Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@17:18:04 GMT

حوزه مدیریت بحران نیازمند توجه بیشتر است

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۵۲۱۸۱

حوزه مدیریت بحران نیازمند توجه بیشتر است

جانشین شهردار در شورای هماهنگی مدیریت بحران گفت: ۴۱۴ نقطه دارای تقاطع و محل های حساس شناسایی شد و برنامه ایمن سازی شریان های حیاتی در دستور کار قرار گرفته است .

ایران آنلاین /  احمد صادقی در سلسله برنامه آشنایی شهرداران مناطق با وظایف روسای ستادهای مدیریت بحران که با حضور شهردار منطقه ۷ و هیات همراه برگزار شد ، ضمن اعلام این مطلب گفت: حادثه شهران نشان داد که محل های تقاطع شریان های حیاتی مثل آب، برق ، گاز و مخابرات از حساسیت بالایی برخوردار است و فرونشست زمین بر اثر عوامل مختلف از جمله ایجاد حفره های ناشی از شسته شدن خاک بر اثر فرسودگی لوله های آب یا عبور قنات های سرگردان می تواند حوادثی مشابه حادثه شهران را تکرار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین رو ۴۱۴ نقطه دارای تقاطع و محل های حساس شناسایی شد و برنامه ایمن سازی شریان های حیاتی از جمله نصب شیرهای قطع کننده گاز در دستور کار سازمان های خدمات رسان قرار گرفت که باید به صورت مستمر اجرایی شود.

وی گفت: حوزه مدیریت بحران نیازمند توجه بیشتر است به ویژه آنکه با رشد و توسعه شهری طی سال های اخیر از یک سو و از سوی دیگر ظهور حوادث و مخاطرات نو، با آسیب پذیری بیشتری مواجه هستیم.

وی افزود: بر اساس توصیه های جهانی باید از اجرای برنامه های صرفاً دارای رویکرد مقابله به سوی برنامه های دارای رویکرد مدیریت ریسک و کاهش مخاطرات حرکت کرد که اتکای آن بر اجرای طرح های پیشگیرانه است و تحقق اهداف ترسیم شده شهر تاب آور است.

جانشین شهردار در شورای هماهنگی مدیریت بحران تاکید کرد: بر همین اساس مخاطره شناسی اهمیت زیادی دارد و سند کاهش خطرپذیری محلات بر همین اساس تهیه شده و با طی مراحل نهایی آن ، نقشه راه کاهش و ریسک مخاطرات تهران با تفکیک محله بدست می آید.

وی گفت: در این سند ۳۸ شاخص آسیب پذیری لحاظ شده است و راهکارهای اجرایی آن با بهره گیری از نظرات ساکنان محلات پیشنهاد شده است.

وی گفت: تهیه سند کاهش خطرپذیری محلات اقدامی بی بدیل به شمار می آید که برای نخستین بار در کشور در تهران تجربه می شود و الگویی برای سایر شهر ها نیز خواهد شد.

سمیه حاجوی شهردار و رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه ۷ نیز در سخنانی به تشریح ویژگی های منطقه از جمله وجود بافت فرسوده در بخشی از نواحی منطقه پرداخت و گفت: ۱۵ و نیم درصد منطقه (۲۳۸ هکتار) را بافت فرسوده تشکیل می شوده و با وجود رشد قابل توجه ساخت و ساز و نوسازی ، کماکان بخش هایی از بافت منطقه قدیمی است.

وی با اشاره به کمبود پایگاه مدیریت بحران در این منطقه اعلام کرد که منطقه آمادگی دارد زمین مورد نیاز برای احداث یک پایگاه جدید را در محدوده باغ موزه قصر تامین کند به ویژه اینکه این محدوده در حاشیه بافت فرسوده منطقه قرار داد و برخورداری از پایگاه مدیریت بحران برای آن ضروری است.

وی همچنین از اجرای برنامه های آموزشی ویژه شهروندان و اجرای مانورهای آمادگی استقبال کرد و گفت: گروه های مردمی داوطلب واکنش اضطراری محلات (دوام) در این منطقه فعال هستند از اجرای برنامه های آموزشی استقبال می کنند.

وی تجربه برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب در مصلی تهران را برای مدیریت بحران منطقه ارزشمند خواند و گفت: با وجود وقوع پدیده های جوی به لحاظ تمهیدات مناسبی که برای ایمنی نمایشگاه در نظر گرفته شده بود، موفقیت قابل توجهی بدست آمد و تجربه آن برای مدیریت بحران منطقه ارزشمند است.

وی افزود: در حال حاضر موضوع مدیریت بحران بیشتر از گذشته مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است و البته انتظار می رود ردیف های مستقل بودجه و اعتبار برای آن پیش بینی شود./مهر

   

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۲۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاهی معضلات به دلیل حل نشدن به بحران‌های بالفعل تبدیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه مشترک اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه و محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه در سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد.

جهانگیر در این جلسه با بیان اینکه امیدواریم این جلسات در راستای کاهش مشکلات مردم باشد و در راستای تعامل بیشتر برای خدمت‌رسانی باشد، گفت: مدیریت بحران موضوعی جهانی است و همه کشورها به نحوی درگیر بحران و نحوه مدیریت بحران هستند. برای مقابله با هر مسأله‌ای زمانی که ساختار حکومت شکل گرفت باید با ترتیبات قانونی برای حل آن اقدام کرد.

وی گفت: اولین قانون کشور در حدود ۱۱۵ سال پیش تصویب و تاکنون بیش از ۱۳ هزار قانون تصویب و ابلاغ شده است، اما برخی از این قوانین دچار نقص، نسخ و پایان مدت و یا نسخ صریح و ضمنی شده‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه افزود: از سوی معاونت تنقیح قوانین از سال ۸۹ برای رفع این نقایص بازنگری‌هایی صورت گرفته است، شاهد هستیم که کشورمان در درون و بیرون خود با بحران‌های طبیعی و تحمیلی رو برو بوده است، بحث ساماندهی قوانین و مقررات در این حوزه مهم است.

جهانگیر گفت: به طور کلی نگاه قانونگذار در سنوات گذشته بر اساس روح نظام مسائل بحرانی نبوده است، قوانین و مقرراتی که تصویب شده در دل خود مشکلات و بحران‌هایی ایجاد کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: زمانی که قانونی نگارش می‌شود باید پیوست‌های نظام مسائل بحرانی آن نیز دیده شود که متأسفانه تاکنون اینگونه نبوده است در این زمینه ما نیاز به دادهای واقعی داریم، این داده‌های امکان سیاست گذاری واحد و فهم مشترکی در حوزه‌های سیاست‌گذاری فراهم کند.

وی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از داده‌ها در کشور غیر واقعی است، گفت: آنچه در حوزه مدیریت بحران بسیار مهم است جمع‌آوری داده‌ها بر اساس واقعیت روز جامعه و تجمیع آن برای سیاست گذاری است.

جهانگیر افزود: بحران‌ها را می‌توان با برش‌های مختلف در نظر گرفت، گاهی معضلات به دلیل حل نشدن به بحران‌های بالفعل و بالقوه تبدیل می‌شود.

وی گفت: باید مدل بحران‌ها را مشخص کنیم و آن را بشناسیم چرا که با منابع محدود روبرو هستیم. در حوزه بحران هم می‌توان بحران را با برش فرایندی هم مدیریتی بررسی کرد. بحران‌های مدیریتی ناشی از ترک فعل‌ها باید مورد بررسی قرار گرفته و به تصمیم‌گیری و تصمیم سازی منجر شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه با بیان اینکه بحران‌های مدیریتی خودساخته و نقطه‌ای با تغییر و تحولات قابل تغییر است، گفت: در حوزه‌های مختلف نظام مسائل ناشی از سو مدیریت اجرایی، قضائی و حتی مردمی نیز از همین دست است.

جهانگیر گفت: امروز در محیطی به سر می‌بریم که از سیستم‌های پیچیده‌ای تشکیل و روی هم اثر گذاشته است و گاهی نیز به نفع هم کنار می‌رود. اگر بخواهیم منتظر باشیم تا بحرانی وسیع اتفاق بیفتد و به میدان بیایم سبب می‌شود که همیشه بحران‌های کشور از سیاست گذاری‌های ما پیشی بگیرد و بحث پیشگیری که بحث اساسی است مغفول مانده و سبب مدیریت پس از واقعه شود.

وی ادامه داد: کار صرفاً نباید اینگونه باشد که پس از وقوع حادثه ورود کنیم بلکه باید نوع سیاست‌گذاری را به گونه‌ای کار کنیم که از بحران‌ها پیشی بگیریم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: یکی از روش‌های بررسی بحران‌ها در دنیا روش بررسی دایره‌ای است و حکایت از این دارد که زمانی که در یک حوزه‌ای بحران به وقوع می‌پیوندد فقط به آن حوزه مرتبط نیست به سایر حوزه‌ها نیز بازمی گردد.

جهانگیر گفت: تشکیل و ایجاد کارگروه میان معاونت اجتماعی و سازمان مدیریت بحران کشور کار مثبتی است، اما شروع آن باید تصمیم‌گیری‌ها و ترک فعل‌هایی باشد که تولید مسأله و در واقع آنجایی که بی قانونی ایجاد مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت بحران کشور می‌تواند گزارشات و اطلاعات خود را به روز و لحظه‌ای به دستگاه قضائی منعکس کند تا بتوانیم ارتباط عمیقی را در همه حوزه‌ها با مشارکت مردم ایجاد کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: سامانه‌ای در معاونت اجتماعی راه اندازی کردیم که مردم بتوانند در حوزه‌های مختلف تخلفاتی که می‌تواند برای جامعه ایجاد مشکل کند را گزارش دهند. استفاده از مردم برای حفظ حقوق خودشان بسیار اثر بخش است. در کارگروه‌ها می‌توانیم سامانه‌ای مشترک در این زمینه نیز ایجاد کنیم.

جهانگیر گفت: کاهش مشکلات مردم به کارآمدی در حکمرانی کمک خواهد کرد، دشمن تلاش می‌کند کارآمدی نظام را در همه عرصه‌ها کاهش دهد. باید نظام مسائلی که با داده‌های واقعی به وجود می‌آید را به درستی تبیین و به مجموعه‌های مختلف ارائه دهیم تا با هم افزایی قوای سه‌گانه کشور را به جایگاه بالا برسانیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور: برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد

محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه مشترک با اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: امروزه کشورهای دنیا با موضوعات تغییر اقلیم بیابان‌زایی و تغییر آب و هوایی مواجه هستند همچنین کمبود آب شیرین موجب شده موضوع پیشگیری از بحران دارای اهمیت شده و اقداماتی در این خصوص در کشورها صورت گیرد. در این زمینه نیز در کشور ما روح حاکم بر قانون مدیریت بحران، پیشگیری است.

وی ادامه داد: مهمترین مخاطره کشور ما سیلاب است و باید موضوع آبخیزداری و آبخوان داری را به طور کامل انجام دهیم. امروز در دنیا زدن سدهای زیرزمینی آغاز شده است سدهای زیرزمینی باعث می‌شود آب بیشتری به سفره‌های زیرزمینی منتقل شود و فرونشست را کاهش دهد. یکی دیگر از موضوعات کشور ما فرونشست است و ما امروزه از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم. در حالی که استاندارد برداشت آب زیرزمینی ۲۰ درصد است ما در برخی مناطق ۸۰ تا ۸۵ درصد از این آب‌ها را برداشت کرده‌ایم و باید با آبخوان داری یا آبخیزداری و تأسیس سدهای زیرزمینی پیشگیری کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: همچنین ناپایداری سازه‌ها در مقابل زلزله از دیگر مخاطرات کشور است. ۶۲ درصد از شهرهای ما یا روی گسل است یا در حرایم گسل هستند. در تهران سه گسل وجود دارد که خطرناک‌ترین آن گسل شهرری است؛ بنابراین باید مقاومت مصالح ساختمانی به ۵ الی ۶ ریشتر برسانیم البته درباره زیرساخت‌ها باید بیشترین از این مقاوم سازی شود. همچنین جنس سازه‌ها باید به گونه‌ای باشد که مقاومت در برابر ۸ ریشتر را داشته باشد ما در اکثر شهرها آزمایشگاه مقاومت سنجی مصالح را داریم.

وی ادامه داد: در ۲۲۰ سال گذشته ۱۲ زلزله رخ داده که بالای ۷ ریشتر بوده است. البته از سال ۱۳۳۰ تعداد زلزله‌ها کاهش داشته در سال گذشته بیش از ۱۸ هزار زلزله داشته‌ایم. باید برای سکونت در چنین وضعیتی مقاومت بیش از ۸ ریشتر را برای ساختمان‌ها در نظر بگیریم یک زلزله ۴ ریشتری برابر با یک بمب هیروشیما است و زلزله ترکیه برابر با ۱۹ بمب هیروشیما بوده است.

نامی تصریح کرد: لذا ضرورت دارد در خصوص پیشگیری اقدامات جدی در دستور کار قرار بگیرد.

در ادامه وی از معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه درخواست کرد تا با تشکیل کارگروهی در این زمینه با یکدیگر تعامل کنند.

کد خبر 6085723

دیگر خبرها

  • فعال شدن صنایع راکد لرستان نیازمند نگاه ویژه دولت
  • توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری
  • مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست
  • گاهی معضلات به دلیل حل نشدن به بحران‌های بالفعل تبدیل می‌شود
  • در تدوین قوانین به بحران‌ها توجه شود/ آمارها واقعی نیست
  • آماده‌باش مدیریت بحران استان
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسوولان بود
  • مدیریت بحران استان یزد در آماده باش کامل است
  • هشدار نارنجی و تشدید بارندگی در استان یزد
  • مدیریت بحران سیستان و بلوچستان تجهیزات کافی ندارد