Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@04:33:41 GMT

کوچ ییلاقی عشایر ورامین به دشت لار آغاز شد

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۷۷۷۴۰

کوچ ییلاقی عشایر ورامین به دشت لار آغاز شد

تهران – ایرنا – رئیس امور عشایر شهرستان ورامین از آغاز کوچ ییلاقی عشایر ورامین به سمت دشت لار خبر داد.

رسول بختیاری روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیش از 400 خانوار عشایر در مناطق جنوبی و بخش جوادآباد شهرستان ورامین ساکن هستند که از این تعداد ، یکصد خانواده در اوایل خرداد با دارا بودن 30 هزار رأس دام سبک به سمت دشت لار کوچ می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: این افراد حدود 15 روز مسیر ورامین تا دشت لار را طی کرده و با شروع قانونی حضور در مراتع، در محل اقامت خود که مجوز آن را در اختیار دارند مستقر شده و به چرای دام می پردازند.
وی اظهار کرد: عشایر دشت ورامین تا اواسط شهریور در دشت لار حضور دارند و با پایان یافتن زمان قانونی چرای دام ، به سمت ورامین باز می گردند.
بختیاری گفت: با همکاری امور عشایر استان تهران و به منظور رفاه حال عشایر ، امکاناتی همچون آرد، آب لوله کشی تا چادر عشایر، حمام خورشیدی، کپسول های گاز و امکانات ایمنی تامین شده است.
وی میزان تولید محصولات دامی از جمله شیر ، گوشت ، لبنیات و صنایع دستی عشایر ورامین را سالانه 4 هزار و 500 تن اعلام کرد.
رئیس امور عشایر شهرستان ورامین ، چرای دام و تأمین علوفه را مهمترین مشکل عشایر دشت ورامین اعلام کرد و افزود: از مجموع 400 خانوار عشایر شهرستان ورامین ، حدود 230 خانواده در کوچ قشلاقی به مراتع جنوب دشت ورامین عزیمت می کنند که این مراتع به دلیل کم آبی ، از سطح علوفه کافی برای چرای دام برخوردار نیستند.
وی گفت : سال گذشته به دلیل کمبود پوشش گیاهی تنها 40 درصد از عشایر ورامین کوچ قشلاقی داشتند.
بختیاری عدم تخصیص حق آبه مراتع جنوب دشت ورامین از رودخانه شور و شیرین را دلیل عدم پوشش مناسب گیاهی این منطقه اعلام کرد.
وی تصریح کرد: با وجود توافقی که بین محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان های ورامین و ری در خصوص تعیین میزان حق آب صورت گرفت ولی سهمی از این دو رودخانه به مراتع جنوبی دشت ورامین اختصاص نیافت و از این محل ، عشایر بیشترین ضرر را متحمل شدند.
وی تأکید کرد: عدم تخصیص حق آبه ، علاوه بر نابودی مرتع، موجب خشک شدن تالاب بندعلیخان که سد مستحکمی در برابر ریزگردها و پیشروی کویر محسوب می شود خواهد شد.
رئیس امور عشایر ورامین گفت: تأمین علوفه دستی و چرای دام در محیطی غیر از مرتع هزینه های بسیاری را به عشایر تحمیل می کند.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد عشاير كوچ ورامين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۷۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مزایای بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اطلاع رسانی شود

به گزارش خبرنگار مهر، احمد لطفی سه شنبه شب در نشست با مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر که دهیاران شهرستان حضور داشتند، اظهار داشت: صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستایی و عشایری به عنوان یکی از مزیت‌های و ابتکارات نظام جمهوری اسلامی بشمار می‌آید که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با نگاه خدمت عادلانه به روستاییان و گروه عشایر شکل گرفته است.

فرماندار تنگستان تصریح کرد: هدف از تشکیل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر این است تا کسانی است که بهر دلیل از مزایای بیمه‌های اجتماعی و صندوق‌های باز نشستگی محروم بودند بهره مند شوند.

وی یاد آور شد: همه دهیاران تلاش کنند تا اطلاع رسانی کامل به ساکنان روستاهای شهرستان جهت استفاده از بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایری انجام شود.

نماینده عالی دولت در تنگستان با اشاره به اینکه متوسط پوشش این بیمه در استان ۱۶ درصد است و متوسط عضویت شهرستان ۱۴ درصد است، خاطرنشان کرد: بر اساس تحلیل آمار که صورت گرفته جامعه هدف شهرستان ۲۰ هزار نفر است که تعداد سه هزار نفر آن تحت پوشش بوده و ۱۷ هزار نفر آن در روستاها با اطلاع رسانی باید توسط دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها انجام گیرد تا جهت استفاده از مزایای باز نشستگی در این صندوق عضو شوند.

وی ادامه داد: جهت استفاده بهتر از مزایا بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر با همکاری و همراهی نماینده صندوق بیمه در شهرستان و با محوریت بخشداران مرکزی و دلوار برنامه کمی و کیفی آن برای دهیاران و شوراهای اسلامی در سطح روستا مشخص کنند.

لطفی اضافه کرد: در شهرستان ۱۷ هزار نفر باقی مانده در طرح بیمه روستایی در تنگستان، نیازاست ظرف یک برنامه ۲ ساله این تعداد افراد تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار گیرند.

فرماندار تنگستان یاد آور شد: ۵۰ درصد مادران دارای سه فرزندی در روستاهای شهرستان تحت پوشش بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار گرفتند و باید تلاش کرد این آمار به ۱۰۰ درصد رسانیده شود.

نماینده عالی دولت در تنگستان بیان کرد: باید تلاش کرد تا در سال ۱۴۰۳ بیش از ۷ هزار نفر از جمعیت روستایی در سطح شهرستان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر با همکاری و همراهی بخشداران در ۲ بخش، دهیاران و شوراهای اسلامی قرار گیرند.

وی اضافه کرد: بخشداران تنگستان برای اطلاع رسانی و تشویق بیشتر روستاییان جهت بهره مندی از بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر نشست‌هایی را در چهار دهستان شهرستان برگزار کنند.

کد خبر 6087084

دیگر خبرها

  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • مزایای بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اطلاع رسانی شود
  • عشایرنقده ؛آماده کوچ به مراتع میانبند
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد
  • پشم چینی گوسفندان، سنت دیرینه عشایر+فیلم
  • عشایر ملارد سال گذشته ۱۰۰۸ تُن گوشت قرمز تولید کرده اند
  • طرح «حکمرانی محله محور» با حضور مردم در ورامین اجرا می شود
  • آغاز طرح افزایش سواد سلامت عشایر کشور + تصاویر
  • رویش گیاه دارویی اسپند در مراتع بخش رحمت آباد ریگان