Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجله مهر - عارف چراغی: بچه های جبهه به آن "شهرهزار موشک" می‌گفتند.  "بلد الصواریخ" هم نامی بود که عراقی‌ها بر روی آن نهاده بودند. نوشتن از شهری که هشت سال مردمانش با عشق و ایثار در مقابل حملات هوایی ایستادگی کردند کار ساده ای نیست. نوشتن از رشادت‌های مردم دزفول در طی هشت سال جنگ تحمیلی قلمی توانا می خواهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری شهر دزفول است اما به دلیل اینکه تحت الشعاع  سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر قرار گرفته، کمتر به آن توجه می‌شود. شاید یکی از دلایل مهجور ماندن این روز، نگاه مناسبتی ما به دفاع مقدس است.

چرا دزفول را نماد ایستادگی و مقاومت می‌دانند؟

شهر دزفول در طی 8سال جنگ تحمیلی بارها و بارها مورد حملات نیروهای عراقی قرار گرفته است. دزفول در طی آن 8 سال، مورد حمله‌ی بیش از 176 موشک 9و12 متری قرار گرفت. موشک‌هایی که بعضا در کوچه های 3 متری فرود می‌آمدند و هنوز بعد از گذشت 30 سال این کوچه ها، زخم های موشک را به یادگار دارند.

همچنین بیش از 300 راکت هواپیما و 2500 گلوله توپ بر سر مردم این شهر فرود آمد. موشکهایی که هر کدام تا شعاع 500متری خود را تخریب می‌کردند.

دزفول در طی 8 سال دفاع مقدس 2600 شهید، هزار جانباز، 450 آزاده و 147 مفقودالاثر تقدیم وطن و آمانهای انقلاب کرد. بیشتر شهدا نیز زنان، کودکان و شهرونداونی بودند که مردانه پای شهرشان ایستادند.

روایت اولین موشک

هنوز مدتی از  شیپور جنگ عراق علیه ایران نگذشته بود که اولین موشک‌ها به شهر  دزفول اصابت کرد.  در 19 مهرماه سال 1358 وقتی اولین موشک بر سر شهر دزفول فرود آمد، خیلی ها حتی نمی‌دانستند حتی موشک چیست و یا صدایش چگونه است.

 اما سالها بعد وقتی آخرین موشک به این شهر اصابت کرد، دزفول دیگر آن شهر سابق نبود که صدای موشک را نشناسد. دزفول در گذر زمان و در مواجه با موجی از حملات و حوادث به شهری متحد و ایستاده تبدیل شده بود که ایثار مردمانش همه‌جا زبانزد بود. آخرین موشک در دزفول بیشتر از 100 شهید برجای گذاشت. خانواده هایی بودند که 23 شهید داشتند و همچنان در دزفول مانده بودند و از ذره ذره خاک آنجا دفاع می‌کردند.

روایت چسب و شیشه و پنجره‌های گل‌مالی شده

‌در آن زمان ، هواپیماهای عراقی که می‌آمدند، برای اینکه رادارها نتوانند آنها را شناسایی‌ کنند، با ارتفاع خیلی بالا پرواز می‌کردند، بعد روی شهرها  که می‌رسیدند، برای انداختن بمب‌ها و راکت‌هایشان، باید ارتفاع را کم می‌کردند و به زمین نزدیک ‌شوند. این کار را هم باید در مدت زمانی خیلی کمی انجام می‌دادند. این سرعت و کم‌کردن ارتفاع، باعث صدای وحشتناکی می‌شد که به آن می‌گفتند شکستن دیوار صوتی. این شکستن، همراه بود با موجی که شیشه‌ها را خُرد می‌کرد. از طرفی انفجار بمب یا موشک هم باعث می‌شد شیشه‌ها به لرزه دربیایند و فرو بریزند. چسب‌های کاغذی ضربدری کارشان این بود که از خُرد شدن شیشه‌ها و آسیب رساندن‌شان جلوگیری کنند و تقریباً همه‌ی خانه‌ها این کار را کرده بودند.

دزفول شهری بود که ۸ سال شب را زندگی نکرد. قانون نانوشته‌ای بود که بنابر آن هر شب تمام چراغ‌های شهر را خاموش می‌کردند، حتی شمع هم نباید روشن می‌شد تا از تیررس هواپیماهای دشمن در امان بمانند. به همین دلیل پنجره‌ها را گِل‌مالی می‌کردند تا احیاناً اگر می‌بایست چراغی روشن کنند نور آن به بیرون نرود. گِل‌مالی پنجره ابتدا از بیمارستان‌ها و پایگاه‌های بسیج شروع شد و کم‌کم کل ساکنین شهر پنجره‌های خود را گِل‌مالی می‌کردند.

مردم دزفول در کنار رود دز اقدام به ساخت پناهگاه‌هایی کردند که امروزه از آنها به عنوان تفریحگاه استفاده می‌شود. آنها با حفر دالان کنار رودخانه این جان‌پناه‌ها را می‌ساختند و به آنها کَت می‌گفتند. کَت در زبان دزفولی به معنای سنگر است.

دزفول دژ خوزستان

رژیم وقت عراق با هدف جدایی خوزستان از ایران، اندیمشک و دزفول را که شمالی‌ترین شهرهای استان خوزستان محسوب می‌شدند مورد حملات هوایی پی‌درپی قرار داد به طوری که از 6 لشگری که برای حمله به مرزهای ایران آماده کرده بودند، 2 لشگر را موظف به تصرف دزفول کرد تا با دور زدن خوزستان، این استان را به تصرف خود در آورند، اگر ایستادگی و مقاومت مردم دزفول نبود خوزستان سقوط می‌کرد. عملیات فتح‌المبین وجود نداشت و مقدمه‌ی آزادسازی خرمشهر ایجاد نمی‌شد.

 در آن زمان حتی شایع شده بود که میگ‌های عراقی که قصد بمباران جایی را داشتند اما موفق نمی‌شدند، برای اینکه موشکهای خود را به عراق بازنگردانند، آنها را بر سر مردم بی‌دفاع دزفول خالی می‌کردند. اما چیزی که دزفول را به نماد مقاومت و پایداری تبدیل کرد تعداد موشک ها و راکت ها نبود.  جریان زندگی در خاک و خون زیر بمبارانهای عراقی ، همان موقع هم تعجب دوست و دوشمن را برانگیخته بود.

دزفول هرگز تخلیه نشد

دزفول هرگز تخلیه نشد، هیچ موشک و بمبارانی باعث نشد مردم دزفول شهرشان را تخیله کنند. نه تنها تخلیه نمی‌کردند بلکه زیر موشکباران هم راهپیمایی های 22بهمن و روز قدس را هم برگزار می‌کردند. دزفول به واسطه نزدیکی‌اش با جبهه‌های جنگ به شهر پشتیبان تبدیل شده بود. مردم شهر هم پذیرای رزمندگانی بودند که از سراسر کشور عازم جبهه های جنوبی کشور بودند و هم میزبان رزمندگانی که از جبهه های جنگ برای تجدیدقوا به عقب بر می‌گشتند.

هنگامی که محله‌ای از دزفول مورد اصابت موشک و راکت قرار می‌گرفت مردم آنجا خود شروع به بازسازی منطقه می‌کردند، به طوری بعد از گذشته یکسال مشخص نبود که کدام محله ویران شده بودند.

چرا چهارم خرداد

در سال 1366 هیئت دولت وقت ایران تصمیم گرفت شهری را که در ارتباط مستقیم با جنگ بوده به عنوان نماد مقاومت و پایداری انتخاب کند و سرانجام چهارم خردادماه به عنوان روز دزفول نماد مقاومت و پایداری نامگذاری شد.

امام خمینی (ره) به پاس استقامت و پایداری مردم دزفول در طول 8 سال جنگ تحمیلی فرمود: "شما دزفولی‌ها امتحان دادید و از این امتحان خوب بیرون آمدید. شما دین خود را به اسلام ادا کردید."

کد خبر 4305402

منبع: مهر

کلیدواژه: جنگ تحمیلی دفاع مقدس جنگ تحمیلی شهرستان دزفول مطبوعات ایران کیوسک مطبوعاتی دکه روزنامه صفحه اول روزنامه ها صفحه اول روزنامه های اقتصادی رادیو مهر خبرگزاری مهر صفحه اول روزنامه های ورزشی اینفوگرافیک ماه مبارك رمضان قارچ فلسطین تیم ملی فوتبال ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۴۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رودخانه دز، پنهان زیر پوست فاضلاب‌های شهری

رودخانه دز به زلالی شهرت فراوان دارد و کیفیت آب این رودخانه به حدی است که جزء بهترین آب‌ها ازنظر املاح به‌شمار می‌آید.

رودخانه دز بخشی از حوضه کارون به شمار می‌رود که آب آشامیدنی شهرستان دزفول و برخی از شهر‌های جنوبی خوزستان را تأمین می‌کند و علاوه‌بر این به واسطه داشتن بستری از قلوه‌سنگ رودی زلال و بدون گل‌ولای است که به‌همین خاطر بوستان‌ها و تفرج‌گاه‌های بسیاری در اطراف این رود که از وسط دزفول می‌گذرد به‌وجودآمده است و در روز‌های مختلف سال پذیرای شهروندان و میهمانان زیادی است.

همچنین کشاورزی منطقه و دامداری نیز وابسته به آب رودخانه دز هستند و سلامت این آب بر سلامت محصولات کشاورزی و دامی بسیار مؤثر است.

ورود ۶۰ درصد فاضلاب شهری به رودخانه دز

آنچه که تاکنون گفته شد بخشی از تاثیرات رودخانه دز در زندگی مردم شهرستان دزفول و سایر افراد جامعه بود، اما تمامی کاربرد‌های این رود تاثیر مستقیمی بر سلامت افرادی دارد که بصورت مستقیم و یا غیرمستقیم از آن بهره می‌برند؛ پس اعلام خبری مبنی بر ورود ۶۰ درصد فاضلاب خام شهری به این رودخانه شوکه کننده و تلخ است!.

نوری پور رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در جلسه کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز گفته است: حفاظت از رودخانه دز به عنوان شاهرگ حیاتی و اقتصادی استان می‌بایستی به صورت مستمر صورت پذیرد و هر گونه غفلتی در این زمینه پیامد‌های زیست محیطی و اجتماعی ناگواری برای بهره‌مندان بدنبال دارد.

وی در خصوص آخرین وضعیت اتصال فاضلاب تیپ ۲۹۲ زرهی ارتش به شبکه فاضلاب شهری نیز می‌گوید: علی رغم برخی اقدامات صورت گرفته توسط پادگان ارتش و اداره آبفای شهرستان متاسفانه کماکان این فاضلاب به رودخانه دز جاری بوده و با توجه به مصوبات اخیر کارگروه مذکور ضرورت اجرای هر چه سریعتر تعهدات و وظایف قانونی توسط آن اداره و رفع معضل موجود مورد تاکید قرار گرفت.

نوری همچنین مجددا به وظیفه قانونی اداره آب و فاضلاب در انجام مطالعه و اجرای طرح‌های ایجاد و توسعه تاسیسات مربوط به جمع آوری، انتقال، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب پرداخت و افزود: قریب به ۶۰ درصد از فاضلاب شهری دزفول از جمله زیبا شهر، بخش‌هایی از کوی حافظ، فاضلاب خروجی جنب پارک مهرگان و نیز گاو میش آباد غربی و شرقی همچنان به صورت خام به رودخانه دز وارد می‌شود که این موضوع علاوه بر خطرات بهداشتی فراوان، نگرانی دوست داران محیط زیست را به دنبال داشته است.

تهدید سلامت شهروندان

خانم عزیزی که عصر یکی از همین روز‌های بهاری در بوستان ساحلی پارک رعنا دزفول همراه با خانواده‌اش در کنار رودخانه مشغول تفریح بود، گفت: یکی از تفریحات ما مردم دزفول و حتی مسافران این شهر در ایام تابستان شنا کردن در آب رودخانه است که اگر این حجم از فاضلاب وارد رودخانه می‌شود قطعا سلامت مردم به طور جدی تهدید می‌شود.

او ادامه می‌دهد: پسر من الان در آب همین رودخانه مشغول شنا کردن است و حداقل آسیبی که می‌تواند به او وارد شود، ابتلا به بیماری‌های پوستی است و این موضوع برای من نگران کننده است.

آقای طحان که در کنار رودخانه ایستاده است و مشغول ماهیگیری است نیز در خصوص این موضوع می‌گوید: چند سالی است که بازنشسته شده‌ام و اکثر اوقات مشغول ماهیگیری و فروش آنها به دوستان و آشنایان هستم؛ این ماهی‌ها در آب رودخانه‌ای پرورش یافته‌اند که گفته شده بیش از نیمی از فاضلاب شهری درون آن ریخته می‌شود.

او می‌گوید: مردم از ماهی که در این رودخانه پرورش یافته‌اند و محصولات کشاورزی که از آب رودخانه دز تولید می‌شوند تغذیه می‌کنند. در روستا‌های پایین‌تر مردم به پرورش گاومیش و تولید محصولات لبنی مشغول هستند که در بازار شهر و کشور توزیع می‌شود؛ این دام‌ها از آب رودخانه دز تغذیه می‌شوند.

آقای حکمت که چند قدم آن طرف‌تر شنونده گفت‌گوی ما بود، به این بحث وارد شد و گفت: در کنار این موضوعاتی که گفته شد از همه مهم‌تر آب شرب شهرستان و دیگر شهر‌های استان است که از آب رودخانه دز تامین می‌شود.

او ادامه می‌دهد: مسئله ورود فاضلاب به رودخانه دز سال‌هاست مطرح می‌شود و شنیده شده بود که در دست پیگیری و رفع است. انتظار می‌رفت مسوولان از جمله آبفا دزفول با فوریت آن را حل کنند.

به هیچ عنوان ۶۰ درصد فاضلاب وارد رودخانه نمی‌شود

حسین سعادتی فر مدیر آبفای دزفول  اظهار کرد: طی بازدید‌های متعدد و کارشناسی‌های دقیق صورت گرفته به هیچ عنوان ۶۰ درصد فاضلاب به رودخانه دز سرازیر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در شهر دزفول در دو نقطه کوی زیباشهر و پارک مهرگان بعد از پل غدیر فاضلاب سنتی وارد رودخانه دز می‌شود، افزود: در این دو نقطه از طریق جداول روباز سنتی شهرداری فاضلاب به سوی رودخانه دز هدایت میشود لذا وظیفه پاسخگویی در این خصوص بر عهده آبفا نیست.

سعادتی‌فر با تاکید بر اینکه در غرب رودخانه دز هیچگونه ورودی فاضلابی وجود ندارد، تصریح کرد: طی بازدید‌های متعدد کارشناسان آبفا و تکنسین‌های پادگان زرهی ایستگاه پمپاژ فاضلاب و خطوط انتقال به صورت کامل بر مدار بهره برداری بوده و تاکید می‌شود با اجرای پروژه‌ای در سال گذشته به ارزش ۵۰ میلیارد ریال دیگر به هیچ عنوان فاضلابی به غرب رودخانه دز وارد نمی‌شود.

شبکه دفع فاضلاب خانگی در مناطق مذکور ایجاد نشده است!

یک کارشناس شهرداری گفت: در مناطق زیباشهر و پارک مهرگان دزفول فاضلاب شهری ایجاد نشده است و آب‌های سطحی و فاضلاب‌های خانگی وارد جداول روباز شهرداری شده و به رودخانه هدایت می‌شوند. اداره آب و فاضلاب وظیفه دارد فاضلاب‌های خانگی را جمع کند تا به کانال‌های ایجاد شده برای دفع آب‌های سطحی وارد نشوند.

آبفا خوزستان متعهد به انجام طرح جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه دز شد

علیرضا خردمند فرماندار ویژه شهرستان دزفول هفته گذشته نیز با اشاره به مشکلات زیست محیطی ایجاد شده برای رودخانه دز و برداشت آب غدیر از این رودخانه گفته بود: در سفر استاندار خوزستان به شهرستان که طی روز‌های گذشته انجام شد، شرکت آب و فاضلاب استان متعهد شد طرح کامل فاضلاب زیباشهر دزفول به منظور جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه دز را به قید فوریت عملیاتی کند.

منبع:فارس

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • برگزاری «روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی» در دومین نمایشگاه ملی «آبادیران»
  • روایت خاندوزی از دستور رئیسی در پی تذکر رهبر انقلاب
  • رودخانه دز، پنهان زیر پوست فاضلاب‌های شهری
  • تصویب تشکیل بنیاد شیخ انصاری در دزفول
  • افغانستان،حسرت ما و جام جهانی
  • سوخت موشک ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل چه بود؟
  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • انگلیس قصد دارد ارتش خود را با موشکهای ساخت داخلی مجهز کند
  • حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان
  • ببینید | روایت خبرگزاری فارس از ترفند جدید کلاهبرداری از مردم