Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-04@23:52:02 GMT

چرا مغز انسان از حیوانات بزرگتر است؟

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۷۲۳۰۹

چرا مغز انسان از حیوانات بزرگتر است؟

رکنا: یکی از دلایلی که نشان می دهد مغز انسان ها بزرگتر از حیوانات است وجود چالش های زیست محیطی است.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چگونه مغز انسان نسبت به حیوانات بسیار بزرگتر است. مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که بر خلاف باورها، مغز انسان به دلیل تعاملات اجتماعی رشد نکرده است بلکه به دلیل چالش‌های زیست محیطی که منجر به زنده ماندن آنها شده است، رشد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش  تک تایمز، نظریه‌های پیشین بر این مبنا بودند که مغز انسان به دلیل افزایش پیچیدگی‌های متقابل بین انسان‌ها رشد کرده است. "موریکیو گونزالس فوررو" (Mauricio Gonzalez-Forero) و "اندی گاردنر" (Andy Gardner) از "دانشگاه سنت اندروز" (University of St Andrews) اسکاتلند در یک مطالعه جدید اظهار داشتند که آنها علت اینکه چرا مغز انسان شش برابر بزرگتر از حد انتظار رشد کرده است را دریافته‌اند. مغز انسان از 20 درصد انرژی مورد نیاز بدن استفاده می‌کند.

محققان از یک مدل ریاضی استفاده کردند تا میزان تاثیر مشکلات اکولوژیکی و اجتماعی بر رشد اندازه مغز را اندازه گیری کنند. محققان در این مدل از یک جمعیت فرضی زنان استفاده کردند تا دریابند که چگونه مغز آنها با چالش‌ها سازگاری داشت.

در این مدل، دانشمندان اطلاعاتی مانند اندازه مغز نوزاد و انرژی مغز آن نوزاد و اندام‌های تولید مثل را وارد کردند. محققان همچنین اطلاعات نظریه‌های پیشین مانند چالش‌های زیست محیطی و اجتماعی را نیز در این تحقیق افزودند.

این اطلاعات قادر بودند تا تعیین کنند هر چالش چه تاثیری بر توانایی مغز دارد. هم چنین این مدل محاسبه می‌کرد که چه مقدار انرژی برای رشد مغز مورد نیاز است. دانشمندان دریافتند که خواسته‌های ذهنی سخت‌تر باعث می‌شود که مغز بزرگتر شود.

محققان انتظار داشتند که چالش‌های اجتماعی نقش مهمی در رشد مغز داشته باشند اما داده‌های کامپیوتری نشان دادند که 60 درصد رشد مغز هر فرد به تقابل آن فرد با پیرامونش و 30 درصد آن به همکاری با دیگران ، و آن 10 درصد باقی مانده نیز به رقابت فرد با دیگران بستگی دارد.

هم چنین داده‌ها نشان داد که همکاری با دیگران با کاهش اندازه مغز مرتبط است، زیرا به افراد اجازه می‌دهد که به کاردانی یکدیگر اعتماد کنند و با رشد مغزهای کوچک‌تر انرژی را ذخیره کنند. همچنین مطالبات اجتماعی منجر به افزایش اندازه مغز انسان نشد.

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: سلامت ماه رمضان مهم ترین های 24 ساعت مدل زیست محیطی مغز انسان حیوانات چالش مطالبات عکس حوادث فیلم مردم زندگی رابطه پنهانی دختر مرد ایرانی ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۲۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار باستانی تپه «علی‌کش» نشان از ارتباطات اجتماعی با همسایگان دارد

ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: ارتباطات اجتماعی ساکنان کشاورز تپه‌ علی‌کش موسیان در دوره‌های فرهنگی عصر نوسنگی با همسایگان جای تحقیق بسیار دارد.

دکتر «حبیب‌الله محمودیان» در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: آثار به دست آمده از تپه «علی‌کش» موسیان در شهرستان دهلران مربوط به دوره نوسنگی است، یافته‌های باستان‌شناسی،  ۷ دوره فرهنگی را برای تپه‌ علی‌کش ارائه کرده است که دوره‌های «بزمرده»، «علی‌کش»، «محمد جعفر»  قدیمی‌ترین دوره‌های فرهنگی است.

وی با اشاره به دوره بزمرده در دشت موسیان خاطرنشان کرد: در دوره «بزمرده» ابزارهای سنگی شامل سنگ‌های کوبنده، کاسه‌های سنگی، مهره‌های تزیینی و پیکرک‌های گلی حیوان در این تپه به دست آمده است.
محمودیان ادامه داد: کشت غلات رونق داشته و از غلات گندم و جو کشت می‌شده است و از حبوبات نمونه عدس در حفاری‌های دوره علی‌کش به دست آمده است، در دوره علی‌کش از داس‌های سنگی کاسه‌های کف تخت و شقاب‌های کم‌عمق استفاده شده ضمن اینکه علاوه بر پیکرک‌های گلی بز چند نمونه پیکرک گلی انسان نیز یافت شده است.
این باستان‌شناس افزود: قدمت این دوره بر اساس آزمایش‌های انجام شده از طریق کربن ۱۴ بیش از ۸ هزار سال است، در مورد استقرار در تپه چنین اظهار نظر شده که در دوره بزمرده نوعی استقرار فصلی وجود داشته است در دوره علی‌کش طول مدت استقرار بیشتر شده و در دوره محمدجعفر ساکنان دهلران استقرار دائم داشتند.
وی بیان کرد: تنوع آثار به دست آمده از تپه علی‌کش، ارتباطات اجتماعی ساکنان دهلران با «بیشابور»، «فارس»، نواحی غرب ایران، «سیلک» کاشان «جارمو» در کردستان و طراف دریاچه وان در ترکیه را نشان می‌دهد از طرفی دیگر ارتباط ساکنان بین النهرین از طریق موسیان به سمت فارس و کرمان و حوزه رودخانه هلیل رود در استان کرمان می‌تواند جهات مختلف ارتباط این تمدن فرهنگی کشاورزی با مناطق دیگر را روشن کند.
انتهای پیام 
 

دیگر خبرها

  • آثار باستانی تپه «علی‌کش» نشان از ارتباطات اجتماعی با همسایگان دارد
  • ویدیو/ مغز انسان بزرگ‌تر می‌شود!
  • انسان‌های غارنشین گیاهخوار بودند
  • دانشمندان چهره یک نئاندرتال ۷۵ هزار ساله را بازسازی کردند + عکس
  • انسان‌تباران دنیسووا چه کسانی بودند؟ (+عکس)
  • غذارسانی به حیوانات محبت در حق آنها نیست
  • دانشمندان چهره یک نئاندرتال ۷۵ هزار ساله را بازسازی کردند
  • مسئولیت علم در کلاس امام صادق(ع)
  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی
  • عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی