Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، پس از دیدن صف‌های طولانی خودروها در پمپ‌بنزین‌ها در سه‌شنبه‌شب، صبح روز بعد برای تهیه گزارش به سراغ پمپ‌بنزین‌های درون شهر رفتم. در ورودیِ تعداد زیادی از باجه‌ها تابلوی «بنزین تمام شد» به چشم می‌خورد؛ صف‌های طولانی همچنان بودند اما این بار در صف گاز! مشاهده‌ها حاکی از آن بود که هجوم مردم تا جمعه صبح نیز ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در تاکسی در مسیر بین پمپ‌بنزین‌ها مردم از اعتصاب کامیون‌داران و نفت‌کش‌ها می‌گفتند و در مورد درست یا اشتباه بودن آن تحلیل‌های گوناگونی ارائه می‌دادند. در صحبت‌های بعضی از راننده‌های تاکسی نگرانی کمبود بنزین به‌عنوان عامل اصلی درآمدشان قابل‌ مشاهده بود و بعضی دیگر خوشحال از اینکه ماشین‌های شخصی، دیگر بنزینی ندارند که مسافر سوار کنند.

در بین گفت‌وگوها، یکی از مسافران تحلیل متفاوتی داشت، او معتقد بود: «اعتصاب در هرزمانی ممکن است در هر صنفی صورت بگیرد. اعتصاب نفت‌کش‌ها هم قطعاً بزودی تمام می‌شود ولی این دلیلی بر هجوم بردن مردم نیست؛ اگر مردم هجوم نمی‌بُردند بنزین به این سرعت در باجه‌ها تمام نمی‌شد؛ این فرهنگ غلط مردم ما هست که باید اصلاح شود.»

خالی شدن یک‌شب تا صبح اغلب پمپ‌بنزین‌های شیراز ناشی از ضعف حوزه‌های فرهنگی در ناتوانی فرهنگ‌سازیِ واکنش درست و فعال در بحران‌های کوچک و بزرگ را نشان می‌دهد. تا آنجا که فرماندار شیراز می‌گوید: «به‌طور معمول مصرف روزانه سوخت در شهرستان شیراز یک میلیون و هفتصد هزار لیتر بوده است، اما در وضعیت پیش‌آمده به مصرف روزانه دو میلیون و هفتصد هزار لیتر رسیده‌ایم!»

افزایش مصرف روزانه یک میلیون لیتر بنزین و حرص و طمع برخی از مردم درحالی است که مسؤول یکی از باجه‌های پمپ‌بنزین معتقد بود: «یک اعتراض دلیلی بر هجوم بردن نیست، ما صبح زود بنزین تمام کردیم و الآن مردم هجوم آوردند به گاز. این وضعیت به‌زودی به حالت گذشته درمی‌آید و این هجوم‌ها بی‌دلیل است.»

 

در هر حال باید اذغان کرد احساسی عمل کردن، منفعت‌طلبی و حرص زدن برخی از مردم از دلایل عمده ایجاد این اتفاق بود. عده‌ای با شنیدن خبر اعتصاب، با بشکه‌های بزرگ یا دبه‌های 20 لیتری تا می‌توانستند بنزین خریداری کردند و پس از تمام شدن بنزین‌ باجه‌ها، در جلوی همان باجه، بنزین را باقیمتی بالاتر مثل لیتری بیش از یک هزار و 500 تومان می‌فروختند!

عده‌ای دیگر همین دبه‌های بنزین را به منازل خود می‌بردند، درحالی که خطر آتش‌سوزی و هر اتفاق ناگوار دیگری آن‌ها را تهدید می‌کرد.

از سوی دیگر یکی از دلایل هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها پخش شدن شایعات و خبرهای نادرست در پیام‌رسان‌های مجازی و تحت تأثیر قرار گرفتن مردم است. خبر اعتراض صنفی و موقت کامیون‌داران به صورتی پخش شد که مردم تصور کردند یک اعتصاب دائمی و بلندمدت صورت گرفته است؛ این درحالی است که مسعود رضازادگان از اعضای صنفی کامیون‌داران فارس به خبرنگار فارس گفته بود که این‌یک اعتراض است، نه اعتصاب.

در این بین بدون شک قصور مسئولین دولتی هم عامل مهم دیگری در ایجاد این وضعیت به شمار رفته و قابل کتمان نیست. کاش مسئولان ما یاد بگیرند صدای اعتراض مردم را از همان ابتدا و پیش از تبدیل به یک بحران اجتماعی بشنوند؛ اگر مطالبه آن‌ها به حق است آن را برآورده سازند و اگر هم نابجاست، با استدلال، منطق و بیان لیّن با مردم گفتگو کرده و دلایل خود را با آن‌ها در میان بگذارند.

به امید روزی که تصمیمات خود را بر مبنای شایعات فضای مجازی اتخاذ نکرده و فرهنگ مواجه شدن با اعتراضات صنفی را بیاموزیم.

گزارش از سوزان رضایی

انتهای پیام/ج/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۶۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز

آفتاب‌‌نیوز :

بهرام عین‌الهی درباره مسمومیت الکلی اخیر برای جمعی از پزشکان در شیراز گفت: کلا در علم پزشکی مصرف ۲ دو چیز را همه عالمان پزشکی انکار می‌کنند و من هم جدا از مسائل شرعی صحبت می‌کنم. امروزه می‌گویند بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مصرف سیگار است و می‌گویند تقریبا تمام اعضای بدن می‌تواند از مصرف سیگار دچار عارضه شود و متاسفانه می‌بینیم بعضی‌ها سیگار می‌کشند و بعضی‌ها خودشان ممکن است جزو پزشکان باشند، الکل هم همین طور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: الکل هم جدا از مسائل شرعی از نظر پزشکی یکی از عواملی است که بسیاری از بیماری‌ها را ایجاد می‌کند، به خصوص می‌تواند در کبد عوارض بسیار زیادی داشته باشد. در رشته خود ما که چشم پزشکی هستیم؛ الکل‌هایی که استاندارد نیستند و ناخالص هستند باعث کوری می‌شوند که به آن الکل متانول می‌گویند در واقع الکل چوب این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان این که ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، عنوان کرد: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است؛ بنابراین نه تنها در مورد جامعه پزشکی بلکه درباره مردم هم استفاده از الکل می‌تواند عوارض بسیار زیادی ایجاد کند، عمر افراد را کوتاه می‌کند و می‌تواند بیماری‌هایی را در درازمدت داشته باشد، به خصوص بیماری کبدی را می‌تواند به وجود بیاورد که آینده بدی را رقم بزند.

عین‌الهی با اشاره به این که وزارت بهداشت وظیفه‌اش این است که اطلاع‌رسانی کند، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند بگوید این عوارض وجود دارد، ولی حالا اگر کسی سیگار می‌کشد ما عوارضش را می‌گوییم، انتخاب خودش است، الکل هم همین است و ما حتما می‌گوییم مردم عزیزمان استفاده نکنند برای این‌که عوارض درازمدتی دارد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • ساعت اوج یعنی چه و چرا باید برق کمتری مصرف کنیم؟
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز
  • نبود سبد سوخت یکی از دلایل ناترازی بنزین
  • ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • معمای بنزین در ایران