Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - موسيقي ما- «مهرداد عالمي» -نوازنده‌ي ويولون‌سل- به عنوان نوازنده‌ي ايراني در اجراي قطعه‌ي «مادرم ايران» با آهنگسازي «علي رهبري» و خوانندگي «محمد معتمدي» حضور داشت. اين نوازنده‌ي ويولون‌سل، تجربه‌ي خود را از اين اجرا براي «موسيقي ما» چنين توضيح داده است:
«من هم شاهد اجراي پوئم سمفوني «مادرم ايران» به عنوان نوازنده ويلنسل در يكي از بهترين اركسترهاي دولتي كشور تركيه در شهر انتاليا با آهنگسازي و رهبري «علي رهبري» بودم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين پوئم سمفوني، مي‌تواند نماينده‌ي واقعي موسيقي ملي ما در مجامع بين المللي باشد؛ اما در اينجا اين سوال مطرح است که چرا موزيسيني چون علي رهبري كه تمام دنيا تا اين اندازه به او افتخار مي‌كنند، نبايد اثرش - مادرم ايران- را در كشور خودش اجرا كند؟
اين قطعه در هفت موومان (قسمت) و براساس اشعاري از سعدي شيرازي و محمدفريد ناصري (شاعر معاصر) تصنيف و تنظيم شده است. استاد رهبري در اين قطعه به ماهرانه‌ترين شكل ممكن از تِم‌ها و جمله‌هاي ايراني استفاده كرده‌اند و اركستراسيون اين قطعه نيز بي‌نظير است. در اين كنسرت در كنار آقاي علي رهبري، «محمد معتمدي» و «رضا فكري به عنوان خواننده، «باربد بيات» به عنوان دستيار و مدير برنامه هاي استاد علي رهبري و ميلاد عمرانلو به عنوان نوازنده سازهاي كوبه اي و اين‌جانب به عنوان نوازنده ويلنسل در اركستر حضور داشتيم و دعوت افتخاري آقاي علي رهبري از حسين عليزاده نوازنده تار و آهنگساز محبوب ايراني حضور به عمل امد .
‎هر بخش از پوئم سمفوني «مادرم ايران» به يکي از چهره‌هاي شاخص ايراني تقديم شد که از ميان آن‌ها مي‌توان به روح‌الله خالقي، محمدرضا شجريان، مصطفي کمال پورتراب، حسين دهلوي، حسين عليزاده و نيز همدم رهبري (مادر اين آهنگساز) اشاره کرد. ‎شايد جالب ترين قسمت اين پوئم سمفوني موومان آخر آن باشد؛ بخشي كه از تم‌هاي خياباني ايراني استفاده شده و به تمام نوازنده هاي خياباني ايراني تقديم شده. در همان تمرينِ اولِ اين پوئم سمفوني به اين نكته پي بردم كه موسيقي ملي ايران براي پيشرفت و شنيده شدن در دنيا به همچين قطعات و سمفوني‌هايي نياز دارد، چرا كه هم از نظر علم موسيقي -آهنگسازي و اركستر راسيون- و هم از نظر اجرايي و كلام، در سطح بالايي بود، اين موسيقيِ كاملا ايراني در كنسرت، توانست دل ايرانيان و غير ايرانيان را به دست بياورد؛ چون از صلح و دوستي و نفرت از جنگ ميان ملل روايت مي‌كرد. 
من همان اول به استاد علي رهبري گفتم اين قطعه بايد در ايران اجرا شود چون كشور به اين نوع قطعات نياز دارد ، نه قطعات سطحي و زود فراموش شده كه فقط يك بار قابل اجرا هستند و از نظر علمي و موسيقيايي حرفي براي گفتن ندارند؛ جالب است كه اين اجراي بي نظير، توسط اركستر دولتي كشور تركيه در شهر كوچك آنتاليا تنها با چهار تمرين به روي صحنه رفت و در آن نوازندگان خوب و سطح بالا حتي از شهرهايي ديگر چون ازمير و استانبول فقط به خاطر استاد علي رهبري آمده بودند كه در اين اجرا از تجربه و سطح كار بين المللي ايشان استفاده كنند. اين روش تمرين و اجرا من را به ياد اركستر سمفونيك تهران در سال ١٣٩٤و ١٣٩٥ به مديريت علي رهبري انداخت؛ آن زمان براي اجراي قطعات مختلف (براي مثال سمفوني نهم بتهوون) نوازندگان و تك‌خوان‌هايي از شهرهاي ديگر ايران و حتي ايرانيانِ ساکن در كشورهايي چون اتريش و آلمان به تهران مي‌آمدند تا در اجراي اين کنسرت سهيم باشند. اركستر سمفونيك تهران در آن زمان قادر بود با سه روز تمرين قطعات مشكل و مختلف ( نه تكراري ) را در سطح بين المللي اجرا كند.
به ياد مي‌آورم كه در زمان مديريت اركستر سمفونيك تهران توسط استاد علي رهبري با تمام خوبي‌ها و سختي‌هاي كار دو موضوع خيلي مهم فراهم بود و به چشم مي آمد:
١: نظم اركستر در سطح بالايي بود
٢: سطح علمي اركستر در سطح بين المللي بود
اين دو موضوع را حتي بهترين و شاخص ترين نوازندگان ايراني آن دوره به ضرس قاطع اذعان مي‌کنند.
حالا اين تجربه بارِ ديگر در اجراي «مادرم ايران» به آهنگسازي علي رهبري براي من تکرار شد، قطعه‌اي كه بدون سفارش و با عشق ساخته شده است، بر خلاف قطعات سفارشيِ اين روزها كه زود به دست فراموشي سپرده مي شوند؛ من سال‌ها با بسياري از آهنگسازان و رهبران فعاليت کرده‌ام و حالا مي‌توانم با اطمينان بگويم كمتر آهنگساز و رهبري را مانند «علي رهبري» تا اين اندازه هنرمند و وطن پرست ديده‌ام؛ من به عنوان يك ويولن‌سليست ايراني كه تمام سطوح موسيقي اين كشور را تجربه و نصف عمرم را در اركستر سمفونيك تهران نوازندگي كرده‌ام از نزديك به اين امر واقفم كه كشور تركيه و شهر كوچكي مثل آنتاليا که چند اركستر سمفونيك با كيفيت عالي دارد، از وجود علي رهبري كه يك هنرمند ايراني بين المللي است براي رهبري اركستر دعوت مي‌‌‌کند و کشور ايران و وزارت ارشاد از سواد آهنگسازي و رهبري ايشان استفاده نمي‌کنند. به عقيده من كشور ايران بايد تعداد زيادي اركستر سمفونيك دولتي داشته باشد، چرا كه شهرهاي كوچك كشورهاي همسايه حداقل چهار اركستر بزرگ در سطح بين المللي دارند .
به عنوان حرف آخر بايد بگويم ما نوازندگان ايراني به داشتن هنرمند و رهبر اركستر بين المللي چون آقاي علي رهبري افتخار مي‌کنيم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۷۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران

مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» دوندوبای را با تنظیم متفاوت منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» براساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی که شامل دو ویلن، یک ویولا و یک ویلنسل تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافت اثر لطمه‌ای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخش‌هایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما می‌دانیم که آن‌ها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا می‌کنند، رقص‌هایی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و رقص‌ها را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.

مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران می‌دانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه‌صنم و... که آن‌قدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیت‌های کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویش‌ها هستند، سبک‌های مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حائز اهمیت بوده است.

او اضافه کرد: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده می‌کنید ریشه اکثر موسیقی‌های آن دوره، بر اساس موسیقی‌های فولک یا محلی آن بوده که نمونه‌های آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت و... بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمی‌گردد.

وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقی‌های فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آن‌ها با تنظیم‌های جدید، می‌تواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودی‌ها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا این‌ها در بن مایه ایرانی‌ها بوده و با این قطعات ارتباط می‌گیرند.

رهبرارکستر MSA استانبول در پایان نیز گفت: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده می‌کردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا می‌کرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیام استاندار لرستان به مناسبت هفته بسیج سازندگی
  • دویستمین سالگرد سمفونی شماره ۹ بتهوون؛ تاج موسیقی غربی!
  • کسب چهار افتخار علمی بین‌المللی توسط عضو پیوسته فرهنگستان علوم
  • تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
  • انتشار متن نامه شهید سردار زاهدی به رهبری
  • انتشار متن نامه شهید سردار زاهدی به رهبری/ شهید زاهدی چه هدیه‌ای تقدیم رهبر انقلاب کرد؟
  • آیت‌الله جوادی آملی: حجاج باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند
  • توصیه مهم آیت‌الله جوادی‌آملی به روحانیون کاروان‌های حج
  • رهبر حزب سعادت ترکیه از سمت خود کناره گیری می‌کند
  • حجاج ایرانی باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند