طالبزاده: باید با اعتراض به حکم دادگاه نیویورک، روایت رسمی یازده سپتامبر را به چالش کشید
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۸۱۰۰۳
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، اردیبهشت ماه امسال دادگاهی در نیویورک در حکمی تعجببرانگیز ایران را به اتهام مشارکت در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی نیویورک به پرداخت بیش از ۶ میلیارد دلار غرامت به خانوادههای قربانیان این حادثه محکوم کرد. قاضی این دادگاه پارسال هم در حکمی مشابه ایران را به پرداخت ۱۰ میلیارد دلار محکوم کرده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هفته گذشته گروهی از فعالان سیاسی و علمی آمریکایی در واکنش به این حکم، نامهای به وزارتخانههای خارجه و دادگستری ایران ارسال کرده و به جمهوری اسلامی توصیه کردند به این حکم اعتراض کند. این افراد برای شرکت در دادگاه و شهادت به نفع ایران، اعلام آمادگی کردهاند.
«نادر طالبزاده» کارشناس و فعال سیاسی با اشاره به این نامه، میگوید ایران باید به رسم عدم اعتراض به احکام دادگاههای آمریکایی پایان داده و با مشارکت فعالان سیاسی آمریکایی از این دادگاه برای به چالش کشیدن روایت رسانههای غالب از حادثه یازده سپتامبر استفاده کند.
وی روز شنبه در گفتوگو با خبرنگار گروه بینالملل خبرگزاری فارس، گفت: «گروههای حقیقتیاب یازده سپتامبر حاضرند در هر دادگاهی به نفع ایران صحبت کنند و شهادت دهند که ایران هیچ دخالتی در یازده سپتامبر نداشته است. آنها حاضرند در یک دادگاه رسمی حضور یافته و حادثه یازده سپتامبر را تشریح کنند. منتهی لازمه این کار این است که ابتدا دولت ایران به این حکم اعتراض کند.»
به گفته طالبزاده رسم ایران همواره این بوده که به احکام دادگاههای آمریکا اعتراض نکند و در مورد اخیر هم همین رویکرد اتخاذ شده است. اکنون برای اعتراض به این حکم تنها تا روز سهشنبه فرصت وجود دارد.
او در پاسخ به این سوال که آیا اعتراض به حکم به دادگاه آمریکا رسمیت نمیدهد، گفت: «این دلیلی واهی است. اینکه آنها ایران را به کاری متهم میکنند که انجام نداده و ایران هم پاسخی نمیدهد، به این معنی خواهد بود که گویا کاری کرده است. ضمن اینکه در دولت گذشته، دو بار به احکام دادگاههای آمریکا اعتراض شده است.»
طالبزاده با بیان اینکه «یازده سپتامبر پاشنه آشیل آمریکاست و اسرائیل در آن نقش داشته»، گفت مدارک این مسائل وجود دارد و باید «اجازه دهیم آمریکاییها خودشان بیایند و در این مورد صحبت کنند. حتی در کمیسیون رسمی تحقیقات یازده سپتامبر رسما و به صراحت عنوان شده است که ایران هیچ نقشی در این حادثه نداشته است. چطور این قاضی در نیویورک، که مطمئنا از عربستان پول دریافت کرده که دو بار چنین احکامی صادر کرده، ایران را محکوم میکند و ایران هم پاسخی نمیدهد؟»
او با تأکید بر اینکه فهرست بلندی از کارشناسان آمریکایی از جمله اعضای گروه مهندسین جویای حقیقت یازده سپتامبر در حال آمده شدن است، که متعاقبا اعلام خواهد شد، گفت همه آن ها برای دفاع از ایران اعلام آمادگی کردهاند. وی افزود: «این یک فرصت برای ایران است. یازده سپتامبر پاشنه آشیل آمریکا است، چراکه بهانه ورود آمریکا به منطقه و ایجاد پایگاه نظامی در عراق و افغانستان بوده است. اینکه افرادی در آمریکا برای شهادت به نفع ایران اعلام آمادگی کنند و ما در این مورد سکوت کنیم، مضحک است.»
طالبزاده با بیان اینکه تاکنون به این حکم اعتراضی نشده، گفت حتی این امکان وجود دارد که این رأی تا دیوان عالی آمریکا هم مورد پیگیری قرار گیرد. وی افزود: «عدم پیگیری با مشی انقلاب اسلامی در تناقض است، چراکه ما هرکجا کوتاه آمدهایم، آنها پیش آمدهاند. هرکجا ایستادهایم، آنها عقب میروند. مورد یازده سپتامبر نقطه ضعف آنهاست، چراکه هیچ ساختمانی با سوخت هواپیما ریزش نمیکند.»
وی با بیان اینکه تحقیقات نشان داده در حادثه یازده سپتامبر از مواد منفجره نانو C4 استفاده شده، موارد متعددی را که مایه تردید در روایت رسمی آمریکا از این حادثه است برشمرد و گفت: «ما چرا باید کوتاه بیائیم؟ باید در دو سه روز باقیمانده به این حکم اعتراض کرد... افرادی که اعتراض کردهاند، افراد مشهوری هستند و گفتهاند آمادهاند در هر دادگاهی به نفع ایران شهادت دهند. این یک ظرفیت و موقعیت برای ایران است.»
او در پاسخ به این سوال که کدام نهاد باید این اعتراض را پیگیری کند، گفت: «چون حکم علیه جمهوری اسلامی بوده، باید یکی از نهادهای جمهوری اسلامی اعتراض را مطرح کند. »
طالبزاده افزود: «آمریکاییها از باز شدن این پرونده [حادثه یازده سپتامبر] هراس دارند، چراکه تمام جزئیات آن پنهان و مخفی است... این یک فرصت برای ایران است و یازده سپتامبر واقعا موضوعی است که میتوان روی آن مانور داد. آمریکاییها هیچ دوست ندارند که این ماجرا و این مسئله درز پیدا کند، اما ما باید این را ایجاد کنیم که این مسئله درز پیدا کند.»
بر اساس قوانین آمریکا، ایران تا روز ۲۸ می (۷ خرداد) برای اعتراض به حکم صادره فرصت دارد. هنوز مقامهای رسمی به حکم دادگاه آمریکایی علیه ایران واکنشی نشان ندادهاند.
در نامه فعالان آمریکایی، نام چند سازمان و نهاد حقوقی که ایران میتواند با کمک آنها پرونده اعتراضی خود را علیه حکم اخیر دادگاه آمریکایی پیش ببرد، هم آمده است.
از افراد و گروههایی که که این نامه را نوشتند میتوان به نامهای زیر اشاره کرد:
- گروه معماران و مهندسین جویای حقیقت یازده سپتامبر
- گروه دانشمندان جویای حقیقت یازده سپتامبر
- اجماع یازده سپتامبر
- «ریچارد فالک» استاد بازنشسته حقوق بینالملل در دانشگاه پرینستون
- «دیوید ری گریفین» استاد بازنشسته مدرسه کلرمونت و مولف ۱۳ کتاب درباره ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱
- «مارک کریسپین میلر» استاد فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه نیویورک
- «مارک رابینسون» استاد سیاست، جامعه و خبرنگاری سیاسی
- «ساندر هیکس» نامزد انتخابات کنگره آمریکا
انتهای پیام/ق
منبع: فارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۸۱۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ذهن آمریکااندیش
قضایای برخورد پلیس آمریکا با اعتراضات دانشجویان دانشگاههای آمریکایی به جنایات اسرائیل در غزه، بهانهای شده است تا برخوردهای صورتگرفته با دانشجویان، اساتید و دانشگاه ایرانی در سالیان گذشته و امروز، توجیه شود. چند نکته را درخصوص این مسأله باید روشن کرد.
یک. ارزشهای انسانی و از جمله مهمترینهای آنها نظیر آزادی و عدالت، جهانشمول هستند و ربطی به آمریکا ندارند. اگر در اسناد شکلگیری ایالات متحده آمریکا به ارزشی نظیر آزادی اشاره شده، دلیل آمریکایی بودن این ارزشها نیست. قدمت این ارزشها به اندازه تاریخ بشر، و حداقل تاریخ فلسفیدن و اندیشهورزی درباره انسان و جهان اجتماعی و سیاسی است.
دو. آمریکاییها به بهانه نقض آزادی و حقوق بشر در کشورهای دیگر، این کشورها را تحریم کرده یا به آنها حمله کردهاند. آمریکاییها و بقیه غرب در موارد متعدد با کشورهای ناقض حقوق بشر و از جمله دیکتاتورترینها روابط داشته و کنار آمدهاند، و با دیگرانی به همین دلایل ستیز کردهاند. این گزارهها درست است. اما از این گزارهها نمیتوان نتیجه گرفت که خواست مردم و متفکران کشورها برای تحقق آزادی و جلوگیری از نقض حقوق بشر در کشورشان، خواستهای آمریکایی است و چنین ارزشهایی از اساس غلط یا توهم هستند. هیچ تناقضی بین سرزنش کردن آمریکا برای نقض حقوق بشر و آزادی در کشور خودش یا کشورهای دیگر، و در همان حال مطالبه آزادی و رعایت حقوق بشر در کشور خود وجود ندارد.
سه. اصالت بنیانهای اجتماعی و فلسفی آزادی، حقوق بشر، دموکراسی و توسعه همهجانبه، برآمده از تحقق بخشی از آنها در غرب نیست. کشورهای غربی توانستهاند زودتر از بقیه کشورها، به صورتها و ابعادی از اینها دست یابند. بنیانهای فلسفی برخی نیز در آرای متفکران یونانی-غربی صورتبندی شده است. این به معنای وجود دلایلی برای نفی این ارزشها یا از اساس دروغین یا بیگانه خواندن آنها نیست.
چهار. من هیچ متفکر جدی نمیشناسم که اهمیت ارزشی نظیر آزادی را به آمریکایی یا غربی بودن آن ربط داده باشد. نسل چند دهه گذشته متفکران جدی ایرانی نگفتهاند چون آمریکا فلان گونه است پس ما هم باشیم. متفکران جدی که من میشناسم و خواندهام، آزادی، دموکراسی و توسعه را از منظر نسبت آن با بهروزی ملت ایران ارزیابی کردهاند. اتفاقا ادبیات اندیشه اجتماعی و سیاسی (بالاخص مکاتب انتقادی که در ایران هم پرطرفدار هستند) مملو از نقدها بر دموکراسی، مدلهای مختلف توسعه، و تهدیدهای آزادی و ارزشهای انسانی در همه کشورها و از جمله غرب است.
پنج. گروهی در ایران تلاش میکنند یک آمریکا-غرب خیالی (صرفاً دارای ابعاد مثبت) بسازند، بعد آنرا به منتقدان سیاست و حکمرانی در ایران نسبت داده و آنها را طرفدار چنین آمریکا-غرب خیالی جلوه دهند، و سپس با فروریختن آن با عبارتهای کلیشهای از جنس «اینو چی میگید؟»، منتقدان را بیاعتبار کنند.
شش. گروهی که در بند پنج ذکر کردم، دارندگان ذهن_آمریکااندیش هستند. هویتشان را از ستیز با آمریکای واقعی یا خیالی میگیرند که خود ساختهاند و منتقدان را به دوست داشتن آن متهم میکنند. ذهن آمریکااندیش با ضدآمریکایی بودن تعریف میشود، هویت مییابد و به حرکت درمیآید. همه چیز را هم در خدمت آن قرار میدهد. معیار خوبی و بدی در نسبت با آمریکا تعریف میشود. اگر آمریکایی نباشد (در ساحت اندیشه) این ذهن از کار میافتد، فلج میشود و اعتبارش را از دست میدهد. سخن ایجابی مستقلی برای گفتن ندارد.
من نمیدانم دیگران چگونه میاندیشند، مسئول اندیشه و عمل دیگران هم نیستم. اما آمریکا برای من، در عرصه عمل، در نسبت با مانع یا کمک برای توسعه ایران تعریف میشود. آمریکا، نه فینفسه بلکه از آن جهت که ظرفیت تحریم و ضربه زدن به منافع ایران را دارد، و در مناسبات دیگری ممکن است کمکی به توسعه و حل مسائل ایران باشد، اهمیت دارد. اما منبع ارزشها و الگوی عمل نیست. در ساحت اندیشه هم، یک «مورد تاریخی» قابل بررسی مقایسهای برای شناخت و تحلیل جامعهشناختی است.
آمریکا یا هر کشور دیگری، برای من، الگو، معیار ارزیابی ارزشها یا درست و غلط کنش دولتها و پلیس نیست. من هویتم را از آمریکااندیشی، ضدیت با آمریکا یا نزدیک شدن به آن نمیگیرم، و به این جهت فکر میکنم آمریکاستیزان ایدئولوژیک ایرانی، بیش از امثال من ذهن، روح و هویتشان به بود و نبود آمریکا گره خورده است. آمریکا در عمق جان ذهن آمریکااندیش نشسته است و بیرون از دایره آمریکا نمیرود.
بیشتر بخوانید:
همان را بگویید که ما خوشمان بیایدرئیسی در چاهی افتاده که برای دولت روحانی کنده بودند /از مداح تا فعال سیاسی اصولگرا قیمت دلار را مسخره میکردن و حالا خود مضحکه شده اند
واکنش یک جامعهشناس به سخنان مهدی چمران درباره ساخت مسجد در پارک/ «برای اصولگرایان هیچ اعتراضی واقعیت ندارد»
216216
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902072