Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@04:31:35 GMT

تقابل سنت و مدرنیته ایران را دچار سردرگمی کرده است

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۷۵۹۰۹

تقابل سنت و مدرنیته ایران را دچار سردرگمی کرده است

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسم بزرگداشت هفته میراث فرهنگی امروز با حضور مسئولان و اهالی فرهنگ در کرمانشاه برگزار شد.

جلیل بالایی مدیر کل میراث فرهنگی کرمانشاه در این مراسم اظهار داشت: میراث فرهنگی از مهجوریت و غربت در میان نخبگان رنج می برد و این رنجی مضاعف است زیرا نبود ادبیات و فهم مشترک برای حفظ میراث در میان خواص نمود خود را بیشتر نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: نگاه پروژه‌ای به مقوله فرهنگ و نوع نگاه اقتصادگرایانه به این مبحث کار را بیش از پیش پیچیده کرده است کمااینکه در حفظ بافت‌های تاریخی مسئله‌ای لاینحل شده است و لذا باید جامعه و نخبگان را از طریق گفتگو برای حفظ میراث با خود همراه سازیم.

بالایی با بیان اینکه گاهی در برخی از جلسات از پروژه‌های شهری دفاع می‌شود که چند دهه است از ادبیات عمران شهری دنیا منسوخ شده، گفت: تازمانی که عوامل اثرگذار شهرسازی در کنار هم قرار نگیرند و یک ادبیات مشترک شکل نگیرد، امکان رسیدن به یک توان هم افزایی که ما را در حفظ میراث فرهنگی یاری دهد، نیست.

همچنین در این مراسم، دکتر سیدمحسن حبیبی استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: در کشور ما سنت و مدرنیته در تقابل باهم دیده می‌شوند، از آنجا که سنت همیشه خود را با نوآوری همراه می‌کند در تقابل با مدرنیته نیست، بلکه در تعامل با آن قرار دارد.

دکتر حبیبی بیان کرد:  ۱۸۰ کشور عضو سازمان ملل به کشورهای هزاره‌ای،کشورهای صده‌ای و کشورهایی با کمتر از ۵۰ سال عمر تقسیم می‌شوند، ۱۰ کشور عضو این سازمان کشورهای هزاره‌ای هستند که این کشورها در واقع وامداران میراث جهانی هستند.

مدیر گروه معماری و شهرسازی دانشگاه تهران بیان کرد: چین و ایتالیا به دلیل اینکه از گذشته در گفتگو با مدرنیته بوده‌اند، راه خود را پیش می‌روند، کشورهای یمن، حبشه و اتیوپی همچنان درگیر این موضوع هستند و در ایران، مصر، یونان، هند، مکزیک و پرو تقابل بین سنت و مدرنیته وجود دارد و آنها را دچار یک سردرگمی کرده است.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرهای کشور از جمله شهر کرمانشاه بافت‌های بیرونی، حومه‌ای و حاشیه‌ای وجود دارد، گفت: مرمت شهری کاری فرهنگی است که می‌تواند فرهنگ سازی کند.

کد خبر 4306332

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه تهران مدرنیته میراث فرهنگی ماه مبارك رمضان بوشهر شیراز سوم خرداد فتح خرمشهر کرمانشاه گرگان شهرکرد بیرجند خرم آباد مشهد خطبه های نماز جمعه بارش باران یاسوج سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۵۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان

سپهر زارعی معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: یک دستدار میراث فرهنگی ۹ شئ تاریخی به دست آمده در شهرستان حاجی آباد را به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تحویل داد.

وی افزود: این اشیاء شامل سکه، انگشتر و مهر متعلق به دوره ساسانی، صفویه و قاجاریه است.

معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: اشیاء پس از بررسی نهایی به موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس تحویل داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • اسماعیلی با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد
  • باید برای رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه ریال را به رسمیت بشناسیم
  • تقویم رویدادهای گردشگری کشور بوی گل و گلاب گرفت
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • تقسیم عجیب بودجه‌های فرهنگی؟ / وقتی میراث فرهنگی کمبود بودجه دارد اما بعضی نهادها پول‌های کلان می‌گیرند (فیلم)
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟