Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@09:43:51 GMT

٢٦٦ هزار متر مربع از اراضی دماوند آزاد سازی شد

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۷۸۶۰۲

٢٦٦ هزار متر مربع از اراضی دماوند آزاد سازی شد

تهران-ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان دماوند از آزادسازی ٢٦٦ هزار و 500 متر مربع اراضی ملی طی دوماه گذشته خبر داد و گفت: حدود ١٧٠ هزار و 500 متر مربع مربوط به اجرای تبصره ذیل ماده 55 و 96 هزار متر مربع مربوط به اجرای احکام قطعیت یافته قضایی بوده است.

علی خلیلی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص فعالیت های این نهاد طی دو ماه گذشته اظهار کرد: سطح اراضی ملی شهرستان دماوند حدود 155 هزار هکتار است که با توجه به پراکندگی حوزه و وضعیت توپوگرافی شهرستان، کار حفاظت و صیانت از این اراضی نسبت به شهرستان های دیگر استان سخت تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند با تعداد 9 نفر نیروی حفاظتی و در 3 اکیپ مراقبت از اراضی ملی شهرستان را بر عهده دارد؛ از 15 فروردین ماه تاکنون حدود 160 نفر روز نیروی یگان حفاظت در حال فعالیت هستند.
این مقام مسئول تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در هشت منطقه از شهرستان اجرای احکام قطعیت یافته قضایی و تبصره یک ماده 55 قانون، ‌حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور صورت گرفت.
وی با اشاره به آزادسازی 266 هزار و 500 مترمربع از اراضی ملی شهرستان طی دوماه اخیر، گفت: امیدواریم تا پایان سال با برنامه ریزی به وظایف ذاتی خود عمل کنیم تا در سطح شهرستان شاهد کمترین تعدی و دست درازی در حوزه اراضی ملی، منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان باشیم.
خلیلی کنترل و ارزیابی اجرای احکام پرونده های سال گذشته را از دیگر وظایف این نهاد دانست و افزود: 5 فقره پرونده اجرای احکام مربوط به سال گذشته به جهت تصرف مجدد متصرفین به عرصه ها مورد ارزیابی قرار گرفت و پرونده های تکرار بزه تنظیم و برای رسیدگی به محاکم قضائی ارسال شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند یکی دیگر از وظایف این نهاد را طرح ممیزی و حدنگاری اراضی ملی دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه 40 هزار هکتار از 155 هزار هکتار اراضی ملی شهرستان هنوز اخذ سند نشده است، درنظر داریم با یک برنامه زمان بندی شده و مدون حداقل حدود 15 هزار هکتار از 40 هزار هکتار باقیمانده را در سالجاری اخذ سند کنیم.
وی با بیان اینکه تحقق این امر مستلزم تامین اعتبارات ملی و استانی است، عنوان کرد: حدود 3 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که درصورت محقق 25 درصد مبلغ اعتبار درخواستی، امکان سنددار نمودن 15 هزار هکتار از اراضی ملی در سالجاری ممکن می شود.
خلیلی تاکید کرد: نگرفتن سند دلیل بر عدم مالکیت منابع طبیعی نیست و اقدام منابع طبیعی و صدور برگ تشخیص با توجه به رای وحدت رویه در حکم سند قلمداد می شود و منابع طبیعی به وظیفه ذاتی خود عمل خواهد کرد.
وی از اجرای پروژه های عمرانی بخش آبخیزداری و حفاظت خاک در سال جاری اشاره کرد و افزود: سال گذشته در حوزه آبخیز و اجرای پروژه های بیومکانیکی 300 میلیون اعتبار در نظر گرفته شد و امسال در کمیته کارشناسی وعده تصویب اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان داده شده که در صورت تحقق می توانیم نسبت به اصلاح و مرمت سازه های مکانیکی احداثی سنوات گذشته اقدام کنیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: در راستای اجرای پروژهای آبخیزداری ١١ هکتار نهالکاری در اراضی ملی روستاهای بیدک و خسروان با همکاری شورای اسلامی و دهیاران این روستاها صورت گرفته است.

** وجود 103 سامان عرفی مرتع در شهرستان دماوند
خلیلی در ادامه با اشاره به کنترل دام و مدیریت چرا و استقرار یک اکیپ مستقل در سطح شهرستان، خاطرنشان کرد: مراتع یک امانت الهی است و می بایست این امانت را برای نسل های آینده حفظ کنیم؛ تخریب مراتع در اثر چرای بی رویه دام می تواند در کنار وضعیت توپو گرافی منطقه موجب جاری شدن سیل شود که انتظار داریم دهیاران و شوراها همکاری لازم را داشته باشند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان دماوند تصریح کرد: 103 سامان عرفی مرتع در سطح شهرستان وجود دارد و به سبب ممیزی این مراتع، بهره برداران این سامان ها ‌نیز مشخص هستند.
این مقام مسئول ادامه داد: هفت طرح مرتع داری به مساحت حدود 8 هزار هکتار در مرحله انجام مقدمات، تهیه اصلاح و بازنگری با کمک تعاونی فراگیر منابع طبیع و آبخیزداری شهرستان است؛ در تهیه این طرح ها به دنبال استفاده از مرتع صرفاً برای چرای دام نیستیم و معتقدیم یک مرتع قابلیت و پتانسیل های دیگری همچون بهره برداری از گیاهان داروئی را دارد.
خلیلی به تنها نهالستان شرق استان تهران اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود 44 هزار نهال رایگان در سطح شرق استان توزیع شد و امسال هم کار تولید نهال در دو بخش نهال گلدانی و نهال ریشه لخت آغاز شده و درصدد هستیم حدود 50 هزار اصله نهال را تولید و به مرحله بهره برداری رسانیم.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران واقع شده است.
تهرام/7246//1348

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حفظ مراتع آزادسازي اراضي ملي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۸۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سطح آب‌های زیرزمینیِ دلفان پس‌ از ۲۰ سال

فرماندار دلفان از افزایش سطح آب‌های زیرزمینی در این شهرستان پس‌ از ۲۰ سال خبر داد. - اخبار استانها -

اصغر قهرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به کاهش تولید محصولات آب‌بر در دلفان، گفت: سطح زیر کشت این محصولات در سال‌های گذشته به حدود شش هزار هکتار می‌رسید.

او اضافه کرد: سطح آب‌های زیرزمینی در دلفان به‌ویژه در دشت خاوه و چواری سال‌های گذشته در حال فرونشست بود، اما سطح منابع آبی این شهرستان در دو سال اخیر و پس‌ از 20سال افزایش یافته‌ است.

پیش‌بینی برداشت 50هزار تن نخود در دلفان

فرماندار دلفان با تأکید به برخورد با دلالان غیربومی برای اجارۀ اراضی کشاورزی در این شهرستان، بیان کرد: همکاری مردم برای جلوگیری از کشت محصولات آب‌بر در دلفان قابل‌ستایش است.

قهرمانی تأکید کرد: دلالان غیربومی اراضی کشاورزی دلفان را با قیمت بسیار پایین برای کشت سیب‌زمینی اجاره می‌کردند و منابع آبی این شهرستان با کشت محصولات آب‌بر تاراج می‌شد.

او با اشاره به اینکه سطح زیر کشت محصولات آب‌بر در دلفان هم‌اکنون به 300هکتار رسیده‌است، خاطرنشان کرد: دشت خاوه و چاواری با همکاری شورای حفاظت از منابع آب، دستگاه قضا و نیروی انتظامی از وضعیت قرمز آب خارج شده‌ است.

فرماندار دلفان اعلام کرد: کشت هرگونه محصولات آب‌بر مانند سیب‌زمینی، هندوانه و انتقال آب به اراضی خارج از کروکی اولیۀ چاه در سال زراعی 1403-1402 ممنوع است.

قهرمانی با بیان اینکه تجهیز چاه‌های دلفان به کنتور هوشمند حجمی الزامی است، هشدار داد: با متخلّفان طبق ضوابط قانونی و قضایی برخورد می‌شود.

انتهای پیام/ 644

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • رفع تصرف فوری ۸۷ هزار مترمربع از اراضی ملی دماوند
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • آموزش مدیریت چرای دام در خاتم
  • سمنان پیشرو کشور در تثبیت مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی است
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر
  • افزایش سطح آب‌های زیرزمینیِ دلفان پس‌ از ۲۰ سال
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری
  • برپایی دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان میانه در ۲۱ اردیبهشت
  • آغاز کوچ بهاره عشایر ورامین به مراتع جنوبی شهرستان