Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر عامل یک شرکت آلمانی فعال در ایران با تاکید بر اینکه بانک ها رسما به ما ابلاغ کرده اند که معاملات بانکی و انتقال پول به ایران بعد از خروج آمریکا از برجام دیگر ممکن نیست، همچنین گفت: برلین هم راهکار مشخصی برای حل این مشکل به ما نمی دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، پس از خروج آمریکا از برجام و اعلام تحریم‌های اقتصادی از طرف این کشور بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی اعلام کردند که از ایران خارج خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مساله شرایط را برای شرکت‌های متوسط آلمانی فعال در ایران سخت‌تر کرده است.

به نوشته این رسانه آلمانی روزی نیست که تحریم‌های جدیدی از جانب آمریکا اعلام نشود. ایالات متحده آمریکا یک روز علیه روسیه و روز دیگر علیه ایران تحریم‌هایی را وضع می‌کند و شرکت‌های آلمانی را در وضعیت ناروشنی قرار داده است. به این شرکت‌ها تا اوایل آگوست مهلت داده شده است که به فعالیت‌های خود در ایران خاتمه دهند. آمریکا قرار است تحریم‌ها را از این تاریخ به بعد گسترش دهد.

تا به‌حال شرکت‌های بیمه آلیانتس، زیمنس، شرکت نفتی توتال فرانسه و شرکت کشتیرانی مولر-مرسک دانمارک از توقف فعالیت‌هایشان در ایران خبر داده‌اند، زیرا نمی‌خواهند تجارت و معامله با آمریکا را به خطر بیندازند. این شرکت‌ها به رغم فعالیت اتحادیه اروپا برای نجات برجام، برای ادامه فعالیت خود در ایران امیدی ندارند.

کمیسیون اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از پیشنهادها را به کشورهای عضو ارائه کرده است که بر اساس آن‌ها ادامه فعالیت‌های شرکت‌های اروپایی در ایران و انتقال پول به این کشور ممکن شود. با وجود آن خروج شرکت‌های بزرگ از بازار ایران ادامه دارد. در این میان وضعیت شرکت‌های متوسط فعال در ایران هم ناروشن است.

دویچه وله برای آشنایی با دشواری‌های شرکت‌های متوسط آلمانی در تجارت با ایران با "سریم سعیدی"، مدیر عامل شرکت "روهر مونتان پارس" یکی از شرکت‌های وابسته به "روهر مونتان گروپ" مصاحبه ای را انجام داده است. این شرکت متوسط آلمانی بیش از 60 کارمند دارد و در حوزه صنایع کابل‌سازی و انتقال قطعات به ایران فعالیت دارد.

سریم سعدی، مدیرعامل این شرکت در مصاحبه با دویچه وله گفت: شرکت‌های متوسط فعال در ایران وضعیت ناروشنی دارند.

به گفته او شرکت‌های بزرگی که به دلیل تحریم‌های سخت اقتصادی آمریکا علیه ایران دیگر قادر به فعالیت در این کشور نیستند به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند با شرکت‌های متوسط که در ایران فعال‌اند همکاری کنند. به عبارتی شرکت‌هایی که قطعات مختلفی به ایران صادر می‌کنند دیگر نمی‌توانند قطعات و تولیدات خود را به شرکت‌های بزرگی مثل زیمنس بفروشند و این شرکت‌ها به دلیل تحریم‌ها حاضر نیستند با این شرکت‌های فعال در ایران همکاری کنند.

ابلاغ رسمی بانک‌ها به شرکت‌های آلمانی

مدیر عامل شرکت "روهر مونتان پارس" آلمان همچنین تاکید کرد که که بانک‌ها به شرکت‌های آلمانی رسما نامه نوشته و هشدار داده‌اند که انتقال پول به ایران و دیگر معاملات بانکی با این کشور دیگر مقدور نیست.

سریم سعیدی اضافه کرد: «قبلا می‌توانستیم از کانال‌های مختلف از جمله ترکیه، دوبی و یا حتی از طریق صرافی‌ها پول انتقال دهیم. ولی دیگر به ما کتبا ابلاغ شده است که از این به بعد این مسئله امکان‌پذیر نخواهد بود. "فولکس بانک" به ما کتبا اطلاع داد که از 30 ژوئن دیگر این بانک با ایران همکاری نخواهد کرد.»

بزرگ‌ترین مشکل انتقال پول است

مدیر عامل شرکت روهر مونتان پارس تاکید کرد که بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های آلمانی در حال حاضر انتقال پول است.

وی افزود: «حدود دو ماه است که ما دیگر هیچ‌گونه پولی از ایران دریافت نمی‌کنیم. بعد از آنکه دلار گران شد دولت ایران حدود دوماه یعنی قبل از اعلام تحریم‌ها برای مهار بحران ارزی کنترل کامل تبادلات ارزی را به دست گرفت و شرکت‌های متوسط آلمانی مشکلاتشان بیشتر از جهت ایران است. بانک‌های ایرانی فقط برای آن قراردادهایی که بعد از سال نو بسته شدند ارز می‌پردازند و پرداخت آن قطعات و یا کالاهایی که پیش از سال نو به ایران صادر شدند اکنون ماه‌هاست که به تعویق افتاده است. این مشکل بانکی فقط شامل شرکت ما نیست بلکه تمامی شرکت‌های آلمانی دچار آن شدند و تقریبا غیرممکن است که بتوان از ایران به آلمان پول انتقال داد.»

سعیدی در ادامه گفت که کسی نمی‌داند این مشکل را چگونه باید حل کرد. دولت ایران تلاش دارد این موضوع را حل کند. اما سیستم بانکی آن به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا عمل نمی‌کند.

سریم سعیدی، همچنین تاکید کرد که در مجموع، شرکت‌های متوسط علاقه‌ای به ماندن در بازار ایران ندارند و به فکر خارج شدن از ایران هستند، زیرا شرایط برای این شرکت‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران روز به روز سخت‌تر می‌شود.

او افزود که در اروپا هم همه کشورها نظر واحدی درباره مقابله با تحریم‌های آمریکا ندارند.

به گفته مدیر عامل شرکت "روهر مونتان پارس" با خروج شرکت‌های اروپایی از ایران خلاء بوجود خواهد آمد که شرکت‌های روسی و چینی جای آن را پرخواهند کرد.

وی همچنین گفت: «ده‌ها شرکت آلمانی در دو سال گذشته در ایران سرمایه‌گذاری کردند و مناسبات اقتصادی آلمان با این کشور توسعه یافته است. ولی حالا نمی‌دانیم برنامه‌ و پروژه‌هایی که در ایران اجرا می‌کنیم چه سرنوشتی خواهند داشت؟ دولت آلمان هم راه چاره مشخصی را به ما نشان نداده است. ما نمی‌دانیم دولت ما تا چه حد بتواند در مقابل تحریم‌های آمریکا مقاومت کند.»

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان هم که اخیرا به آمریکا سفر کرده بود با اشاره به اختلافات عمیقی که همچنان بین آمریکا و اروپا در خصوص توافق هسته ای ایران وجود دارد گفت، هیچ مصالحه ای در کار نیست.

پس از خروج آمریکا از برجام، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا تهدید کرده که «شدیدترین تحریم های تاریخ» را علیه ایران به اجرا خواهد گذاشت. بسیاری از شرکت های آلمانی که با احتمال قرار گرفتن در فهرست تحریم های آمریکا در صورت عدم خروج از ایران مواجه اند، در انتظار راهنمایی های برلین در این زمینه هستند که چگونه می توانند به قراردادهای فعلی خود عمل کنند و تامین مالی پروژه های خود در ایران را تداوم ببخشند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مبادلات تجاری برلین شرکت آلمانی مایک پمپئو خروج آمریکا از برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۶۳۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت

به گزارش قدس آنلاین، تحولات عمیق و جدیدی در دانشگاه‌های مهم جهان در حال رخ دادن است. دانشجویان دانشگاه‌های مهم ایالات متحده آمریکا مانند کلمبیا،‌ هاروارد، ام آی تی، براون و ... که سابقه حمایت از رژیم اسرائیل را دارند، خواهان منصرف کردن این دانشگاه‌ها از حمایت مالی رژیم صهیونیستی هستند.

حتی برخی دانشجویان اعلام کرده‌اند روابط علمی و تجاری دانشگاه باید با دانشگاه‌های اسرائیلی قطع شود و سرمایه‌گذاری بر تسلیحات و حمایت مالی به هر طریقی ممنوع اعلام شود. این دانشجویان نخبه که عمدتاً وابسته به طبقه خواص و اشراف از دانشگاه‌های باسابقه با صبغه حمایت از اسرائیل هستند، در اتفاق نادری حمایت علنی خود را از فلسطین اعلام کردند.

دومینوی حوادث تلخی مانند شهادت حدود ۳۴هزار نفر فلسطینی که بیشتر آنان زنان و کودکان بوده‌اند، حمله به بیمارستان‌ها وماشین‌های آشپزخانه بین‌المللی، وجدان‌های خفته جهان را بیدار کرده است. پاسخ جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی نیز پوشالی بودن اسرائیل را به رخ جهان کشید و در این میان آزادمردان جهان به‌خصوص دانشجویان آمریکایی و اروپایی با حضور دو هفته‌ای خود خواستار توقف نسل‌کشی و آپارتاید و کوچ اجباری شده‌اند. 

در میان این هیاهو، اخباری مبنی بر احتمال تبادل پیام برای مذاکره میان ایران و آمریکا به گوش می‌رسد. جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم اهل فلوریداست که معتقد است اکنون فرصت مناسبی است جمهوری اسلامی ایران نقش جدی‌تری در تحولات کنونی ایفا کند. این فعال آمریکایی در گفت‌وگو با قدس به نکات مهمی اشاره می‌کند. بخشی از گفت‌وگو را در ادامه مطالعه می‌کنید.

آقای یوبل! با توجه به وضعیت کنونی تحولات آمریکا و پاسخ موشکی ایران به جنایات رژیم صهیونیستی، آیا مذاکره میان دو کشور در شرایط کنونی مفید خواهد بود و در حال حاضر زمان مناسبی برای مذاکره است یا خیر؟ آیا می‌توان گفت در شرایط فعلی آمریکا می‌تواند به عنوان یکی از طرف‌های برجام مورد اعتماد سایران قرار بگیرد؟
من معتقدم (ساختار و بنیاد این دولت به گونه‌ای است که) هرگز نمی‌توان به هیچ دولتی از آمریکا اعتماد کرد. چراکه  این کشور سابقه بسیار طولانی در راه انداختن جنگ‌ها به نفع طبقه سرمایه دار جامعه خود دارد. در حالی که برخی افراد معتقدند برخی از جنگ‌ها واقعاً در راستای منافع ملی ایالات متحده اهمیت دارد، اما من معتقدم واقعاً هیچ یک از جنگ‌ها به نفع مردم آمریکا نبوده است.

برخی معتقدند درشرایط کنونی اوضاع به نفع جمهوری اسلامی ایران است. آیا آمریکا در چنین شرایطی پای میز مذاکره خواهد آمد؟
می‌دانم ممکن است آنچه می‌گویم تندروی به نظر برسد، اما احساس می‌کنم دولت آمریکا به ( دلیل نوع ساختار) باید به‌صورت کامل (بنیادین) سرنگون یا نابود شود. بسیاری از مردم داخل ایالات متحده، دیدگاهی مشابه من در این مورد دارند. اما تعداد کمی از آنان چنین چیزی را بیان می‌کنند؛ زیرا می‌ترسند شغل خود را از دست بدهند یا شاید اف‌بی‌آی در خانه‌شان به سراغ آنان بیاید.

به نظرتان اوضاع فعلی در ایالات متحده تا کجا پیش خواهد رفت؟ آیا این احتمال وجود دارد دولت مرکزی از برخی اصول خود عدول کند؟
من معتقدم فشار علیه صهیونیسم و قدرت یهود در داخل ایالات متحده آمریکا همچنان افزایش خواهد یافت. همچنین ممکن است شاهد تبدیل برخی از تظاهرات‌ها به شورش باشیم. اگر شورش‌ها به اندازه کافی گسترده و مخرب شوند، شاید آمریکا در برخی از ایالت‌ها، کنترل بر برخی مناطق شهری را از دست بدهد. اگر اوضاع به طور قابل توجهی بدتر شود، حتی شاید بتوان شاهد تجزیه ایالات متحده به چند کشور جدید باشیم و این امر در نهایت به نابودی آمریکا منجر خواهد شد و از طرفی قدرت دولت به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

آقای جان یوبل، شما به عنوان فعال در زمینه مبارزه با صهیونیسم بفرمایید رسانه‌های ایرانی چه نقشی را می‌توانند ایفا کنند و برای ارتباط جمهوری اسلامی ایران با نیروهای مخالف دولت در ایالات متحده چه الزاماتی را ضروری می‌دانید؟ 
من فکر می‌کنم در این مرحله، رسانه‌های انگلیسی زبان در ایران به ویژه پرس تی وی باید ابتکار عمل را در دست بگیرند و تلاش کنند با فعالان آمریکایی در شهرهای مختلف ارتباط برقرار کنند و با برخی از آنان ارتباط را حفظ کنند. این امر سبب می‌شود 

رسانه‌های ایرانی بتوانند اخبار و ویدئوهای بیشتری از آنچه در اعتراضات در داخل ایالات متحده اتفاق می‌افتد را دریافت کنند و به این شکل شناخت بهتری از فضای داخلی آمریکا بدست بیاورند.

زینب اصغریان

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • رشد ۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند
  • تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟
  • قدردانی طالبان از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است