Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@07:42:08 GMT

چه قیمتی برای نفت ایده آل است؟

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۵۷۳۵۴

چه قیمتی برای نفت ایده آل است؟

زمانی که قیمت نفت بسیار بالاست، مصرف کنندگان به وحشت افتاده و کمتر مصرف می‌کنند اما زمانی که قیمت نفت بسیار اندک است، شرکت‌هایی فعالیت‌هایشان را کمتر کرده و دست به اخراج هزاران نفر از کارکنانشان می‌زنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نظرات درباره اینکه چه قیمتی برای نفت مناسب است، بسیار متفاوت است اما تحلیلگران و استراتژیستها می‌گویند شاید بهترین سطح قیمت بین ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سارا امرسون، استراتژیست ارشد انرژی در شرکت "ESAI Energy" در این باره به "سی ان ان مانی" گفت: اگر بپرسید چه قیمتی مناسب است تا عرضه پایدار بماند و به حد کافی پایین باشد تا به تقاضا لطمه نزند و توازن بازار جهانی برهم نخورد، شاید در حدود ۶۵ دلار باشد.

وی در ادامه افزود: قیمت نفت مناسب یا ایده آل به این بستگی دارد که تولیدکننده، مصرف کننده یا رگولاتور باشید.

با این حال برخی از تحلیلگران بر این باورند که بازارهای نفت می‌توانند به توازن ظریفی برسند که به نفع همه باشد.

متخصصان بازار نفت در شرکت EY ماه گذشته خاطرنشان کردند که در سه ماهه نخست امسال بازارهای نفت به یک تعادل پایداری رسیدند. در طول این مدت، قیمتها بین محدوده ۵۹ دلار تا ۷۱ دلار بودند.

بهای معاملات آتی نفت آمریکا بین ۵۹ دلار تا ۶۷ دلار معامله شد. بهای معاملات نفت برنت بین ۶۲ دلار تا ۷۱ دلار بود. اخیرا رشد قیمتهای نفت خارج از کنترل شده است. از اوایل آوریل، قیمت نفت خام آمریکا حدود ۱۵ درصد رشده کرده و به حدود ۷۲ دلار در هر بشکه رسیده است. قیمت برنت ۲۰ درصد رشده کرده و به حدود ۸۰ دلار رسیده است.

افزایش اخیر قیمت نفت بدنبال تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای بین المللی و اعمال مجدد تحریمها علیه ایران روی داد که ممکن است صادرات نفت را متاثر کند. افت شدید تولید نفت ونزوئلا به دلیل وخامت بحران اقتصادی نیز این وضعیت را تشدید کرده است.

تحلیلگران بانک "یو بی اس" ماه جاری گفتند رویدادهای سیاسی اخیر کمک کردند قیمت نفت سریعتر از آنچه انتظار می رفت به اوج محدوده نرمال صعود کند.

این افزایش تاثیر خود را نشان می‌دهد. هند که سومین خریدار بزرگ نفت جهان است، نگرانی خود نسبت به تاثیر افزایش قیمتها بر مصرف کنندگان و قیمتها را با عربستان سعودی در میان گذاشته است و این کشور به عنوان بزرگترین تولیدکننده اوپک، اطمینان داده که ثبات بازار را حفظ خواهد کرد.

عربستان سعودی می داند باید توازن ظریفی را برقرار کند. قیمتهای بالاتر کمک می‌کند برنامه‌های دولتی تامین مالی شوند اما قیمتهای بالاتر ممکن است بر رشد اقتصادی جهانی تاثیر منفی بگذارد و مردم عادی و شرکتها احساس کنند که باید مخارجشان را کاهش دهند. رشد آهسته تر اقتصاد جهان به تقاضای کمتر برای نفت منجر شد و وضعیت باخت-باختی را برای عربستان ایجاد می کند.

اما هر گونه اقدامی از سوی عربستان برای کنترل قیمتها، اخبار ناخوشایندی برای بسیاری از تولیدکنندگان مانند شرکتهای کانادایی خواهد بود که هزینه های تولید بالایی دارند. استخراج نفت از ماسه نفتی کانادا بسیار گران است در نتیجه این تولیدکنندگان به قیمتهای بالایی نیاز دارند که تولید آنها را اقتصادی می کند. برخی از تولیدکنندگان شیل آمریکا نیز برای داشتن سود قابل توجه به قیمت بالایی نیاز دارند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نفت تولید نفت بازار جهانی نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۷۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

بانک جهانی هشدار داد افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، ممکن است قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند و روند نزولی اخیر تورم جهانی را معکوس کند.

به گزارش ایسنا، این موسسه مالی مستقر در واشنگتن اعلام کرد کاهش اخیر قیمت‌های کالا حتی پیش از تحولات اخیر خاورمیانه، روند یکنواختی پیدا کرده و تصمیم برای کاهش نرخ بهره را برای بانک‌های مرکزی، دشوار کرده بود.

بانک جهانی پیش از این، پیش بینی کرده بود میانگین قیمت هر بشکه نفت خام در سال میلادی جاری، به ۸۴ دلار می رسد. در گزارش بازارهای کالای بانک جهانی آمده است: مختل شدن ملایم عرضه نفت ناشی از تنشهای ژئوپلیتیکی، ممکن است قیمت نفت برنت را امسال به ۹۲ دلار در هر بشکه افزایش دهد اما در صورت اختلال شدیدتر عرضه، قیمت نفت از مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه عبور خواهد کرد و تورم جهانی در سال ۲۰۲۴ را به میزان یک درصد افزایش می دهد.

در فاصله اوسط سال ۲۰۲۲ تا اواسط سال ۲۰۲۳، قیمتهای جهانی کالا، حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و عامل اصلی کاهش حدود ۲ درصدی نرخ جهانی تورم طی همین مدت بود. طبق گزارش بانک جهانی، اما از اواسط سال ۲۰۲۳، شاخص قیمتهای کالای این نهاد، تا حد زیادی بدون تغییر مانده است.

بازارهای مالی در واکنش به تورم چسبنده تر از حد انتظار، انتظارات خود درباره گستردگی و روند کاهش نرخهای بهره در سال میلادی جاری را تعدیل کرده اند.

ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی گفت: تورم جهانی، شکست ناپذیر مانده است. کلید اصلی کاهش تورم، کاهش قیمت کالاها است که به مانع برخورد کرده است. این به معنای بالاتر از حد انتظار ماندن تورم در سال جاری و آینده است. دنیا در مقطع آسیب پذیری قرار دارد. یک شوک انرژی بزرگ می تواند بخش عمده پیشرفت حاصل شده در کاهش تورم طی دو سال گذشته را تضعیف کند.

بر اساس گزارش گاردین، بانک جهانی اعلام کرد تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، می تواند همچنین قیمت گاز طبیعی، کود و مواد غذایی را هم بالا ببرد.

نفت روی ترمز کاهش قیمت زد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه، افزایش یافت و تحت تاثیر خوش بینی آمریکا به رشد اقتصادی و نگرانیهای ژئوپلیتیکی، در مسیر ثبت رشد هفتگی پس از دو هفته کاهش متوالی قرار گرفت.

بهای معاملات نفت برنت با ۳۱ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۸۹ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۳ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، به ۸۳ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت در معاملات روز پنج شنبه با ۹۹ سنت افزایش و وست تگزاس اینترمدیت با ۷۶ سنت افزایش، بسته شده بودند.

از ابتدای هفته جاری تاکنون، نفت برنت ۲.۳ درصد و شاخص نفت آمریکا، ۰.۸ درصد افزایش داشته است.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، روز پنجشنبه به رویترز گفت: رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه اول، ممکن است مورد بازنگری قرار گرفته و نرخ بالاتری برای آن ثبت شود و تورم پس از اینکه مجموعه ای از عوامل مختلف، اقتصاد را در ضعیفترین عملکرد خود در حدود دو سال اخیر نگه داشت، کاهش خواهد یافت. وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد رشد اقتصادی کشورش احتمالا قویتر از میزبانی است که آمار سه ماهه ضعیف تر از حد انتظار، نشان می دهند.

آمارها نشان داد رشد اقتصادی در سه ماهه اول، آهسته شد و قبل از اظهارات یلن، پس لرزه های ناشی از شتاب رشد تورم بر قیمت نفت تاثیر گذاشته بود زیرا سرمایه گذاران محاسبه کردند که فدرال رزرو تا قبل از سپتامبر نرخ بهره را کاهش نخواهد داد.

در بخش‌های دیگر، نگرانی‌ها پیرامون عرضه به دلیل ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، از افزایش قیمت‌ها حمایت کرد. رژیم صهیونیستی پس از این که اعلام کرد مردم عادی را از جنوب شهر غزه خارج خواهد کرد و یک عملیات همه جانبه را آغاز می کند، حملات هوایی به رفح را تشدید کرد.

بر اساس گزارش رویترز، اما آنچه باعث دامن زدن به نگرانی‌ها نسبت به ضعیف شدن تقاضا برای سوخت شد، آمار رسمی بود که نشان داد ذخایر بنزین آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ آوریل، کمتر از حد انتظار کاهش پیدا کرده است. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت آمریکا هم طی هفته گذشته، کاهش شدید غیرمنتظره ای پیدا کرد که ناشی از جهش صادرات بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • کاهش قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • بازار رمزارز‌ها / بیت‌کوین آماده شد
  • قیمت جهانی طلا؛ ۲۳۱۹ دلار
  • برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۵ ارديبهشت
  • کاهش قیمت جهانی طلا ادامه دارد
  • آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان/ بیت کوین آماده شد