Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@16:12:36 GMT

نحوه صحیح تکثیر و مراقبت از گیاه شفلرا

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۷۱۲۳۰

نحوه صحیح تکثیر و مراقبت از گیاه شفلرا

خاک را در هرحال مرطوب نگه دارید، در تابستان هفته‌ای ۲-۳ بار و در زمستان هفته‌ای یکبار آبیاری کافی است. در تمام طول سال هفته‌ای دوبار غبار پاشی کنید، چنانچه هوا خشک باشد افزودن آب به زیر گلدانی سنگریزه دار رطوبت پایدار ایجاد می‌کند.

سرویس سبک زندگی فردا: شفلرا گیاهی است محبوب و شناخته شده. بومی سرزمین استرالیا و متعلق به خانواده «آرالیاسه».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
حالت چتری مانند گیاه باعث شده تا عده‌ای به آن گیاه چتری گویند. برگ‌ها سبز رنگ روشن و براق و چرمی و دمبرگ‌ها بلند و در بخش انتهایی برگ‌های پنجه‌ای شکل ابتدا با سه برگچه و سپس تعداد آن‌ها به ۸ عدد می‌رسد، ارتفاع آن در سرزمین اصلی و در هوای آزاد به سه متر می‌رسد.
نام لاتین ARBORICOLA
نام علمی SCHEFFLERA ARBORICOLA
نام‌های دیگر Dwarf Umbrella Tree , Heptapleurum arboricola
بومی منطقه استرالیا و تایوان
خانواده ARALIACEAE – عشقه
گیاهشناسی:

شفلرا گیاهی است محبوب و شناخته شده. بومی سرزمین استرالیا و متعلق به خانواده «آرالیاسه». حالت چتری مانند گیاه باعث شده تا عده‌ای به آن گیاه چتری گویند. برگ‌ها سبز رنگ روشن و براق و چرمی و دمبرگ‌ها بلند و در بخش انتهایی برگ‌های پنجه‌ای شکل ابتدا با سه برگچه و سپس تعداد آن‌ها به ۸ عدد می‌رسد، ارتفاع آن در سرزمین اصلی و در هوای آزاد به سه متر می‌رسد، برعکس اکثر گیاهان زینتی که با حذف جوانه انتهایی شاخه‌های جانبی شروع به ظهور می‌نمایند در این گیاه فقط یک شاخه اصلی موجود است. این درختچه همیشه سبز در حال رشد میتواند به ۳ تا ۶ متر برسد، آزاد ایستاده، و یا چسبیده به تنه درختان دیگر است. برگ‌های آن دارای ۷-۹ برگچه میباشد، و هر برگچه ۹-۲۰ سانتی متر طول و ۴-۱۰ سانتی متر پهنا میتواند داشته باشد. دارای گل‌های خوشه‌ای کوچک تا ۲۰ سانتی متر میباشد.

معرفی و نگهداری شفلرا

نیاز‌های اکولوژی:

نور و دما:

به نور غیر مستقیم احتیاج دارد، هر چند وقت یکبار گلدان را به آفتاب (صبح) منتقل نمایید، به سایه نسبتا” مقاوم است
در تابستان حداکثر درجه حرارت ۲۷ و در زمستان حداقل آن ۱۸ درجه سانتی گراد، چنانچه درجه حرارت بالاتر از حد معمول باشدبه جریان هوای ملایم نیاز دارد.

آبیاری:

خاک را در هرحال مرطوب نگه دارید، در تابستان هفته‌ای ۲-۳ بار و در زمستان هفته‌ای یکبار آبیاری کافی است.
در تمام طول سال هفته‌ای دوبار غبار پاشی کنید، چنانچه هوا خشک باشد افزودن آب به زیر گلدانی سنگریزه دار رطوبت پایدار ایجاد می‌کند.
گلدان را با کود‌های مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی و نصف میزان توصیه شده از طرف سازنده هر دوهفته یکبار تغذیه نمایید.

غبار پاشی جهت تاُمین رطوبت برای تمیز نگهداشتن برگ‌ها کافی است و در صورت گردآلود بودن میتوانید با اسفنج یا پارچه مرطوب آن‌ها را تمیز نمایید. از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید ولی در صورت تمایل حد اکثر هر ماه یکبار توصیه می‌گردد

خاک:

بهترین محیط رشد خاک لیمونی با پیت است.
گیاه جوان در حال رشد هر سال دوبار احتیاج به تعویض گلان دارد، با افزایش سن گیاه هر سال و یا هر دوسال یکبار، در صورت عدم امکان تعویض گلدان خاک‌های سطحی را با خاک نو و غنی عوض نمایید، در صورتیکه ارتفاع گیاه بیش از حد معمول است احتیاج به قیم دارد. شفلرا گاهى به هرس نیاز پیدا مى‏کند. در صورتى که جوانه‏ هاى انتهایى بریده شوند ساقه‏ هاى جانبى تحریک گشته و خود را به اطراف میکشند. شفلرا گیاهی مقاوم به شرایط نامساعد محیطی است و به همین جهت مناسب برای راهرو‌ها و کریدور‌های ادارات است

شفلرا

مشکلات و بیماری‌های گیاه شفلرا:

تعداد برگچه‌های برگ‌های جوان کم است: طبیعی است با رسیدن به مرحله بلوغ تعداد آن‌ها به ۷ برگچه می‌رسد.

واریته‌های ابلق رنگ خود را از دست داده اند:

نور کافی نیست، به محل روشن تری با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

زخم‌های پنبه‌ای سفید رنگ روی دمبرگ‌ها ظاهر شده اند:

عامل آن حشره آفت است هر ۲ هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی سمپاشی نمایید تا علایم برطرف گردند.

ساقه‌ها دراز و منحرف و فاصله برگ‌ها زیاد است:

هوا خیلی گرم است، گلدان را به محل خنکتر و مملو از اکسیژن منتقل نمایید، غبار پاشی نکنید.

گیاه پژمرده و برگ‌ها آویزان است:

گیاه تشنه است گلدان را بمدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید، غبار پاشی روزانه را فراموش نکنید.

لکه‌های قهوه‌ای روی ساقه ها، دمبرگ‌ها و سطح زیرین برگ‌ها مشاهده می‌گردند:

سطح زیرین برگ‌ها را با سم حشره کش نفوذی سمپاشی و پس از ۴۸ ساعت لکه‌ها را با برس مخصوص پاک کنید.

برگ‌ها بدشکل و چسبناک و حشرات سبز رنگی روی آن‌ها مشاهده می‌گردند:

آفات را با سم نفوذی یا جذبی هر هفته سمپاشی کنید تا علایم برطرف گردند.

برگ‌ها زرد و سطح زیرین آن‌ها تار عنکبوتی است:

عامل آن کنه ریز قرمز است، گیاه را هر ۱۴ روز یکبار با سم کنه کش سمپاشی نمایید تا علایم برطرف گردند غبارپاشی در کاهش آفت مؤثر است.

برگ‌ها زرد می‌شوند و میریزند:

آبیاری بیش از اندازه است، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک و سپس آبیاری نمایید، زهکش را بازدید فرمایید، آب زیر گلدانی را خارج نمایید.

برگ‌ها رنگ پریده و زرد هستند:

کمبود عناصر در خاک گلدان مشهود است، کمبود را با تغذیه مصنوعی هر ۲ هفته یکبار جبران کنید.
تکثیر: ریشه دار نمودن قلمه‌ها و کاشت بذر در بهار

تکثیر:

این گیاه معمولاً در خانه پس از مدتی به شکل تنک و پراکنده در می‌آید که این بهترین زمان برای تکثیر آن است. از اواسط تا اواخر بهار، با استفاده از قیچی باغبانی و یا سرشاخه زنی، گیاه را هرس و قلمه‌های ساقه‌ای و یا انتهایی را به طول ۱۰– ۷.۵سانت جدا کنید، برگ‌های اضافی و زائد قسمت پائین قلمه‌ها را که ممکن است در زیر فرو روند جداکرده و انتهای قلمه‌ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. سپس در گلدانی متوسط حاوی ماسه قرار دهید. قلمه‌ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و در دمای ۲۱درجه، درو از تابش مستقیم آفتاب نگاه دارید، تا زمانیکه در بالای قلمه انتهایی ساقه یا زاویه بین برگ و ساقه در قلمه ساقه‌ای رویش جدید ظاهر شود. پس از ریشه دهی کیسه پلاستیکی را بردارید و گیاه را با کود مایع تغذیه کنید. زمانیکه شکل گیاه خوب و کامل شد آن را به آرامی از گلدان درآورده و در گلدانی بزرگتر حاوی کمپوست گلدانی بکارید.

کشتزار پایگاه تخصصی آموزش کشاورزی و فروشگاه آنلاین کشاورزی گل و گیاه، بذر، کود، سم و ابزار آلات باغبانی.

منبع: کشتزار لینک کوتاه خبر: farda.fr/003RFb

منبع: فردا

کلیدواژه: آموزش کاشت درخت پرورش گل و گیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۱۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ دکتر علیرضا قدرتی، رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیزگفت: عامل بیماری بایزیوز تک یاخته بابزیا است که ناقل اصلی آن انواع کنه‌های یک میزبانه، دو میزبانه و سه میزبانه می‌باشد و باعث ایجاد بیماری در گاو، گوسفند، بز و تک سمی‌ها می‌ شود.

وی افزود: بیماری بابزیوز یک بیماری انگلی است که محل زندگی و تکثیر انگل داخل گلبول‌های قرمز می‌باشد که متعاقب تکثیر و پارگی گلبول‌های قرمز باعث همولیز داخل عروقی می‌ شود.

او گفت:علائم بالینی بیماری شامل تب، کاهش اشتها و شیر، افزایش ضربان قلب و تنفس، کم خونی، زردی و هموگلوبین آوری (قرمزی رنگ ادرار) است که در صورت عدم درمان به موقع دام در عرض چند روز تلف می‌ شود.

قدرتی، در پایان ضمن اشاره به اهمیت تشخیص به موقع بیماری در روند درمان، بالا بودن هزینه‌های درمان و بروز خسارت اقتصادی فراوانی به صنعت دامداری از دامداران خواست نسبت به سم پاشی اصولی و دوره‌ای دامداری و حذف کنه‌ها جهت پیشگیری از بیماری اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • یک روش ساده برای تکثیر درخت کاج در خانه (فیلم)
  • لزوم کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد
  • هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها
  • رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت
  • چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های۲ متری
  • یک گلدان در این تصویر گم شده، آن را بیابید!
  • فرهنگ عبور صحیح از خیابان
  • نحوه پرداخت عوارض آلایندگی به شهرهای استان بوشهر صحیح نیست
  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند