Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@06:09:39 GMT

از کشف غار علیصدر تا فتح قله اورست

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۵۹۱۴۴

از کشف غار علیصدر تا فتح قله اورست

مسئول کارگروه کمیته پیشکسوتان هیئت کوهنوردی استان همدان اظهار داشت: در سال 1339 گروهی از کوهنوردان همدان به سرپرستی حسن ابریشمی موفق به کشف غار علیصدر شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از نافع،صعود و گذر از سختی ها و ناملایمات دو مفهوم عمیق زندگی هستند. کوهنوردان سفر خود را با گامهایی حساب شده و مطمئن اغاز می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف صعود است اما در بین راه معجزه افرینش را مشق می کنند. در مسیری ناهموار با سنگ ها و صخره های سخت دست و پنجه نرم می کنند تا به لحظه صعود و لذت بردن از زیباییهای طبیعت برسند .

 

با وجود کوه الوند در همدان پتانسیل بسیار خوبی در ورزش های کوهستانی و کوهنوردی در این شهر وجود دارد.

 

برای اطلاع از تاریخچه کوهنوردی همدان و قله الوند گفتگویی با نعمت الله اخضری مربی و مسئول کارگروه کمیته پیشکسوتان هیئت کوهنوردی استان همدان انجام دادیم .

 

مربی پیشکسوت کوهنوردی اظهار داشت : محمود اجل اولین پیشکسوت کوهنوردی ایران و اولین کوهنورد کلاسیک استان همدان و کشور ایران بوده است .محمود اجل متولد سال 1281 بوده و در سال 1288در سن هفت سالگی همراه پدر خود به کوه الوند صعود کرد .ایشان به همراه اساتید بزرگی همچون کاظم گیلانپور ,اقای میناسیان ,جلیل کتیبه ای به اکثر قله های ایران صعود کردند و این قله ها را به جامعه معرفی نمودند .

 

وی در خصوص پیشکسوتان کوهنوردی ایران افزود: در طی سالهای 1335کوهنوردان پیشکسوت پس از محمود اجل , مرحوم حسن ابریشمی ,سید حسن نجفی ,سید محمود حسینی ,محمد پرورن ,حسین خواجه زاده حسین والی زادگان ,حسن قیری فعالیت های خود را به خوبی آغاز کردند .

 

کشف غار علیصدر توسط کوهنوردان همدان

مسئول کارگروه کمیته پیشکسوتان استان اظهار داشت: ورزش کوهنوردی همدان در دهه 1340با حضور چهره هایی چون 15نفر از کوهنوردان جوان از جمله مصطفی سلاحی , فریدون اسماعیل زاده ,قاسم بختیاری, اصغر افراشته ,عربعلی شروه ,حسن کوثری ,حسین سعیدیان ,حسین پور مسلمی,عباس رئوفی یوسف نجایی به اوج شکوفایی رسید . در سال 1339 گروهی از کوهنوردان همدان به سرپرستی حسن ابریشمی موفق به کشف غار علیصدرشده و در سال1342 روی آب غار علیصدر فعالیت نمودند.

 

احداث پناهگاه میشان در سال 45

پناهگاه میدان میشان درسال1345 توسط عموم کوهنوردان همدان احداث شد .ساخت پناهگاه میشان تاثیر بسیار مثبتی در وضعیت کوهنوردی و اجرای برنامه های کوهنوردی در استان همدان داشت .

 

پیشکسوت کوهنوردی تصریح داشت :در طول ده های 1330 تاسال 1357 اقای عبدالله حاجیلو به عنوان رئیس هیئت کوهنوردی همدان تاثیر شگرفی در رشد و توسعه ورزش کوهنوردی در استان همدان داشت.

 

 

استان همدان پیشتاز در کنگره و اردوهای کوهنوردی کشور

وی اشاره داشت: در بین سالهای 1340 تا 1350 هجری شمسی یکسری از فعالیت های ورزش کوهنوردی تحت عنوان کنگره و اردوهای کوهنوردی در سراسر کشور برگزار شد ,که استان همدان نقش فعال و شاخصی در اجرای این فعالیت ها به عهده داشت. در سال 1350 در پناهگاه شیر پلا تهران اردوی کشوری برگزار شد که کوهنوردان استان همدان موفق شدند مقام اول را کسب کنند.

 

 

صعود به یکی از سخت ترین دیواره های صخره ای کشور

اخضری ادامه داد: کوهنوردان استان همدان علاوه بر کوه نوردی به صخره نوردی نیز روی آوردند و موفق شدند به عنوان دومین گروه به دیواره علم کوه( یکی از سخت ترین و صعب العبور ترین دیواره های ایران) صعود کنند. کوهنوردان همدان صعود به قله های دیگر همچون .اشترانکوه شیر کوه یزد و جوپار کرمان .منطقه علم کوه و دیگر رشته کوه ها وصعود دیواره هاب دیواره بیستون وتزرجان و.... را اجرا نمودند,کوهنوردان استان همدان از جمله فریدون اسماعیل زاده و دوستان ایشان توانستند به این قله ها در فصل زمستان صعود کنند .

 

مربی با سابقه کوهنوردی به احداث پناهگاه کلاغ لانه اشاره داشت و گفت :پناهگاه کلاغ لانه در سال 1358پشت کوه الوند باهمت عموم کوهنوردان همدان ساخته شد. این پناهگاه در تمرینات صعودهای زمستانی بسیار عالی بوده وهیمالیا نوردان همدان درانجا کارکشته شدند. .

 

 

سالهای اوج دیواره نوردی در استان همدان

اخضری تصریح داشت :سالهای بین 1360 تا 1370 سالهای اوج رشته صخره نوردی و و دیواره نوردی در استان همدان بود ,گروه های کوهنوردی بیشتری توانستند بر دیواره علم کوه فعالیت داشته باشند و مقام اول را در سطح کشور کسب نمایند. استان همدان حتی در مسابقات اسیایی توانست در طی این سالها مدال های پر افتخاری کسب نماید .

 

 

صعود کوهنوردان همدانی به قله اورست

پیشکسوت کوهنوردی نعمت الله اخضری به صعود کوهنوردان همدانی به قله اورست اشاره داشت و ابراز کرد : در سال 1377کوهنوردان با تجربه همدان از جمله حمید رضا اولنج ,جلال چشمه قصابانی , محمد حسن نجاریان توانستند به قله اورست صعود کنند و پس از ان نیز جلال چشمه قصابانی در سال 1384 یکبار دیگر توانست به قله اورست صعود نماید .

 

پیشکسوت کوهنوردی اظهار داشت : جلال چشمه قصابانی علی رغم داشتن تجربه فراوان و دو بار صعود به قله اورست به دلیل عدم وجود اسپانسر و حمایت مسئولین از صعود به قله های8000 متری دیگر باز ماند .در سالهای گذشته فتح قله های 8 هزار متری با استفاده از اسپانسر ممکن بود اما متاسفانه در طی سالهای اخیر اسپانسری در زمینه صعود به قله های هفت هزار متری و بالاتر در استان وجود ندارد .

 

از مربی و کوهنورد با سابقه و موفق شهر همدان می پرسیم اولین لازمه کوهنوردی چیست ؟

وی پاسخ داد: عشق به این ورزش وهمت و تلاش سه امر لازم کوهنوردی است .ورزش کوهنوردی مانند صفحه زندگی است باید با صبر و حوصله در کوه گام برداشت و سختی ها و ناملایمات ان را به امید موفقیت و برای رسیدن به قله تحمل نمود.

 

کوهنوردی ورزشی لوکس نیست

از پیشکسوت کوهنوردی سوال کردم آیا ورزش کوهنوردی با توجه به گران بودن لوازم ان جزو ورزش های لوکس به شمار می رود ؟

 

وی پاسخ داد :عده ای گران بودن لوازم کوهنوردی را بهانه می کنند و می گویند ورزش کوهنوردی ورزش لوکسی است اما من به شما می گویم اکثر کوهنوردان از اقشار کم در آمد جامعه هستند و با یک کوله پشتی و کفش ورزشی ساده به ورزش کوهنوردی روی می اورند .

 

اخضری به حفظ محیط زیست اشاره داشت و تاکید کرد :حفاظت از کوهستان و مقابله با آلودگیها و تخریب آن از وظایف مهم آحاد جامعه به شمار می رود .از ارگان های مربوطه در خواست می کنم از هر گونه ساخت و سازی در محیط طبیعی کوهستان جلوگیری نمایند و این میراث بزرگ و موهبت الهی را برای آیندگان حفظ نمایند . متاسفانه ساخت و سازهای بی مورد و تشریفاتی و ساخت جاده ها موجب هجوم خودروها ,موتورسوران به محیط طبیعی شده است و منجر به تخریب چمن و کوه شده است. یکی دیگر از موارد تخریب کننده محیط زیست چرای بیش از حد دام و اتش زدن گیاهان به خصوص گون توسط عشایر می باشد. امیدوارم مسئولین تربیت بدنی و هیئت کوهنوردی اهتمام لازم جهت حفظ محیط زیست را به کار گیرند.

 

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۵۹۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود تیم ملی فوتسال ایران به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، تیم ملی فوتسال ایران جمعه ۷ اردیبهشت از ساعت ۱۷:۳۰ برای حضور در فینال به مصاف برنده دیدار ازبکستان و ویتنام می‌رود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور
  • تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها/ کوهنوردی ممنوع!
  • تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!
  • هشدار مهم هواشناسی به کوهنوردان
  • کوهنوردی ممنوع/ تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها
  • تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها/ پنجشنبه کوهنوردی خطرناک است
  • صعود تیم ملی فوتسال ایران به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
  • منظره زیبا و بهاری دریاچه گهر+ فیلم
  • صعود تیرانداز المپیکی به مرحله شوت‌آف قطر
  • پاکسازی منطقه کوهستانی صبرز تایباد