Web Analytics Made Easy - Statcounter

بانک جهانی به عنوان نهاد میانجی حل اختلافات مناقشات آبی میان پاکستان و هند، دلایل اسلام آباد برای اعتراض به احداث سد جدید هند در منطقه کشمیر را ناکافی دانست.

بالا گرفتن مناقشات آ بی و مسائل حقابه پاکستان و هند به عنوان دو کشور همسایه و رقیب سنتی که همواره درگیر اختلافات سیاسی و مرزی بوده اند، این روزها باعث شده تا بهبود روابط دو کشور هسته ای در منطقه بیش از گذشته با مشکل مواجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند به تازگی با سفر به کشمیر تحت کنترل دهلی نو سد 'کشن گنگا' در مسیر رودخانه نیلم را با ظرفیت تولید ۳۳۰ مگاوات برق افتتاح کرد.

پروژه سد 'کشن کنگا' در سال ۲۰۰۹ آغاز شد که در حال حاضر تکمیل و آماده بهره‌برداری است.

بر اساس این گزارش، پاکستان نیز با تنظیم شکایت نامه اقدام هند را مغایر با معاهدات تقسیم آب بین د وکشور موسوم به 'توافقنامه آب های ایندوس ' دانسته و اعلام کرد پس از ساخت این سد و انحراف آن حقابه پاکستان از رودخانه هایی که از کشمیر تحت کنترل هند سرچشمه می گیرد به شدت کاهش می یابد.

به گفته مقام های پاکستانی ۸۰ درصد کشاورزی در خاک این کشور به آب رودخانه های ایندوس وابسته است و اقدام هند می تواند آب دریافتی از این رودخانه را به شدت کاهش دهد.

اما هند این موضع پاکستان را رد کرده و معتقد است که اقدام آن کشور برای سد سازی در مسیر رودخانه تنها برای تولید برق است و طبق معاهده تقسیم آب بین دو کشور اسلام آباد از حقابه دریافتی محروم نخواهد شد.

یک هیات چهار نفره پاکستان به ریاست 'اشتر اوصاف' دادستان کل این کشور چندی پیش با سفر به واشنگتن شکایت پاکستان نسبت به ساخت سد از سوی هند در مسیر آب های منتهی به پاکستان را به بانک جهانی مطرح کرد.

منابع خبری پاکستان به نقل از بیانیه بانک جهانی در پایان مذاکرات دو روزه با هیات پاکستانی گزارش دادند: شکایت و شواهد پاکستان درخصوص سد جدید هند ناکافی بوده و بانک جهانی اعتراض پاکستان در این خصوص را رد کرد.

بانک جهانی با اشاره به پیمان رودخانه سند (ایندوس) که در سال ۱۹۶۰ میان هند و پاکستان به امضا رسیده است، گفت:بانک جهانی تضمین دهنده این پیمان است اما با این حال نقش محدودی در ارتباط با آن دارد.

در این بیانیه آمده است: بانک جهانی به همکاری خود با پاکستان و هند ادامه می دهد و برای کمک به حل مناقشه آبی میان دو کشور عملکرد شفاف و بی طرفانه خواهد داشت.

بر اساس پیمان رودخانه سند (ایندوس) که سال ۱۹۶۰ میان هند و پاکستان به امضا رسید، هند می تواند از آب رودخانه های شرقی (روی، بیس و سوتلج) استفاده کند در حالی که آب رودخانه های غربی (ایندوس، جلوم و چناب) به پاکستان می رسد. اما هند می تواند برای مصرف داخلی، کشاورزی و تولید برق از آب رودخانه های غربی نیز استفاده کند.

هند و پاکستان در سال ۲۰۱۰ نیز با یکدیگر بر سر توافق ایندوس اختلاف پیدا کردند در این زمان پاکستان شکایتی در خصوص پروژه ۳۳۰ مگاواتی برق هند در کیشن گنگا به سازمان های جهانی حل اختلاف طرح کرد.

هند در سال ۲۰۱۱ مجبور به توقف این پروژه شد اما سال ۲۰۱۳ هند تحت شرایط سخت مجوز ادامه پروژه را دریافت کرد.

سند (ایندوس) که از فلات تبت سرچشمه گرفته و پس از عبور از جامو و کشمیر ،گلگیت و بلتستان ،بخش میانی پاکستان را پیموده و در نزدیکی بندر کراچی به دریای مکران می ریزد.

پاکستان که یکی از خشک ترین کشور های جهان است به آب چرخه سند بسیار نیازمند است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۸۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشتی در اقتصاد ایران | جاماندگان سهام عدالت برای اعتراض به کجا مراجعه کنند؟

به گزارش همشهری آنلاین، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید: بررسی و تشخیص مشمول بودن افراد برای دریافت سهام عدالت جاماندگان بر عهده وزارت رفاه است و اگر فردی مشمول سهام عدالت جاماندگان نشده؛ می‌تواند اعتراض خود را به وزارت رفاه منتقل کند.

ابراهیم بازیان درباره اعطای سهام عدالت به سایر جاماندگان، اظهار کرد: دولت هیچ تعهدی نسبت به واگذاری سهام به تمام مردم ندارد چراکه واگذاری سهام ناظر به وجود منابع است و اگر منابع اجازه دهد سیاست‌های دولت و درواقع سیاست مجموعه حاکمیت، این بحث را رقم می‌زند.

تدابیر برقی برای عبور از تابستان

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با همکاری مشترکان صنعت برق امسال خاموشی نخواهیم نداشت. همایون حائری با تکذیب تاترازی ۲۰ هزار مگاواتی برق افزود: با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده پیش‌بینی برای خاموشی‌ها نداریم.

توانیر علیه ماینرها و کولرگازی

مدیرعامل توانیر، ماینرهای غیرمجاز و استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی را از عوامل رشد نامتعارف مصرف برق عنوان کرد و گفت: فعالیت ماینرهای مجاز ۳۵۰ مگاوات به کمتر از ۵۰ مگاوات رسیده و تاکنون ۸۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز کشف شده است.

مصطفی رجبی مشهدی همچنین از ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در مناطق عادی و معتدل خبر داد که در مذاکره با صداوسیما حاصل شده و ۸۰ درصد مناطق کشور را شامل می‌شود.

کاهش ۸.۹ درصدی بارندگی

بر اساس داده‌ها و اطلاعات بارش‌های سازمان هواشناسی کشور، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون (اول مهر ۱۴۰۲ تا شامگان ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) میانگین بارندگی‌های کشور ۸.۹ درصد کاهش یافته است.

طبق آمارها، در این بازه زمانی، بیشترین کاهش بارش معادل ۴۳ درصد مربوط به استان قزوین بوده و استان‌های سمنان و تهران به ترتیب با افت منفی ۴۱.۳ و ۳۹.۸ درصدی بارش‌ها در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در مقابل، بیشترین رشد بارش‌های جوی در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل به ترتیب به استان‌های سیستان و بلوچستان با رشد ۵۴.۲ درصدی، یزد ۴۱.۵ درصدی و خراسان جنوبی با رشد ۱۹.۷ درصدی اختصاص داشته است.

رشد ۸ درصدی تجارت ایران و اروپا

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد تجارت ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در دوماهه ۲۰۲۴ به ۸۴۷ میلیون یورو رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش واردات اتحادیه اروپا از ایران در دوماهه نخست ۲۰۲۴ با افزایش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۴۴ میلیون یورو رسیده درحالی‌که در دوماهه سال قبل ۱۳۹ میلیون یورو کالا از ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده بود.

نصب ۴۰ دستگاه ایکس‌ری چمدانی در گمرکات

گمرک ایران اعلام کرد: به‌زودی ۴۰ دستگاه آشکارساز چمدانی از سوی یک شرکت دانش‌بنیان در گمرکات اجرایی کشور نصب و راه‌اندازی می‌شود. طبق اعلام گمرک، با اضافه شدن این ۴۰ دستگاه، تعداد دستگاه‌های آشکارساز چمدانی و پالتی در گمرکات اجرایی کشور به تعداد ۱۵۳ دستگاه خواهد رسید.

کد خبر 849174 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها قطعی برق سهام عدالت

دیگر خبرها

  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • درگیری ماموران امنیتی پاکستان و کولبران یک کشته برجای گذاشت
  • بانک جهانی خواستار حمایت از بخش خصوصی در افغانستان شد
  • اعتراض پوچ و خطرناک علیه ایران/ ژیمناستیک دستمایه تمامیت خواهی و منفعت طلبی سهم خواهان
  • خط ریلی زاهدان-کویته نیازمند تبدیل تفاهم‌نامه به قرارداد عملیاتی
  • اقدام عجیب خودی‌ها علیه ژیمناستیک/ اعتراض به سهمیه المپیک ایران!
  • گشتی در اقتصاد ایران | جاماندگان سهام عدالت برای اعتراض به کجا مراجعه کنند؟
  • پشتیبانی از صهیونیست ها از معیارهای دوگانه سیاست غرب است