Web Analytics Made Easy - Statcounter

دومین ردیف شیرین‌سازی گاز پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید. این ردیف شیرین‌سازی که هم‌اکنون با تولید حدود ۷ میلیون متر مکعب گاز در روز در مدار بهره‌برداری قرار دارد، به‌تدریج و با رسیدن به ظرفیت کامل، روزانه ۱۴.۲ میلیون متر مکعب برابر با ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز را شیرین‌سازی و به شبکه سراسری ارسال خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران آنلاین /این ردیف هم‌اکنون روزانه ۹ میلیون مترمکعب گاز ترش فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی را فرآوری و به شبکه سراسری ارسال می‌کند. با بهره برداری از دومین ردیف شیرین‌سازی این طرح، پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی برای رسیدن به نیمی از ظرفیت نهایی خود در دریافت گاز ترش آماده می‌شود.

در نهایت با تکمیل دو ردیف شیرین‌سازی دیگر و با احتساب مجموع چهار ردیف فرآورش گاز شیرین این طرح تا پایان شهریور ماه امسال، ظرفیت نهایی تولید گاز در فاز ۱۳ پارس جنوبی به بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

با اجرایی شدن عملیات نصب و راه‌اندازی سکوهای این فاز تا پیش از پایان آبان‌ماه امسال، تولید گاز از بخش فراساحل فاز ۱۳ آغاز و جایگزین گاز ترش فازهای ۶ تا ۸ می‌شود.

طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی برای استخراج روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز ترش از ۳۸ حلقه چاه دریایی و برداشت روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۲۹۰۰ تن گاز مایع (LPG)، ۲۷۵۰ تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد در حال اجراست.

ردیف نخست شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی نیز پیش از این و در ۲۹ اسفندماه سال گذشته راه اندازی شد بود.

بر اساس این گزارش، پیش از این محمد مشکین فام، مدیرعامل نفت و گاز پارس، از تکلیف فاز ١٣پارس جنوبی تا پایان سال خبر داد. به گفته وی ردیف چهارم فاز ۱۳ در مرداد به بهره برداری می‌رسد. مشکین فام همچنین از تکمیل بیش از ٨٨ درصدی این فاز خبر داده بود./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۶۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین

نوشابه‌های رژیمی اغلب به عنوان محصولاتی به بازار عرضه می‌شوند که به مدیریت وزن کمک می‌کنند.

به گزارش مهر، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد نوشابه رژیمی ممکن است با افزایش شاخص توده بدنی، شروع بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) را افزایش دهد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که مصرف نوشابه رژیمی با BMI و فشار خون بالاتر مرتبط است.

متخصصان سلامت موافقند که نوشابه‌های رژیمی ممکن است باعث افزایش وزن و بیماری کبد شود.

مصرف بیش از حد شیرین کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی نیز ممکن است خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است. برآورد‌های فعلی نشان می‌دهد که MASLD تا ۴۶٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

MASLD قبلاً بیماری کبد چرب غیر الکلی نامیده می‌شد که در ژوئن ۲۰۲۳ نامش تغییر یافت.

این بیماری که با تجمع بیش از حد چربی در کبد مشخص می‌شود، هیچ علامت اولیه‌ای ندارد. این بیماری می‌تواند به استئاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک (MASH) تبدیل شود، یک بیماری جدی‌تر که می‌تواند منجر به زخم‌های کبدی و سیروز شود.

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان این نوع بیماری کبدی تأیید نشده است. پزشکان ورزش و تغییرات رژیم غذایی را برای کمک به کاهش چربی بدن در پیشگیری یا معکوس کردن MASLD توصیه می‌کنند.

متخصصان سلامت معتقدند مصرف نوشابه ممکن است با ایجاد مقاومت به انسولین و التهاب در کبد، خطر MASLD را افزایش دهد.

تحقیقات اخیر همچنان مصرف زیاد شیرین کننده‌های مصنوعی را با افزایش خطر چاقی، دیابت نوع ۲ و سایر نشانگر‌های سندرم متابولیک مرتبط می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز را با مختل کردن میکروبیوم‌های روده افزایش دهند. هر دو واکنش ارتباط نزدیکی با ابتلاء به MASLD دارند.

محققان معتقدند شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است از طریق محور روده-مغز بر کبد تأثیر بگذارند. محور روده-مغز شامل ارتباط دو طرفه بین دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی است. شیرین کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌های رژیمی می‌توانند بر ترکیب میکروبی روده تأثیر بگذارند که به نوبه خود می‌تواند بر این محور تأثیر بگذارد. این شرایط می‌تواند بر فرآیند‌های متابولیک تأثیر گذاشته و به طور بالقوه به بروز مشکلات مرتبط با کبد منجر شود.

دیگر خبرها

  • افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • ۷۵ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است
  • پژو پارس گران شد/ افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو کلید خورد؟
  • حفاری زیر دریای عمان با ماشین حفاری دانش‌بنیان ایرانی
  • افزایش باورنکردنی قیمت کارخانه ای پژو پارس
  • «زندگی پس از زندگی» و «محفل» در صدر پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون/ vod ها نرخ برنامه‌سازی را افزایش داده‌اند
  • حجم سد زاینده‌رود به ۳۶۸ میلیون متر مکعب رسید
  • آیا مصرف زیاد شکر باعث دیابت می‌شود؟
  • پیش بینی بارشهای قابل توجه درمناطق جنوبی کشور