Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی جهان نيوز: محمد عطریانفر، معاون سیاسی سابق وزارت کشور . از اعضای شورای مرکزی کارگزاران طی گفتگویی مدعی شده که برجام یک توافق شکوهمند بوده و تحریم های بین المللی علیه ایران را شکسته است.

به گزارش جهان نيوز، گزیده اظهارات وی در گفتگو با خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا را مشاهده می کنید:

* برجام یک توافق جمعی برای حل مناقشه هسته‌ای ایران با دنیای غرب بود که اجماع ملی پشتوانه این اقدام بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبری در راس این اجماع ملی است و  انجام مذاکرات با کشورهای ۱+۵ با حمایت قاطع، تایید و تاکید ایشان آغاز شد و با ظرفیت حرفه‌ای و کارآمد آقای روحانی و وزیر خارجه ایشان ادامه پیدا کرد. آقای ظریف از سابقه و پشتوانه‌ای نیرومند در فعالیت‌های همه جانبه در سازمان ملل برخوردار بود و با ادبیات مذاکرات بین‌المللی آشنایی کافی داشت. ما با این اقدام به یک توافق مثبت تحت عنوان برجام رسیدیم.

* از این حیث برجام دستاورد شکوهمندی بود که توانستیم اجماع جهانی را علیه ملت و نظام سیاسی و علیه رهبران ایران بشکنیم. ما برای این دستاورد هزینه هایی هم پرداخت کردیم و نقش گسترده تحقیقاتی و دستاوردهای هسته‌ای ایران تا حدودی کنترل شد. این کنترل‌ها بازرسی‌های مداومی بود که اجازه دادیم نهادهای رسمی و مرتبط با آژانس هسته‌ای بتوانند در هر شرایطی بر فعالیت‌های هسته‌ای ما نظارت داشته باشند. کنترل فعالیت‌های هسته‌ای به گونه‌ای است که ما را در رسیدن به سلاح هسته‌ای باز می‌دارد که البته این موضوع جزو اعتقادات دینی ما نیز هست. همین میزان غنی‌سازی که در برجام به آن اشاره شده  نیاز ما را به انرژی تامین می‌کند. باید بدانیم در مقام دستاورد اصلی برجام به هدف نهایی خود رسیده‌ایم، یعنی کشور از مخاطره نگران‌کننده پیدا کرد. شکسته شدن برخی تحریم‌ها که در یک دوره ده ساله علیه ملت ایران شکل گرفته بود از دیگر دستاوردهای برجام بود.

* توسط برجام باید دو نوع تحریم برای ما شکسته می‌شد. برخی از تحریم‌ها، تحریم‌هایی جهانی بود که با تایید شورای امنیت سازمان ملل در قالب ۵۰ صفحه تایتل، و در هر صفحه ۲۰ تا ۳۰ عنوان تحریم علیه ما شکل گرفته بود که بر اساس این تحریم‌ها کشورهای جهان به خصوص کشورهای توسعه یافته الزام و تکلیف داشتند که از آن تحریم‌ها تبعیت کنند و با ایران ارتباط اقتصادی و فنی و علمی نداشته باشند. علاوه بر آن حدود ۷۰ صفحه عناوین تحریم‌های دیگر تحت عنوان تحریم‌های دوجانبه وجود داشت که اختیاری بود و سازمان ملل کشورها را مخیر کرده بود به اختیار خودشان عمل کنند. با برجام تحریم‌های بین‌المللی شکسته شد. 

* در حوادث سال ۸۸، جریان دوم خرداد یا جریان اصلاح‌طلب تحت اتهام قرار گرفت. اتهام واقعا واهی بود. هیچکدام از نیروهای دوم خردادی قصد براندازی نداشتند ولی یک عقب نشینی منطقی به نفع نظام کردند و گفتند اگرچه ما برانداز نبودیم اما از اینکه جامعه دچار یک تنش و خشونت شده عقب نشینی می‌کنیم، نتیجه این واگذاری و کوتاه آمدن سال ۹۲ ظاهر شد. موازنه منفی بسیاری از اوقات در معادلات سیاسی  ثمربخشی بیشتری نسبت به موازنه مثبت دارد.

* آقای روحانی کشور را با خزانه خالی از آقای احمدی نژاد تحویل گرفت. در زمان آقای احمدی نژاد پانصد میلیارد دلار از هفتصد میلیارد دلار درآمد سرشار و وافر ملت ایران صرف هزینه های غیر زیرساختی شد و از بین رفت. یک دولت متورم بزرگ تحویل شد. دولت هشت ساله آقای احمدی نژاد که باید در یک دوره هشت ساله  شش میلیون فرصت شغلی ایجاد می کرد تنها چهارده هزار فرصت شغلی ایجاد کرد. بار این عقب ماندگی به دوش دولت آقای روحانی افتاد. نزدیک به چهار میلیون بشکه نفت تولید می کردیم و نصف آن را مصرف و نصف دیگر را صادر می کردیم اما به خاطر سیاست های غلطی که ما را به سمت تحریم برد درآمدهای نفتی ما به ۸۰۰ هزار بشکه رسید.

* یکی دو سال است که در حوزه سخنگویی و توجیه افکار عمومی، دولت را قاصر و مقصر می دانم. دولت نه فقط به مفهوم کابینه بلکه به معنای همه ظرفیت اجرایی کشور که زیر کلید ریاست جمهوری است تکالیف خودش را در توجیه و اقناع افکار عمومی انجام نداده است.اتفاقا در این میان رییس جمهور از همه مظلوم تر است. آقای روحانی بیش از همه نقش خود را ایفا کرده اما کابینه ایشان در این مسایل عقب مانده است. در لایه  های پایین تر از وزرا هم در دستگاه های اجرایی این اشکالات هست. آن اراده و ایمانی که در خود آقای روحانی است، متاسفانه درصد کمتری از آن در رده های پایین تر وجود دارد. 

* بالاخره این ملت وقتی احمدی نژاد را انتخاب کرد، مرتکب خطا شد. وقتی هم سخن می گوییم منظورمان تمام ملت نیست بلکه منظورمان آن اکثریتی است که یک فرد نا کارآمد و ناموفق را به یک کار بزرگ گماشتند.

* متاسفانه صدا و سیما نهاد تبلیغاتی و اطلاع رسانی کشور، وقتی دولتی اعتدال گرا و اصلاح طلب برسرکار باشد در نقطه مقابل او به صورت کارشکن ظاهر می شود و نه تنها کمک نمی کند بلکه پایشان را هم می بندد این از مصائب ماست و دولت هم بیش از یک مقدار نمی تواند فشار وارد آورد. نوعا ما در این رابطه دچار مشکل هستیم. شما ببینید در زمان آقای احمدی نژاد این بنگاه خبرپراکنی چقدر به احمدی نژاد بدون اینکه خاصیتی داشته باشد سرویس ویژه داد و این موجود ناموفق و ناکارآمد را برای طولانی مدت بر سر این ملت سوار کرد.

* مشکل ترین و بزرگترین مصیبت این بود که آقای احمدی نژاد فاقد صلاحیت های کافی تحت عنوان رجل سیاسی و مدیر و مدبر بود. وقتی می گوییم شخصی مدیر و مدبر و رجل سیاسی و چهره ای نام آشنا باشد مفهومش این است که وی در یک دوره حداقل ده ساله از خود چنان نشاط و مدیریتی را ارائه کرده باشد که جامعه ایشان را به صفت  مدیریت جامع الاطراف شناخته باشد و این موفقیت ها زبان زد جامعه شده باشد و با نگاه عرفی، رجل سیاسی  بودن و مدیریت و مدبریت اش آوازه شده باشد.مرجع حقوقی تعیین این عنوان عرفی شورای محترم نگهبان است، شورای نگهبان در این رابطه تطبیقش با واقعیت مطابق نبود، خسارتش را هم دیدیم. به خصوص که متاسفانه برخب اعضای شورای نگهبان در همان دوران کم و بیش جهت گیری خود را نسبت به همراهی با احمدی نژاد اعلام کردند. آن مصیبتی که به ما وارد شد ناشی از همین خطای اول است.

* آقای احمدی نژاد می گفت اقتصاد ما که مشکل ندارد اقتصاد ما تنها یک مشکل دارد و آن این است که تورمش بالاست! مشکلات اقتصادی غلظت و چکیده و عصاره اش می شود تورم. تورم یعنی مرگ اقتصاد. ایشان فهمشان در بحث اقتصاد اینقدر بود.

* آقای مهندس غرضی فرمایش حکیمانه ای دارد، می گوید چپ نمی تواند دولت نگه دارد و راست نمی تواند ملت را نگه دارد. چپ ها معمولا با مردم زبان مشترک دارند و با مردم سازگارتر هستند و طرفداران بیشتری دارند اما وقتی که به قدرت می رسند به راحتی دولت را از دست می دهند و این ضعف است. باید به عنوان آسیب به این موضوع توجه و تمرکز کنیم که جریان اصلاحات که همان چپ قدیمی است باید یاد بگیرد که وقتی در قدرت قرار دارد برای صیانت از آن قدرت چه کارهایی باید انجام دهد.

* وقتی خطایی می کنیم، عوارض آن خطا این است که نهادهای ناظر را نسبت به خودمان حساس می کنیم سپس در مقام کاندیداتوری نیروهای اصلی ما را حذف می کنند بعد با نیروهای رده دوم شرکت می کنیم که این نیروها ظرفیت تشخیص و قدرت حفظ مناسب ندارند و این می شود که معادلات به هم می ریزد.

*  آقای احمدی نژاد از کدام سکو پرش کرد؟ این خطای ما اصلاح طلبان بود که احمدی نژاد به قدرت رسید. دوستان ما در جریان اصلاحات باید بفهمند که افق دوردست را ببینید. ما باید استراتژی و تاکتیکمان را مناسب انتخاب کنیم. همان کاری که احمدی نژاد انجام داد و استراتژی را رها کرد و به تاکتیک پرداخت ما هم در مقاطعی در اصلاحات این کار را کردیم و به لحظه چسبیدیم

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۳۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاتمی مزدش را گرفت/ شما به تندروها رأی دادید آقای تاجیک نه ما!

محمدرضا تاجیک و سایر چپهای تحریمی باید بدانند که این آنها بودند که با رأی ندادن خود موجب رأی آوری نامزدهای تندرو شدند و تقصیر این قضیه متوجه آنهاست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

لازم به ذکر است که این آخرین شماره وبلاگ مشرق در سال 1402 است و سری جدید وبلاگ مشرق ان‌شاءا... از روز شنبه 25 فروردین 1403 منتشر خواهد شد.

***

شما به تندروها رأی دادید آقای تاجیک نه ما!

محمدرضا تاجیک، تئوریسین اصلاح طلب و از چپ های تحریمی به تازگی در یادداشتی که به جای ادبیات ثقیل همیشگی و بیان فوکویی؛ استثنائا بصورت کامل متوجه رخدادهای سیاسی و مسئله پسا انتخابات است؛ با ادبیاتی شداد و غلاظ به نقد برخی منتخبان مجلس دوازدهم پرداخته است.

او که به نظر می رسد چند مخاطب خاص از بین نمایندگان منتخب را در یادداشت خود خطاب قرار داده است، با تندترین ادبیات ممکن به نقد سلوک و رفتار آنها مشغول شده و تأکید می کند که آنها اکنون به هر چه می خواهند رسیده اند.

به گزارش اعتمادآنلاین، تاجیک در یادداشت خود همچنین به نقل خاطره ای شخصی از مرحوم هاشمی رفسنجانی می پردازد که در یک پساانتخابات به تاجیک گفته است: این تیمی که سرکار می‌آید و ارباب حلقه قدرت خواهد شد، چنان تصویر از دین و انقلاب نشان خواهد داد که بسیاری از جرگه دینداران و انقلابیون خارج خواهند شد. [1]

*پر واضح آنکه اگر هم نماینده ای با مختصات موصوف به مجلس رفته باشد؛ این رخداد بد اثر "رأی دادن تاجیک و امثال او به رأی ندادن" یا همان تحریم انتخابات است. [2]

به قول آقای ظریف، این شما بودید که با رأی ندادن به آنها رأی دادید نه ما و مردم!

تاجیک باید زمانی را به یاد بیاورد که مستانه برای تحریم انتخابات می سرود و می نوشت: بسیار مردمان، به دلایل گوناگون براین باور شده‌اند که زندگی و جامعۀ در خور آنان را دیگر نمی‌توان از رهگذر انتخابات ایجاد کرد! [3]

همچنین است که تاجیک و امثال تاجیک هم اکنون باید خود را در سکوت ملامت کنند زیرا در یک جامعه دموکرات و انتخابات‌محور کسی منتظر شنیدن صدا و نظر تحریمی ها نیست.

***

خاتمی مزدش را گرفت

محمد موسوی خوئینی ها، چپ تحریمی و از بانیان اصلی تحریم انتخابات در بخشی از یک یادداشت پیرامون انتخابات اخیر و میزان مشارکت در آن، با اشاره به به انتقادات گسترده از خاتمی برای تحریم انتخابات نوشت: یکی از این کارها رفتاری است که نسبت به شخصیتی مانند جناب آقای خاتمی در پیش گرفتند، شخصیتی که در انتخابات سال 1376 ابر و باد و مه و خورشید و فلک را به کار گرفتند تا مردم به او رأی ندهند، ولی اکثریت قاطع رأی‌دهندگان او را انتخاب کردند. در دوران ریاست جمهوری او به جای آنکه حرمت انتخاب مردم را نگه دارند، هر از چندی مانعی بر سر راهش ایجاد کردند، و البته با همۀ آن کارشکنی‌ها، طبق آمار، موفقیت‌های او از آن پس تکرار نشده است. اما همان کسانی‌که نعمت‌ها و فرصت‌های الهی را قدر ندانستند، آن‌قدر بر شیوه‌های مدیریت و حکمرانی خود، که صرفاً بر اساس آرزوهایشان و بدون توجه به ظرفیت‌ها و بدون درک عنصر زمان و مکان بود، پافشاری کردند که امروز باید با اقلیتی در حد 30 درصد یا کمی بیشتر از آن، تظاهر به خرسندی کنند.

به گزارش جماران، موسوی خوئینی ها می افزاید: آن‌ها باز هم بر شخصیتی که اگر امروز محبوب‌ترین نباشد دست‌کم یکی از محبوب‌ترین‌ها است می‌تازند و نکته‌ای که از آن غافل‌اند این است که از این رفتار دور از انصاف و آدابِ انسانی با خاتمی، چه کسی زیان می‌کند. سال‌ها است که محدودیت‌های خبری و غیر خبری بر جناب آقای خاتمی اعمال می‌شود و بدگویانش از هیچ زشت‌گویی‌ای فروگذار نمی‌کنند و تنها عِرض خود می‌برند و راست این است که آنکه زیان می‌بیند نه خاتمی که کسانی‌اند که بر شیوۀ نادرست مدیریتشان بر کشور اصرار می‌ورزند و خودشان و مردم را گرفتار مشکلات روزافزون کرده‌اند و بدین ترتیب از همان سی‌واندی‌ درصد هوادار خود نیز می‌کاهند. ای کاش بدانند که در امر حکمرانی، پیروزی سرانجام با اکثریّت است. [4]

*در اشاره به اظهارات خوئینی ها بیان چند نکته ضروریست:

یکم: آقای خوئینی ها باید یاد بگیرد که اکثریت یک کشور؛ آن اکثریتی است که حاکمیت و قانون مستظهر به وجود و حمایت آنهاست نه آمار سینوسی مشارکت در انتخابات!

چه اینکه همان اکثریت قانونی است که موجب می شود نتیجه انتخابات قانونی با هر میزان مشارکتی اما واجب الاطاعه باشد و کسانی که رأی نداده اند نیز مجبور به اطاعت از نتیجه انتخابات قانونی باشند.

به سخن دیگر اینکه از آقای خوئینی ها بعید بود که با این سن و سال و با آن سوابق اما برای مواجهه سیاسی؛ مسیر لایک و اقبال های توییتری را برای بیان انتخاب کند نه مسیر عقلانیت و صداقت را!

دوم: انتظار بود خوئینی ها درباره محدودیت های خاتمی حقیقت را به نسل جوان بگوید و توضیح بدهد که این محدودیت ها غیر قانونی نیست بلکه در نتیجه اقدامات سوء خاتمی در فتنه سال 88 است. محدودیت هایی که رأی ندادن خاتمی و پافشاری او بر توطئه تحریم انتخابات نیز نشان داد تا چه اندازه عقلانی و درست بوده اند و بر سبیل صلاح مردم و مملکت قرار داشته‌اند.

سوم: بدیهی بود که خاتمی باید دستمزد ساده لوحی خود را از همیان بانی تحریم انتخابات برگیرد زیرا "فرماندهان آشوب و فتنه" سالها بود تقلا می کردند خاتمی را رسما و علنا حامی نشان دهند.

تقلایی که اگرچه می توان گفت حتی در فتنه 88 هم بصورت علنی محقق نشد اما پس از 14 سال و در توطئه تحریم انتخابات به مقصودش رسید و نام خاتمی را در سیاهه توطئه گران علیه مردم و نظام اسلامی ثبت کرد.

خاتمی البته در مابه ازای این سیه روزی؛ باید هم تشکر ساده ای از خوئینی ها دریافت می کرد...

و چهارم: آقای خوئینی ها در کنایه گفته اند "پیروزی با اکثریت است"!

منظور و مخاطب این جمله روشن است.

لکن ما علنا و صریح برای خوئینی ها توضیح می دهیم که اولا ملاک اکثریت همان "اکثریت قانونی" است نه میزان سینوسی شرکت کنندگان در یک انتخابات!

ثانیا آن مدعی پیروزی که نصر خود را به آینده و یوم "خواهید دید" ارجاع بدهد یعنی هیچ بنیاد تحلیلی و متقنی برای حرف خود ندارد.

و ثالثا برای رویت پیروز ماجرا نیازی به بیانیه نوشتن و تشکر از آلت دست ها و کری خواندن نیست. زمانی که مجلس دوازدهم همچون تمام دیگر مجالس سابق، به پشتوانه قانون و اکثریت قانونی کشور تشکیل شود؛ طرف پیروز ماجرا مشخص خواهد شد!

***

اسلحه، پشت کلمات پنهان نمی‌شود آقای نورانی‌نژاد!

حسین نورانی نژاد، از چپ های تحریمی، اخیرا در یادداشتی انتخاباتی که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، نوشته است:

"به هر تقدیر، در شرایطی که دموکراسی در همه دنیا تضعیف شده، طبق گزارش اکونومیست، کمتر از 8 درصد مردم جهان در دموکراسی‌های کامل زندگی می‌کنند و 39.4 درصد مردم جهان تحت حاکمیت استبدادی هستند، اقتدارگرایی در ایران نیز اقتدارگراتر از پیش شده و به رغم ناکارآمدی آن، چشم‌انداز کوتاه‌مدت و حتا میان مدتی از تغییر رویکرد آن دیده نمی‌شود، روش‌های تغییر بنیادین و در عین حال خشونت‌پرهیز در دسترس نیستند و حاکمیت نیز عملا راه مشارکت در قدرت و هر نوع همکاری و تفاهم را مسدود کرده است، به نظر لازم است بر روش‌های واقع‌بینانه مدنی، غیر خشونت‌آمیز و تدریجی برای تغییر (و نه حفظ وضع موجود، آفتی که به جان‌ بخشی از اصلاح‌طلبان افتاده و اساسا ذهنیت و ادبیات تغییر را از آنها دور کرده تا در عمل به محافظه‌کارانی برای حفظ وضع موجود بدل شوند، مبادا که هر تغییری موجب بدتر شدن اوضاع شود) از درون جامعه اندیشید"! [5]

*بله! برای کسی که بر طبل تحریم انتخابات کوبیده باشد و مردم را هم به رأی ندادن تشویق کرده باشد؛ طبعا هیچ راه خشونت پرهیزی برای اعمال تغییر وجود ندارد.

آقای نورانی نژاد به حقیقتی اشاره کرده که ما در قبل از انتخابات از او و هم‌مسلکان تحریمی‌اش پرسیدیم که اگر صندوق رأی را بر زمین بگذارید؛ چه راه دیگری جز اسلحه خواهید داشت!؟

اما نورانی نژاد و یارانش هرگز پاسخ این سوال مصلحانه را ندادند تا به اعتراف امروز گرفتار آمدند. [6]

دقت شود که تقریر نورانی نژاد مبنی بر اینکه "لازم است به روش های غیر خشونت آمیز اندیشید" هم اگر یک تقلا برای فرار از مسئولیت نباشد؛ یک ساده لوحی بیشتر نیست چون کسی که امر به تحریم انتخابات می کند؛ یعنی هیچ راهی جز اسلحه را برای سیاست ورزی نمی شناسد. (همچنان که در اعتراف چند کلمه قبل‌تر نورانی نژاد هم به این معنا اشاره می شود)

***

1_https://www.etemadonline.com/tiny/news-654817

2_mshrgh.ir/1564039

3_https://ensafnews.com/464670

4_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1626475

5_https://www.etemadonline.com/tiny/news-654820

6_mshrgh.ir/1397665

دیگر خبرها

  • ادعای معاون احمدی نژاد درباره سهم اصلاح طلبان از مجلس دوازدهم
  • خاتمی مزدش را گرفت/ شما به تندروها رأی دادید آقای تاجیک نه ما!
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام : چندسال از خدا و دین وکربلا برای زمین زدن آن استفاده کردید و حالا دارید با آمریکایی ها در باره رفع تحریم مذاکره می کنید؟
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام
  • طعنه ربیعی به مخالفان برجام: از خدا و دین برای زمین زدن آن استفاده کردید
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام/چندسال از خدا و دین وکربلا برای زمین زدن آن استفاده کردید و حالا دارید با امریکایی ها در باره رفع تحریم مذاکره می کنید
  • فیلم | شوخی عجیب تیموری با آقای جدی می فرمایید | میکس جواد عزتی و احمدی نژاد می شود آقایجدی می فرمایید
  • ببینید | شوخی عجیب یوسف تیموری با آقای «جدی میفرمایید» روی آنتن تلویزیون: میکس جواد عزتی و احمدی‌نژاد!
  • گفت و شنود/ درخت بلوط!
  • بیگی نژاد در گفت و گو با قدس: در سال 1403 گام به گام به برداشت ۵۶ میلیارد متر مکعب گاز می رسیم