Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ کامبیز نوروزی در کانال تلگرامی خود نوشت:

«دوم خرداد 97 را پست گذاشتیم . از دوم خرداد 1376 بیست و یک سال گذشت. جنبش اصلاحات در فراز و فرودهای فراوان و سختی های بسیار، آثار و رهآوردهای فراوانی برای نظام سیاسی و جامعه ایران داشته است . جای سخن بسیار است در تحلیل و ارزیابی تجربه 21 سالۀ اصلاح طلبی ؛ دیدگاه ها متنوع و مختلف اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از 21 سال در کشور و جریان اصلاح طلبی تغییرات زیادی رخ داده است . بخشی از این تغییرات ، تحولاتی مثبت و پیشروانه اند و برخی نه . گذشته از آنکه از جنبش اصلاحات در ایران دفاع انتقادی می کنم اما اینجا نکته ای فوری تر مورد توجه من است . 

جریان اصلاح طلبی همچنان مهمترین نیروی سیاسی ایران است که اگرچه محتاج بازنگری در آدمها و برخی مسائل فکری و سیاسی است ، اما همچنان در میان تمام جریانهای سیاسی موجود در داخل و کشور ، بیش از همه استعداد آن را دارد تا تغییرات تدریجی و آرام ایران را در چارچوب تمام اصول قانون اساسی پیش ببرد . کسی مانند سید محمدخاتمی نیز در این فرآیند شخصیتی مهم و کانونی است. چرا؟ همه دلایل به جای خود در پاسخ می خواهم از استدلال نقضی استفاده کنم .

در چند ماه گذشته دو جریان کاملاً متضاد آشکار و پنهان در یک برنامه و هدف مشترک تخریب اصلاح طلبان و سید محمد خاتمی را در دستور کار قرارداده اند . از یک سو راست افراطی تمامت خواه در داخل و از سوی دیگر مخالفان نظام و طرفداران براندازی و حامیان ایرانی آمریکا که مبلغ  تحریم ایران و مداخلۀ نظامی آمریکا در ایرانند . دو جریان که در دو نقطه متقابل و متضاد قراردارند ، بصورت آشکار در انواع مصاحبه ها و یادداشت ها  و سخنرانی ها ، ویا به شکل پنهان با نامهای مجعول و تقلبی در محیط تلگرام و توئیتر و غیره ، یا کانالهای شناخته شده ای چون آمد نیوز و... سهم زیادی از مطالب خود را به این اختصاص داده اند که اصلاح طلبی و سیدمحمدخاتمی وحتی کسانی مانند میرحسین موسوی و شیخ مهدی کروبی را از مشروعیت و مقبولیت عمومی ساقط کنند و با بیانهای مختلف این جریان را از گردونه حیات سیاسی کشور خارج کنند. 

وقتی دو جریان متضاد در چنین هدفی مشترک می شوند به این معناست  که اصلاح طلبی اولاً مزاحم هر دو گروه تمامت خواه داخلی و برانداز و خشونت طلب خارجی است .  ثانیاً نفوذ اصلاح طلبی و شخصیتهای آن در جامعه ایران آنقدر است که مانعی مهم برای پیشبرد پروژۀ تمامت خواهان داخلی یا براندازان خارج نشین و هوادارن ایرانی تحریم و مداخلۀ نظامی است . به عبارت دیگر مقبولیت عمومی خاتمی و اصلاح طلبی ، مانع از پیشبرد پروژه تمامت خواهی از یک سو و پیشبرد پروژۀ مداخله جویانه و براندازان است . اصلاح طلبی جریانی است که به عنوان یک سرمایۀ سنگین اجتماعی همچنان استعداد آن را دارد که مسیر اصلاح و بهبود اوضاع کشور و به پیشبرد مسیر توسعه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و مانع ا ز تمامت خواهی باشد هم و مانع از تجاوزات مداخله جویانه ای شود که مزدبگیران ایرانی آمریکا دنبال می کنند که همانند تجربه های دردناک افغانستان و عراق و لیبی و سوریه ،  مسیری جز ویرانی و وحشت و خون و مثلاشی شدن همه کشور نیست. 

اگر افراد و جریانهایی که باسازمانهای عظیم و بودجه های هنگفت ، چنین استعداد و قدرتی را در کلیت جریان اصلاح طلبی و سید محمدخاتمی ، نمی دیدند ، اینقدر زحمت و خرج برای خودشان درست نمی کردند تا به شکلهای مختلف این جریان را از مشروعیت و مقبولیت عمومی بیاندازند. این سیاست به دنبال آن است که ایران را از هر نیروی سیاسی مؤثر تهی کند . در مرحلۀ بعد ممکن است تمامت خواهان بهرۀ چنین واقعه ای را بردارند ، و یا آمریکا و هواداران ایرانی اش با پیشبرد پروژه های تحریم و مداخلۀ نظامی ، تغییر رژیم ، فقر و بیماری و خون و وحشت و فروپاشی را با بسته بندی های تقلبی و آدمهای تقلبی ارمغان کند. 

می ماند اینکه اصلاح طلبان اصیل از نسلهای مختلف اصلاحات با شناخت و درک عمیق این موقعیت تاریخی خود ، نقشی را که برعهده دارند بشناسند و به خوبی ایفا کنند . این مسئولیتی است که غفلت از آن همه را در برابر جامعه و تاریخ به کیفری دشوار محکوم خواهد کرد.»

انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۴۸۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعله های آتشین آزادی خواهان بر سر صهیونیست ها فرود آمد

حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه، نقض آشکار بسیاری از اصول و قواعد مسلم حقوق بین الملل بود که باید توسط همه دولت‌ها به صراحت و به شدیدترین لحن ممکن محکوم گردد.

 

در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که  در نیویورک برگزار شد، اکثریت اعضای شورا ضمن تأکید بر اهمیت اصل بنیادین نقض ناپذیری اماکن دیپلماتیک، حمله یاد شده را محکوم کردند.

 

همچنین، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه نیز در گزارش خود به نشست شورای امنیت، تصریح کرد مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد رعایت گردد و حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو باید مطابق با قوانین بین المللی محترم شمرده شود. 

 

قبل از برگزاری نشست شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل نیز با تأکید مجدد بر اصل رعایت مصونیت اماکن و افراد دیپلماتیک و کنسولی در همه موارد، حمله مذکور را محکوم کرده بود.

 

حمله به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران نقض قطعی و روشن کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک و همچنین نقض مسلم قواعد کنوانسیون ۱۹۷۳ می‌باشد.

 

اقدامات ناکافی سازمان ملل و بویژه ناکارآمدی شورای امنیت به ایران این حق را می‌دهد تا در برابر تجاوز به خاکش، به مقابل به مثل دست بزند.

 

رهبر انقلاب بارها تأکید کرده‌اند که هر تعرضی به خاک ایران عواقب بسیار سختی خواهد داشت و بارها خطرات گذشتن از خطوط قرمز ایران اسلامی را بر دشمنان گوشزد فرموده بودند. 

 

ایران بر خلاف رژیم اسرائیل با اعلام دادن پاسخ به تعرض به ساختمان کنسولی در دمشق مسولیت یک حمله مستقیم به خاک اسرائیل را پذیرفت و پیام واضحی را مبنی بر جدیت در پاسخ‌گو کردن متجاوز به این رژیم مخابره کرد .

 

سپاه پاسداران با شلیک کردن گسترده پهپادها و موشک های درگیر کننده پدافند دشمن، چندین اصابت موفق را به هدف‌های از پیش تعیین شده به ثبت رساند تا با به فعل رساندن گوشه‌ای از توان نظامی کشور، قدرت بازدارنگی ایران را به گستاخی رژیم اسرائیل، دیکته کند .

 

ایران با هدف گیری مناطق نظامی و جاسوسی اسرائیل به کارشناسان و تصمیم گیران رژیم صهیونیستی این فرصت را داد تا بیشتر در مورد توان دفاعی خود تأمل کنند و ضمن هشدار به کشورهایی که حریم هوایی خود را برای استفاده اسرائیل باز کنند اعلام کرد با هرگونه تعرض مجدد برخوردی به شدت سخت تر خواهد کرد .

 

نظریاتی در مورد تمایل اسرائیل به درگیر شدن با ایران به گوش می‌رسید که صحت آن بستگی به برداشت تحلیل گران صهیونیست از پیام هولناک ایران خواهد داشت.

 

با توجه به سانسور خبری در سرزمین های اشغالی و تمرکز اخبار بر هدف قرار گرفتن مناطق نظامی و کم بودن تلفات، طفره روی اسرائیل از ادامه درگیری دور از ذهن نیست .

 

مطمعنا همدلی مردم ظلم ستیز ایران دلگرمی بزرگی برای مردم غزه و غرور بر باد رفته ی هم زبانانشان خواهد بود. کشورهایی که در بند حکامی حقیر به پشتیبانی از رژیمی کودک کش اسرائیل پرداخته و آسایش امروز خود را با قضاوت تاریخ عوض می‌کنند در پاسخ به آیندگان هویتی برای ارائه نخواهند داشت . 

 

ایران همواره با وجود بی‌طرفی در منازعات جهانی بارها دچار خسران شده است و تهاجمات گذشته بیگانگان جز، بازدارنگی با اعمال قدرت، راه دیگری برای ایرانی‌ها نگذاشته است. حمله‌ی شب گذشته ایران به اسرائیل معادلات قدرت را تغییر خواهد داد و به روشنی جایگاه ایران را در تصمیم گیری های آینده جهان ارتقا خواهد داد .

دیگر خبرها

  • انتقاد یک اصلاح‌طلب از مواضع صهیونیستی رادیکال‌ها
  • اثر کوتاه مدت ریسک‌های سیاسی بر بازار سرمایه
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • وکیل مدافعان شیطان در تهران!
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • پیام مشترک نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و استاندار در پی عملیات شکوهمند "وعده صادق"
  • از پروژه زن زندگی آزادی تا حمایت از اسرائیل با براندازان+ عکس
  • از پروژه زن زندگی آزادی تا حمایت از اسرائیل با براندازان
  • چرا همه چیز از نظر رادیکال‌ها «سیاه» است؟
  • شعله های آتشین آزادی خواهان بر سر صهیونیست ها فرود آمد