Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در یکسال گذشته در شورای شهر که رییس شورای شهر تهران – محسن هاشمی هم بر آن تأکید ویژه دارد، تکمیل و توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی است.

با بازید مجید فراهانی از خبرگزاری برنا در چند روز گذشته، آسیب‌های مناطق جنوب شهری تهران، حمل و نقل ریلی، درآمدهای پایدار و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله موضوع‌های مورد گفت‌وگو با وی بود.

در ادامه قسمت دوم گفت‌وگو با رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران را خواهید خواند.

قسمت اول این گفت و گو که به مبحث پرونده های تخلفات شهردار پیش تهران و مباحث مالی دیگر شهرداری پرداخته شده بود  روز یکم خرداد منتشر شد که در صورت تمایل با مراجعه به لینک زیر می توانید بخوانید:

https://www.borna.news/fa/tiny/news-709754

مجید فراهانی – رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، در پاسخ به این سوال که یکی از کارهای مهمی که از ابتدا کار در شورای شهر پنجم انجام داده‌اید، بازدید از مناطق دورافتاده تهران است، کدام مناطق جزو پر آسیب‌ترین مناطق تهران قرار دارد و برای بهبود باید چه اقداماتی انجام داد، بیان کرد: «به عنوانِ نمایندگانِ مردم وظیفه‌ای بر دوش داریم و آن این است که به صورت مرتب طی یک برنامه منظم با شهروندان ارتباط برقرار کنیم  و مشکلات‌شان را بررسی کنیم. تاکنون 12 منطقه از مناطق 22 گانه تهران را به همراه تعدادی از سازمان‌ها و شرکت‌ها بازدید کرده‌ام. علاوه بر اینکه مشکلات مردم و منطقه در این بازدیدها بررسی شد از پروژه‌های موجود در منطقه هم بازدید به عمل آمد. با شورایاران جلسه برگزار کرده‌ایم و به همراه ‌آن‌ها مشکلات محله را فهرست و از طریق نامه نگاری با مسوولان مختلف در شهرداری تهران و خارج مشکلات‌شان را دنبال کرده‌ایم. این اقدام بسیار مهمی است که باید درهمه ایام صورت گیرد و نباید تنها معطوف به دوماه انتخابات شود. وظیفه هر نماینده‌ای این است که از ابتدا آغاز فعالیت خود این دست از اقدامات اولیه و مهم را انجام دهد. با بررسی‌های انجام شده، بیشترین آسیب متوجه مناطق جنوب شهر تهران است؛ هرچند شعار کم شدن فاصله بین جنوب و شمال بیان شد و همچنین برای اینکه این فاصله را کم کنند اتوبان امام علی را ساختند تا فاصله  تجریش و شهرری نیم ساعته طی شود اما در واقعیت اینگونه نیست. بیشترین آسیب اجتماعی در خصوص بافت فرسوده در مناطق جنوب شهر تهران است؛ اگر زلزله‌ای با ریشتر بالا در شهر تهران رخ دهد بیشترین خسارت و تلفات متوجه جنوب شهر خواهد بود. بسیاری از پساب‌ها در جنوب شهر تجمع می‌کند که مشکلات بسیاری از جمله زیستی، آلودگی محیطی در پی دارد. همچنین این مناطق از حیث سرانه‌ها از جمله سرانه آموزشی، فضای سبز، بیمارستانی و ... کمترین بهره و بیشترین مشکلات را دارند. اولین اقدامی که در این خصوص انجام داده‌‌‌ایم و در بودجه سال 97 هم خودش را نشان داد این است که تلاش شد تا فاصله بین بودجه تخصیص داده شده شمال و جنوب  شهر تهران کاهش داده شود چون ریشه این مسئله به بی عدالتی در بودجه شهرداری تهران برمی‌گردد. منطقه یک تهران نسبت به بقیه مناطق بیش از 4 برابر بودجه دریافت می‌کرد؛ طبیعی است زمانی که یک منطقه بودجه بیشتری نسبت به بقیه مناطق دریافت کند از توسعه بیشتری در آن منطقه برخوردار خواهد بود. تمرکز روی بحث عدالت بودجه مناطق بسیار موضوع مهمی است. شهروندان باید احساس کنند که منطقه کم برخوردارتر، خدمات بیشتری دریافت می‌کند.»

وی در پاسخ به این سوال که ابهامات بسیاری در مورد بافت فرسوده وجود دارد بگونه‌ای که طیبه سیاوشی چند روز گذشته بیان کرد که ساکنین بافت فرسوده حاضر به تخلیه  خانه خود و جا به جایی نیستند، گفت: «بافت فرسوده مسئله بسیار مهمی است که ریاست جمهوری در سه ماهه گذشته 3 بار در خصوص این موضوع صحبت کرد. بازآفرینی شهری موضوع مهمی است که دولت بودجه خوبی برای آن قرار داده و آقای ترکان را مسوول هماهنگی بین دستگاه‌ها کرده است. همچنین وزارت مسکن و شهرسازی اقداماتی را در این مورد آغاز کرده و شهرداری تهران بودجه و حمایت‌های خوبی را انجام داده است. شهرداری تهران از هر سازنده‌ای که در بافت فرسوده فعالیت کند هیچ گونه عوارض و هزینه‌ای بابت صدور پروانه ساختمانی یا هزینه‌های دیگر شهرسازی دریافت نمی‌کند. این انتظار از بقیه دستگاه‌ها از جمله آب و فاضلاب، برق، مخابرات و ... است که رایگان شوند تا به منزله تشویقی برای سازنده‌ها باشد. با توجه به اینکه  15 درصد بافت تهران، جزو بافت فرسوده محسوب می‌شود و باید نگاه ویژه‌ای نسبت به آن باشد. دولت نباید درگیر ساخت‌وساز در بافت فرسوده شود بلکه باید تسهیلاتی را فراهم کند تا بخش خصوصی و سرمایه داران این اقدامات را انجام دهند؛ البته این کار آغاز شده و همه تلاش شهرداری تهران این است که با انواع مختلفی از تسهیلات سازندگان را تشویق به ساخت‌وساز در بافت فرسوده کند. اعتقاد دارم که برخی مناطق باید شبیه به نواب به صورت بلوکی ساخته شود. منطقه 15 و بخش‌هایی از منطقه 12 استعداد  ساخت بلوکی را دارند که البته مطالعات بازسازی و بازآفرینی بلوکی در حال انجام است.»

فراهانی در پاسخ به این سوال که آیا تهران از فعالیت‌های عمرانی اشباع شده و یا هنوز به این دست از فعالیت‌ها نیاز دارد، اظهار کرد: «درتنها موضوعی که احتیاج به سرمایه گذاری بیشتری داریم موضوع مترو  و حمل‌ونقل عمومی است. باید بتوانیم باقی خطوط برنامه ریزی شده مترو و تجهیزات خریداری نشده را تکمیل و همچنین نیازهای واگن را تهیه کنیم. در کنار این موضوع برخی پروژه‌های عمرانی هم احتیاج به پیگیری دارند برای مثال اتوبان یادگار که به منطقه سی متری جی برمی گردد هنوز تکمیل نشده و دسترسی برخی شریان‌های بزرگراهی به  داخل ایجاد نشده است در اتوبان امام علی همچنان نیمی از دسترسی‌های محلی برقرار نیست که باید این دسترسی‌ها ساخته شود. در شهر تهران بی‌نیاز از فعالیت‌های فنی عمرانی نیستیم که معاونت فنی عمرانی برخی اقدامات عمرانی مهم را در دستور کار خود قرار دارده است. پیش از آنکه به پیشبرد فعالیت‌های عمرانی توجه داشته باشیم بایستی فعالیت‌های نرم افزاری و استفاده از این فضا را برای بهره‌بری ایجاد کنیم. زمانی که به تکمیل خط مترو می‌پردازیم از آن طرف هم باید برای آن واگن تهیه کنیم. بعضا در برخی خطوط گزارشاتی شده که حداکثر 45 دقیقه حدفاصل دو قطار است که این نشان دهنده مشکل جدی در تعداد واگن‌ها است.»

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چه زمانی خطوط مترو تکمیل می‌شوند، بیان کرد: «طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تا آخر سال 97 فاز اول خطوط 6 و 7 مترو به بهره برداری می‌رسد و سال آینده کل خط با تمامی ایستگاه‌ها به بهره برداری قطعی خواهد رسید. باتوجه به اطلاعات و گزارشاتی که مدیران مربوطه نسبت به تأمین قطار و واگن ارسال کرده‌اند 2 تا 3 سال این امر به طول خواهد انجامید. تهیه این واگن‌ها از کشورهایی مثل فرانسه، چین و اسلواکی خواهد بود همچنین در حال مذاکره با روسیه هستیم؛ در ضمن واگن سازی شهرداری تهران هم برای این کار فعال است.»

فراهانی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اعمال تحریم ها، آیا قراردادهای ریلی متوجه ضرر خواهند شد، گفت: «مشکل اصلی تحریم‌ها گریبانگیر بانک‌ها و شرکت‌های چند ملیتی عظیم که سهام‌داران آن امریکایی‌ها هستند، است. باید تلاش شود که بیشتر با شرکت‌های کوچک و متوسط  در اروپا و خارج از اروپا که از موضوع تحریم‌ها کمتر آسیب خواهند دید، مذاکره و قرارداد بست؛ این نکته مهم باید پیش منظر تصمیم گیری مدیریت شهری باشد.»

وی در خصوص سرنوشت حمل و نقل ریلی و توسعه ریلی بعد از برجام، تصریح کرد: «بی‌شک تأثیر خروج امریکا از برجام در سرنوشت حمل‌ونقلی تأثیر خواهد گذاشت. گزارش خوبی معاونت برنامه ریزی مبنی بر اینکه تأثیرات تحریم‌ها بر شهرداری تهران چه خواهد بود و چه خواهد شد، تهیه کرده است. در آن گزارش نشان داده شده است که این امر بی تأثیر نخواهد بود به خصوص که برخی خریدهای خارجی ما در این حوزه که تأمین واگن است، تحت تأثیر قرار خواهد گرفت اما بگونه‌ای نخواهد بود که این تأثیر موجب شود که حمل‌ونقل عمومی تهران به شکست بی‌انجامد تنها مدت زمان و هزینه کار بیشتر می‌شود اما متوقف نخواهد شد.»

فراهانی  در ادامه در مورد برخی موضوعات شهری افزود: «سازمان زیباسازی شهرداری تهران در ایجاد فضای شاد در شهر تهران نقش بسیار مهمی در  حوزه نشاط و شادابی شهر دارد. باید به سیما و منظر شهری بیشتر پرداخته شود و به وضعیت فرهنگی - اجتماعی شهر توجه ویژه‌ای شود. برای ایجاد فضای شاد و بهره وری در آن فضا، پارک ساخته شده اما همچنان تجهیزات آن وجود ندارد؛ باید از فضاهای متروکه شهری استفاده کرد. گزارشی چند روز گذشته به دست بنده رسیدمبنی بر اینکه شهر تهران نیازمند 12 هزار کلاس درس به خصوص در مناطق جنوب شهر است. با توجه به اینکه در تهران بسیاری فضای متروکه وجود دارد، می‌توان از این فضا استفاده بهینه کرد و مشکلات سرانه‌ فضای سبزی یا آموزشی را حل کرد.»

وی در پاسخ به این سوال که چگونه شهری با ابعاد تهران می‌تواند به درآمد پایدار برسد، گفت: «سهم درآمدهای پایدار شهری در بودجه شهرداری تهران در سال گذشته 25 درصد  و در طول ده سال گذشته این سهم از 14 درصد تا 25 متفاوت بوده است اما سال جاری این سهم به حدود 30 درصد رسیده است. درآمدی را درآمد پایدار می‌گوییم که با فعل و انفعالات اقصادی و بالا و پایین شدن‌ها متضرر نشود و از بین نرود و همچنین به محیط زیست لطمه‌ای نزند؛ یعنی درآمد، درآمد سبز باشد. سهمی که شهرداری تهران از ارزش افزوده دارد را  درآمد پایدار می‌گوییم همچنین عوارضی که شهروندان می‌پردازند هم جزو این درآمد است. توسط شورای شهر الزام شده است که شهرداری تهران تلاش کند که سهم سالانه ده درصد افزایش یابد تا بتوانیم در دوره پنجم به بیش از 50 درصد سهم درآمد پایدار برسیم. مهمترین مسئله این است که یک سری فضاهای درآمدی برای شهرداری تهران وجود دارد که تاکنون شهرداری اقدامی برای احیاء این درآمدها نداشته است مثل استفاده از فضاهای تحت العرضی زیر زمین برای ساخت مراکز، تونل‌های تجاری و فضاهای تفریحی مورد نیاز شهروندان. همچنین در همه کشورهای دنیا کمک‌های دولتی بخش خوبی از درآمدهای شهرداری بوده است؛ با توجه به رابطه خوبی که شهرداری تهران با دولت دارد باید طبق قانون این کمک های دولتی در توسعه خطوط مترو صورت گیرد و نیمی از این هزینه‌ها را باید دولت بپردازد.»

فراهانی در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران چه تعداد هلدینگ  دارد و این هلدینگ‌ها چه فعالیتی می‌کنند، بیان کرد: «درحال حاضر 23 شرکت  و 21 سازمان متعلق به شهرداری تهران است که در مجموع 44 شرکت و سازمان در شهرداری تهران فعالیت می‌کنند. شهرداری شامل 9 معاونت و 22 منطقه است که  این شرکت‌ها و سازمان‌ها در زیر مجموعه معاونت‌های شهرداری تهران و توسط این معاونت‌ها کنترل می‌شوند. یکی از اقدامات مهم شهرداری تهران ساماندهی تشکیلاتی و ساختار سازمانی شهرداری است.  فعالیت‌های خوبی توسط  اداره کل تشکیلاتی شهرداری انجام شده تا بتوانیم شاهد یک ساختار کارآمد در این حوزه باشیم.»

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در پایان در خصوص تصویب قانون منع بکارگیری کلیه بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: دیگر شاهد حضور بازنشستگان در بسیاری از مدیریت‌های دولتی و فرا دولتی نخواهیم بود و بدنه جوان و نسل جوان این امکان را پیدا کرده است که از تجربیات بازنشستگان استفاده و جایگزین آن‌ها شوند. تصور می‌کنم این کار 15 درصد از بدنه مدیریتی کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد و اجازه خواهد داد که جوانان در این عرصه‌های مدیریتی ورود پیدا کنند. با اعمال این قانون بافت میدیریت کشور، بافت جوان‌تری خواهد شد.»

 

خبرنگار: ملیکا هاشمی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بخش خصوصی بودجه حمل و نقل شورای شهر شورای شهر تهران شهر تهران شهرداری مترو محسن هاشمی رفسنجانی تحریم برنا آمریکا رئیس جمهوری خبرگزاری برنا شورا بازنشستگان برجام بافت فرسوده قالیباف درس محسن هاشمی سرمایه گذار مجید فراهانی خروج از برجام خط 6 و 7 مترو سرنوشت برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۱۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط ۷ مترو تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، یاشار لطفی، مدیر اجرایی خط ۷ مترو تهران در مورد آخرین وضعیت تکمیل ایستگاه ورزشگاه تختی گفت: به دنبال اتمام عملیات حفاری گالری ورودی ایستگاه ورزشگاه تختی، مرحله ساخت و نصب سازه نگهبان کیوسک ورودی این ایستگاه آغاز شده است. از طرفی بخشی از تونل تک خط مابین ایستگاههای آهنگ و بسیج نیز که باید دو خطه شود، در حال تکمیل است و در مجموع ۱۷۰۰ متر دیگر به طول مسیر در حال بهره‌برداری فعلی اضافه خواهد شد.

وی بیان داشت: ایستگاه ورزشگاه تختی به عنوان آخرین ایستگاه باقی مانده خط ۷ مترو تهران (در بخش اصلی)، امسال به بهره برداری می‌رسد. نکته مهم در مورد این ایستگاه آن است که در صورت تأمین ناوگان حمل و نقلی مورد نیاز، با افتتاح ایستگاه ورزشگاه تختی در منتهی‌الیه جنوب شرقی خط ۷، امکان کاهش سر فاصله حرکتی قطارها در خط مذکور به مدت زمان ۵ الی ۸ دقیقه فراهم می‌شود.

لطفی در ادامه به اهمیت بهره‌برداری از ایستگاه ورزشگاه تختی اشاره کرد و افزود: نکته مهم در خصوص تکمیل و افتتاح آخرین ایستگاه خط ۷ این است که با اضافه شدن آن به جمع ایستگاههای شبکه مترو پایتخت، با توجه به افزایش ادوات ریلی موجود در این محدوده و تکمیل سامانه سیگنالینگ، در صورت تأمین ناوگان حمل و نقلی مورد نیاز، امکان کاهش سرفاصله حرکتی قطارها در کل خط ۷ فراهم شده و می‌توان این زمان را به ۵ الی ۸ دقیقه تقلیل داد. تحقق این مساله مهم، دستاوردی مؤثر در زمینه بهبود کیفیت جابجایی مراجعان و کاهش زمان معطلی مسافران به حساب می‌آید.

مدیر اجرایی خط ۷ مترو در پایان صحبت‌های خود گفت: ایستگاه ورزشگاه تختی با توجه به جزیره‌ای بودن به عنوان بزرگترین ایستگاه خط ۷، دارای سکوی پیاده و سوار شدن جزیره‌ای بوده و امکان دسترسی سریع مسافران به این امکان حمل و نقلی را فراهم می‌سازد؛ ضمن اینکه معماری فضای داخلی ایستگاه از حال و هوای ورزشی محدوده پیرامونی خود تأثیر پذیرفته و به لحاظ شکلی، تنوعی در نوع ساخت کیوسک ورودی آن به چشم خواهد آمد.

کد خبر 6080736 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • آزمون سخت دولت برای باز کردن گره حمل‌و‌نقل شهروندان تهرانی!
  • بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار ۱۴۰۳
  • کاهش سرفاصله حرکت قطار‌ها در خط ۷ متروی تهران
  • امسال فعالسازی هزار و ۹۶۰ واحد صنعتی راکد هدفگذاری شد
  • بهره برداری از عملیات تعریض مرحله نخست پل فلاورجان تا پایان سال
  • معطلی مسافران در خط ۷ مترو کاهش پیدا می‌کند
  • زاکانی: واردات واگن‌های مترو امسال انجام می‌شود
  • ۴۷کیلومتر راه‌سازی در منطقه ۲۲ | ۹۳ درصد بودجه شهرداری منطقه به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت
  • زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط ۷ مترو تهران
  • سرنوشت بلدیه تهران | آیا این بنا امسال افتتاح می شود؟