Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@17:48:48 GMT

۱۶ رمز افزایش بهره‌وری شغلی

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۷۸۹۳۳

هیچ‌وقت متوجه شده‌اید که وقتی در هواپیما نشسته‌اید و از کل دنیا کاملاً جدا شده‌اید به اهداف بیشتری می‌توانید دست پیدا کنید؟ خوب، لازم نیست حتماً سوار هواپیما بشوید. به‌جایش می‌توانید همان محیط و شرایط را در خانه یا دفتر خودتان ایجاد کنید. در «روزهای پرواز» برنامه‌ها را نادیده بگیرید، تلفن‌تان را خاموش و شبکه را قطع کنید، هر چیز حواس‌پرت‌کن دیگری هم که دارید کنار بگذارید، و روی سه کار بالای فهرست تمرکز کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهره‌وری مهارتی است که باید در طول زمان آن را تقویت کنید، به‌خصوص اگر رهبری خودساخته هستید. موقعی که دارید فعالیتی تجاری را مدیریت می‌کنید، باارزش‌ترین سرمایه‌تان زمان است و همین سرمایه است که راحت‌تر از همه از دستش می‌دهید. اگر از ۱۶ رمز بهره‌وری که در ادامه می‌آید استفاده کنید، یاد می‌گیرید که چطور موثرتر کار کنید و روال کاری سبک‌تری برای خود به وجود بیاورید.

 

 


۱. ساعت کاری ۹ تا ۵ را دور بیندازید

دیگر همه خبر دارند که ساعت کاری قدیمی ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر بهینه‌ترین زمان ممکن برای کار نیست. شما می‌توانید با توجه به شخصیت، عادت‌ها و نحوه‌ی زندگیتان ساعت کاری خود را از ۶ صبح تا زمان ناهار تنظیم کنید یا اینکه بعدازظهر سر کار بروید و آخرین نفری باشید که دفتر را ترک می‌کنید. پرچالش‌ترین کارها را بگذارید برای پربهره‌ترین ساعت کاری‌تان و جلسه‌ها و کارهای روتین را به زمانی بیندازید که حس کارتان کمتر است.

یادآوری: کسی نباشید که اولین می‌آید و آخرین می‌رود. در درازمدت، این نحوه فعالیت بهره‌وری شما را از بین می‌برد و زندگی شخصی‌تان را هم نابود می‌کند. دلیلش این است که مغزتان هیچ‌وقت فرصت نمی‌کند تا انرژی خود را بازبیابد. نمی‌شود رهبر بزرگی بشوید بدون اینکه به خودتان اهمیت بدهید.

۲. اولویت‌های خود را بشناسید

دو حالت دارد، یا شما یاد می‌گیرید که چطور اولویت‌هایتان را خودتان تعیین کنید و به دیگران اجازه‌ی مداخله در آن را نمی‌دهید یا اینکه به فنا خواهید رفت. فعالیت‌های اساسی‌ای که بیزینس شما را پیش می‌برد باید همیشه در اول فهرست باشند، حتی اگر سخت‌ترین کارهای ممکن باشند. باید اثربخشی را سرلوحه‌ی کارتان قرار دهید نه کمال را. شما نمی‌توانید همه‌چیز را کامل کنید، اما می‌توانید کارهایی را که شرکت‌تان را پیش می‌برد و و چشم‌انداز پیش رو را وسیع‌تر می‌کند تمام کنید. یکی از ژنرال‌های پنتاگون این توصیه‌ی ارزشمند را کرده است: «من اول فهرست اولویت‌هایم را مشخص می‌کنم: یک، دو، سه، و به همین ترتیب. و بعد هرچه بعد از عدد سه هست خط می‌زنم.» توانایی انجام چند کار همزمان مهارت جالبی به‌نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که این‌طور نیست. آزمایش‌های متعدد این را اثبات کرده است: افراد چندکاره در مقایسه با کسانی که هر زمان فقط با یک مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند در درازمدت ضعیف‌تر عمل می‌کنند. به‌جای اینکه هر دقیقه به یک کار مشغول باشید، یک بسته‌ی بیست‌دقیقه‌ای برای یک کار خاص در نظر بگیرید، و بعد به کار بعدی بپردازید. به این روش می‌گویند تکنیک پومودورو، و شما از همان روز اولی که این تکنیک را به کار بگیرید افزایش بهره‌وری خود را احساس می‌کنید.

 


۳. چُرت‌های نیروبخش بزنید

مغز شما بعد از چند ساعت طولانی کارکردن نیاز به خاموش و روشن شدن دارد. طبق تحقیقات محققین، برای افزایش سریع هوشیاری خواب ۱۰ تا ۲۰ دقیقه‌ای خوب است؛ برای پردازش حافظه‌ی شناختی، یک چرت ۶۰ دقیقه‌ای مناسب است و یک چرت ۹۰ دقیقه‌ای هم چرخه‌ی کامل خواب را دربرمی‌گیرد و خلاقیت را بالا می‌برد و حافظه‌ی احساسی و روالی را بهبود می‌بخشد. این روزها انواع و اقسام فن‌آوری‌های آرامش‌بخش شخصی وجود دارد که به افراد کمک می‌کند خواب راحتی داشته باشند و سر موقع بیدار شوند.

 

 


۴. بهترین استعدادها را استخدام کنید.

جاشوا کنران، یکی از شرکای اصلی Deksia می‌گوید: «من یاد گرفتم آدم‌هایی را استخدام کنم که در یک چیز خاص از من بهتر باشند. من فعالانه این هدف را پی می‌گیرم که همیشه نادان‌ترین آدم جلسه باشم. با این کار، دیگر نیازی به برنامه‌ریزی روزبه‌روز ندارم تا پروژه‌ها به سرانجام برسند، و استعدادهای شرکت کاری را انجام می‌دهند که من به کل عمرم نمی‌توانستم انجام دهم.» وقتی رهبر شرکتی هستید، حواستان باشد که به‌اندازه‌ی کافی وقت برای پیداکردن و حفظ آدم‌های شرکتتان می‌گذارید. با این کار دیگر نیازی به مدیریت جزئیات و کنترل شخصی بر همه چیز نخواهید داشت.

 


۵. صبح اول وقت ایمیل‌تان را چک نکنید


به‌جای اینکه خودتان را گیر پیغام و پسغام‌ها بیندازید و ساعت‌ها وقت صرفش بکنید، این زمان را به کارهای خلاقانه‌تری اختصاص دهید. خیلی از کسانی که عضو هیئت مدیره هستند چک‌کردن ایمیل‌ها و پاسخ‌دادن به آن‌ها را به یک روز یا دو روز از هفته منحصر کرده‌اند. تعجب می‌کنید وقتی می‌فهیمد که خیلی از کارکنان شرکت بدون اینکه شما درگیر کارشان بشوید می‌توانند کارشان را انجام دهند.

 


۶. به خودتان گوش دهید.


از آن دسته از ابزارهای بهره‌وری استفاده کنید که بیش از بقیه به شما کمک می‌کنند. اگر به یادآورهای گوشی یا پنجره‌های اعلان روی کامپیوتر بهتر واکنش نشان می‌دهد، از اپلیکیشن‌های این کار استفاده کنید. اگر دوست دارید کارهایتان را بنویسید و به‌صورت دستی آن‌ها را تیک بزنید، یک تقویم رومیزی بزرگ و یک خودکار تجملی بخرید. دنباله‌رو دیگران نباشید؛ خودتان را بشناسید و از چیزی استفاده کنید که بیشتر با آن حال می‌کنید.

 


۷. برای خودتان «روز پرواز» تعیین کنید


هیچ‌وقت متوجه شده‌اید که وقتی در هواپیما نشسته‌اید و از کل دنیا کاملاً جدا شده‌اید به اهداف بیشتری می‌توانید دست پیدا کنید؟ خوب، لازم نیست حتماً سوار هواپیما بشوید. به‌جایش می‌توانید همان محیط و شرایط را در خانه یا دفتر خودتان ایجاد کنید. در «روزهای پرواز» برنامه‌ها را نادیده بگیرید، تلفن‌تان را خاموش و شبکه را قطع کنید، هر چیز حواس‌پرت‌کن دیگری هم که دارید کنار بگذارید، و روی سه کار بالای فهرست تمرکز کنید.

 


۸. فیسبوک را تمیز کنید

هر چقدر هم که به خودتان فشار بیاورید، آخرش هرازگاهی سرکی به فیسبوکتان می‌کشید. رومن گریگوریف توصیه می‌کند که، برای جلوگیری از اتلاف وقت در شبکه‌های اجتماعی، همه را از فهرست دوستان خارج کنید و آن‌ها را در فهرست آشنایان قرار دهید. با این روش، فقط دو تا پنج تا از مهم‌ترین پست‌ها را در هر روز می‌بینید و نه صدها تصویر از گربه و استاتوس‌های شخصی افراد را.

 

 

۹. از قاعده‌ی دو دقیقه استفاده کنید

اگر کاری کمتر از دو دقیقه طول می‌کشد، آن را همین الان انجام دهید. بله. به همین سادگی. ولی باور کنید که عادت‌کردن به همین کار کوچک به‌شدت کارایی شما را افزایش می‌دهد.

۱۰. وقت‌تان را در پشت میز هدر ندهید

ایمیل‌ها را در راه بخوانید و جواب دهید. مقاله‌های خواندنی را هم در اپلیکیشن Pocket ذخیره کنید و بعداً بخوانید. زمانی که پشت میز می‌نشینید باید تنها بر کار تمرکز کنید و نه هیچ چیز دیگر.

 

 

۱۱. پشتیبان تیم‌تان باشید

وقتی در مقام رهبری قرار می‌گیرید باید دیگران را تشویق کنید تا مثل خودتان از فهرست کارهایشان دانه‌به‌دانه کارهای انجام‌شده را خط بزنند. هر چقدر که تیم‌تان باانگیزه‌تر و پرامیدتر باشد شما هر زمان به اهداف بیشتری دست خواهید یافت. اگر بتوانید به دیگران کمک کنید تا کارهای روزانه‌ی خود را انجام دهند و به اهداف دست پیدا کنند، می‌توانید شرکتتان را کاراتر کنید.

 


۱۲. قورباغه را قورت بده

روز خود را با انجام آن کاری شروع کنید که بیش از همه از آن می‌ترسید. این کار همانی است که بین شما و قدم نهایی تا موفقیت فاصله انداخته است.

 


۱۳. همیشه این جدول تصمیم‌گیری را پیش چشم داشته باشید

برگردیم به اولویت‌بندی. اگر کار مهمی در دست دارید یا بحرانی در پیش است، از این جدول تصمیم‌گیری ساده اما بسیار مفید استفاده کنید. هر کاری که انجامش آسان است و تاثیر زیادی هم می‌گذارد باید اولویت «همین الان» بخورد. کارهای کمتر تاثیرگذار و درعین‌حال آسان باید به دیگری محول شود. کارهای تاثیرگذار و سخت باید با دیگر پروژه‌ها در یک اولویت‌بندی ترکیبی قرار بگیرند.

 


۱۴. یاد بگیرید نه بگویید.

همیشه آدم‌های زیادی هستند که شما را به کنفرانس، دیدار، و سخنرانی دعوت می‌کنند. یاد بگیرید که این دعوت‌ها را رد کنید. شما هیچ‌وقت وقت کافی برای تمرکز بر کارهای مهمی که باید انجام دهید نخواهید داشت اگر که بخواهید در جستجوی هر فرصت محتملی از کارتان دور شوید، حتی اگر این فرصت‌ها باحال و مفید و توجه‌برانگیز باشند. شبکه‌سازی باید در یک حد لازمی حفظ شود. برای مثال، در کل سال در دو کنفرانس شرکت کنید، هر ماه یکی یا دو دیدار داشته باشید و... .

 


۱۵. با خودتان هم قرار تنظیم کنید

در تقویم‌تان ده‌ها دیدار را برنامه‌ریزی کرده‌اید، اما آخرین بار کی بود که چند ساعت را کنار گذاشتید تا با خودتان در آرامش بنشینید و افکارتان را جمع‌وجور کنید و به کارهای مهمی که باید انجام دهید فکر کنید؟

 


۱۶. از نرم‌افزارهای تشخیص صدا کمک بگیرید

فرض من این است که سرعت تایپ شما از سرعت حرف‌زدنتان کمتر است، پس از Siri برای تایپ پیغام‌هایتان در گوشی اپلتان کمک بگیرید تا در وقت صرفه‌جویی شود. از Dragon Dictation برای تایپ ایمیل و یادآورها و هر چیز نوشتنی دیگر استفاده کنید. نرم‌افزار Evernote Premium هم این امکانات را دارد. این کار حداقل یک ساعت از روز شما را نجات می‌دهد.

منبع: فردا

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۷۸۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در سال‌های اخیر، برخی بانک‌های کشورمان بر خلاف مصوبات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار اقدام به ارائه بسته‌های ویژه با نرخ سود بالاتر از نرخ مصوب برای جذب نقدینگی می‌کنند؛ روندی که در گام بعد به افزایش نرخ تسهیلات دهی منجر می‌شود و چالش جدی برای تولیدکننده است.

این در حالی است که اواخر سال گذشته، بانک مرکزی در رویکردی کم سابقه از انتشار اوراق سپرده با نرخ سود ۳۰ درصدی در شبکه بانک خبر داد و با جذب حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به شبکه بانکی، تلاش داشت تا از روند صعودی نرخ ارز و تورم جلوگیری کند؛ هرچند این هدف گذاری در نهایت در سطح قابل قبول، محقق نشد و شاخص ارزی به روند افزایشی ادامه داد.

اما نکته قابل تامل؛ این است که به رغم دستورات و ابلاغیه‌های معاون نظارت بانک مرکزی مبنی بر رعایت نرخ سود سپرده در سقف ۲۲.۵ درصدی در بانک ها، همچنان شاهد هستیم که برخی بانک‌های عامل با نرخ‌های بالاتر و حتی نرخ ۲۷ درصدی به دنبال جذب سپرده‌های مردم هستند؛ رویکردی که به نظر می‌رسد نیاز به پیگیری جدی‌تر از سوی بانک مرکزی و معانت نظارت این بانک است.

این در شرایطی است که فرشاد محمدپور معاون نظارت بانک مرکزی اسفندماه سال قبل در دو مرتبه بر رعایت نرخ سود تاکید کرده بود و گفته بود: "با توجه به نتایج بازرسی‌های انجام شده در شبکه بانکی کشور، مشخص شد همچنان شش بانک، بیشترین تخلفات را در زمینه رعایت نرخ‌های سود سپرده‌ها داشته‌اند. " بنابراین بهتر است با گذشت حدود دو ماه از ابلاغیه قبلی این مقام نظارتی، این بار به سراغ شعب بانک‌های متخلف برود تا از نزدیک نظاره گر روند تسهیلات دهی و جذب سپرده بانکی باشد.

مسلما تمایل بانک‌ها به جذب سپرده با سود بالا منجر به تسهیلات دهی با نرخ سود بالاتر می‌شود؛ موضوعی که همواره از سوی بخش خصوصی و مولد اقتصاد تاکید شده است. به عنوان نمونه؛ روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشست مشترک با استاندار همدان، هیات رئیسه اتاق همدان و برخی مدیران دولتی و فعالان اقتصادی این استان اظهار داشت: "همه باید برای تحقق شعار سال تلاش کنیم. اما یادمان باشد که تحقق این شعار، نیازمند زیرساخت‌های اولیه است. یک واحد تولیدی با بهره بانکی ۴۰ درصد نمی‌تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد. به گفته حسن‌زاده: بدون حل مشکل تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی، جهش تولید محقق نخواهد شد.

رئیس پارلمان بخشی خصوصی یادآور شد: "سال گذشته بانک مرکزی ۲۸۵ همت اوراق با بهره ۳۰ درصد توسط بانک‌ها منتشر کرد. هدف این بود که نقدینگی کنترل شود که این امر رخ نداد. این در حالی بود که کمبود نقدینگی در واحد‌های تولیدی مشکلات زیادی ایجاد کرده و حتی بسیاری از آن‌ها در پایان سال توان پرداخت حقوق کارکنان خود را نداشتند. بدون حل مشکل نقدینگی واحد‌های تولیدی، چطور می‌توان جهش تولید را رقم زد. "

اشاره نماینده بخش خصوصی به مساله و چالش نرخ بهره بانکی ۴۰ درصدی و نبود نقدینگی مناسب در اختیار بخش مولد اقتصاد، بسیار مهم است. چراکه تجربه ثابت کرده است زمانی که بخش تولید و مولد اقتصاد نتواند با نرخ سود بالای بانکی و مشکلات دریافت تسهیلات بانکی به مسیر خود ادامه دهد، به ناچار مجبور به خانه نشینی و رونق رفتار‌های سفته بازی و دلالی در جامعه و فضای اقتصادی می‌شود.

کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند: یکی از مهم‌ترین پیامد‌های سکوت بانک مرکزی و افزایش غیرقانونی نرخ سود بانکی، افزایش هزینه‌های تامین مالی برای بنگاه‌های تولیدی است. این امر به دلیل آن است که با افزایش نرخ سود، شرکت‌ها برای دریافت وام و تسهیلات بانکی باید هزینه بیشتری بپردازند و در نتیجه افزایش هزینه‌های تامین مالی می‌تواند منجر به کاهش سرمایه‌گذاری در بخش تولید شود. به بیان دیگر؛ با بالا رفتن هزینه‌های وام،  سودآوری طرح‌های سرمایه‌گذاری  کاهش می‌یابد و انگیزه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این بخش کم می‌شود.

برخی نیز تاکید دارند؛ نرخ سود بانکی بالا می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای کالا‌ها و خدمات شود. زیرا با افزایش نرخ سود، مردم تمایل بیشتری به سپرده‌گذاری پول خود در بانک‌ها به جای خرید کالا و خدمات پیدا می‌کنند؛ بنابراین همان طور که اشاره شد؛ سیاست‌های بانکی  می‌توانند نقش مهمی در تسهیل یا تشدید موانع تولید و به طور مشخص در تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم ایفا کنند. به گونه‌ای که برخی از سیاست‌های بانکی که می‌توانند مانع دسترسی تولیدکنندگان به تسهیلات شوند عبارتند از: 

نرخ سود بالای بانکی: همانطور که گفته شد، نرخ بالای سود بانکی می‌تواند هزینه‌های تامین مالی را برای تولیدکنندگان افزایش دهد و از تمایل آن‌ها برای دریافت وام بکاهد.

شرایط سخت و پیچیده اعطای وام: بسیاری از تولیدکنندگان برای دریافت وام بانکی با ارائه مدارک و اطلاعات فراوان و طی فرآیند‌های پیچیده و طولانی مواجه می‌شوند. این امر می‌تواند دسترسی به تسهیلات را برای آن‌ها دشوار کند.

تمرکز بانک‌ها بر اعطای وام به بخش‌های غیرمولد: متاسفانه بسیاری از بانک‌ها تمایل دارند تسهیلات خود را به بخش‌های غیرمولد مثل بخش مسکن و واردات کالا‌های لوکس اختصاص دهند. این امر سهم بخش تولید از تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد.

 

دیگر خبرها

  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • ضربه به تولید با تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی
  • مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟
  • افزایش شمار پروژه‌های خدماتی در نفت و گاز آغاجاری
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • سامانه ناپایدار بارشی تا چهارشنبه در کهگیلویه و بویراحمد فعال است
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت یا افزایش؟