Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-19@11:14:35 GMT

عبور آرام اصلاح‌طلبان از روحانی پشت لوای اصولگرایان

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۷۱۲۸۹

عبور آرام اصلاح‌طلبان از روحانی پشت لوای اصولگرایان

سیاست نخ نما شده اصلاح طلبان باز هم هوای عبور دارد آن هم عبور از روحانی ، پروژه‌ای که قرار است اسم منتقدان و مخالفان دولت دوازدهم را یدک بکشد و توپ اعتراضات و نابسامانی اوضاع و احوال مملکت را در زمین اصولگرایان بیاندازد.

گروه سیاسی خبرگزاری آنا_آرزو نوروزجم: چیزی حدود سه سال مانده تا دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران به پایان برسد، ریاست جمهوری که مانند دوره‌های قبل، دو دوره‌ای شده اما کمی حال و روزش بر وفق مراد مستاجر فعلی ساختمان پاستور نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن روحانی سکانداری ریاست جمهوری ایران را با حمایت‌هایی از جنس اصلاحات آغاز کرد، اتفاقی که تاثیر گذاری‌اش بر کسی پوشیده نیست و خیلی‌ها بر آن اذعان دارند.

هرچند شعار او اعتدال بود و در این نشست و آن نشست حمایت های اصلاح طلبان را نادیده گرفت، اما برخی موضع گیری‌ها و حمایت‌های گاه و بیگاه مرحوم هاشمی رفسنجانی و رئیس جمهور اصلاحات از روحانی و برنده شدنش در بازی انتخاباتی ایران، چیزی خلاف ادعای‌های آقای رئیس جمهور را نشان می‌دهد.

برخی جامعه شناسان دایره اصلاحات بر این اعتقاد هستند که دولت روحانی، به نوعی سنگ زیرین آسیا است؛ چرا که هم در داخل از سوی دو جریان عمده سیاسی کشور و بویژه دولت سایه تحت فشار است و هم در حوزه سیاست خارجی با معضلاتی مانند مسأله برجام رو‌به‌رو است.

عملکرد حسن روحانی اما ، نتوانست برای انتقادهای جریان مقابلش پاسخی قانع کننده و برنامه‌ای مدون و دقیق برای کنترل بحران‌هایی که هرازچندگاهی سر از بازار و دنیای اقتصاد و سیاست خارجی ایران درمی‌آورد، داشته باشد.

ضعف در عملکرد و نداشتن مدیریت رئیس دولت و تیم اقتصادی و سیاسی‌اش، اگر چه برای خیلی‌ها محل بحث شده، اما همچنان تلاش می‌کنند این ظن برطرف شود که اگر برجام امضا شد و چنین و چنان شد برای منافع داخلی و بهبود شرایط اقتصاد بود.

اما کسانی که روزی خود طرفدار آقای روحانی بودند اکنون با راه اندازی پویش‌های "من پشیمان نیستم "سعی دارند تا ندامت و پشیمانی خود را از رای دادن به روحانی پنهان کنند اما در این میان هستند افرادی که می‌خواهند با سر دادن فریاد «پشیمانی» به شیوه‌های غیر مستقیم و در لفافه پروژه عبور از روحانی را کلید بزنند .

قاعده بازی برای اصلاح‌طلبان و کسانی که حامی دولت اعتدال هستند البته کمی فرق می‌کند، خیلی‌هایشان سر در لاک خود فرو برده‌اند و ساکت نشسته‌اند تا ببینند اوضاع و احوال این روزهای سیاست ایران چه رقم می‌زند، خیلی‌های دیگر هم توپ اعتراض و انتقادشان را در زمین اصولگرایان و منتقدان دولت انداخته‌اند تا بگویند اگر چنین شود و عاقبت دولت روحانی به سرانجام نرسد جناح مخالف تاب تحمل نداشت.

حالا هم در جدیدترین اظهارات خود گفته‌اند: اصولگرایان تلاش می‌کنند حسن روحانی را از دایره اصلی بازی کنار زده و برایش زمینه چینی کنند و دلیل بیاورند تا مجبور شود خودش بر دفتر ریاست جمهوری‌اش مهر استعفا بزند.

سعید حجاریان، مردی که برای دنیای اصلاحات لقب تئوریسین را یدک می‌کشد اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد برای عبور از روحانی چهار سناریوی خیالی طراحی و بزرگ نمایی کرده که البته در واقع حکایت از تلاش‌هایی برای برکناری روحانی دارد و گفته: راست‌ها چهار سناریو پیش روی دولت روحانی قرار خواهند داد، یا به او پیشنهاد استفعا می‌دهند، یا شرایط را به گونه‌ای می‌چینند که او را مجبور به کناره‌گیری کنند یا سناریوی عدم کفایت روحانی را مطرح می‌کنند، یا در نهایت برای او پرونده سازی می‌کنند.

او پیش از این هم در مصاحبه‌ای گفته بود: کسانی که شعار مرگ بر روحانی می‌دهند این را بدانند که عبور از روحانی یعنی گذر از دولت و رسیدن به حاکمیت و اصل نظام و در آخر عبور از جمهوری اسلامی، و این اظهارات حجاریان به نظر می‌رسد در گام اول برای فراراز پاسخگویی جریان اصلاحات نسبت به عملکرد حسن روحانی است.

حالا به خیال حجاریان توپ تصمیم گیری در زمین بازی اصولگرایان افتاده، تعداد زیادی از اصولگرایان اما معتقدند پروژه عبور از روحانی سیاست آنها نیست و تصمیمی برای اجرایی کردن چنین پروژه‌ای ندارند.

اما انتقادها به عملکرد و سیاست‌های دولت دوازدهم و پیشتر از آن دولت یازدهم همچنان بر قوت خود باقی‌است و آقای رئیس جمهور باید برای آنها در محضر مردم پاسخگو باشد.

برخی کارشناسان جریان اصولگرا اما معتقدند چارچوب های مطرح شده از سوی حجاریان مبنی بر عبور روحانی و به دنبال آن نظام ممکن است درست باشد اما اینگونه مطالب، به نوعی آدرس غلط دادن به مردم و مسئولان است.

آدرس غلطی که بارها توسط خیلی از صاحب نظران اصلاح‌طلب و حامیان فعلی دولت مانند شعار عبور از خاتمی مطرح شده بود که به مقصد اصلی خودش نرسید.

هرچند چهره حسن روحانی و شعارهای او در سال 96 جدی تر و پر طرفدار از حسن روحانی سال 92 است، اما این چهره و شخصیت محوری نتوانست با برخی انتصاب‌ها و انتخاب‌ها برای مطالبات اجتماعی که به تناسب شعارهای انتخاباتی او بالا رفته بود پاسخ داشته باشد.

حرف و حدیث عبور از روحانی، سروصدایش چند ماه پیش از میان اعتراض‌های مردمی مشهد و به دنبال آن در تهران و چند شهر دیگر بلند شد.

اعتراض‌هایی که محمد خاتمی منشا آن را بروز نارضایتی و نوعی بی‌اعتمادی جامعه به حاکمان و جریانات داخل نظام چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا دانست و در عین حال کسانی را که به خیابان ریخته بودند را معترض خواند.

هرچند در کنار این تایید و عدم تاییدها از سوی چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب برای کنار زدن روحانی و حتی پیش بینی ‌های تئوریسین‌های این جریان، پیشنهاد استفعا برای تیم حسن روحانی از سوی نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار کلید خورد.

رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده اصلاح‌طلب سبزوار در تذکری در پایان یکی از جلسات مجلس گفته بود: جهت حمایت از کالای داخلی و مبارزه با بیکاری، حداقل کار باید این باشد که برای مدیران دولتی که به هر بهانه ای کالای خارجی خریداری می کنند، مصادیق مجرمانه تعیین کنند. از عزل مدیریتی تا زندان!

او همچنین رئیس جمهور را خطاب قرار داده بود و گفته بود: "اگر گوش شنوا دارید، صدای اعتراض مردم را از زبان نمایندگانشان شنیدید. وزیر رفاه و رئیس بانک مرکزی، قصد رها کردن میزشان را ندارند. اگر بخاطر رکود بازار از مردم عذرخواهی نمی کنید، لااقل تیم اقتصادی تان را بازسازی کنید".

برخی اصلاح طلبان هم در کنار این انتقادها و حرف و حدیث‌ها، کنایه‌هایی به برخی حامیان دولت و خود دولتمردان می‌زنند.

شهاب الدین طباطبایی فعال اصلاح‌طلب هم در یکی از گفت‌وگوهای اخیر خود ضمن درخواست از اصلاح طلبان برای انتقاد صریح‌تر از دولت، گفته است: وقتی بخش عمده‌ای از مردم نااُمید شوند دیگر اصلاح‌طلب و اصولگرا برایشان فرقی نمی‌کند و به هیچ گروهی در انتخابات رأی نمی‌دهند، لذا برای حل مشکلات کشور باید تمامی جریان‌ها و گروه‌ها مشارکت کنند و در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: معنای موفقیت دولت این است که مردم به مجموعه نظام امیدوار می‌شوند و نمی‌شود دولت و نظام را دو مجموعه جدا از هم دانست.

حالا میان این نابسامانی اوضاع اقتصاد بازار و گیر و گرفتاری دنیای سیاست خارجی، اصلاح طلبان دوره افتاده‌اند و فرافکنی می‌کنند که اگر اعتراضات مردمی بالا گرفت و پیگیری برخی نمایندگان مجلس برای طرح سوال از رئیس جمهور به نتیجه‌ رسید قاعده بازی را به سمت اصولگرایان بچرخانند و طوری مهره بچینند که مسبب همه اتفاق‌ها طیف مخالف حسن روحانی شناخته شود.

برنامه ریزی که سابق بر این در روزهای سال 88 و فرازو نشیب آن انتخابات پر از حاشیه، بر همگان ثابت شد. آن روزها نقل اعتراضات تخلف و ایجاد نا‌آرامی توسط اصولگیران بود و امروز حرف از کارشکنی و انتقادهای بازدارنده اصولگرایان است. طنابی نخ نما شده که معلوم نیست اصلاح طلبان تا کی بتوانند از آن برای فرار رو به رو جلو استفاده کنند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۱۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرده‌برداری ظریف از رادیکالیسم

«دوباره یک فایل صوتی از "محمدجواد ظریف" منتشر شد و او را در صدر اخبار قرار داد اما، ترکش‌های این سخنان، بیش از هر زمان دیگری به اردوگاه اصلاح‌طلبانی خورد که بقای سیاسی خود را به خوشنامی ظریف گره زده بودند اما الان، اظهارات وی را دروغ عنوان کرده و ظریف را به عذرخواهی واداشتند.»

به گزارش ایسنا، "فرشته مسلمی"، روزنامه‌نگار، در یاداشتی که در اختیار ایسنا گذاشته، نوشته است:

«دوباره یک فایل صوتی از محمدجواد ظریف منتشر شد و او را در صدر اخبار قرار داد اما ترکش‌های این سخنان، بیش‌از هر زمان دیگری به اردوگاه اصلاح‌طلبانی خورد که بقای سیاسی خود را به خوشنامی ظریف گره زده بودند اما الان، اظهارات وی را دروغ عنوان کرده و ظریف را به عذرخواهی واداشتند.

به نظر می‌رسد محمدجواد ظریف رکوددار مصاحبه‌هایی است که فایل آن لو می‌رود و معتقد است که از این اتفاق متنفع می‌شود اما این‌که فردی همچون محمدجواد ظریف با آن سبقه دیپلماتیک دچار این خطای تکراری شود، کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ مگر این‌که باور کنیم سهل‌انگاری‌های رخ‌داده در برجام را هم گاف آقای وزیر بدانیم که بعدها اعتراف کرد که متن برجام را نخوانده و از تعلیق بی‌خبر است. بگذریم که این دست توجیهات نمی‌تواند پاسخگوی صدمات دولت تدبیر و امید و حوزه سیاست خارجی آن باشد. اما حرف‌های ذکرشده در این فایل صوتی که از قضا به دست یک رسانه ضدانقلاب رسیده است، پرده از مسائل جالب توجهی برمی‌دارد و نشان می‌دهد که گفتمان اصلاح‌طلبی به چنان قهقرایی سقوط کرده است که حالا ظریف هم که روزی قبله آمال اصلاح‌طلبان بود و اعضای آن طی بیانیه‌های مختلف از وی حمایت کرده و مخالفانش را متهم به معرکه‌گیری، بهره‌برداری مغرضانه و تحریف می‌کردند هم، به آنها تاخته و اذعان می‌کند که «جریان اصلاحات در سال ۷۸ رفت به سراغ حذف. یعنی گفتش که من می‌خوام «قانون اساسی» رو عوض کنم. بعد از این که انتخابات، مجلس ششم بود. معلومه توی حذف شما اگه بیای، این‌جا قواعد رئالیستی حاکمه. وقتی شما بقای یک‌طرف رو تهدید می‌کنید، اون هم می‌آد بقای شما رو تهدید می‌کنه. اگر نه، بین ۷۶ تا ۷۸، واقعا زمینه برای پیشرفت بود... یعنی اشتباهات خودمون رو به پای اشتباه دموکراسی نذاریم. به نظر من جناح چپ توی انحصارطلبی، دست جناح راست رو از پشت می‌بنده. یه بار من به آقای خاتمی گفتم. گفتم این رفیق‌های شما وقتی که تند بودن، با ما مخالف بودن؛ می‌گفتن این لیبراله. الان هم که اومدن، از ما لیبرال‌تر شدن، هنوز هم با ما مخالفن.»

این اظهارات به وضوح گویای مشی اصلاح‌طلبان در بزنگاه‌های سیاسی و انتخاباتی است. همان‌ها که در کلام مدعی شعار «زنده‌باد مخالف من» هستند اما در عمل از هیچ اقدامی برای حذف و انکار افراد و جریان‌هایی که نظری غیر از آنها دارند، فروگذار نیستند و حتی السابقون خود را هم برای حضور در قدرت، کنار می‌زنند و دل به گزینه‌های نیابتی و اجاره‌ای می‌دهند.

موضوع قابل‌توجه دیگری که در گفته‌های ظریف وجود دارد، «رادیکالیسم ایدئولوژیک» است. مقطع انتخابات و اقدامات کج‌دار و مریز اصلاح‌طلبان در بی‌رغبتی مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای، شرایطی را فراهم کرد که عملکرد شورای عالی اصلاح‌طلبان و ریاست آن در کانون توجه رسانه‌ها قرار گیرد. لذا نقد این رفتار انتخاباتی از سوی فردی که مورد وثوق اصلاح‌طلبان است، نوید اصلاح رویکردها از سوی برخی از چهره‌های این جناح را می‌دهد. جریانی که در گذشته‌ای نه‌چندان دور از دل قانون و مردمسالاری به مسند قدرت رسیده، در صدد تقابل با حاکمیت و قانون اساسی است. لذا این نقدهای درون‌گفتمانی برای مدعیان دموکراسی که پرونده سیاهی در تبعیت از قانون و اصول مردمسالارانه دارند، امری ضروری است و لو این‌که با بی‌توجهیِ اعضای جبهه اصلاحات مواجه شود.

البته برخی نیز اقدام ظریف در طرح این مسائل را اعلام حضور زودهنگام برای انتخابات ریاست‌جمهوری و استارت تحرکات انتخاباتی برای جذب آراء خاکستری دانسته‌اند که این را هم به فال نیک می‌گیریم. چراکه بازیگر اصلی این میدان مردم هستند و با نقش‌آفرینی خود، می‌توانند عیار افرادی که یکی به نعل می‌زنند و یکی به میخ را، عیان کرده و شرایطی را ایجاد کنند که آقای ظریف سخنانش را در تریبون‌های رسمی اعلام کرده و نگران لو رفتن فایل‌هایش در رسانه‌های مدعی آزادی بیان که برخلاف همه اصول حرفه‌ای با دستکاری، تقطیع، جابه‌جایی و تیترسازی‌های فرامتنی آن را منتشر می‌کنند، نباشد و طبق روال مجبور به عذرخواهی نشود آن‌هم از سوی کسانی که روزگاری وی را سردار دیپلماسی می‌نامیدند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادعای معاون احمدی نژاد درباره سهم اصلاح طلبان از مجلس دوازدهم
  • کنایه ایمانی به جایگاه حدادعادل در بین اصولگرایان / اصلاح طلبان ذیل نام خاتمی حرکت نمی کنند
  • پرده‌برداری ظریف از رادیکالیسم
  • ذوق‌زدگی روزنامه دولت از افشای فایل صوتی وزیر خارجه روحانی
  • تمسخر اصلاح‌‎طلبان روزنه‌گشا توسط «حجاریان»
  • حمله کیهان به ظریف بعد از یک روز ذوق زدگی!
  • اصلاح‌طلبان، ظریف را وادار به عذرخواهی کردند
  • هشدار روحانی معروف اصلاح‌طلبان: روی بشکه باروت قرار گرفته‌ایم | افراد معمم معاشرت با مردم بیاموزند!
  • بشنوید؛ صوت ظریف: پشت بی‌سیم گفتند پیش به سوی بیت رهبری!
  • واکنش ظریف به انتشار فایل جدید صوتی: خیانت کردید