Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  معاون حفاظت محیط زیست استان گفت  : در استان یزد حدود 200 گونه پرنده شناسایی شده است.
اکبری افزود:گونه پرندگان شناسایی شده در استان، حدود 38 درصد از کل پرندگان کشور را شامل می شوند.
وی ادامه داد :با توجه به طیف ارتفاعی شیرکوه و نیز سایر کوهستان های مرکزی استان که خرده اقلیم های قابل توجهی را ایجاد کرده اند ، استان یزد  توانسته تنوع مناسبی از پرندگان بومی را در خود جای دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون حفاظت محیط زیست استان گفت : موقعیت استان به لحاظ مرکزیت در کشور موجب شده گونه های بومی مانند هوبره، بالابان، زاغ بور، شاهین و انواعی از باقرقره ها و نیز پسری فرم های بیابانی به صورت بومی در این استان زادآوری کنند و جایگاه حفاظتی استان را به لحاظ حفاظت از گنجینه ژنی بومی کشور ارتقاء بخشند.
اکبری افزود: تبدیل زیستگاهها به ویژه به منظور توسعه کشاورزی و تغییر الگوی کشت به صورت دوره ای موجب تاثیر گذاری بر زنجیره های غذایی پرندگان شده و جمعیت برخی پرندگان ودیگر وحوش  از حالت توازن خارج  شده و در این میان فرسایش تنوع ژنی برخی گونه های آسیپ پذیر اتفاق افتاده است.
وی  در خصوص شناسایی گونه های جانوری استان گفت: از نظر تعداد 80 درصد راسته های پستانداران کشور در استان شناسایی شده اند.
معاون حفاظت محیط زیست استان افزود: تاکنون حدود 60 گونه پستاندار در 8 راسته شناسایی شده که این تعداد، حدود 30 درصد کل گونه های پستانداران وحشی کشور را تشکیل می دهد.
اکبری ادامه داد: :  در استان یزد بزرگترین پستانداران وحشی کشور نظیر گورخر ایرانی و خرس قهوه ای گرفته تا کوچکترین ها نظیر حشره خور شناسایی شده اند.
وی در ادامه به گونه‌های مختلف جانوری در استان اشاره کرد وگفت :علاوه بر گونه های بومی و یا دارای ارزش حفاظتی نظیر یوزپلنگ آسیایی، گربه شنی، گربه پالاس، شاه روباه، جبیر، آهو، پلنگ و کاراکال، گونه هایی دیگری از سایر مناطق زیست جغرافیایی شناسایی شده که بر غنای گونه استان افزوده است .
معاون حفاظت محیط زیست استان افزود: از جمله این گونه ها می توان رودک عسل خوار و خفاش میوه خور را نام برد که از گونه های تیپیک بیو اقلیم آفروتروپیکال هستند که به داخل محدوده های زیستگاهی استان یزد نفوذ پیدا کردند.
اکبری ادامه داد: تخریب زیستگاهها به بهانه های مختلف مخصوصا معدن کاری و جاده سازی مهم ترین عامل تهدید پستانداران وحشی استان است.
وی در ادامه به خرده اقلیم منحصر به فرد کوهستان شیرکوه که شامل طیف زیستگاهی مرتفع بوده و در میان کویرهای فلات مرکزی ایران محاصره شده اشاره کرد و گفت: این خرده اقلیم منحصر به فرد، گونه های خاصی را در خود جای داده که بعضا برای اولین بار در کشور رکورددار  شده اند.
معاون حفاظت محیط زیست استان افزود:  از جمله این گونه ها می توان جوندگانی مانند موش کشت زار آویسن را نام برد که برای اولین بار توسط مرحوم جمشید درویش در شیرکوه شناسایی و به افتخار دانشمند ایرانی به نام ابن سینا نام گذاری شد و همچنین زیبا پوش البرزی از گونه های تیپیک رشته کوه البرز بوده که به طرز شگفت انگیزی بعد از دوران یخبندان به کوهستان شیرکوه اضافه شده است.
اکبری ادامه داد:در مورد جوندگان استان که مطالعات دقیق تری نسبت به سایر راسته ها صورت گرفته رکوردهای جدیدی مانند زیبا موش ایساتیس و جربیل کوتوله ثبت شده است.
وی گفت :در مورد برخی از راسته ها نظیر خفاش ها و حشره خورها مطالعات اندکی صورت گرفته و احتمالا گونه های جدیدی در استان وجود داشته باشد.
معاون حفاظت محیط زیست استان گفت: در استان  همچنین تاکنون 47 گونه خزنده شناسایی شده که از این تعداد، 32 گونه مارمولک و 15 گونه را مارها تشکیل می دهند .
اکبری افزود: در میان خزندگان استان، گونه های دارای ارزش حفاظتی ویژه  مانند بزمجه بیابانی و سوسمار خاردم ایرانی وجود دارند که پراکنش و یا جمعیت آن ها در کشور محدود شده است.
وی ادامه داد:  تنها  3 گونه از این47 گونه سمی بوده و بقیه خزندگان استان غالبا خطری برای انسان ندارند.
معاون حفاظت محیط زیست استان گفت: ترس بی مورد از خزندگان در میان مردم موجب شده همچنان نگاه مناسبی به خزندگان در استان حاکم نباشد، گرچه راه اندازی نمایشگاههای مار در سال های اخیر در تغییر نسبی نگاه مردم بی تاثیر نبوده است. معاون حفاظت محیط زیست استان با برشمردن ظرفیت های وحوش استان خواستار حمایت جدی مردم ومسئولان و حفاظت ازاین حیات وحش غنی شد. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: صداوسیما یزد زیستگاه شیرکوه پرندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۷۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه ظهر امروز در اولین همایش دانش سنتی محیط زیست در دانشگاه شهرکرد با اشاره به اهمیت دانش بومی اظهار کرد: نباید دانش بومی با دانش سنتی اشتباه گرفته شود.
وی تصریح کرد: در دانش بومی رابطه انسان و محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرد و می‌تواند شروعی باشد بر پیوند دانش نوین و دانش بومی که به‌عنوان مکمل یکدیگر مطرح هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توسعه و محیط زیست باید در توازن باشند، تاکید کرد: در درجه اول باید محیط زیست کشور ارزش‌گذاری شود و باید از لحاظ فیزیکی، خدمات ملموس و غیرملموس محیط زیست کشور ارزیابی اقتصادی شود و تا شهریورماه امسال ۹۲ درصد پهنه کشور در قالب ۱۳ شاخص ارزش‌گذاری اقتصادی می‌شود.

سلاجقه بیان داشت: دانش بومی، نرم‌افزار کاری است که تا امروز محیط زیست کشور را به ما تحویل داده است و استان چهارمحال و بختیاری گل سرسبد همه دانش‌های بومی است.

وی یادآور شد: در جای جای قرآن خداوند انسان را به درس گرفتن از طبیعت فرا خوانده، این در حالی است که بیشتر علوم ما اکتسابی از طبیعت بوده و گویش‌ها و فرهنگ مردمان ما مبتنی بر طبیعت است، اما اگر به دانش‌های بومی و فرهنگ‌های خرده‌‎پا توجه نشود این طبیعت با مشکلاتی دست به گریبان می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در گذشته مردم از طبیعت پیام‌های بسیاری دریافت می‌کردند و با استفاده از همین علائم اتفاقاتی که قرار بود در طبیعت رخ دهد را پیش‌بینی می‌کردند.

سلاجقه بیان داشت: دانش بومی اکتسابی است و ریشه در فرهنگ مردم دارد اما صنعت بدون توجه به آن توسعه یافت و در اثر این بی‌توجهی شاهد بروز توسعه ناپایدار در صنعت بودیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه نامتوازن که بدون نگاه به داشته‌های هویتی سرزمین‌مان وارد کشور شده است، انقطاعی ایجاد کرد که منجر به ایجاد یک توسعه ناپایدار در کشور شد ادامه داد: برای وصله این شکاف، ایجاد توسعه پایدار و نگاه به همه توانمندی داخلی کشور باید محیط زیست کشور سازمان‌دهی شود و با ارتقای دانش بومی این سرزمین می‌توان به ان دست یافت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: دانش، فرهنگ و ریشه‌های غنی تاریخی در جهت حفظ محیط زیست در چهارمحال و بختیاری باید مورد توجه قرار گیرد و احیا شوند و مولد دانش روز ما این داشته‌ها قرار گیرند.

سلاجقه اذعان داشت: ما به دنبال مکتوب کردن دانش بومی نیستیم و باید این دانش عملیاتی شود و در دستور کار قرار گیرد، و مردم نیز از این موضوع استقبال می‌کنند.

وی به نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: این شعار به‌عنوان حکم تلقی می‌شود، از دید ما محیط زیست کشور پشتوانه و زیرساخت اصلی جهش تولید پایدار است، بنابراین باید مؤلفه‌های چهارگانه محیط زیستی در کشور روز به روز تقویت شود تا تولید در صدر امور قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست بر عهده آحاد مردم است و ما بر اهمیت مشارکت مردم در حفاظت محیط زیست واقفیم، مردم نباید از موهبت‌های الهی محیط زیستی محروم شوند، بلکه رابطه انسان و محیط زیست باید به یک رابطه دوطرفه و قانون‌مدارانه تعریف شود.

سلاجقه اضافه کرد: در محیط زیست ایران بن‌بستی وجود ندارد، به شرط آنکه مؤلفه‌های زیست‌محیطی کشور حفظ شود. کد خبر 6079846

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد
  • ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد
  • افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست 
  • صدور نخستین کارت «همیار محیط‌بان» در خراسان رضوی
  • نخستین کارت «همیار محیط‌بان» در خراسان رضوی صادر شد
  • شناسایی متخلف سابقه دار شکار با همکاری سپاه و نیروی انتظامی
  • ‌کشف ۱۵ سهره وحشی، تور و قفس صید پرندگان در «خرامه» فارس
  • جریمه آسیب به حیات وحش سنگین شد
  • «آق‌داغ» زیستگاه ایمن پلنگ ایرانی
  • برگزاری نشست نمایندگان دادستان‌های کشور‌های حاشیه دریای خزر