Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-20@02:35:16 GMT

عبور آرام اصلاح‌طلبان از روحانی پشت لوای اصولگرایان

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۷۱۲۸۹

عبور آرام اصلاح‌طلبان از روحانی پشت لوای اصولگرایان

سیاست نخ نما شده اصلاح طلبان باز هم هوای عبور دارد آن هم عبور از روحانی ، پروژه‌ای که قرار است اسم منتقدان و مخالفان دولت دوازدهم را یدک بکشد و توپ اعتراضات و نابسامانی اوضاع و احوال مملکت را در زمین اصولگرایان بیاندازد.

گروه سیاسی خبرگزاری آنا_آرزو نوروزجم: چیزی حدود سه سال مانده تا دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران به پایان برسد، ریاست جمهوری که مانند دوره‌های قبل، دو دوره‌ای شده اما کمی حال و روزش بر وفق مراد مستاجر فعلی ساختمان پاستور نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن روحانی سکانداری ریاست جمهوری ایران را با حمایت‌هایی از جنس اصلاحات آغاز کرد، اتفاقی که تاثیر گذاری‌اش بر کسی پوشیده نیست و خیلی‌ها بر آن اذعان دارند.

هرچند شعار او اعتدال بود و در این نشست و آن نشست حمایت های اصلاح طلبان را نادیده گرفت، اما برخی موضع گیری‌ها و حمایت‌های گاه و بیگاه مرحوم هاشمی رفسنجانی و رئیس جمهور اصلاحات از روحانی و برنده شدنش در بازی انتخاباتی ایران، چیزی خلاف ادعای‌های آقای رئیس جمهور را نشان می‌دهد.

برخی جامعه شناسان دایره اصلاحات بر این اعتقاد هستند که دولت روحانی، به نوعی سنگ زیرین آسیا است؛ چرا که هم در داخل از سوی دو جریان عمده سیاسی کشور و بویژه دولت سایه تحت فشار است و هم در حوزه سیاست خارجی با معضلاتی مانند مسأله برجام رو‌به‌رو است.

عملکرد حسن روحانی اما ، نتوانست برای انتقادهای جریان مقابلش پاسخی قانع کننده و برنامه‌ای مدون و دقیق برای کنترل بحران‌هایی که هرازچندگاهی سر از بازار و دنیای اقتصاد و سیاست خارجی ایران درمی‌آورد، داشته باشد.

ضعف در عملکرد و نداشتن مدیریت رئیس دولت و تیم اقتصادی و سیاسی‌اش، اگر چه برای خیلی‌ها محل بحث شده، اما همچنان تلاش می‌کنند این ظن برطرف شود که اگر برجام امضا شد و چنین و چنان شد برای منافع داخلی و بهبود شرایط اقتصاد بود.

اما کسانی که روزی خود طرفدار آقای روحانی بودند اکنون با راه اندازی پویش‌های "من پشیمان نیستم "سعی دارند تا ندامت و پشیمانی خود را از رای دادن به روحانی پنهان کنند اما در این میان هستند افرادی که می‌خواهند با سر دادن فریاد «پشیمانی» به شیوه‌های غیر مستقیم و در لفافه پروژه عبور از روحانی را کلید بزنند .

قاعده بازی برای اصلاح‌طلبان و کسانی که حامی دولت اعتدال هستند البته کمی فرق می‌کند، خیلی‌هایشان سر در لاک خود فرو برده‌اند و ساکت نشسته‌اند تا ببینند اوضاع و احوال این روزهای سیاست ایران چه رقم می‌زند، خیلی‌های دیگر هم توپ اعتراض و انتقادشان را در زمین اصولگرایان و منتقدان دولت انداخته‌اند تا بگویند اگر چنین شود و عاقبت دولت روحانی به سرانجام نرسد جناح مخالف تاب تحمل نداشت.

حالا هم در جدیدترین اظهارات خود گفته‌اند: اصولگرایان تلاش می‌کنند حسن روحانی را از دایره اصلی بازی کنار زده و برایش زمینه چینی کنند و دلیل بیاورند تا مجبور شود خودش بر دفتر ریاست جمهوری‌اش مهر استعفا بزند.

سعید حجاریان، مردی که برای دنیای اصلاحات لقب تئوریسین را یدک می‌کشد اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد برای عبور از روحانی چهار سناریوی خیالی طراحی و بزرگ نمایی کرده که البته در واقع حکایت از تلاش‌هایی برای برکناری روحانی دارد و گفته: راست‌ها چهار سناریو پیش روی دولت روحانی قرار خواهند داد، یا به او پیشنهاد استفعا می‌دهند، یا شرایط را به گونه‌ای می‌چینند که او را مجبور به کناره‌گیری کنند یا سناریوی عدم کفایت روحانی را مطرح می‌کنند، یا در نهایت برای او پرونده سازی می‌کنند.

او پیش از این هم در مصاحبه‌ای گفته بود: کسانی که شعار مرگ بر روحانی می‌دهند این را بدانند که عبور از روحانی یعنی گذر از دولت و رسیدن به حاکمیت و اصل نظام و در آخر عبور از جمهوری اسلامی، و این اظهارات حجاریان به نظر می‌رسد در گام اول برای فراراز پاسخگویی جریان اصلاحات نسبت به عملکرد حسن روحانی است.

حالا به خیال حجاریان توپ تصمیم گیری در زمین بازی اصولگرایان افتاده، تعداد زیادی از اصولگرایان اما معتقدند پروژه عبور از روحانی سیاست آنها نیست و تصمیمی برای اجرایی کردن چنین پروژه‌ای ندارند.

اما انتقادها به عملکرد و سیاست‌های دولت دوازدهم و پیشتر از آن دولت یازدهم همچنان بر قوت خود باقی‌است و آقای رئیس جمهور باید برای آنها در محضر مردم پاسخگو باشد.

برخی کارشناسان جریان اصولگرا اما معتقدند چارچوب های مطرح شده از سوی حجاریان مبنی بر عبور روحانی و به دنبال آن نظام ممکن است درست باشد اما اینگونه مطالب، به نوعی آدرس غلط دادن به مردم و مسئولان است.

آدرس غلطی که بارها توسط خیلی از صاحب نظران اصلاح‌طلب و حامیان فعلی دولت مانند شعار عبور از خاتمی مطرح شده بود که به مقصد اصلی خودش نرسید.

هرچند چهره حسن روحانی و شعارهای او در سال 96 جدی تر و پر طرفدار از حسن روحانی سال 92 است، اما این چهره و شخصیت محوری نتوانست با برخی انتصاب‌ها و انتخاب‌ها برای مطالبات اجتماعی که به تناسب شعارهای انتخاباتی او بالا رفته بود پاسخ داشته باشد.

حرف و حدیث عبور از روحانی، سروصدایش چند ماه پیش از میان اعتراض‌های مردمی مشهد و به دنبال آن در تهران و چند شهر دیگر بلند شد.

اعتراض‌هایی که محمد خاتمی منشا آن را بروز نارضایتی و نوعی بی‌اعتمادی جامعه به حاکمان و جریانات داخل نظام چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا دانست و در عین حال کسانی را که به خیابان ریخته بودند را معترض خواند.

هرچند در کنار این تایید و عدم تاییدها از سوی چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب برای کنار زدن روحانی و حتی پیش بینی ‌های تئوریسین‌های این جریان، پیشنهاد استفعا برای تیم حسن روحانی از سوی نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار کلید خورد.

رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده اصلاح‌طلب سبزوار در تذکری در پایان یکی از جلسات مجلس گفته بود: جهت حمایت از کالای داخلی و مبارزه با بیکاری، حداقل کار باید این باشد که برای مدیران دولتی که به هر بهانه ای کالای خارجی خریداری می کنند، مصادیق مجرمانه تعیین کنند. از عزل مدیریتی تا زندان!

او همچنین رئیس جمهور را خطاب قرار داده بود و گفته بود: "اگر گوش شنوا دارید، صدای اعتراض مردم را از زبان نمایندگانشان شنیدید. وزیر رفاه و رئیس بانک مرکزی، قصد رها کردن میزشان را ندارند. اگر بخاطر رکود بازار از مردم عذرخواهی نمی کنید، لااقل تیم اقتصادی تان را بازسازی کنید".

برخی اصلاح طلبان هم در کنار این انتقادها و حرف و حدیث‌ها، کنایه‌هایی به برخی حامیان دولت و خود دولتمردان می‌زنند.

شهاب الدین طباطبایی فعال اصلاح‌طلب هم در یکی از گفت‌وگوهای اخیر خود ضمن درخواست از اصلاح طلبان برای انتقاد صریح‌تر از دولت، گفته است: وقتی بخش عمده‌ای از مردم نااُمید شوند دیگر اصلاح‌طلب و اصولگرا برایشان فرقی نمی‌کند و به هیچ گروهی در انتخابات رأی نمی‌دهند، لذا برای حل مشکلات کشور باید تمامی جریان‌ها و گروه‌ها مشارکت کنند و در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: معنای موفقیت دولت این است که مردم به مجموعه نظام امیدوار می‌شوند و نمی‌شود دولت و نظام را دو مجموعه جدا از هم دانست.

حالا میان این نابسامانی اوضاع اقتصاد بازار و گیر و گرفتاری دنیای سیاست خارجی، اصلاح طلبان دوره افتاده‌اند و فرافکنی می‌کنند که اگر اعتراضات مردمی بالا گرفت و پیگیری برخی نمایندگان مجلس برای طرح سوال از رئیس جمهور به نتیجه‌ رسید قاعده بازی را به سمت اصولگرایان بچرخانند و طوری مهره بچینند که مسبب همه اتفاق‌ها طیف مخالف حسن روحانی شناخته شود.

برنامه ریزی که سابق بر این در روزهای سال 88 و فرازو نشیب آن انتخابات پر از حاشیه، بر همگان ثابت شد. آن روزها نقل اعتراضات تخلف و ایجاد نا‌آرامی توسط اصولگیران بود و امروز حرف از کارشکنی و انتقادهای بازدارنده اصولگرایان است. طنابی نخ نما شده که معلوم نیست اصلاح طلبان تا کی بتوانند از آن برای فرار رو به رو جلو استفاده کنند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۱۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین: هرگز فعالیت‌های جدایی‌طلبان تایوان را تحمل نخواهیم کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «دونگ جون» وزیر دفاع چین امروز چهارشنبه تأکید کرد که «ارتش آزادی‌بخش خلق چین هرگز فعالیت‌های جدایی‌طلبان در تایوان را تحمل نخواهد کرد.»

آن‌گونه که وزارت دفاع چین به نقل از دونگ جون منتشر کرده، وزیر دفاع چین در گفت‌وگوی تصویری با «لوید آستین» همتای آمریکایی خود تأکید کرده است که «نظامیان چین و ایالات متحده باید برای صلح و ثبات نهایت اهمیت را قائل شوند و راه‌هایی را برای همزیستی و براساس اعتماد بیابند.»

وی در ادامه گفت: ایجاد روابط بین نیروهای مسلح کشورها بر اساس برابری و احترام که غیر تقابلی خواهد بود، باعث فضای همکاری عملی و ایجاد تدریجی اعتماد متقابل می‌شود.»

وزیر دفاع چین در این گفت‌وگو همچنین تأکید کرد که مسئله تایوان هسته اصلی منافع پکن است و دراین‌باره نباید منافع چین نقض شود.

کد خبر 6080506

دیگر خبرها

  • لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم به نفع جهش تولید است
  • بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل
  • واکنش واعظی به ادعای مقام دولت رئیسی علیه روحانی
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • مسابقات آب‌های آرام آسیا و انتخابی المپیک، صعود نمایندگان ایران به فینال
  • واکنش واعظی به ادعایِ خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف /دولت به دنبال انحراف افکار عمومی است
  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • انتقاد یک اصلاح‌طلب از مواضع صهیونیستی رادیکال‌ها
  • چین: هرگز فعالیت‌های جدایی‌طلبان تایوان را تحمل نخواهیم کرد