمنان و بازدید از مجتمع آموزشی، فرهنگی و تجاری در حال ساخت شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان سمنان از جمله برنامه‌های سفر روز جمعه معاون امور مجلس رییس جمهور به این استان بود.

دیگر خبرها

  • تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود
  • (ویدئو) تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود
  • اگر دوباره صهیونیست‌ها غلطی کنند سیلی محکم‌تر خواهند خورد
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در روستای کوهمره سرخی
  • صهیونیست‌ها اگر دوباره غلطی کنند سیلی محکم‌تر خواهند خورد
  • خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی
  • آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم
  • مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان
  • افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D