Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کارودانش آموزش‌وپرورش استان قم گفت: امسال هزینه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان اعتبار به‌منظور خرید تجهیزات کارگاه‌های هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به استان اختصاص یافت. ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۵ استانها قم نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، اغلب والدین از همان سال‌های اولیه تحصیل فرزندان خود تا دوره‌های بعدی به‌ویژه دبیرستان‌ هدف و توان خود را برای تحصیل آن‌ها  در دانشگاه‌ها صرف می‌کنند و گاهی نسبت به استعدادهای فرزندشان در زمینهٔ کسب مهارت‌های لازم و شکوفایی آن استعدادها بی‌توجه هستند، این در حالی است که بعد از سال‌ها گذراندن مشقت تحصیل در دانشگاه‌ها و کسب مدارک دانشگاهی، تضمین و اعتبار شغلی در زمینهٔ رشته مربوط به خود را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با عنایت به این مسئله که گرایش به تحصیل در رشته‌های نظری و درنهایت ورود به دانشگاه‌ها نسبت به تحصیل در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بیشتر به چشم می‌خورد و به یک دغدغه مهم برای والدین تبدیل‌شده است، اما  شاهد سیاست‌های جدید آموزشی در سوق دادن دانش آموزان در مسیر هنرستان‌ها و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هستیم.

حال با توجه به نوع نگرش و اهمیت دانش آموزان و والدین به رشته‌های نظری و این سؤال که آیا پس از تحصیل دانش آموزان در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تضمین آینده شغلی برای آن‌ها وجود دارد؟ و برای آشنایی باسیاست‌های جدید آموزش ‌و پرورش درزمینهٔ ارتقاء جایگاه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش‌وپرورش استان قم به گفت‌وگو پرداختیم.

تسنیم: سیاست‌های کلی آموزش‌وپرورش در افزایش جایگاه و اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سال جاری چیست؟

باتوجهبهوضعیتاشتغالکشوروآماربالایبیکاریفارغ‌التحصیلاندارای مدرکدانشگاهیکارشناسیوبالاتردررشته‌هاینظریکهباعثایجادبخشقابل‌توجهیازآسیب‌هایاجتماعیشده است و همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری براهمیتوتوسعهرشته‌هایهنرستانی و آنچه دراسنادبالادستیمانندسندتحولبنیادینآموزش‌وپرورش،سیاست‌هایکلینظامابلاغیازطرفمقام معظمرهبری،برنامهتوسعهششموبرنامهچشم‌انداز 20 سالهنظامجمهوریاسلامی تا سال 1404، امسالاعتبار 528 میلیاردتومانبرایتجهیزهنرستان‌هاتخصیص‌یافتهاست که متناسبباآمارهنرجویان دراستان‌هاتقسیم‌شدهو هزینه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد 480 میلیون تومان اعتبار به هنرستان‌های استان قم تعلق‌گرفته است.

تسنیم: چه تعداد هنرستان‌ها و دانش آموزان در حال تحصیل در استان داریم؟

در حال حاضر تعداد هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای اعم از دولتی و غیردولتی و وابسته 30 هنرستان بوده که حدود 5 هزار هنرجو در پایه‌های دهم و یازدهم مشغول تحصیل هستند، همچنین تعداد هنرستان‌های کاردانش نیز 39 هنرستان با حدود 5 هزار هنرجو به‌صورت دولتی و ضمیمه در حال تحصیل بوده  که با توجه به این  تعداد دانش‌آموز در حال تحصیل سهم هنرستان‌های استان 35.2 درصد ثبت‌شده که بر اساس اسناد بالادستی و تأکیدات مسئولاننظاممقدسجمهوریاسلامیبایددربرنامهششمتوسعهسهماینآموزش‌ها به 50 درصدبرسد.

تسنیم: عدم توجه به گرایش‌های فنی و حرفه‌ای در مقاطع تحصیلی متوسطه چه آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان داشته است؟

با توجه به مطالعات و تحقیقاتی که در تفاوت‌های بین آموزش‌های نظری و مهارتی بر روی دانش آموزان انجام‌شده و همچنین بزرگ‌نماییکنکور درورودبهدانشگاهشاهد ایجاد رقابتکاذببیندانش‌آموزاننظریهستیم به‌طوری‌که دانشآموزانبههرقیمتیحاضربهحذفرقیبخودمی‌شوند و متأسفانه این نوع رقابت غیرسالم به دوره‌های دیگر مانند ابتدایی نیز کشیده شده است و همچنین گرایش و تمایل به کارهای فردی، عدم توانایی و فرار از کارگروهی، گوشه‌نشینی و محبوس شدن دانش آموزان در خانه، گرفتن زندگی عادی از دانش آموزان، بی‌حوصلگی، عجول بودن، روابط اجتماعی ضعیف، استرس، اضطراب و افسردگی و بعضی رفتارهای ناهنجار جوانان بهشرایطومحدودیت‌هاییکهبهبهانهکنکوروآزمون‌هایمختلفبهدانشآموزان تحمیل می‌شود، رفتار جوانان را تحت تأثیر قرار داده است.

تسنیم: آیا این رفتارها در دانش آموزان دوره‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی دیده نمی‌شود؟

طبق مشاهدات معلمان و مربیان هنرجویان هنرستان‌ها افرادی شاداب و پرنشاطی هستند، چراکه در محیط‌های کارگاهی به‌صورت گروهی آموزش می‌بینند و به‌راحتی می‌توانند باهم سن و سالان خود ارتباط برقرار کنند، در این آموزشگاه‌ها هنرجویانمتناسببارشتهتحصیلیخودیکیاچندمهارتفنیوحرفهرایاد می‌گیرند و چون ‌به‌راحتی پس از اتمام پایه دوازدهم می‌توانند ادامه تحصیل داده یا جذب بازار کار شوند و البته به گفته اغلب هنرجویان هم‌زمانباتحصیل،مرتبطبارشتهتحصیلیخود مشغول به کار هستند با استرس‌هایی که بچه‌های دوره نظری درباره آینده خوددارند روبه‌رو نمی‌شوند.

تسنیم: آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی در تربیت نیروی انسانی و توسعه اقتصادی چه نقشی دارد؟

آموزش‌هایفنیوحرفه‌ایومهارتینقش میانبری درتربیتنیرویانسانی ایفا می‌کند، چراکه راه خود را از مبانیعلمیوروش‌هایپذیرفته‌شدهآموزش‌هایکلاسیک ویادگیریبرمبنایتجربه علمیصِرفجداکرده و آموزش‌های نظری و عملی را در کنار هم به یادگیرنده(فراگیر) ارائهمی‌دهد وخودرادرمقابلتغییرات تکنولوژیهماهنگ می‌کند و باارائهدانشعملیلازمبراییکشغلیاحرفه،تواناییکارآفرینیو خوداشتغالی، خلاقیتونوآوریوهمچنینمهارت‌هایعمومی را در دانش‌آموز ایجاد می‌کند.

با توجه به امتیازات و نتایج مشاهده‌شده در دانش آموزان در دوره‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی توسعه‌یآموزش‌هایفنیوحرفه‌ایوکاردانشیکیازمهم‌ترینسیاست‌هایوزارتآموزش‌وپرورش درراستایتحققاهدافبرنامه‌یششمتوسعه‌یاقتصادی،اجتماعیوفرهنگی قرارگرفته است و باید بپذیریم  این آموزش‌ها نوعی سرمایه‌گذاری ملی محسوب شده که بدون شک اگر کشوری در این راه تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتری کند ازرشدوتوسعه‌یاقتصادی،اجتماعیوفرهنگیبیشتریدرآیندهبرخوردار می‌شود.

گفت‌وگو از الهام پناهی‌فر

انتهای پیام/‌ز/ش

R7854/P1014142/S6,62/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۰۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: امسال ۱۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان در قالب طرح مهارت‌آموزی ۳ مهارت فنی، نرم و سواد دیجیتال را آموزش می‌بینند و ۲۷۰ هزار نفر در قالب طرح «تاک» از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ایسنا، علی حسین شهریور درباره طرح‌هایی که در سال جاری از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای دنبال خواهد شد، گفت: یکی از راه های رسیدن به جهش تولید و رونق اقتصادی با مشارکت مردم توجه به آموزش و توسعه مهارت است چون سرمایه گذاری در آموزش و برنامه های توسعه مهارت می تواند به افراد کمک کند تا دانش و مهارتهای لازم را برای مشارکت در اقتصاد کسب کنند، علاوه بر این مهارت می تواند به بهره وری،نوآوری و رقابت بالاتر منجر شود و نهایتا جهش تولید و رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یکی از سازمانهای توسعه ای است که مسئولیت خطیری در حوزه تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص برای معرفی به بازار کار دارد.بر همین اساس امسال ما به صورت ویژه ۴ طرح را در دستور کار قرار دادیم.

اجرای طرح مهارت افزایی ۱۵۰ هزار نفر از دانش آموزان

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: یکی از طرح ها در حوزه دانش آموزی است و برای اینکه دانش آموزان را با مهارتها آشنا و فرهنگ سازی کنیم و آنها هدایت شغلی و تحصیلی خود را دنبال کنند طرح مهارت افزایی دانش آموزان را پیش بینی کرده ایم که هم در قالب طرح تابستانی مهارت و هم در قالب استفاده از ظرفیتهای دولتی و آموزشگاه های آزاد دنبال خواهیم کرد و بر اساس آن آموزش ۱۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان را امسال در دستور کار داریم تا دستکم ۳ مهارت را در بحث مهارتهای فنی،مهارتهای نرم و سواد دیجیتال با توجه به موضوع فناوری های اطلاعات و تکنولوژی های روز فرا بگیرند.

آموزش ۷۰ هزار نفر در طرح مهارت افزایی دانش آموختگان

شهریور طرح دوم را مهارت افزایی دانش آموختگان عنوان کرد و گفت: طرح دوم ما بحث مهارت افزایی دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاههاست و ما هدفگذاری کردیم ۲۴۰ استاندارد مشاغل جدید روبه رشد را در حوزه فناوری های برافکن و در حوزه هوش مصنوعی و بیگ دیتا و رایانش ابری و حوزه هایی که به روز هستند و جدیدترین مشاغل هستند تهیه کردیم و با تفاهم نامه هایی که با وزارت علوم به امضا رساندیم موضوع آموزش فارغ التحصیلان در مراکز دولتی و پارکهای علم و فناوری را دنبال خواهیم کرد.

به گفته وی امسال آموزش ۷۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان پیش بینی شده تا مهارتهای مرتبط با فناوری های جدید را آموزش ببینند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در عین حال طرح دیگر سازمان فنی و حرفه ای در سال جاری را ارائه آموزشهای ترکیبی عنوان کرد و گفت: تمایل شدیدی در جامعه دانشجویی وجود دارد که در کنار آموزش نظری و تئوری، به شکل عملی هم با مهارتها و موضوعات درسی خود آشنا شوند.ما این طرح را با عنوان طرح مهارت افزایی دانشجویان از طریق ارائه آموزشهای ترکیبی و هیبریدی پیش بینی کرده ایم که همزمان با تحصیل بتوانند حداقل ۳۰۰ ساعت را در کارگاههای آموزشی فنی و حرفه ای در سراسر کشور در قالب کارورزی و کاربینی و کارآموزی بگذرانند.

آموزش مهارتی ۲۷۰ هزار نفر در قالب طرح «تاک» 

شهریور متذکر شد: ما دانش آموزان و دانشجویان و فارغ التحصیلان را به عنوان ۳ جامعه هدف پیش بینی کرده ایم و ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری آنها را مدنظر قرار دادیم ولی گروه آخر که بسیار مهم است و به آن نیاز شدید داریم، کارکنان و شاغلین بنگاههای اقتصادی است که این طرح را تحت عنوان توانمندسازی و توسعه آموزش شاغلین بنگاههای اقتصادی (تاک)  امسال دنبال می کنیم و در این طرح پیش بینی کردیم که ۲۷۰ هزار نفر در قالب این طرح هم مهارت آموزی و هم سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای داشته باشند که با گواهینامه ای که دریافت می کنند فعالیتشان را در بازار کار دنبال کنند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش کیش
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرا می‌گیرند
  • ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی
  • ۱۶۰۰ دانش آموز بوشهری قوانین عبور و مرور را فرا گرفتند
  • نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند
  • صحرایی: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد + فیلم
  • صحرایی: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد
  • مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه ۶۰ است