Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ اکبر ترکان، مشاور عالی رئیس‌جمهوری، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«در یکسال گذشته ما با پدیده ترامپ مواجه بودیم، پدیده‌ای که در تاریخ دهه‌های اخیر در دنیا بی‌سابقه است و به نظر می‌رسد که در هیچ یک از ادوار گذشته روسای جمهور آمریکا این‌چنین علنی و آشکار نسبت به ما دشمنی اعلام نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها دشمنی‌های خودشان را در پوسته‌های دیگری پنهان می‌کردند ولی رئیس جمهور فعلی ایالات متحده در همه ابعاد با ما دشمنی می‌کند و در حال کوشش است تا مجددا عرصه خطرناکی را در خاورمیانه ایجاد کند تا از این محل برای منافع آمریکا پولی ببرد. تا الان هم با مانورهایی که داده، ارقام بسیار درشتی از محل قراردادهای تسلیحاتی از کشورهای حوزه خلیج فارس برای خودش به عنوان یک دستاورد تجاری به غنیمت برده است. اما نگرانی از این است؛ از آنجا که این موضوع به مذاق آنها مزه کرده و موفق شدند قراردادهای بسیار بزرگی را با این مانورهای تبلیغاتی به‌دست بیاورند، اکنون اشتهایشان تحریک شده و بنابراین رئیس جمهور ایالات متحده به هیچ وجه به نفعش نیست که شرایطش را با ایران عادی کند چون قصد گرفتن بقیه این پول را دارد. حسنین هیکَل، در مقاله‌ای اشاره می‌کند که دنیای صنعتی و آمریکا به دنبال این است که از خلیج فارس دو هزار میلیارد دلار پول را به آن سمت پمپاژ کند لذا به دنبال یک جنگ صنعتی بین ایران و عربستان است که با چنین جنگی قیمت نفت را بین 200 تا 400 دلار برساند و از این محل درآمدهای بسیار کلانی را از بقیه نقاط دنیا به خلیج فارس آورده و به آمریکا منتقل کند. به نظر می‌رسد ترامپ همین کار را برای تامین دو هزار میلیارد دلار بدون جنگ می‌کند. با روش‌های کاسبکارانه‌ای به دنبال انتقال همین دوهزار میلیارد دلار است منتها کوشش می‌کند با طبل جنگ این پول را ببرد و نه با خود جنگ. لذا دائما بر طبل التهاب و بحران می‌کوبد و کشورهای حوزه خلیج فارس را وامی‌دارد که در قالب ایران‌هراسی امتیازات جدیدی به ایالات متحده بدهند. این وضعیت باعث می‌شود که سیستم اداری که با ترامپ کار می‌کند و خود ترامپ به فکر این باشند که این التهاب همیشه باید باقی بماند چون اگر فروکش کند، کسی از اعراب پول نخواهد داد و با دلهره آفرینی و ایران هراسی است که تا الان توانسته‌اند 500 میلیارد دلار قرارداد ببرند، پس می‌توانند بقیه‌اش را هم ببرند. ما با این پدیده مواجه هستیم و متاسفانه این دشمنی آثار بسیار گسترده‌ای روی اقتصاد ایران می‌گذارد. البته این شرایط برای ما سخت است و مشکلات بسیار زیادی تولید می‌کند. ولی ما تجربه داریم که می‌توانیم این بحران‌ها را پشت سر بگذاریم.

ولی ما تجربه داریم که می‌توانیم این بحران‌ها را پشت سر بگذاریم. نه اینکه هزینه نداشته باشد که حتما برایمان هزینه دارد، خسارتبار است و حتما باید خودمان را برای شرایط سختی مهیا کنیم اما مقاومت خواهیم کرد. آنچه با آن مواجه هستیم اینکه به‌رغم اراده سیاسی اروپا بر حفظ برجام و تلاش همه مقامات اروپایی تا بگویند می‌خواهند به این پیمان وفادار باقی بمانند ولی بُردشان محدود است. یعنی شرکت‌های کوچک و متوسط اروپا می‌توانند همکاری‌شان را ادامه دهند کما اینکه روسای کشورهای اروپایی هم همین را گفتند ولی شرکت‌هایی که در اروپا طراز بین‌المللی هستند و همکاری‌های گسترده با آمریکا دارند، حتی اگر خودشان هم بخواهند، نمی‌توانند ادامه دهند. چون خزانه‌داری آمریکا بدون مراجعه به هیچ دادگاهی، بدون مراجعه به سازمان ملل و بدون مراجعه به هیچ مرجع بین‌المللی خودش می‌برد و می‌دوزد و برایشان جریمه‌های میلیارد دلاری تعیین می‌کند! و این روش زورمدارانه غیرقانونی در دنیا جاری است و هیچ‌کس هم نمی‌تواند در مقابل این احکام خزانه‌داری آمریکا، کاری کند. شرکت‌ها مثل گنجشکی که اسیر باز شکاری باشند، توسط خزانه‌داری ایالات متحده جریمه‌های میلیاردی می‌شوند و ناگزیر از پرداخت این جریمه‌ها هستند. این وضعیت باعث می‌شود که شرکت‌های بزرگ اروپایی که در آمریکا فعالیت دارند، حتی اگر خودشان هم بخواهند رابطه کاری را ادامه دهند، تحت جرائم خزانه‌داری قرار می‌گیرند. لذا همکاری‌شان را با ایران رها می‌کنند که شرایط را برای ما قدری سخت می‌کند و باید خودمان را برای این کار مهیا کنیم. باید وضعیت را برای مردم تشریح کنیم که چگونه است و مردم را آماده کنیم تا در شرایط موجود با مقاومتی که خواهند کرد، بتوانیم از بحران عبور کنیم. در این مسیر فروش نفت هم با مشکلاتی مواجه خواهد شد اما فقط فروش نفت نیست. صنعت بزرگی در کشور تحت تاثیر مصرف انرژی داخلی است. گزارشی از موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی وزارت نفت پیش رو دارم که حاکی است «عرضه انرژی اولیه برای مصرف در داخل کشور معادل 5/5 میلیون بشکه نفت در روز است». بخشی از این میزان در پالایشگاه‌ها تلف و بخشی در خطوط انتقال گاز و بخشی دیگر در نیروگاه‌ها و بخشی هم در انتقال و توزیع تلف می‌شود و مجموعه تلفات باعث می‌شود که کمتر از سه و نیم میلیون بشکه تبدیل به انرژی مصرف نهایی شود. یعنی از 5/5 میلیون بشکه معادل نفت، تنها 4/3 میلیون بشکه به انرژی نهایی تبدیل می‌شود، همان که مصرف می‌کنیم. اینجا دو میلیون بشکه اتلاف داریم.

گزارشی از موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی وزارت نفت پیش رو دارم که حاکی است «عرضه انرژی اولیه برای مصرف در داخل کشور معادل 5/5 میلیون بشکه نفت در روز است». بخشی از این میزان در پالایشگاه‌ها تلف و بخشی در خطوط انتقال گاز و بخشی دیگر در نیروگاه‌ها و بخشی هم در انتقال و توزیع تلف می‌شود و مجموعه تلفات باعث می‌شود که کمتر از سه و نیم میلیون بشکه تبدیل به انرژی مصرف نهایی شود. یعنی از 5/5 میلیون بشکه معادل نفت، تنها 4/3 میلیون بشکه به انرژی نهایی تبدیل می‌شود، همان که مصرف می‌کنیم. اینجا دو میلیون بشکه اتلاف داریم. خود این سه و نیم میلیون بشکه هم به تولید اقتصادی تبدیل نمی‌شود؛ بخشی از آن به مصرف خانگی-تجاری می‌رسد و بخشی هم اتلافات دیگر. بنابراین امروز روزی است که باید گیوه‌هایمان را وربکشیم و جلوی این اتلاف را بگیریم و از ثروت کشور حفاظت کنیم. در این شرایط سخت که سخت‌تر هم خواهد شد، حق نداریم با ولنگاری، بی‌مبادلاتی و مصارف نابجا ثروت کشور را ببازیم.»

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 اکبر ترکان ایران و عربستان خلیج فارس وزارت نفت ترامپ ترامپ و ایران موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۰۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد

صادرات نفت خام ایران در ماه مارس ۲۰۲۴ به خاطر تقاضای بالای چین به طور متوسط برابر با ۱.۶۱ میلیون بشکه در روز بوده است، یعنی بالاترین طی ۱۰ ماه گذشته. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ایران به عنوان سومین تولید کننده بزرگ اوپک حدود 3 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که 3 درصد از کل تولید نفت جهان را تشکیل می‌دهد.

با توجه به نگرانی‌های موجود در مورد مختل شدن عرضه نفت ایران و تاثیر آن بر قیمت نفت به خاطر تنش‌های خاورمیانه، در ادامه به برخی حقایق در مورد صنعت نفت این کشور می‌پردازیم:

تحریم‌ها و اوپک

تولید نفت ایران مدت‌هاست هدف امواج متمادی تحریم‌ها قرار گرفته است. آمریکا از زمان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور از قرارداد اتمی ایران در 2018 ،بارها تحریم‌هایی جهت محدود کردن صادرات نفت ایران و کاهش درآمد کشور وضع کرده است.

صادرات نفت ایران در زمان ریاست جمهوری ترامپ کاهش شدیدی داشت.

اما صادرات نفت این کشور در زمان بایدن رو به افزایش بوده چون بسیاری عقیده دارند دولت بایدن سختگیری کافی را در اجرای این تحریم‌ها نداشته و ایران توانسته به راحتی آنها را دور بزند. چین حالا بزرگترین خریدار نفت ایران است.

با وجود اینکه ایران عضوی از اوپک و ائتلاف اوپک پلاس است، اما از طرح کاهش تولید این گروه جهت حمایت از بازار نفت معاف شده است.

رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کندتولید نفت ایران به 3میلیون و 250هزار بشکه در روز رسید

افزایش تولید

طبق گزارش موسسه کپلر، صادرات نفت خام ایران در ماه مارس به خاطر تقاضای بالای چین در سال گذشته و سال جاری میلادی به طور متوسط برابر با 1.61 میلیون بشکه در روز بوده است، یعنی بالاترین رقم طی 10 ماه گذشته. ایران در آن ماه 1.68 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد که بالاترین رقم از 2018 بود.

قرارداد اتمی و تاثیرات آن

کاهش تحریم‌ها در 2018  به دنبال بسته شدن قرارداد اتمی، صادرات نفت ایران را به اوج رساند. صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه مه 2018 به 2.8 میلیون بشکه در روز رسید، یعنی بالاترین میزان صادرات از سال 2013.

طبق گزارش کپلر، صادرات نفت خام ایران در ماه مه 2018 برابر با 2.51 میلیون بشکه در روز بود. اطلاعات اوپک نشان می‌دهد صادرات ایران در آن زمان به طور متوسط برابر با 2.54 میلیون بشکه در روز بوده، یعنی بالاترین رقم از 2011.

طبق گزارش اوپک، تولید نفت ایران در دهه 1970 به بالاترین رقم رسیده بود و در سال 1974 رکورد 6.02 میلیون بشکه در روز ثبت شده است. این رقم برابر با بیش از 10 درصد تولید نفت دنیا در آن زمان است.

ترامپ و بایدن

آمریکا در ماه مه 2018 تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ به طور یک جانبه از قرارداد اتمی برجام بیرون رفت و تحریم‌های جدیدی علیه صنعت نفت ایران با هدف صفر کردن فروش نفت این کشور وضع کرد.

ایران ارائه اطلاعات در مورد صادرات نفت خود را متوقف کرده اما بررسی ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت این کشور در دو سال بعد از آن به شدت کاهش یافته و در برخی ماه‌های 2020 به کمتر از 200 هزار بشکه در روز رسیده است،  یعنی پایین‌ترین رقم از 1980.

جو بایدن در اواخر 2020 برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد.

چین در سه ماهه اول 2021 واردات نفت ایران را تا حدود 800 هزار بشکه در روز در ماه ژانویه و تقریباً یک میلیون بشکه در روز در ماه مارس افزایش داد.

ایران و آمریکا در 2021 بر سر میز مذاکره جهت بستن یک قرارداد اتمی جدید بازگشتند. صادرات ایران طی 2022 افزایش یافت و آن سال را با بیش از یک میلیون بشکه در روز به پایان رساند.

تحلیلگران عقیده دارند افزایش صادرات نفت ایران تا حدی نتیجه موفقیت این کشور در دور زدن تحریم‌های آمریکاست.

ایران سال‌هاست از طریق انتقال کشتی به کشتی یا خاموش کردن فرستنده نفتکش‌ها تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند. البته برخی تحلیلگران عقیده دارند افزایش صادرات ایران تا حدی نتیجه کوتاهی آمریکا در اجرای سختگیرانه تحریم‌هاست.

انتهای پیام/28

 

دیگر خبرها

  • گزیده‌های نفتی هفته
  • واکنش آژانس انرژی اتمی به حمله امروز صبح در اصفهان
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ ای ایران وارد نشده است
  • آژانس انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده است
  • دور زدن تحریم با زدن رکورد ۶ ساله فروش نفت
  • تولید جهانی نفت کاهش یافت
  • پایان زمان ثبت نام از کاندیداهای شطرنج
  • صادرات نفت روسیه رکورد زد
  • رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: کشتی‌هایمان را از خلیج عدن تا دهانه سوئز اسکورت می‌کنیم