حرف های شنیدنی ستاره تیم ملی بانوان درباره قرآن، حجاب و غیبت زنان در ورزشگاه ها
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۷۴۸۰۴
به گزارش ایکنا؛ شبستان نوشت: ورزش زنان در ایران نوپاست، اما زنان ایرانی در همان بدو راه پرپیچ و خم حضور در میدان رقابت های ورزشی، افتخار آفرینی را در عرصه جهانی شروع کردند، این افتخار آفرینی ها به آسانی به دست نیامده، ورزش زنان، محمل پرسش های جدی موافقان و مخالفان حضور و غیاب زنان در ورزش قهرمانی، نسبت ورزش زنان و اخلاق، ضرورت تعیین حوزه های ورزشی مناسب برای زنان مسلمان است، شبنم علیخانی، پاسور و کاپیتان دوم تیم ملی والیبال بانوان ایران، از آن دست زنانی است که در چنین بستر اجتماعی بالیده و فعل خواستن و توانستن را در ورزش قهرمانی به خوبی صرف کرده و به جایگاه بالایی در ورزش قهرمانی دست یافته است، این بازیکن تیم ملی که سال گذشته به همراه تیم ملی والیبال بانوان قهرمان آسیا شد، در یکی از شب های رمضان برای بازدید از نمایشگاه قرآن به مصلی آمد، علیخانی دعوت خبرگزاری شبستان برای یک گفتگو را پذیرفت و با حضور در در غرفه این خبرگزاری در نمایشگاه قرآن به پرسش های ما پاسخ گفت، در گفتگوی پیش رو صحبت های این ورزشکار متواضع و خوش برخورد را درباره انس و الفت دیرینه اش با قرآن، حضور پرافتخار زنان ورزشکار ایرانی در عرصه های جهانی با پوشش اسلامی و از فضای مثبت و نگاه تحسین آمیز جهانی که این حضور برای ایران به ارمغان آورده و همچنین زمینه سازی برای حضور زنان در ورزشگاه های ایران می خوانید:
خانم علیخانی، به نمایشگاه قرآن خوش آمدید، این حضور برای خیلی ها پیام دارد، مخصوصا برای آن دست از افراد معدودی که فکر می کنند ورزشکاران بویژه ورزشکاران زن، رابطه خوبی با قرآن ندارند، رابطه شما با قرآن چگونه است؟
من همه آیات قرآن را دوست دارم، قرآن همیشه خدا حس خوبی در زندگی به من داده و می دهد و باعث شده که بتوانم مسیر درستی را در زندگی ام انتخاب کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شما امروز با مانتو به نمایشگاه قرآن آمدید، در جایی که اغلب خانم های اینجا چادری هستند، واکنش ها به این پوشش شما چطور بود؟
امروز همه با دلشان به نمایشگاه قرآن آمده اند، اصلا مهم نیست چه کسی چه پوششی دارد، مهم این است که آیا حجاب دارد یا نه. با حضور در این نمایشگاه انرژی مثبت و حس خوبی گرفتم و قسم می خورم درباره این نظر شعار نمی دهم من آدم صراحت گویی هستم و تا به چیزی ایمان نداشته باشم از آن تعریف نمی کنم.
سالهاست که در محافل عمومی این سوال به اذهان متبادر می شود که نسل جدید ورزشکاران دیگر مثل نسل گذشته، آن اسطورگی و به قول فرنگی ها، «کاریزما» را در بین مردم ندارد، مثالی بزنم از مرحوم تختی و یا پوریای ولی صحبت نمی کنم که به یک اسطوره بی نظیر مبدل شده و تصویر افسانه ای در اذهان ما ایرانی دارند، بلکه منظورم تصویر ذهنی رایجی است که عموم مردم از نسل قدیم ورزشکاران مثل علی پروین، علی دایی، ناصر حجازی،، برادران خادم و ... دارند، به نظر شما چرا ورزش ایران هر چه به سمت حرفه ای تر شدن پیش می رود، آن فرهنگ و منش پهلوانی کمرنگ تر می شود؟ البته این را هم را بگویم که این موضوع اصلا درباره ورزش زنان صدق نمی کند که هم نوپاست و هم انصافا از این مسائل به دور است، صحبتم درباره کمرنگ شدن این فرهنگ درباره نسل جدید ورزشکاران مرد است؟
درباره اینکه با حرفه ای تر شدن ورزش در ایران فرهنگ پهلوانی در نسل جدید ورزشکاران کمرنگ تر شده حق با شماست، ولی در مورد همه ورزشکاران صدق نمی کند به خاطر اینکه در ورزش افرادی هستند که به جایگاه بالاتری دست می یابند و همان زمان به این نتیجه می رسند که باید شبیه مرحوم تختی و یا علی دایی باشند. از قدیم گفته اند هرچه درخت پربارتر باشد باید افتاده تر باشد. این موضوع فقط شامل حوزه ورزش نیست، در جامعه ما اغلب پدیده ها مجازی شده، متاسفانه رفتار آدمها هم مثل گوشی اسمارت فون های ما مجازی شده، امیدواریم که یک روزی به این نتیجه برسیم که به خصلت و ذات انسانی و خدادادی خودمان برگردیم.
خانم علیخانی می خواهم یک سوالی را بپرسم که امیدوارم خاطرتان مکدر نشود، خب به هر حال این نکته ای که می خواهم بگویم ذهنیت بخشی از جامعه ماست و نمی شود از کنار آن به سادگی گذشت، بخشی از جامعه ما، بویژه اقشار مذهبی نگرش ایجابی درباره ورزش زنان ندارند، این دسته می پندارند که ورزش حرفه ای زنان خطری برای خانواده و اخلاق است، صحبت شما به عنوان یک الگوی موفق ورزشکار زن ایرانی که با قرآن نیز مانوس است، با این طیف چیست؟
به نظرم کسانی که ورزش می کنند نمی توانند برای جامعه خطرناک باشند، یک ورزشکار حرفه ای تمام وقت و ذهنش را در اختیار تیم و هدفش قرار می دهد. ما برای رسیدن به ورزش قهرمانی از خانواده و زندگی شخصی خودمان زده ایم، ما در سفرهای ورزشی از خانواده دور هستیم و دلتنگ خانواده ایم و مشقت های زیادی برای ورزش قهرمانی متحمل می شویم، با این همه سختی چطور می توانیم برای جامعه خطرناک باشیم؟، ما زنان ورزشکار می خواهیم با همین ورزش به کل دنیا نشان بدهیم که اسلام و حجاب مانع هیچ پیشرفتی نیست. ورزشکاران مرد که نمی توانند پیام آور این موضوع باشند، آنها پوشش خاصی ندارند که با ورزشکاران مرد دنیا متفاوت باشد، بنابراین تنها ما زن ها هستیم که می توانیم سفیر ایران در جهان باشیم و به دنیا که جور دیگر درباره ما فکر می کند، اثبات کنیم که حجاب محدودیت نیست. من شبنم علیخانی با همین پوششی که در هنگام ورزش دارم می توانم در مسیر معرفی چهره واقعی اسلام قدم بردارم. شاید روزهای اول این پوشش در میدان رقابت های ورزشی برایمان سخت تر بود ولی به مرور عادت کردیم و حتی امروز نمی توانیم بدون حجاب ورزش کنیم. اگر زنان ورزشکار در خارج از ایران به پوشش دیگری عادت کرده اند ما هم به همین پوشش اسلامی عادت کرده ایم و با آن هیچ مشکلی نداریم.
یکی از بحث های داغ جامعه در سال های اخیر بحث ورود زنان به ورزشگاه ها و زمینه سازی برای این ورود است، این بحث هنوز هم در محافل سیاسی و اجتماعی داغ است و حتی در رقابت های حساس سیاسی نیز محملی برای بحث ها و مناظره هاست؟، نظر شما درباره حضور زنان در ورزشگاه ها چیست؟ و چطور می توان فضای ورزشگاه ها را در ایران برای حضور بانوان مناسب کرد؟
من خیلی دوست دارم که برای تماشای فوتبال به ورزشگاه آزادی بروم، حتی جزء خانم هایی هستم که همیشه اخبار فوتبال را پیگیری می کنم. می خواهیم اینجا خاطره ای برایتان تعریف کنم، بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی چند روز پیش در آزادی برگزار شد، این مسابقه بدرقه تیم ملی برای حضور در جام جهانی روسیه بود، ما همان ساعت بازی در کمپ والیبال تیم ملی که پشت استادیوم آزادی واقع شده، در حال تمرین بودیم و اگر از کمپ بیرون می آمدیم کاملا می توانستیم استادیوم آزادی را ببینیم، این برای من آن روز یک حسرت بود چرا که فقط یک دیوار بین ما فاصله بود. آن روز من حس بدی داشتم به خاطر اینکه یک دیوار بین ما فاصله ایجاد کرده بود، وقتی احساس می کنی با چیزی که علاقه داری به آن فقط یک دیوار فاصله هست، خیلی ناراحت کننده است. در مورد سوال دومتان هم بگویم که برای اصلاح فرهنگ ورزش و ایجاد شرایط مناسب برای پایان دادن به غیبت زنان در ورزشگاه ها،در وهله اول باید جامعه ما فحش ندادن و ناسزا نگفتن را یاد بگیرند، این موضوع هم البته مختص ورزشگاه ها نیست، ما ایرانی ها در هر محیط اجتماعی اعم از ترافیک و اجتماعات دیگر باید فرهنگ درست رفتار کردن را یاد بگیریم. با اصلاح این فرهنگ فضای نامناسب ورزشگاه ها نیز اصلاح می شود و زمینه برای حضور زنان در ورزشگاه ها فراهم می شود.
استدلال شما این است که آنچه در ورزشگاه های ایران دیده می شود و تعبیر به بی اخلاقی می شود، باید ریشه های آن را در خارج از ورزشگاه یعنی بطن جامعه ایرانی جست، چه کسی مسئول اصلاح این فرهنگ است؟
نکته شما درست است اگر در ورزشگاه ها فضای نامناسبی برای حضور زنان وجود دارد پس باید ریشه اش را در جامعه ایران جست. ما همه باید از خودمان شروع کنیم، در اینکه فرهنگ اجتماعی ما مشکلاتی دارد، هیچ کسی مقصر نیست جز خود ما. بنابراین باید برای اصلاح فرهنگ ورزشگاه ها از خودمان شروع کنیم. البته من این را هم بگویم اگر قرار است در ورزشگاه های فوتبال ناسزاگویی وجود داشته باشد من هم مخالف رفتن زنان به چنین فضایی هستم.
آلبر کامو، نویسنده نوبلیست فرانسه تعبیر جالبی از اخلاق در ورزشگاه ها دارد، او می نویسد که «من بزرگترین اخلاقیات انسانی را در ورزشگاه های فوتبال یاد گرفتم»، شاید این موضوع یک نوع تعریضی باشد به ماهیت و حساسیت بالای ورزش، رقابت نفس گیر و استرس و فشارهای فوق العاده به ورزشکاران و تماشاگران. با این تعبیر وقتی ورزشکاران و هواداران آنها در محیط رقایت های ورزشی قرار می گیرند به خاطر استرس و اضطراب بالا زودتر عصبانی می شوند و رفتارهای خارج از عرف از خود نشان می دهند؟
نه من این موضوع را تکذیب می کنم، و اصلا این استدلال را قبول ندارم که بزرگترین اخلاقیات ورزشی را می توان در ورزشگاه های فوتبال یاد گرفت چرا که هیجان و رقابت های حساس باعث بی اخلاقی می شود؛ محیط ورزشی آنقدر هیجان و شادابی دارد که غیر ممکن است انسان دچار عصبانیت و بی اخلاقی شود. نظر من همانست که گفتم یعنی اگر در خارج از محیط ورزش ناسزا نگفتیم پس در ورزشگاه ها هم نخواهیم گفت.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۴۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتاللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
به گزارش جماران؛ متن پیام آیتاللّه العظمی نوری همدانی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث بدین شرح است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛
موضوع «جایگاه و موقعیّت بانوان» از دیر باز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمینه دیدگاههای گوناگونیارایه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند. که این موضوع با مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) رفعت مقام و شأن والای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرّر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلندِ تحجر و تمدّنِ کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیّت و زندان بردگی مُدِرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افتراءآت. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و بعنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مُجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح!
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» بعنوان یک «موجود پست » و «طفیلی » و انسان درجه دوّم مطرح بود و تلخی و محرومیّت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی ها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفتآمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیّت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی ها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود اینموجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همهکمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»
«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»
و این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی میشود:
« ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شدهاست که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثناء نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزار کنندگان این جلسه محترم و بویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نورمفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و متلمس دعای خیر میباشم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی