Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت: طرح "ضیافت الهی" در ماه مبارک رمضان امسال در ۳۶ امامزاده و بقعه متبرکه استان اجرا می‌شود. ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰ استانها گلستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به حلول ماه مبارک رمضان اظهار داشت: یکی از برنامه‌های اوقاف در طول سال برگزاری "ضیافت الهی" است که همه ساله در امامزادگان شاخص و بقاع متبرکه اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این طرح در ماه مبارک رمضان در 36 امامزاده و بقعه متبرکه از 27 اردیبهشت تا 26 خردادماه برگزار خواهد شد تا با اجرای برنامه‌هایی امامزادگان به قطب فرهنگی تبدیل شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان با اشاره به برخی برنامه‌ها در طرح ضیافت الهی، تصریح کرد: پخش مستقیم افطاری ساده از 20 بقعه و 10  مسجد، پخش مستقیم برنامه سحرگاهان در یک بقعه به مدت 30 شب، پخش مستقیم ترتیل و جزء خوانی قرآن کریم در امامزاده عبدالله (ع) شهر گرگان هر روز بعد از نماز ظهر و عصر و برپایی نمایشگاه در 5 بقعه برای عرضه محصولات فرهنگی از جمله این برنامه‌ها است.

وی با اشاره به برپایی 18 خیمه معرفت برای پاسخگویی به مسائل شرعی و مشاوره، گفت: 35 روحانی از قم و 15 روحانی بومی در ماه رمضان امسال در بقاع متبرکه حضور خواهند داشت. همچنین سلسله مباحث نمایشگاهی نیز در 36 بقعه پیش‌بینی شده است.

سهرابی با اشاره به 92 وقف جدید در سال گذشته، بیان کرد: برنامه ابلاغی به استان 80 وقف جدید بود که تا پایان سال به 92 وقف جدید رسید که 23 مورد منفعتی، 6 مورد قابل درآمد و 63 مورد انتفاعی بود. برای امسال هم 100 وقف جدید در برنامه دیده شده است.

انتهای پیام/ش

R41471/P1377/S6,70/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۷۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونق گردشگری مذهبی مازندران در بهار قرآن و طبیعت

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مازندران با داشتن بیش از هزار و ۳۰۰ بقعه متبرکه و امامزاده همه روزه میزبان زائرانی است که از گوشه و کنار کشور و جهان برای زیارت مشرف می‌شوند و در تعطیلات نوروزی میلیون‌ها مسافر نوروزی از این اماکن بازدید می‌کنند.

اوضاع جوی و موقعیت اقلیمی در طرح بناهای تاریخی و مصالح به کار رفته در آن‌ها بسیار مؤثر بوده، شکل آن‌ها را دگرگون کرده است، تا آن جا که شباهت کمتری بین بناهای تاریخی و مذهبی این منطقه با سایر نقاط ایران وجود دارد. از جنبه معماری مصالح اصلی بنای مسجد و بقاع متبرکه در این مناطق، گاهی تنها چوب بوده که ماندگاری و استحکام آن در مناطق مرطوب زیاد نیست، از گنبدهای کاشی‌کاری و گلدسته‌های مزین، در این مناطق کمتر نشانی است.

بناهای تاریخی این منطقه بسیار ساده است و بیشتر آن‌ها به شکل مربع یا مستطیل ساخته شده‌اند. برای مثال، با تفاوت‌هایی در اکثر مناطق تنکابن و رامسر، دیوار بقاع را به همان روش خانه‌های روستایی، یعنی با چوب و شاخ و برگ درختان و گل و گاهی هم آهک، ساخته‌اند. بام بقاع نیز مشابه همین خانه‌ها ایجاد شده، گاه آن را با سفال و حلب و در مناطق ییلاقی با چوب‌هایی به نام لت می‌پوشانند.

با این توصیف سری به امامزادگان مازندران می زنیم که همه روزه بویژه در ایام نوروز پذیرای مسافران و زائرانی از راه‌های دور و نزدیک هستند.

امامزاده ابراهیم (ع) آمل، با بنا و پلان مربع شکل و بدنه آجری و گنبد هرمی شکل در قرن نهم هجری در شهر آمل ساخته شده است و بر روی در و صندوق چوبین روی مرقد کتیبه‌های زیبایی به خط رقاع حک شده که طبق مفاد آنها، مزار مربوط به ابومحمد ابراهیم از فرزندان امام موسی (ع) است.

بقعه شیخ موسی و امامزاده عبدالله بابل در روستای ییلاقی شیخ موسی در حدود ۸۰ کیلومتری شهر بابل در منتهی الیه بخش بندی پی شرقی قرار دارد و کتیبه‌ها و نقش نگارهای موجود روی درها و ضریح زیارتگاه در نوع خود بی نظیر و دیدنی است.

بقعه تاریخی امامزاده ابراهیم بابلسر مربوط به قرن نهم هجری است که در مرکز شهر بابلسر ساخته شده و یکی از زیارتگاه‌های مهم مازندران است و بین اهالی به امامزاده ابوجواب معروف است. مصالح این آجر، ملاط، ساروچ و کاشی بوده و گنبد هرمی شکل آن عظمتی خاص دارد.

امامزاده عباس ساری در حاشیه شمالی ورودی شهر ساری واقع شده و از نظر شیوه معماری، گنبد هرمی شکل و صندوق چوبی نفیس یکی از بناهای معروف استان مازندران است

امامزاده عباس ساری در حاشیه شمالی ورودی شهر ساری واقع شده و از نظر شیوه معماری، گنبد هرمی شکل و صندوق چوبی نفیس یکی از بناهای معروف استان مازندران است که تاریخ ساخت آن به سال ۸۹۷ هجری قمری می‌رسد و سه امامزاده به نام‌های عباس، محمد و حسین در آن مدفون است.

در شهرستان میاندورد نیز ۲۳ امامزاده وی وجود دارد. آمار بقاع متبرکه دارای شجره‌نامه در میاندرود به نسبت شهرستان‌های دیگر استان بیش‌تر است؛ هفت یا هشت امامزاده از جمله امامزادگان جعفر «دارابکلا»، جمال‌الدین «ورکلا» و امام‌زاده علی‌اکبر «اوسا» دارای شجره‌نامه هستند.

هر چند بیشتر آن‌ها در حاشیه شهر قرار دارند اما راه دسترسی امامزادگان، سخت‌گذر نیست، در مکان‌هایی سرسبز و زیبا و مناسب برای گردشگران قرار گرفته‌اند با این حال برای جذب گردشگر و زائر نیاز به تبلیغات بیشتر و از طرفی کمک مسؤولان شهری دارند.

در شهرستان آمل نیز در کنار این همه زیبایی‌ها، دارای ۸۱ مکان متبرکه است که ۱۰۱ امامزاده در دامان آن آرمیده‌اند. آرامگاه‌های عالی‌کیا سلطان (ره) در روستای خشک‌رود، درویش سهراب (ره) در روستای کلاصفا، علمدار حسین (ع) در روستای آبسرفت، همچنین زیارتگاه‌های شاه‌زید (ع) در روستای شاه‌زید، عالی‌کیا سلطان (ره) در روستایی به همین نام، و قدمگاه سراسر نور و معنویت «شاه‌نور» در روستای ابیاک‌محله و حسینیه معروف معصوم‌زاده (قادیکلا) در روستای چندرمحله، در لیست اماکن متبرکه شهرستان تاریخی آمل هستند.

اجرای طرح‌هایی نظیر آرامش بهاری، خیمه معرفت، ایستگاههای صلواتی، قرآن بخوانیم و جایزه بگیریم و … سبب افزایش شمار زائران بقاع متبرکه مازندران و رونق توریسم مذهبی در استان شده است.

اجرای طرح آرامش بهاری در ۲۱۵ بقعه متبرکه مازندران

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران، با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری در ۲۱۵ بقعه متبرکه این استان، گفت: این طرح با هدف ارائه خدمات مطلوب‌تر و استفاده مسافران و گردشگران نوروزی از امکانات خدماتی و رفاهی موجود در بقاع متبرکه مازندران اجرا شده است.

حجت الاسلام ابراهیم حیدری در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه درب تمامی مساجد و بقاع متبرکه بین راهی استان باید در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز به روی مسافران باز است، افزود: در راستای طرح آرامش بهاری مانند سال‌های گذشته خدمات فرهنگی و گردشگری به مسافران در بقاع متبرکه داده می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران از آماده بودن حدود ۸۰۰ سوئیت و زائرسرا برای اسکان مسافران نوروزی در استان خبر داد و گفت: بقاع متبرکه از قبل از نوروز با غبارروبی و عطرافشانی ضریح امامزادگان به استقبال نوروز رفتند.

وی بیان کرد: خیمه‌های معرفت با غرفه‌های پاسخگویی به سوالات شرعی، کودک و نوجوان و ویزیت رایگان در آستان مقدس امامزادگان مازندران با حضور روحانیون و مبلغان اعزامی از قم و بومی برپا است.

حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی با اشاره به اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری در ۳۰۰ بقعه متبرکه استان، اظهار کرد: این طرح با هدف میزبانی از مسافران نوروزی و خدمات دهی به زائران در اماکن مذهبی استان در حال اجرا است.

وی یکی از برنامه‌های اوقاف مازندران را ترویج گردشگری مذهبی در بقاع متبرکه بیان کرد و افزود: بقاع متبرکه و امامزادگان استان باتوجه به شرایط محیطی و مناظر طبیعی اطراف بقعه، از زیبایی و طبیعت خاصی برخوردار هستند که مسافران و زائران می‌توانند از این ظرفیت در قالب زیارتی و تفریحی بهره‌گیری کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به حضور پرشور مسافران نوروزی در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه استان، گفت: از ابتدای طرح آرامش بهاری تاکنون حدود ۱۱۲ هزار مسافر به زیارت امامزادگان مازندران تشرف یافتند.

حیدری با اشاره به مهیا بودن سوئیت‌ها و زائرسراهای بقاع متبرکه، عنوان کرد: تاکنون ۶ هزار و ۷۴۰ مسافر نوروزی در سوئیت‌ها و زائرسراهای بقاع متبرکه مازندران اسکان یافتند.

در استان مازندران تاکنون هفت میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر نوروزی اقامت و شمار قابل توجهی از جاذبه‌های اماکن مذهبی و بقاع متبرکه در استان بازدید کرده اند.

کد خبر 6062593

دیگر خبرها

  • ۵۰ هزار نفر از بقاع متبرکه زنجان در ایام عید نوروز بازدید کردند
  • اوج تجلی هنر گچ‌بری در بقاع متبرکه قم
  • اجرای طرح آرامش بهاری در قریب به ۷۰ بقعه متبرکه کرمان
  • ۱۵ بقعه متبرکه سبزوار میزبان طرح آرامش بهاری 
  • دو هزارو ۵۰۰ زائر نوروزی از اماکن متبرکه استان دیدن کردند
  • امامزاده شاه‌ سلیمان علی(ع)؛ زیارتگاه‌ مورد اقبال خراسان جنوبی‌ها
  • اجرای طرح ضیافت الهی در چهارمحال و بختیاری
  • اجرای همزمان طرح ضیافت الهی در ۱۴ امامزاده و بقعه متبرکه آذربایجان غربی
  • بیش از ۲۵۰۰ زائر نوروزی از اماکن متبرکه کردستان بازدید کردند
  • رونق گردشگری مذهبی مازندران در بهار قرآن و طبیعت