Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، از روز گذشته کامیون‌داران و رانندگان خودروهای سنگین برخی از نقاط از جمله شهرستان‌های استان اصفهان برای رساندن صدای خود به گوش مسؤولان، تجمعات صنفی داشته و مطالبات خود را در این تجمع مطرح کردند.

به گفته بیشتر این رانندگان، این اعتراض برای یک یا دو مورد صنفی نیست، بلکه چندین مشکل طی سال‌های اخیر باعث شده که به اصطلاح کارد به استخوان‌شان برسد و دست به اعتصاب بزنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگاران خبرگزاری فارس در شهرستان‌های مختلف استان اصفهان با حضور میدانی در میان رانندگان معترض دلایل اعتراضات آنان را جویا شدند تا صدای آنان را به گوش مسؤولان برسانند.

* دخلی که با ریال و خرجی که با دلار است

یکی از این کامیون‌داران که در این اعتصاب شرکت کرده می‌گوید: دخل‌مان با خرج‌مان جور درنمی‌آید، هزینه قطعات زیاد شده اما کرایه بار برای ما از سال 93 هیچ تغییری نکرده است؛ دخل ما با ریال محاسبه می‌شود اما خرج‌مان با دلار است.

او از هزینه‌های دلالی گلایه می‌کند و می‌افزاید: بیمه کامیون‌داران نیز از 170 هزار تومان به 202 هزار تومان افزایش یافته و علاوه بر آن سهمیه سوخت کمی به ما تعلق می‌گیرد.

این راننده کامیون ادامه می‌دهد: برای حمل باری که کرایه آن 1.9 میلیون تومان است باید 700 هزار تومان کمیسیون بدهیم و این مبلغ برای ما به صرفه نیست.

* تصمیمات جدید برای کامیون‌داران/ بیمه، بازنشستگی و کرایه حل می‌شود

داریوش امامی معاون حمل و نقل سازمان راهداری کشور دیروز در اصفهان و در خصوص مشکلات کامیون‌داران از اتخاذ تصمیمات جدید برای آنان خبر داده و اعلام کرده است: مقرر شد تا بخشی از کرایه‌های حمل و نقل را افزایش دهیم.

او این افزایش میزان کرایه حمل بار را بین 10 تا 20 درصد دانسته و تأکید کرده است: حق بیمه رانندگان کامیون نیز با پیگیری و همراهی سازمان تأمین اجتماعی کشور نیز این مشکل برطرف شده است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری کشور معتقد است: مشکل مقرری بازنشستگی رانندگان نیز با دستور ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تشکیل یک کارگروه ویژه مورد پیگیری قرار گرفته است.

او در پایان می‌افزاید: بارنامه‌های کالا برخط است و در صورت افزایش فعالیت هر راننده سوخت بیشتری به او تعلق می‌گیرد.

نتایج بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس حاکی از آن است که مطالبه اصلی رانندگان بر سر میزان کرایه بار آنان است، به طوری که با آنان باید علاوه بر تحمل فشار ناشی از افزایش قیمت قطعات، لاستیک و حتی بیمه، کرایه بار خود را براساس نرخ 3 سال پیش بگیرند.

*معضلی به نام لوازم یدکی، لاستیک و روغن موتور

علیرضا نادری مدیر یکی از شرکت‌های باربری استان اصفهان مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل کامیون‌داران را میزان نرخ کرایه حمل و نقل می‌داند و تأکید دارد: رانندگان خواستار تعیین نرخ کرایه بر اساس درصد افزایش قیمت لوازم یدکی، لاستیک و روغن موتور کامیون‌ها هستند.

او می‌افزاید: وقتی قیمت یک جفت لاستیک برای هر کامیون از 3 میلیون تومان به 6 میلیون تومان افزایش یافته، دخل و خرج کامیون‌داران با هم جور در نمی‌آید؛ افزایش 20 درصدی نرخ کرایه‌ حمل بار نمی‌تواند افزایش قیمت‌ لاستیک و قطعات کامیون‌ها را جبران کند.

این مدیر شرکت‌ باربری اذعان دارد: مگر یک کامیون‌دار چقدر درآمد دارد که علاوه بر دو برابر شدن قیمت لاستیک‌ها و قطعات کامیون خود، بخواهد تاوان افزایش نرخ بیمه خود را نیز پرداخت کند؟

نادری با اشاره به وضعیت معیشتی کامیون‌داران ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط فعلی، رانندگان کامیون نه تنها نمی‌توانند درآمد کافی داشته باشند بلکه ممکن است در آخر هر ماه به قطعه‌فروشان و لاستیک‌فروشان بدهکار شوند.

او با بیان این مطلب که حدود 3 سال است نرخ کرایه بار هیچ تغییری نیافته، اشاره به حق بیمه کامیون‌داران دارد که میزان آن تا در سال 96 به میزان حدود 170 هزار تومان بوده اما در سال 97 به 202 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

به گفته این راننده باسابقه میانگین قیمت هر کامیون باربری 600 میلیون تومان است که هر راننده در صورتی که نتواند درآمد کافی را کسب کند مجبور می‌شود سرمایه خود را تبدیل به پول کرده و آن را در بانک قرار دهد تا به سود برسد.

* رانندگانی که سرمایه‌گذارند

شغل رانندگی خودروهای سنگین به نوعی سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل کشور محسوب شده و شاغلان در این حوزه به عنوان سرمایه‌گذار شناخته می‌شوند، به طوری که اگر سرمایه خود را وارد این عرصه نکنند، سرمایه در گردش کاسته شده و چرخ حمل و نقل کشور کند می‌شود.

یکی از رانندگان معترض شهرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به خواسته‌های رانندگان در این تجمع تأکید می‌کند: رانندگان خواستار افزایش حداقل 40 درصدی کرایه و انضباط پایانه‌ها و نظارت بر عملکرد تمامی بخش‌های آن هستند.

او معتقد است که باید سختی کار رانندگان در پرداخت حق بیمه و حقوق آنان لحاظ شود و حذف کمیسیون‌های بی‌حساب و حذف کرایه‌های توافقی، لحاظ کردن کرایه‌های کارشناسی شده و متناسب با مسیر(بر حسب تن بر کیلومتر)، تناژ طبق قبل و حذف دلال‌بازی، شارژ سالانه هوشمند و حذف مبالغ اضافه از زمان بارگیری تا تخلیه (انعام کارگرها) و نظارت جدی و شدید در اعلام بارها از دیگر خواسته‌های رانندگان است.

* تعیین کرایه بار براساس تن بر کیلومتر به تفکیک بارگیری

کرایه پایه برای کل کشور بر مبنای تن بر کیلومتر به تفکیک بارگیری باید تعیین شود، در بسیاری از نقاط کشور خصوصاً مسیرهای برگشت از سمت بنادر کرایه به حدی پایین است که حتی یک چهارم هزینه‌ها را تأمین نمی‌کند بنابراین تغییر کرایه‌ها نیاز ضروری است.

نرخ پایه حمل در قالب تن بر کیلومتر باید در سراسر کشور مشخص شود و این کار هر ساله با توجه به میزان مصرف و قیمت نهاده‌های اولیه حمل و نقل از جمله سوخت، لاستیک، حقوق راننده، بیمه‌ها، استهلاک سرمایه، سود منطقی سرمایه‌گذاری و عمر مفید تکرار شود.

* نماینده مجلس: منتظر نامه رانندگان هستم

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی که یکی از نمایندگان پیگیر کار کامیون‌داران است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان می‌کند: کامیون‌داران در حال حاضر درآمد مناسبی ندارند و درآمد حاصل از حمل و نقل برای آن‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری انجام‌شده تناسبی ندارد.

او معتقد است: با توجه به هزینه‌های جانبی کامیون‌‌ها جهت حمل و نقل کالا و بار، این شغل برای رانندگان و کامیون‌داران صرفه اقتصادی ندارد؛ راهداری کشور باید تدابیری را برای کامیون‌داران بیاندیشد و انجمن‌ها و کانون‌های صنفی کامیون‌داران باید مطالبات این قشر زحمت‌کش را به مسؤولان ذیربط منتقل کنند تا بتوان به بهترین نحو پیگیری و رسیدگی شود.

این نماینده مجلس با اشاره به جلسه خود با نمایندگان صنف کامیون‌داران استان اصفهان تأکید دارد: در جلسه‌ای با کامیون‌داران مقرر شد تا درخواست‌های آنان جمع‌بندی و نوشته شود.

به گفته حاجی‌دلیگانی، انجمن‌های مربوط کامیون‌داران استان اصفهان در صورت ارائه درخواست و مطالبات خود به صورت مکتوب این امکان را به من خواهند تا بتوانم مسائل آنان را از طریق مسؤولان ذیربط پیگیری کنم که البته منتظر درخواست کتبی آنان هستم.

* کامیون‌داران گلایه‌مندند

افزایش هزینه خدمات و تعمیرات به رانندگان خودروهای سنگین نیز از دیگر معضلات جدی این قشر محسوب شده و آنان از این موضوع نیز گلایه‌مندند، به گونه‌ای که طی سال‌های گذشته با افزایش روزافزون قیمت خدمات و تعمیرات، دست رانندگان برای تأمین مخارج خود تنگ‌تر شده است.

اکبر عشوریون رئیس اتحادیه خدمات وسائط نقلیه سنگین استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از افزایش سالانه 10 درصد نرخ تعمیر وسائط نقلیه سنگین خبر می‌دهد و اعلام می‌کند: نرخ خدمات مربوط به کامیون‌ها به هیچ عنوان افزایش انفجاری و ناگهانی نداشته است.

او رکود بازار و نبود بار را از جمله مشکلات کامیون‌داران می‌داند و معتقد است: با توجه به نوسانات نرخ ارز و تکاپوی بازار قطعات وسائط نقلیه سنگین، هزینه‌های زیادی بر کامیون‌داران تحمیل شده و مشکلاتی را برای آنان به وجود آورده است.

رئیس اتحادیه خدمات وسائط نقلیه سنگین استان اصفهان تأثیر سیاست‌های کلان اقتصادی کشور را تأثیری مستقیم بر وضعیت کامیون‌داران تلقی می‌کند و تأکید دارد: با افزایش نرخ ارز و یا ایجاد رکود در کسب و کار، چرخه گردش بازار نیز کند شده و فشار زیادی بر رانندگان تحمیل می‌کند.

* نمی‌گذاریم بار کشور روی زمین بماند

کامیون‌داران با همه مشکلاتی در پیش رو داشته‌اند نیز اعلام کرده‌اند که این اقدامات فقط برای رساندن صدای‌مان به مسؤولان است و به هیچ عنوان نمی‌گذاریم بار کشور روی زمین بماند؛ آنان به دنبال اعتراضات تنش‌آفرین نیستند و تنها خواستار گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز با مسؤولانند.

محمد مرتهب رئیس اتحادیه خدمات عمومی کالا و حمل و نقل برون‌شهری استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به همین نکته نیز اشاره دارد و می‌گوید: کامیون‌داران خواسته‌های بر حقی دارند که البته با مذاکره و گفت‌وگو قابل حل است.

او با اشاره به چگونگی تعیین کرایه بار کامیون‌داران ادامه می‌دهد: اصل این موضوع توافقی است که در یک بازه زمانی کرایه یک خط بار می‌تواند افزایش پیدا کند و بستگی به میزان عرضه و تقاضای بازار دارد.

* توافقی که دیگر نیست

رئیس اتحادیه خدمات عمومی کالا و حمل و نقل برون‌شهری استان اصفهان با توضیحات کامل‌تری از وضعیت کامیون‌داران در اصفهان اضافه می‌کند: نرخ کرایه بارهای بیرونی(غیرسالنی) و بازارچه‌ای در پایانه باربری استان اصفهان براساس تعداد کامیون‌های موجود برای باربری است، بدین معنا که با کمبود کامیون نرخ کرایه افزایش پیدا کرده و با وجود کامیون‌ها نیز نرخ کاهش پیدا می‌کند.

به گفته او دولت در گذشته معمولاً سوبسیتی برای حق بیمه کامیون‌داران پرداخت می‌کرد و علاوه بر آن نیز هزینه‌ای را برای سختی کار آنان در نظر می‌گرفت که امسال این اتفاق نیفتاد؛ نمایندگان کامیون‌داران در گذشته با نمایندگان صاحب کالا(شرکت‌های حمل و نقل) توافق می‌کردند.

مرتهب متذکر می‌شود: مشکل نرخ کرایه بار کامیون‌داران در صورت انجام بررسی‌های کارشناسی‌شده زودتر به نتیجه می‌رسید و راه حل‌هایی مطرح می‌شد؛ جایگاه نرخ کرایه بار در قیمت‌ تمام‌شده اجناس بالای 30 درصد است و این آمار نگران‌کننده‌ای است.

* مشکلاتی که ناشی از فقدان صدای واحد است

شاید یکی از دلایل نرسیدن صدای رانندگان وسائط نقلیه سنگین عدم هماهنگی و فقدان مدیریتی واحد برای صدای این صنف است، تا جایی که شاید به دلیل زیر بار نرفتن بخشی از رانندگان هنوز امکان ایجاد اتحادیه صنفی مشخصی وجود ندارد.

به طوری که رئیس اتحادیه خدمات عمومی کالا و حمل و نقل برون‌شهری استان اصفهان بر این مطلب صحه می‌گذارد و یادآور می‌شود: رانندگان هیچ الزامی برای تبعیت و عضویت در انجمن‌ها و کانون‌های صنفی مرتبط با کامیون‌داران ندارند و این امر به تنهایی مشکل‌ساز بوده و نقطه ضعف این تشکل‌ها محسوب می‌شود.

انتهای پیام/خ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۷۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ بحران رانندگان عمومی جدی شد/ کوچ رانندگان سواری کرایه بین شهری از این شغل

تین نیوز

پس از خروج بخش زیادی از رانندگان اتوبوس بین شهری از این شغل که مسئولان را به استخدام فوری 10 هزار راننده مسافری واداشته است، اینک خبر رسیده که رانندگان ناوگان سواری کرایه بین شهری نیز به دلیل مشکلات موجود از این حرفه خداحافظی کرده و جذب تاکسی های  اینترنتی شده اند.

به گزارش تین نیوز، شماری از رانندگان سواری کرایه بین شهری با اشاره به مشکلات فراوانی که با آن مواجه هستند در گفت و گو با خبرنگار با تاکید کردند: افزایش هزینه های جاری ارایه خدمات حمل و نقل مسافری به گونه ای شده که دیگر امکان ادامه فعالیت برای بسیاری از رانندگان فعال در این حوزه وجود ندارد.

به گفته آنان، از طرفی هزینه های دولتی مرتبط با رانندگی ناوگان عمومی نیز هر سال متناسب با تورم افزایش می یابد و این اقدام در شرایطی صورت می گیرد که افزایش کرایه های حمل و نقل مسافر بدون توجه به تورم و با شرایط خاصی صورت می گیرد که معمولا میزان افزایش آن نیز قادر به جبران هزینه های رانندگان نیست.

آنان تاکید کردند: در کنار تمام این موارد باید به سخت گیری های پلیس راه نیز اشاره کرد که انگیزه کار رانندگان برای فعالیت در بخش مسافری ناوگان مسافری جاده ای را از بین می برد.

به گفته آنان، یکی از مواردی که بسیار بر معیشت رانندگان عمومی تاثیر منفی دارد و با وجود اقدامات متعددی که برای برطرف کردن این مشکل صورت گرفته، هنوز ادامه دارد، توقیف دفترچه های کار رانندگان عمومی بین شهری است که در بعضی اوقات راننده را تا 45 روز از ادامه کار و فعالیت باز می دارد.

رانندگان سواری کرایه بین شهری با بیان این که در کنار همه این مشکلات باید به حضور پر رنگ سواری های شخصی و تاکسی های اینترنتی در بازار کوچک حمل و نقل مسافری رانندگان پایه دوم نیز اشاره کرد، خاطرنشان کردند: رانندگان تاکسی های اینترنتی نه ملزم به اخذ کارت هوشمند ، سلامت و عدم اعتیاد هستند و نه با سختگیری های ماموران پلیس راه مواجه اند.

آنان تاکید کردند: باتوجه به این که یک راننده ناوگان عمومی سواری کرایه، خدماتی از دولت دریافت نمی کند، اغلب رانندگان با خروج از این حرفه تصمیم گرفته اند یا با تاکسی های اینترنتی همکاری کنند و یا به عنوان راننده شخصی و یاحرفه دیگری را انتخاب کنند چرا که به نظر می رسد حتی دست فروشی از این حرفه پردرآمدتر و راحت تر است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد
  • شهروندان تخلفات رانندگان تاکسی را گزارش دهند
  • پیگیری وضعیت بیمه کارگران و تاکسی داران در سمنان
  • 10هزار راننده تاکسی بیمه تامین اجتماعی ندارند
  • ◄ بحران رانندگان عمومی جدی شد/ کوچ رانندگان سواری کرایه بین شهری از این شغل
  • ◄ مالیات از درآمدی که مربوط به رانندگان کامیون نیست
  • توضیح درباره افزایش کرایه‌ها در سال جدید
  • ۱۰ هزار راننده تاکسی بیمه تامین اجتماعی ندارند
  • سازمان تاکسیرانی تهران پیگیر بیمه کردن رانندگان تاکسی
  • سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران: ۱۰هزار راننده تاکسی بیمه تامین اجتماعی ندارند