Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- رايزني هاي و گفتگوهاي احزاب مختلف عراق براي مشخص شدن نخست وزير جهت تشکيل کابينه ائتلافي ادامه دارد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، آخرين اخبار از تداوم رايزني هاي گروههاي سياسي عراق براي تشکيل ائتلاف اکثريتي در پارلمان با هدف انتخاب نخست وزير جديد عراق حکايت دارد.
براساس قانون عراق هر فراکسيون که بيشترين کرسي پارلمان عراق را داشته باشد، نخست وزير اين کشور را انتخاب خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ائتلاف سائرون به رهبري مقتدي الصدر با کسب 54 کرسي بيشترين کرسي را از آن خود کرده است.
ديدار‌ها و مشاوره‌هاي گروه‌هاي سياسي مختلف عراق با هدف تشکيل ائتلافي نهايي با جديت ادامه دارد. در چند روز گذشته تلاش گروه‌هاي سياسي با هدف تفاهم براي تشکيل اکثريت پارلماني روند رو به جلويي را شاهد بود با اين حال به نظر مي‌رسد تفاهم در اين زمينه به مدت زمان بيشتري نياز دارد.
ضياء اسدي رئيس هيئت سياسي جريان صدر مي‌گويد: رايزني‌ها و سخن گفتن از اصول اوليه، ممکن است در مراحل آينده به نشست‌هايي منجر شود که در آن‌ها مباحث گسترده‌اي درباره تشکيل دولت مطرح شود، رسيدن به اين روند به دو هفته و حتي بيشتر زمان نياز دارد. در حال حاضر ديدار‌هايي که انجام مي‌شود گام‌هاي اوليه براي مشاوره و تفاهم است و جزئيات مباحث در نشست‌هاي آتي مطرح خواهد شد.
مباحثي که ميان گروه‌هاي سياسي پيروز در انتخابات عراق در جريان است در حال حاضر بر برنامه دولت و توافق در رويکرد‌ها و طرح‌ها متمرکز است. اين روند در کوتاه مدت پاسخ نخواهد داد به ويژه اينکه برخي از شخصيت‌ها مي‌گويند هرگونه ائتلافي بايد بر اساس مشارکت گروه‌هايي باشد که در انتخابات بالاترين راي‌ها را آورده اند.
کريم نوري از ائتلاف فتح مي‌گويد: در اين مرحله، نقش اساسي متعلق به فهرست‌هاي پيروز است، تشکيل اکثريت و در ادامه تشکيل دولت نبايد با عبور از فهرست سائرون يا فتح باشد، البته اين کار دشوار است، اما محال نيست. فشار افکار عمومي در چارچوب تشکيل سريع دولت است.
با آنکه ديدار‌هاي متعددي در اين چند روز صورت پذيرفت، اما برخي پيش بيني مي‌کنند ساختار دولت آينده عراق با دشواري‌هايي روبرو خواهد بود، زيرا نتايج فهرست‌هاي متعدد به هم نزديک است.

احتمال تشکيل دولت تکنوکرات
نخست وزير عراق گفت که با رهبر جريان الصدر عراق براي تشکيل دولت تکنوکرات نظرات نزديکي دارد.
«حيدرالعبادي»، طي نشست خبري هفتگي خود از کميسارياي عالي انتخابات عراق خواست در مورد نتايج انتخابات با شفافيت عمل کند و همه اطلاعات در ارتباط با حوزه‌هاي انتخاباتي را در اختيار ائتلاف‌هاي سياسي قرار دهد. نخست وزير عراق در بخشي از سخنان خود گفت که با «مقتدي الصدر»، رئيس جريان الصدر و ائتلاف «سائرون» اشاره کرد و گفت که با وي براي تشکيل کابينه تکنوکرات ديدگاه‌هاي نزديکي دارد.

تشکيل دولت جديد عراق بر اساس «تصميم ملي»
مقتدي صدر رئيس جريان صدر و سر ليست انتخاباتي ائتلاف سائرون، با يان کوبيچ فرستاده ويژه دبير کل سازمان ملل به عراق ديدار کرد.
دفتر مقتدي صدر در بيانيه‌اي اعلام کرد وي در اين ديدار گفت: مي‌خواهم دولت جديد عراق بر اساس «تصميم ملي» تشکيل شود.
به گزارش خبرگزاري آناتولي از بغداد، مقتدي صدر افزود ديدگاه ما در مرحله آينده مطابق با تمايل و خواسته مردم خواهد بود، چون مردم از فساد گسترده و کمبود خدمات رنج مي‌برند و بر اين اساس مي‌خواهيم دولت جديد عراق بر اساس تصميم ملي تشکيل شود.
در همين حال السومريه نيوز گزارش داد رهبر جريان صدر در ديدار با نماينده سازمان ملل بر ضرورت جلوگيري از دخالت‌هاي خارجي در انتخابات تاکيد کرد.
نماينده سازمان ملل نيز در اين ديدار بر آمادگي اين سازمان از حمايت از عراق تاکيد و ابراز اميدواري کرد که تفاهمات و گفت‌وگوها به تشکيل دولتي ملي که از روند ثبات در عراق حمايت مي‌کند، بينجامد.

دخالت آمريکا در روند تشکيل دولت جديد عراق
رئيس دفتر سياسي جريان صدر عراق، از تماس واشنگتن با اعضاي ائتلاف «سائرون» پس از پيروزي در انتخابات خبر داد.
«ضياء الاسدي» رئيس دفتر سياسي «مقتدي صدر» رهبر جريان صدر و ائتلاف «سائرون»، اعلام کرد  آمريکا پس از پيروزي ائتلاف سائرون در انتخابات پارلماني و دستيابي به کرسي‌هايي که موجب مي‌شود اين ائتلاف در تشکيل دولت جديد عراق بسيار تاثيرگذار باشد، با اعضاي اين ائتلاف تماس برقرار کرد.
وي که از معاونان مقتدي صدر به شمار مي‌رود، در گفت‌وگو با خبرگزاري «رويترز» اظهار داشت: مذاکرات  مستقيمي با آمريکايي‌ها صورت نگرفته است اما واشنگتن با استفاده از برخي ميانجيگران، کانالهايي را براي گفت‌وگو با اعضاي سائرون باز کرده است.
رويترز در تحليل اين اقدام واشنگتن نوشت: پيروزي صدر در عراق براي واشنگتن غافلگير‌کننده بود و آن را در موقعيت دشواري قرار داد زيرا وي کسي است که پايه‌گذار «جيش‌المهدي» بود که پس از سقوط صدام در سال 2003، مهمترين عمليات‌هاي مسلحانه را عليه نيروهاي آمريکايي انجام داد. لذا اگر قرار باشد که صدر، تاثيري زيادي در روند انتخاب نخست‌وزير جديد داشته باشد، آمريکا مي‌بايست براي تامين منافعش در عراق، با وي وارد تعامل شود.
وي در پاسخ به سوالي درباره اينکه آيا در صورتي که جريان صدر حکومت را به دست گيرد، بار ديگر «جيش المهدي» را احياء و فعال مي‌کند تا نيروهاي آمريکايي حاضر در عراق را هدف قرار دهد، گفت: ما به خانه اول باز نمي‌گرديم. نمي‌خواهيم هيچ نيروي نظامي غير از نيروهاي امنيتي رسمي، ارتش و پليس در اختيار داشته باشيم.
الاسدي در گفت‌وگو با شبکه الميادين نيز گفته بود:  مقتدي اجازه نخواهد داد که از عراق به عنوان سکوي حمله به کشورهاي همسايه استفاده شود. جريان صدر و شرکايش به تمايلات آمريکا تن نخواهند داد و بين ما و ايران، روابط ثابتي وجود دارد. ما به هيچ اراده خارجي تن نخواهيم داد، خواه آمريکايي باشد خواه غير آن. حضور آمريکا در عراق، مردود و خارج از عرف ديپلماتيک است.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۷۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکیم: ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی قدرت خود را ثابت کرد

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق روز چهارشنبه و در نشست مجمع بین‌المللی سلیمانیه گفت: معتقدیم هدف از پاسخ ایران، به آن اندازه که تثبیت حقش در پاسخ بود، تشدید تنش و گسترش دامنه درگیری نبود و رژیم صهیونیستی از دهه‌های بسیار به هیچ کشوری این‌گونه رسمی حمله نکرده بود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق تأکید کرد: پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی یک متغیر ویژه به شمار می‌رود که قدرت ایران در شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی را با وجود همکاری بسیاری از کشورها با آن، ثابت می کند.

حکیم با بیان اینکه عراق موضع پیشگامی در یاری ملت فلسطین و همبستگی با فلسطین دارد، عنوان کرد: اما موضع دولتی و سیاسی رسمی با استفاده از اراضی عراق برای انجام عملیات نظامی موافق نیست و ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم، جنگ در غزه را متوقف و مصوبه شورای امنیت برای توقف جنگ و وارد کردن کمک‌ها را اجرا کند.

وی درباره گروه‌های عراقی گفت: گروه‌های عراقی، روزی ادعا نکرده‌اند که عملیات نظامی را به دستوراتی از خارج از کشور انجام می‌دهند بلکه این عملیات برای حفظ حاکمیت کشور بنابر دیدگاه خود انجام می‌شود و نظر ما سیاست مهار این گروه‌ها است و نه سیاست ضربه به آنها به ویژه با توجه به اینکه عراق در حال ساماندهی اوضاع داخلی است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه اشاره کرد: این گروه‌ها هنگامی که توقف عملیات نظامی خود را اعلام کردند و برای قرار ندادن دولت در تنگنا وارد آتش بس شدند، با مسئولیت‌پذیری بالایی عمل کردند.

حکیم بیان کرد: ما کاملا به امنیت، حاکمیت و استقلال عراق اهتمام داریم و امیدواریم به جایگاهی برسیم که حکومت عراق بتواند پرونده امنیتی را در دست بگیرد و به صورت کامل بر سلاح‌های بی‌ضابطه تسلط یابد.

وی همچنین درباره پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی در عراق اظهار داشت: عراق در مساله پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی به ویژه با پایان داعش به عنوان یک چالش وجودی جدی است، اما در وهله نخست باید ماموریت ائتلاف بین‌المللی با گفت‌وگو با طرف‌های بین‌المللی و با تفاهم پایان یابد و نه با روش‌های دیگر.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه افزود: در مرحله دوم نیز ما به انتقال به روابط دوجانبه بین عراق و بسیاری از کشورهای ائتلاف بین‎المللی و در راس آن آمریکا اهتمام داریم و روابط دوجانبه بین عراق و برخی کشورهای ائتلاف بین‎المللی به نفع عراق است.

حکیم ادامه داد: عاملی برای ممانعت از برپایی روابط دوجانبه با آمریکا حتی از سوی نیروهایی که ملاحظاتی بر حضور نظامی امنیتی آمریکا در عراق دارند، وجود ندارد، و آنچه واضح است این است که آمریکا و کشورهای ائتلاف بین‌المللی، موضع عراق را درک و موافقت صریح خود را اعلام کردند از این رو کمیته‌های فنی برای بررسی جزئیات پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی و انتقال به مرحله روابط دوجانبه تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: روابط عراق با آمریکا براساس توافقنامه چارچوب استراتژیک که در پارلمان عراق تصویب شده، برقرار است و این توافقنامه مهم، فراگیر و در همه زمینه‌ها است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن، گفت: این سفر برای فعال‌سازی این توافقنامه و ایجاد روابط دوجانبه انجام شده و واضح است که هر اندازه روابط دوجانبه بین دو کشور سامان یابد، پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی تسریع می‌شود.

حکیم تأکید کرد که ثبات امروز در عراق، نیازمند تلاش برای تقویت آن است تا به ثبات پایدار تبدیل شود و به صورت مثبت با دستاوردهای امروز برخورد کنیم.

وی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود خواستار تعیین تکلیف انتخاب رئیس جدید پارلمان عراق شد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در پایان با اشاره به نظر سران کشورهای منطقه نسبت به عراق توضیح داد: تا حد زیادی نسبت به وضعیت عراق از طریق آنچه از سران منطقه نسبت به عراق می‌شنویم، خوشبین هستیم و قطعا سفر ما به این کشورها برای هماهنگی با دولت است و در این سفرها وضعیت عراق و راه‌های حمایت از عراق و روابط فیمابین و پرونده‌های منطقه‌ای را بررسی و اینگونه بر تاثیر عراق و نقش منطقه‌ای و بین‌المللی آن در کل حوادث منطقه تاکید می‌کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرین تحولات اوکراین/ هشدار نخست‌وزیر اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم
  • حکیم: ایران قدرت خود را به جهانیان ثابت کرد
  • حکیم: ایران قدرت خود به جهانیان را ثابت کرد
  • سید عمار حکیم: هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • حکیم: ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی قدرت خود را ثابت کرد
  • گفتگوی بایدن و السودانی درباره پایان دادن به ماموریت نیرو‌های ائتلاف در عراق
  • السودانی خواستار جدول زمانی برای خروج ائتلاف از عراق شد
  • عراق: خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیستیم
  • عراق: به دنبال پایان مأموریت ائتلاف بین المللی هستیم