Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-09@02:20:07 GMT

واکنش صندوق بين‌المللي پول به تحريم سيف

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۷۱۵۰۴

واکنش صندوق بين‌المللي پول به تحريم سيف

خبرگزاري آريا - صندوق بين‌المللي پول درخصوص تحريم‌هاي اخير آمريکا، ادامه روند همکاري متعارف خود با «سيف و بانک مرکزي ايران» را مورد تاکيد قرار داد.
به گزارش خبرگزاري آريا، تاکيد IMF بر ادامه همکاري متعارف با سيستم پولي ايران در حالي اعلام شده که آمريکا بيشترين ضريب نفوذ را در تصميمات اين نهاد بين‌المللي مهم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه بيانيه مذکور، تحريم‌هاي مشخص آمريکا عليه متولي پولي را نشانه‌گيري نمي‌کند، اما مي‌تواند از حيث «مساله ارزيابي ريسک کشوري» شرکت‌ها و دول خارجي، اثر مثبتي روي منافع بين‌المللي اقتصاد ايران داشته باشد.
حدود يک هفته پيش وزارت خزانه‌داري آمريکا پس از اعلام خروج ترامپ از برجام، رئيس‌کل بانک مرکزي ايران را به ليست تحريم‌هاي ثانويه «دفتر کنترل دارايي‌هاي خارجي» خود افزود. بيانيه يادشده درحالي اعلام شده که آمريکا بيشترين ضريب نفوذ را در اخذ تصميمات صندوق بين‌المللي پول دارد. اگرچه با اعلام بيانيه مذکور تحريم‌هاي آمريکا عليه متولي پولي برقرار مي‌ماند اما مي‌تواند در «مساله ارزيابي ريسک کشوري» شرکت‌ها و دول خارجي، اثر مثبتي داشته باشد.
وسعت تحريم‌هاي آمريکا
درباره دامنه و وسعت اثرگذاري تحريم‌هاي آمريکا عليه متولي پولي دو گمان متفاوت قابل طرح است؛ گمان اول اين است که تحريم‌هاي مذکور تنها فعاليت‌هاي «شخصيت حقيقي سيف» را بدون تحت‌الشعاع قراردادن فعاليت‌هاي متعارف سيستم پولي، تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. گمان دوم نيز به آثار «حقوقي» و «انتظارات» تحريم سيف بر‌مي‌گردد که وسعت آن کل سيستم پولي را در تيررس تحريم‌هاي مذکور قرار مي‌دهد. به لحاظ آثار حقوقي، تحريم متولي پولي، مي‌تواند فعاليت‌هاي متعارف سيستم پولي ايران را محدود سازد.
به لحاظ انتظارات نيز تحريم متولي پولي، ريسک کشوري به‌ويژه در زمينه بازار مالي و پولي را به سيستم پولي ايران انتقال مي‌دهد. به عبارت ديگر تحليل ميزان ريسک بازار پول ايران از سوي شرکت‌هاي خارجي، در يک حالت با و بدون تحريم متولي پولي، کاملا متفاوت بوده و بالطبع آثار متفاوتي را برجاي مي‌گذارد. با اين حال به‌نظر مي‌رسد بيانيه صندوق بين‌المللي پول بخشي از اين آثار سوء را کاهش خواهد داد. بيانيه IMF درحالي اعلام شده که آمريکا بيشترين ضريب نفوذ را در تصميمات اين نهاد بين‌المللي دارد. در ادامه ابتدا ميزان نفوذ آمريکا در صندوق بين‌المللي پول ارائه شده سپس منافع اقتصادي بيانيه مذکور تشريح شده است.
ضريب نفوذ آمريکا
صندوق بين‌المللي پول در اين بيانيه اعلام کرد: «براساس مفاد اساس‌نامه صندوق، IMF روند متعارف فعاليت خود با ولي‌الله سيف و بانک مرکزي ايران را مانند ساير کشور‌هاي عضو ادامه مي‌دهد.» اين درحالي است که بررسي ساختار حاکميتي، تصميم‌گيري و اجرايي صندوق بين‌المللي پول نشان مي‌دهد که آمريکا بيشترين ضريب نفوذ را در اخذ تصميمات صندوق دارد.
ضريب نفوذ آمريکا در صندوق بين‌المللي پول را مي‌توان از دو مسير «تصميمات اجرايي» و «حق برداشت مخصوص» رديابي کرد. درخصوص تصميمات اجرايي وزن زيادي از تصميمات صندوق از سوي هيات‌اجرايي اين صندوق اخذ مي‌شود. هيات‌اجرايي از 24مدير تشکيل شده که يک عضو آن مشخصا از سوي آمريکا تعيين مي‌شود. درخصوص حق برداشت مخصوص نيز، آمريکا به‌عنوان بزرگ‌ترين سهامدار صندوق تقريبا قدرت راي حدود 17درصدي دارد.
اين درحالي است که براي اخذ تصميم‌ها، حداقل اجماع 85درصدي اجزا لازم است. به اين معني که آمريکا در تصميم‌هايي که منوط به راي اکثريت 85درصدي است، داراي حق وتو است. با وجود اين ضريب نفوذ قابل‌توجه، بيانيه صندوق بين‌المللي پول مبني بر ادامه همکاري متداول با سيستم پولي ايران ارزش اقتصادي بيشتري پيدا مي‌کند.
کاهش آثار سوء
تجربه ثابت کرده که ريسک سياسي وزن قابل‌توجهي در تصميم شرکت‌ها و دول خارجي درخصوص شکل‌گيري روابط اقتصادي با ساير کشور‌ها دارد، به‌طوري که بازاري با بازدهي بسيار بالا اگر ريسک کشوري و سياسي بالايي داشته باشد، جذابيتي براي ورود کشور‌هاي خارجي ندارد. از طرفي همسويي اقتصاد جهاني و نهاد‌هاي بين‌المللي با جهت حرکت يک اقتصاد نقش حائز اهميتي در تعيين جايگاه آن اقتصاد دارد، به‌طوري که هرچه نهاد‌هاي بين‌المللي و اقتصاد جهاني بازار يک کشور را بيشتر حمايت کنند، ريسک سياسي آن بازار کاهش مي‌يابد.
در طرف مقابل هرچه نهاد‌هاي بين‌المللي جهت حرکت يک اقتصاد را در تقابل با اهداف خود ببينند، شرکت‌هاي خارجي در مساله ارزيابي ريسک فعاليت خود، ريسک بيشتري براي اقتصاد آن کشور لحاظ مي‌کنند، بنابراين همانقدر که انتظار مي‌رود روي‌برگرداني نهاد‌هاي مهمي مثل صندوق بين‌المللي پول به اقتصاد ايران جذابيت سرمايه‌گذاري براي شرکت‌هاي بين‌المللي در ايران را کاهش دهد، انتظار مي‌رود گرايش اين نهادها به ادامه فعاليت متعارف، تصميم شرکت‌ها به سمت سرمايه‌گذاري در ايران را نيز تقويت کند.
بيانيه مذکور صراحتا اعلام کرده که صندوق بين‌المللي پول فعاليت متعارف خود را با سيف و بانک مرکزي ادامه مي‌دهد. بنابراين اين بيانيه مي‌تواند سيگنالي از کاهش ريسک کشوري براي شرکاي اقتصادي بالقوه ايران باشد، به تعبيري ديگر در چنين شرايطي اگر چه بار حقوقي تحريم سيف پابرجاست اما از زاويه اثر انتظارات و ريسک سيستم پولي، بيانيه صندوق مي‌تواند آثار سوء تحريم را تا حدودي تخفيف دهد.منبع:دنياي اقتصاد
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۱۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد

آفتاب‌‌نیوز :

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بنا به دعوت رئیس سازمان انرژی اتمی و به منظور شرکت در سی امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای به ایران سفر کرده است، عصر روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار خطاب به گروسی گفت: سفر شما به ایران در زمانی درست بویژه با توجه به شرایط پیچیده و حساس منطقه انجام شده است.

وزیر امور خارجه بر اهمیت جایگاه و نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد و افزود: اتخاذ مواضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای جنابعالی به عنوان مدیرکل آژانس علاوه بر کمک موثر در همکاری‌های ایران و آژانس، در بازگشت امنیت و ثبات پایدار در منطقه نیز تاثیرگذارست.

امیرعبداللهیان ضمن تشریح ابعاد عملیات مقتدرانه نیرو‌های مسلح ایران علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تاکید کرد: به دلیل بی عملی شورای امنیت سازمان ملل، گزینه‌ای جز دفاع مشروع براساس حقوق بین‌الملل در مقابل جمهوری اسلامی ایران برای تنبیه رژیم متجاوز باقی نماند.

رئیس دستگاه دیپلماسی برخی تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر به کارگیری بمب اتمی را تهدیدی آشکار برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواند و وظیفه بسیار مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال اینگونه اظهارات خطرناک توسط مقامات رژیمی دارای زرادخانه تسلیحات اتمی را مورد تاکید ویژه قرار داد.

* امیدوارم توافقات خوبی در راستای تقویت همکاری طرفین انجام شود

وزیر امور خارجه با اشاره به سوابق بدعهدی آمریکا در توافقات گذشته در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، تأکید کرد: نباید همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار داشته باشد. 

وی افزود: این همکاری می‌بایست در مسیر درست خود ادامه یابد و در عین حال باید احساس کنیم که در قبال این همکاری، گشایش ایجاد می‌شود. 

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفرش به تهران و حضورش در کنفرانس هسته‌ای اصفهان، نقش و موضع ایران در برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه را حائز اهمیت خواند و رویکرد ایران در به رسمیت شناختن و تقویت همکاری اطمینان بخش با آژانس را در همین راستا ارزیابی کرد. 

گروسی تاکید کرد: تقویت روند همکاری بین ایران و آژانس موجب ناکامی طرف‌هایی خواهد شد که با هر توجیه و بهانه‌ای به دنبال تشدید درگیری، تنش و تقابل در منطقه هستند. 

وی با اشاره به سفر موفقیت آمیز قبلی خود به تهران و حصول توافق با ایران، ابراز امیدواری کرد در این سفر نیز توافقات خوبی در راستای تقویت همکاری طرفین صورت پذیرد و در این راستا بر اهمیت مشورت و رایزنی بین ایران و آژانس برای دستیابی به تفاهم به منظور حل و فصل موضوعات تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • چرا باید محصولات اسرائیلی را تحریم کنیم؟/حامی قاتلان نباشیم+ فیلم
  • افزایش حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه نفت نشان‌دهنده شکست پروژه تحریم است
  • جمهوری‎‌خواهان کنگره در پی تحریم دیوان کیفری بین‎‌المللی هستند
  • حمله پهپادی یمن به ناو جنگی ایتالیا در خلیج عدن/ زخمی شدن ده ها سرباز ناتو در سوئد/ قتل یک بازرگان مشهور اسرائیلی در اسکندریه مصر/ آماده شدن مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقامات دیوان بین‌المللی کیفری
  • آماده‌سازی قوانین احتیاطی در مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقام‌های دیوان کیفری لاهه
  • پیش‌نویس لایحه تحریم مقامات دیوان لاهه در مجلس نمایندگان آمریکا در دست اقدام است
  • بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم
  • ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم ها نزدیک است؟ | یک دیدگاه متفاوت درباره مثلث ایران، آژانس و آمریکا
  • تصمیم عجیب آمریکا برای تحریم دیوان بین المللی لاهه
  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد