Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست جامعه قرآنی استان خوزستان به میزبانی مرکز علمی فرهنگی امام حسین(ع) (حوزه علمیه آیت‌الله کعبی) شامگاه 3 خردادماه با حضور قاریان، حافظان، پیشکسوتان، گروه‌های تواشیح و مسئولان برگزار شد.

آیت‌الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خوزستان در کنار سرمایه‌های طبیعی و منابع انسانی از گنجینه‌های گرانسنگ قرآن و عترت اهل‌بیت(ع) برخوردار است، گفت: می‌توانیم به قرآن کریم با رویکردی منفی و یا مثبت نگاه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه محور جامعه قرآنی، قرآن کریم است، ادامه داد: وقتی به قرآن رویکرد منفی داشته باشیم یعنی قرآن تبدیل به ابزاری تزئینی و تشریفاتی، برای برتری‌جویی در مسابقات و وسیله‌ای برای کسب محبوبیت شود و توجیح‌گر اعمال غیرقرآنی ما باشد که در این صورت «وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا.»

آیت‌الله کعبی گفت: اما رویکرد مثبت به قرآن کریم این است که قرآن؛ کتاب تقوا، ایمان و بصیرت الهی است. جامعه قرآنی در محضر قرآن کریم باید برای فرهنگ سازی و تصحیح رفتارها و در نهایت جامعه‌سازی تلاش کند. جامعه بر مدار قرآن؛ جامعه توحیدی، جامعه‌ عدالت‌محور و سرشار از کار و تلاش و مبارزه‌گر با فقر و فساد و تبعیض است. جامعه‌ای که در آن قرآن پیاده شود، از نظر مادی و معنوی پیشرفت می‌کند و تعاون و برادری در آن موج می‌زند و در نهایت به سمت حیات طیبه حرکت می‌کند.

ابلاغ و تبلیغ رسالات قرآن به معنای گفتن و تلاوت کردن نیست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: این ویژگی‌هایی است که جامعه قرآنی براساس آن باید احساس مسئولیت و انجام وظیفه کند تا جامعه به سوی ارزشهای قرآنی سوق داده شود و مقدمه همه این کارها این است که همه مروجان و تالیان قرآن، تاثیرپذیر از قرآن کریم باشند. جامعه اهل قرآن مبلغ رسالات قرآن هستند. ابلاغ و تبلیغ رسالات به معنای گفتن و تلاوت کردن نیست بلکه به معنای دگرگونی ایجاد کردن است. همیشه تلاوت مقدمه تزکیه و عمل است.

وی افزود: قرآن کریم دارای مراحلی همچون تنزیل در بیست و سه سال و مهمتر از آن تطبیق است که در فرهنگ قرآنی به آن تاویل گفته می‌شود؛ تطبیق و تاویل حقایق قرآن بدون رهبر و انسان کامل محال است، بنابراین قرآن و عترت از هم تفکیک‌ناپذیرند. وقتی که شعار «حسبنا کتاب الله» بیان شد یعنی نگاه تشریفاتی، برتری‌جویانه و کسب موقعیت و محبوبیت به وسیله نام قرآن و عبور از محتوای قرآن حاکم شود.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: در اینجا، دستگاه خلافت دست پرورده عبور از محتوای قرآن است و با این شعار اولین کاری که برای سانسور محتوای قرآن انجام دادند، تدوین حدیث را ممنوع کردند. منع تدوین حدیث برای تفکیک قرآن و عترت بود تا رهبران قرآن حاکم بر خلافت نشوند. نظام خلافت با سکولاریسم و جدایی از پیام امامت و ولایت، فساد سیاسی و اقتصادی را حاکم کرد و به ایدئولوژی سازی پرداخت و باعث شد نظام، پادشاهی مطلقه شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه تحقق محتوای قرآن بدون جهاد، شهادت، ولایت و فداکاری ممکن نیست، اظهار کرد: بنا به گفته آیت‌الله جوادی‌املی، علامه طباطبایی تفسیر میزان را با توجه به شرایط جنگ جهانی اول و دوم نوشت و الان باید قرآن کریم را براساس انقلاب اسلامی تفسیر کنیم. چون نهضت انقلاب اسلامی، امام راحل و ولایت در عصر غیبت ترجمان حیات قرآن در دوران ما و فتنه‌های پیچیده، فقدان نبی و ولّی است، اگر بخواهیم قرآن را در صحنه عملیاتی کنیم باید کلام وحی را بر پایه امامت الهی تفسیر کنیم.

قرآن را منهای دشمن شناسی نمی‌شود شناخت

وی تصریح کرد: قرآن را منهای دشمن شناسی نمی‌شود شناخت و براین اساس نمی‌شود قرآن را چاپ کرد و با یهود پیمان استراتژیک بست، همان کاری که بن سلمان و امثال اینها انجام می‌دهند.

آیت‌الله کعبی در پایان گفت: مرکز فرهنگی علمی امام حسین(ع) همواره پذیرای فعالان قرآنی برای نشر معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا خوزستان در این مراسم از مجید یونسی از پیشکسوتان قرآن کریم و خیر سازنده مساجد و حسینیه‌ها تقدیر شد.

همچنین در این مراسم کتانباف شهردار اهواز، علی‌حسین حسین‌زاده معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، حجت‌الاسلام رستمی‌فر معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان، ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر اهواز حضور داشتند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا خوزستان فعالیت های قرآنی نشست جامعه قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۱۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محفل انس قرآن کریم در پایگاه دریایی بوشهر برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، مسئول عقیدتی پایگاه دریایی بعد از ظهر سه شنبه در این برنامه، با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه اسرا، به وجود قدس شریف به عنوان قبله اول مسلمین در فلسطین اشغالی که توسط رژیم غاصب اسرائیل تحت محاصره قرار گرفته است گفت: طبق وعده خداوند در قرآن کریم و پیش بینی رهبر حکیم انقلاب اسلامی این منطقه به وسیله رزمندگان اسلام فتح خواهد شد.

حجت‌الاسلام راغبی افزود: اتفاقات چند روز گذشته توسط نیروهای مسلح ایران اسلامی تنها بخشی کوچک و به گفته رهبر انقلاب فقط تنبیهی بیش نبود.

در این محفل نورانی که به یاد بیش از ۴۸ هزار لاله خونین بال ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد ناو سروان امانت از پرسنل پایگاه دریایی ارتش و استاد حاج عباس هاشمی قاری ممتاز کشوری به تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید پرداختند.

در پایان این برنامه از ۳۱ تن از فعالان قرآنی و معارفی ماه مبارک رمضان پایگاه دریایی ارتش در بوشهر با اهدا لوح یادبود تجلیل شد.

کد خبر 6080179

دیگر خبرها

  • نوجوان نخبه روشندل اردبیلی، مبلغ قرآن کریم در جهان اسلام
  • نانوای حافظ قرآن کریم مورد تقدیر قرار گرفت
  • تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین
  • انتخاب قاری مازندرانی برای تشرف به سفر حج تمتع
  • رونمایی از مصحف صوتی به روایت ورش از نافع در الجزایر
  • کرسی ثابت تلاوت و تدبر در قرآن کریم در یاسوج
  • ترویج زندگی قرآنی در جامعه امروزی ضروری است
  • محفل انس قرآن کریم در پایگاه دریایی بوشهر برگزار شد
  • روایتی از توصیف جالب رهبر انقلاب از مجری سرشناس تلویزیون
  • شرکت بیش از ۱۲ هزار نفر در نوزدهمین آزمون ارزیابی حافظان