Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-بنا بر تصمیم کارگروه تنظیم بازار هر گونه افزایش قیمت کالا و خدمات ممنوع است و مجوزی در این زمینه صادر نکرده‌ایم. درحالیکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان افزایش قیمت لوازم خانگی را ممنوع و تخلف عنوان کرده است، رئیس اتاق اصناف اعلام کرد که هنوز هیچ گزارشی از سوی دستگاه‌های نظارتی مبنی بر تخلف بودن افزایش قیمت لوازم‌خانگی گزارش نشده و اگر این موضوع رسما ابلاغ شود، قطعا قیمت‌ها بازگردانده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فروشندگان لوازم خانگی که در ابتدای امسال از رکود نسبی در بازار خود گله‌مند بودند و تا پایان فروردین ماه نیز مجوزی برای افزایش قیمت محصولاتشان دریافت نکرده‌ بودند، از ابتدای اردیبهشت ماه قیمت این محصولات را هفت تا ۱۰ درصد افزایش دادند که دراین باره رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار کرد که اسفند پارسال تولیدکنندگان و واردکنندگان درخواست افزایش ۱۵ درصدی قیمت را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داده بودند و آنها اعلام کردند که تا پایان فروردین ماه حق افزایش قیمت نداریم و پس از آن قرار شد این درخواست بررسی شود. با توجه به وضعیت کنونی با افزایش حدود هفت تا ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی از ابتدای اردیبهشت ماه موافقت شده است.

این اظهارات در حالی مطرح شد که اوایل ماه گذشته معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به ایسنا اعلام کرد که بنا بر تصمیم کارگروه تنظیم بازار هر گونه افزایش قیمت کالا و خدمات ممنوع است و مجوزی در این زمینه صادر نکرده‌ایم.

به گفته وی، بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۴ ستاد هدف‌مند سازی یارانه‌ها کالای محصولات خانگی در اولویت دوم قرار داشته و این دسته از کالاها مشمول رصد و پایش مستمر قیمت از ناحیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هستند بدین معنی که مراقبت می شود تا تغییرات قیمت غیرمنطقی صورت نگیرد و در صورت لزوم نسبت به اصلاح قیمت‌ها و تغییرات قیمت بر اساس ضوابط اقدام می شود.

البته طحان‌پور در این زمینه تصریح کرد که امکان بازگشت قیمت‌ها به حالت سابق وجود ندارد.

اگر رسما بگویند، قیمت‌ها را برمی‌گردانیم

اما علی فاضلی - رئیس اتاق اصناف ایران - به ایسنا اعلام کرد که افزایش قیمت لوازم خانگی معیارها و پارامترهای مختلفی دارد و مسائل گوناگونی از جمله تغییر نوسان نرخ ارز و دیگر هزینه‌های تولید سبب می شود قیمت تمام شده آن افزایش یابد اما اگر دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزایش قیمت لوازم خانگی را ممنوع می‌داند، باید آن را کتبا به اتاق اصناف ایران اعلام کند.

به گفته فاضلی، هنوز هیچ مکاتبه‌ و نامه‌ای از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره افزایش قیمت لوازم خانگی به اتاق اصناف ایران ارسال نشده است و اگر این اتفاق بیفتد، قطعا قیمت‌ها را به حالت سابق برمی‌گردانیم.

در این میان مشخص نیست که اگر سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان دستگاه نظارتی و متولی برای تنظیم بازار انواع محصولات و خدمات، افزایش قیمت هر گونه کالا و خدمات را در بازار ممنوع و تخلف می‌داند، چرا برای برخورد با متخلفان و گرانفروشان اقدامی نمی کند و اگر افزایش قیمت را غیرقانونی نمی داند، چرا آن را به صورت رسمی به اتاق اصناف اعلام نمی کند؟

منبع: رویداد24

کلیدواژه: لوازم خانگی کالا گرانی رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۶۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوراکی محبوب بچه‌های ایران از دسترس خارج شد

پس از رشد قیمت کاکائو در سطح جهانی، بازار شکلات در ایران هم تحت تاثیر قرار گرفته است. چنان‌که این امر احتمال کوچ تولیدکنندگان از این فعالیت را تشدید کرده است.

به گزارش تجارت نیوز، سایت‌های خبری جهانی به‌تازگی از افزایش قیمت جهانی کاکائو خبر داده‌اند. این افزایش قیمت که پایگاه خبری cnbc  آن را افزایش قیمت بی‌سابقه خوانده است عرصه فعالیت را برای تولیدکنندگان بیش از پیش تنگ خواهد کرد.

افزایش قیمت جهانی بازار تولیدکنندگان شکلات ایرانی را هم تحت تاثیر قرار داده است. آن‌طور که فعالان بازار شکلات کشور می‌گویند، با ادامه روند فعلی، این بازار روزبه‌روز کوچک‌تر خواهد شد و عده‌ای از تولیدکنندگان از ادامه فعالیت‌شان دست خواهند کشید.

اخبار جهانی از افزایش قیمت کاکائو خبر می‌دهد. طبق گزارش سازمان بین‌المللی کاکائو که در ماه میلادی فوریه منتشر شد قیمت‌های بالای کاکائو به دلیل کمبود عرضه ساحل عاج و غنا است. این دو کشور دو بازیگر اصلی در تولید دانه کاکائو هستند.

سایت خبری الجزیره نیز با انتشار گزارشی اعلام کرده است کمبود دانه‌های کاکائو- ماده اولیه شکلات- باعث شده است قیمت آتی کاکائو در نیویورک تنها در سال جاری بیش از دو برابر شود. طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده از سال 2018، هیات بازاریابی کاکائو غنا تخمین می‌زند 590 هزار هکتار (1.45 میلیون هکتار) از مزارع به شاخه‌های متورم آلوده شده‌اند، ویروسی که در نهایت درختان را از بین می‌برد.

پایگاه خبری cnbc هم با انتشار خبری اعلام کرد جهان با کسری در عرضه کاکائو مواجه شده که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه است. چنان‌که در این گزارش آمده است، کشاورزان در غرب آفریقا با آب‌وهوای بد، بیماری و درختان ازکارافتاده مبارزه می‌کنند.

قیمت کاکائو در سال گذشته بیش از سه برابر شده و در سال 2024، 129 درصد افزایش یافته است. یکی از فعالان بازار خارجی در گفت‌وگو با cnbc اظهار کرده جهان با بزرگ‌ترین کسری عرضه کاکائو در بیش از 60 سال گذشته مواجه است و مصرف‌کنندگان تاثیر آن را در پایان سال جاری یا اوایل سال 2025 مشاهده خواهند کرد.

افزایش قیمت جهانی کاکائو بازار ایران را هم تحت تاثیر قرار داده است. البته مدت‌هاست شکلات در کشور کالای لوکس تلقی می‌شود، اما آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند عرصه فعالیت تولیدکنندگان داخلی تنگ‌تر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود این بازار کوچک‌تر از پیش شود.

در همین زمینه جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی بیسکویت، شیرینی و شکلات، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: قیمت کاکائو در بورس جهانی افزایش پیدا کرده است و تولیدکنندگان ناچارند خودشان را با نرخ‌های جدید تطبیق دهند. این احتمال وجود دارد که برخی تولیدکنندگان برای مدتی دست از فعالیت بکشند، اما این موضوع به منزله ورشکستگی نیست. با این همه باید دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.

او ادامه داد: قیمت تمام‌شده کالاها بالا رفته و از طرفی قیمت کاکائو نیز افزایش جهانی داشته است. طبیعتاً این موضوع اثر قابل توجهی بر قیمت نهایی شکلات می‌گذارد و از طرفی با توجه به کاهش نقدینگی مردم و لوکس بودن این کالاها، بازار ما کوچک‌تر خواهد شد. قدرت خرید مردم در گذشته کم بود و با تغییرات فعلی کمتر هم خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی
  • کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با حمایت بخش خصوصی
  • حراج برخط لوازم خانگی اموال تملیکی در ۶ استان آغاز شد
  • قیمت نجومی کاکائو؛ شکلات از دسترس خارج شد!
  • آتش سوزی در یک بستنی فروشی و فروشگاه لوازم خانگی بندرعباس
  • شکلات از دسترس خارج شد!
  • هشدار به فعالان بازار لوازم چاه ارت! افزایش قیمت ملزومات چاه ارت ۱۴۰۳
  • خوراکی محبوب بچه‌های ایران از دسترس خارج شد
  • آموزش تعمیرات لوازم خانگی
  • شکلات هم کالای لوکس شد