Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - مدیر امور فنی مهندسی آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 550 میلیارد ریال اعتبار از محل کمک های فنی و اعتباری برای اجرای سامانه های نوین آبیاری در این استان اختصاص یافت.

فیروز احمدی روز پنجنشبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با این میزان اعتبار، حدود هفت هزار هکتار از اراضی آبی استان به سامانه های نوین آبیاری مجهز می شوند که 180 میلیارد ریال از این اعتبار شامل 30 درصد آن تخصیص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه مقرر شده با 180 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته 2 هزار هکتار از اراضی زیر پوشش سیستم های نوین آبیاری برود، افزود: با توجه به اهمیت اجرای این سیستم ها در مزارع، برای اجرای طرح های آبیاری قطره ایی و بارانی در مزارع و باغات استان، دولت تسهیلات بلاعوض نیز پرداخت می کند.
احمدی تاکید کرد: در اراضی انفرادی برای اجرای سیستم آبیاری بارانی به ازای هر یک هکتار 60 میلیون ریال و اجرای سیستم قطره ایی 100 میلیون ریال به ازای هر هکتار به صورت بلاعوض به متقاضیان پرداخت می شود.
مدیر فنی مهندسی آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان یادآور شد: در مزارع یا باغات مجتمعی نیز برای هر هکتار اجرای سیستم آبیاری بارانی 110 میلیون ریال و سیستم قطره ایی 130 میلیون ریال پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: برای سامانه های تحت فشار اعتبارات ویژه ایی اختصاص داده شد البته نهال باغات در دست اجرا نیز تامین شده و مبلغ 40 میلیون ریال به صورت بلاعوض برای هر هکتار اجرای آبیاری کم فشار در این بخش به بهره برداران بخش کشاورزی اختصاص داده می شود.
احمدی گفت: کردستان 119 هزار هکتار اراضی آبی دارد که تاکنون سیستم های نوین آبیاری در 48 هزار هکتار از این اراضی اجرا شده است.
وی شاخص برخورداری اراضی آبی کردستان از سیستم های نوین آبیاری را 40 درصد اعلام کرد و افزود: این شاخص بیش از 2 برابر میانگین 18 درصدی کشور است.
به گزارش ایرنا، طی یکسال به صورت میانگین سامانه های نوین آبیاری حدود چهار هزار لیتر در هر هکتار مصرف آب را کاهش می دهد.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 220 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است.
استان کردستان دارای هم اکنون دارای 43 هزار هکتار باغ است که سالانه 330 هزار تُن محصول در آن تولید می شود.
3034/9102

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۸۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی در ناغان

فرشید ریاحی در شورای اداری بخش ناغان، با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن روستایی، اظهار داشت: در بخش ناغان به دلیل مشکلات، تامین زمین تاکنون انجام نشده و به محض تامین از سوی راه و شهرسازی و تحویل به بنیاد مسکن قرعه‌کشی انجام و واگذاری زمین به متقاضیان طرح صورت می‌گیرد.

وی افزود: در بخش ناغان و در دولت سیزدهم ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در قالب ۴۴ روستا طرح هادی تهیه و اجرا شده است.

ریاحی اضافه کرد: در حوزه مسکن روستایی ۳۹۲ فقره تسهیلات مسکن روستایی به بانک‌ها معرفی شده که ۳۳۴ فقره در قالب ۸۵ درصد منجر به انعقاد قرارداد تسهیلاتی شده است، همچنین حدوداً ۲۹ قطعه زمین روستایی و ۱۲ قطعه زمین در قالب طرح جوانی جمعیت واگذار شده است.

وی گفت: ۳۴۴ هکتار زمین در خصوص اراضی ملی روستایی شناسایی شده که پنج روستا مشکل تداخلات اراضی، مسائل زیست محیطی و حرایم معادن و صنایع دارند که این امر در حال پیگیری است تا الحاق و تملک آنها انجام شود.

ریاحی در حوزه نهضت ملی مسکن در شهر‌های شلمزار، دستنا و گهرو، بیان داشت: تامین زمین از سوی راه و شهرسازی انجام و در اختیار بنیاد قرار داده شد، زمین به متقاضیان طرح واگذار و عملیات آماده سازی در فاز اول در شهر شلمزار به اتمام رسید، یعنی عملیات اجرایی ۵۶ واحد مسکونی در شلمزار آغاز شده و در گهرود تامین زمین انجام شده است، اما در بخش ناغان به دلیل مشکلات، تامین زمین تاکنون انجام نشده و به محض تامین و تحویل به بنیاد مسکن قرعه‌کشی و واگذاری به متقاضیان طرح انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید

تایید نهایی ۵۷۲ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در اردل

خدایار باقری هارونی مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: برای بحث نهضت ملی مسکن، در بخش ناغان اراضی ملی وجود ندار که مجبور به استفاده از بخش خصوصی شدیم.

وی با اشاره به بحث تونل زره، بیان کرد: پیمانکار طرح مطالبات بسیاری دارد، اما برخلاف این مشکلات اعتبارات ماده ۵۶ طی چهار روز آینده ابلاغ خواهد شد، از طرفی در سطح ملی اعتبارات عمرانی استان‌های سردسیر به خزانه ابلاغ شده که منتظر رسیدن سهم استان هستیم، همچنین اعتبارات دور دوم سفر به محض ابلاغ به پروژه تزریق خواهد شد و با سرعت بیشتر پیش خواهد رفت.

فردوس کریمی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: پمپاژ ناغان یکی از پروژه‌های مهم شهرستان کیار بوده که سال ۱۴۰۱ مورد بازدید قرار گرفت، یعنی اگر طرح به اجرا می‌رسید با نواقصی در تامین آب باغات و اراضی شمال بخش ناغان مواجه بود، اما بازنگری اساسی طرح انجام و تخصیص به نیاز آبی ناغان اضافه شد، در حال حاضر ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات منطقه تحت پوشش آبیاری قرار گرفته است.

وی افزود: این پروژه دارای سه ایستگاه پمپاژ، دو باب مخزن و هفت کیلومتر خط انتقال بوده که خط انتقال در حال اجرا و در حال تملک اراضی هستیم که پروژه دارای ۴۷ پیشرفت فیزیکی است و تاکنون حدوداً ۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.

کریمی ساماندهی ۸۵ مورد پرورش ماهی در رودخانه سبزکوه برای اولین بار، تخصیص ۲۱۵۴ لیتر آب برای پرورش طیور، گلخانه و دامداری را از جمله اقدامات دولت سیزدهم در بخش ناغان برشمرد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی در ناغان
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • استرداد ۵۰ هکتار اراضی ملی البرز
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین