Web Analytics Made Easy - Statcounter

سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان گزارش داد که برنامه‌های واشنگتن برای برقراری ثبات در افغانستان در بیش از ۱۶ سال گذشته شکست خورده و سبب فساد و وخیم‌تر شدن بحران افغانستان شده است. ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «جان سپکو» سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان موسوم به «سیگار» در گزارش تازه خود اعلام کرد پس از گذشت بیش از 16 سال حضور آمریکا در افغانستان واشنگتن امروز همان اندازه با برقراری "صلح و آزادی" در افغانستان فاصله دارد که در سال 2001 جورج بوش به تحقق آن وعده داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تسک اند پرپس» سیگار دلیل این شکست را اینطور عنوان کرد که دولت آمریکا تصور نادرستی از توانایی خود برای ایجاد و اصلاح نهادهای دولتی در افغانستان  داشت و برنامه‌های آمریکا برای بازسازی افغانستان «با شرایط افغانستان متناسب نبود و موفقیت‌ها در برقراری ثبات در این کشور نیز به ندرت تا پس از حضور فیزیکی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا ادامه داشت».

سپکو با تاکید بر شکست پروژه «ملت‌سازی» در افغانستان و با استناد به ارزیابی موسسه «رند» درباره تلاش‌های آمریکا برای ملت‌سازی پس از جنگ جهانی دوم نیز گفت که تلاش‌های بازسازی پسا جنگ تنها در کشورهایی مانند آلمان و ژاپن موفقیت آمیز بودند که با وجود نابودی و تخریب گسترده در زمان جنگ از ثروت اقتصادی نسبی نیز بهره می‌بردند اما در مقابل هیچ برنامه بازسازی در کشورهای پسا استعمار قادر به تغییر سومالی، هائیتی و افغانستان به مراکز شکوفایی و رفاه نبوده است.

در ادامه گزارش سیگار با اشاره به هزینه‌های مالی آمریکا در افغانستان نیز آمده است که پروژه‌های برقراری ثبات آمریکا پس از حمله به افغانستان نیز متناسب شرایط و محیط افغانستان نبود و دلارهای مالیات دهندگان آمریکایی که هزینه دستاوردهای سریع می‌شد اغلب منجر به وخیم‌تر شدن بحران، فساد و تقویت حمایت از مخالفان مسلح دولت افغانستان شد.

سیگار در جمع‌بندی گزارش خود آورد که «در فاصله سال 2001 تا 2017 تلاش‌های دولت آمریکا برای برقراری ثبات در مناطق ناامن و محل درگیری در افغانستان عمدتا شکست خورده است».

تسک اند پرپس نیز با کنایه به این موضوع و عدم تعیین جدول زمانی برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و دست نگرفتن واشنگتن از تجربیاتش در طی این سال‌ها نوشت: مشکلی نیست شاید در 16 سال آینده دستاورد بهتری داشته باشیم!

انتهای پیام/.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

R36461/P36447/S8,87,1413/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۵۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند

معاون نخست وزیر قزاقستان در دیدار با معاون سیاسی نخست وزیر حکومت طالبان اظهار داشت بسیاری از کشورها تمایل دارند در بخش‌های مختلف با حکومت کنونی افغانستان روابط داشته باشند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «سریک ژومانگارین» معاون نخست وزیر قزاقستان در دیدار با «مولوی عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌ وزیر حکومت طالبان گفت: اکنون افغانستان یک کشور آرام در منطقه است و به همین منظور کشورهای جهان می‌خواهند در بخش‌های مختلف روابط خود را با کابل برقرار نمایند.

ژومانگارین در این دیدار آمادگی قزاقستان برای همکاری در بخش‌های فرهنگی و اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغان را اعلام کرد.

وی همچنین خواستار آغاز پروازهای مستقیم کابل به آستانه شد.

عبدالکبیر نیز تاکید کرد: امارت اسلامی مرزهای افغانستان را کاملاً کنترل کرده، مواد مخدر و فساد را ریشه کن کرده است و حاکمیت ملی مستقلی را را احیا نموده است.

در کمتر از سه سال گذشته، حکومت طالبان بارها اعلام کرده است با ایجاد امنیت همه جانبه در افغانستان بیش از هر زمان دیگری، شرایط برای اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی در این کشور مساعدتر شده و میزان تبادلات تجاری میان افغانستان و دیگر کشورهای منطقه به خصوص همسایگانش افزایش یافته است.

ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستانطالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابدبرگزاری نمایشگاه تجاری افغانستان و قزاقستان در کابل

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • نصب دوربین‌های هوشمند پلیس در ورزشگاه‌ها برای تامین امنیت
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • برقراری و تامین امنیت ورزشگاه‌ها با استفاده از دوربین‌های هوشمند پلیس
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • رژیم صهیونیستی در کف میدان شکست خورده است
  • فشار نظامی به حماس شکست خورده است
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین