Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-04@08:59:53 GMT

چرا دولت برای تصویب لایحه TF اینقدر عجله دارد؟

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۵۲۳۷۹

چرا دولت برای تصویب لایحه TF اینقدر عجله دارد؟

عجله فراوان دولت برای تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، مسدود شدن راه هزینه از رهبری برای تصویب این لایحه و همچنین نگرانی مجلس از تبعات امنیتی تصویب آن، سه پیام مهم تحولات هفته پیش مجلس بود.

خبرگزاری فارس: علی رغم اصرار دولت برای تصویب سریع لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (TF) در صحن علنی مجلس، نمایندگان مجلس با ۱۳۸ رأی موافق، ۹۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در صحن با بازگشت دو هفته‌ای این لایحه به کمیسیون امنیت ملی مجلس موافقت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره این تصمیم مجلس مبنی بر مسکوت ماندن دو هفته‌ای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم و همچنین برخی از اتفاقاتی که در جریان بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس رخ داد، نکات زیر قابل ذکر است:

الف- عجله فراوان دولت برای تصویب این لایحه: در ابتدای این جلسه، رئیس مجلس در پاسخ به درخواست جمعی از نمایندگان مجلس برای مسکوت ماندن بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم گفت: «عده‌ای از همکاران امضایی جمع کردند برای مسکوت ماندن این لایحه، اما از نظر آئین نامه‌ای مسکوت ماندن لایحه منوط به قبول نماینده دولت است. معاون پارلمانی دولت این درخواست را نپذیرفته است، آن‌ها دو هفته مسکوت ماندن را نپذیرفته اند چه برسد به اینکه لایحه مذکور ۶ ماه از دستور خارج و مسکوت بماند».

این اظهارات لاریجانی، علامت دیگری از عجله فراوان دولت روحانی برای تصویب هر چه سریعتر این لایحه بود. صحبت‌های عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی یکشنبه مجلس درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم درباره ضرورت تصویب این لایحه و همچنین اجرای سایر درخواست‌های FATF از ایران به عنوان پیش شرط لازم برای موفقیت مذاکرات کشورمان با سه کشور اروپایی برای تحقق رویای برجام بدون آمریکا دیگر علامت آشکار این موضوع بود. در واقع، دولت با توجه به اظهارات نمایندگان سه کشور اروپایی در مذاکرات تصور می‌کند ایران صرفا زمانی می‌تواند از منافع بانکی اجرای برجام بدون آمریکا استفاده کند که تمامی درخواست‌های FATF از کشورمان محقق شده باشد. این در حالی است که تحقق مطالبات FATF، تشدید خودتحریمی و مخاطرات امنیتی فراوانی را به دنبال دارد. در واقع، این اقدام اروپا به خوبی نشان می‌دهد که خروج آمریکا از برجام و اصرار سه کشور اروپایی بر بقای برجام بدون حضور این کشور، صرفا نقشه‌ای برای تحت فشار قرار دادن ایران برای افزایش همکاری‌ها با FATF و تحقق سریعتر درخواست‌های این نهاد بین المللی از کشورمان است که کمک فراوانی به افزایش اثرگذاری تحریم‌های بانکی ثانویه آمریکا می‌کند و نهایتا زمینه مناسب تری برای تحقق سریعتر خواسته‌های آمریکا از ایران در زمینه موشکی و منطقه‌ای (بخوانید برجام‌های موشکی و منطقه ای) را فراهم می‌کند.

ب- مسدود شدن راه هزینه از رهبری برای تصویب این لایحه: در اواسط این جلسه، رئیس مجلس در پاسخ به اخطار علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران درباره مباحث مرتبط با دیدگاه مقام معظم رهبری درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم گفت: «رهبر معظم انقلاب در رابطه با الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم نظری نداشته و گفتند مجلس و دولت خود تصمیم بگیرند. این موضوع را قبلا گفته ام». این اظهارات لاریجانی نشان داد که برخلاف جوسازی گسترده نمایندگان و رسانه‌های حامی دولت درباره اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی در جلسه غیرعلنی یکشنبه مجلس درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، مقام معظم رهبری یا دفتر معظم له نظری درباره این لایحه نداده اند. چنانکه به عنوان مثال، تیتر یک روزنامه «قانون» در تاریخ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه: «حل FATF با کلید دفتر رهبری» بود. البته روز دوشنبه هم دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با انتشار بیانیه ای، این اظهارات منسوب به علی شمخانی، دبیر این شورا را رسما تکذیب کرده بود.

در واقع، عملا دولت روحانی و حامیانش نتوانستند از همان سیاست غیر صادقانه‌ای که در زمان تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس نهم استفاده کرده بودند، مجددا استفاده کنند.

ج- نگرانی مجلس از تبعات امنیتی تصویب این لایحه: موافقت نمایندگان مجلس با مسکوت ماندن دو هفته‌ای این لایحه نشان داد که اکثریت آن‌ها درباره تبعات امنیتی تصویب لایحه مذکور به شدت نگران هستند. باید در این زمینه به نمایندگان مجلس حق داد، زیرا لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (TF) که تصویب و اجرای آن در بند ۲۹ «برنامه اقدام»، مورد تاکید FATF قرار گرفته است، نقش مهمی در ایجاد زیرساخت‌های حقوقی در ایران بر ضد محور مقاومت دارد. موضوعات تعریف تروریسم و همکاری‌های قضایی میان کشور‌ها برای مبارزه با آن، دو نقطه کانونی و تعیین کننده این لایحه است. در این لایحه، اقداماتی را که از سوی مردم یک کشور به منظور مقابله با استعمار یا اشغال خارجی انجام می‌شود، از مصادیق تروریسم استثنا نشده است؛ بنابراین در صورت تصویب این لایحه، استقلال سیاسی کشورمان نقض خواهد شد و عملا مجبور خواهیم شد تعریف تروریسم را مشابه با استاندارد‌های بین المللی (یا در واقع خواسته‌های کشور‌های غربی) بپذیریم. به عبارت دیگر، خروجی تحمیل شدن این شرایط تحقیر آمیز به کشورمان، قرار گرفتن گروه‌های مقاومت مانند حزب الله لبنان در لیست گروه‌های تروریستی است!

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003R6i

منبع: فردا

کلیدواژه: دولت مجلس تصویب لایحه TF تامین مالی تروریسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۲۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی پنجشنبه‌ها منجر به کاهش حقوق می شود؟+ جزئیات

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها کاهشی در میزان حقوق‌های پرداختی نخواهیم داشت و یکی از ویژگی‌های این طرح این است که ساعات اضافه کاری به نفع کارکنان باشد.

علی اکبر بسطامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها اظهار کرد: لایحه دولت در مورد کم کردن ساعت کار کارکنان دولت و در جهت تعالی خانواده بود تا کارمندان دولت، سازمان‌ها و نهادها بتوانند در کنار خانواده‌هایشان باشند و در این طرح ۴۴ ساعت را به ۴۰ ساعت کار با هماهنگی دولت تقلیل دادیم و قرار شد در هفته دو روز تعطیل شود.

وی افزود: در ابتدا نظر ما این بود که روزهای شنبه را همزمان با دیگر نقاط جهان تعطیل کنیم تا از نظر مبادلات اقتصادی هماهنگی داشته باشیم، اما به دلایلی تصمیم گرفته شد که این کار انجام نشود و به سمت این برگشتیم که در هفته دو روز تعطیل باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نهایت مطابق این طرح ۴۶ ساعت به ۴۲ ساعت تقلیل داده شد و قرار شد کارکنان ۵ روز در هفته کار کنند تا هم کارکنان بتوانند در کنار خانواده خود باشند و هم راندمان کاری بالا برود و اثرگذاری کار بیشتر شود و این نگاهی بود که دولت و مجلس به این موضوع داشت؛ در نهایت باید دید نظر نهایی صحن در مورد این طرح چیست.

بسطامی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح در مجلس یازدهم تصویب خواهد شد یا خیر، گفت: لوایح بسیار زیادی در نوبت هستند و بستگی دارد که در زمان اندک باقی مانده نمایندگان با توجه به مطالبه افکار عمومی به این موضوع بپردازند یا خیر، اگرچه تلاش ما در مجلس این است که این طرح در هفته‌های آینده در دستور کار قرار بگیرد و تصویب شود.

وی تاکید کرد: با تصویب این طرح کاهشی در میزان حقوق‌های پرداختی نخواهیم داشت و یکی از ویژگی‌های این طرح این است که ساعات اضافه کاری به نفع کارکنان باشد یعنی به نرخ ساعات کاری اضافه خواهد بود که از حقوق مستمری که قبلاً می‌گرفتند بالاتر است و این به نفع کارکنان دولت خواهد بود.

کد خبر 749971

دیگر خبرها

  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • دولت برای تصویب لایحه حمایت مادی و معنوی پرستاران اقدام کند
  • تصویب یک طرح برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل در آمریکا
  • آخرین وضعیت تقسیم استان‌های کرمان و تهران از زبان معاون پارلمانی رییس جمهور
  • افشاگری کیهان از مخالفت دولت با لایحه حجاب | گیر داستان کجاست؟
  • افشاگری کیهان درباره مخالفت دولت با لایحه عفاف و حجاب
  • اولویت مجلس آتی تعیین تکلیف لایحه عفاف و حجاب باشد
  • افشاگری کیهان درباره مخالفت با لایحه عفاف و حجاب
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها منجر به کاهش حقوق می شود؟+ جزئیات
  • امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست