Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تسنیم، گران‌فروشی و سودجویی یکی از مشکلاتی است که امروزه به مراتب خود را در اقتصاد کشور نشان  می‌دهد و دستگاه‌هایی مانند سازمان‌ حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان و تعزیرات حکومتی و بازرسی اصناف گویا توان لازم برای برخورد با این پدیده را ندارند.

امروزه حتی در کالاهای بسته‌بندی مانند لبنیات که قیمتی مصوب و تعزیراتی دارند به قیمت خود فروخته نمی‌شوند و مردم با تخلفی با عنوان «گران‌فروشی» مواجه‌اند که بر اساس «قانون تعزیرات حکومتی» جرم انگاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین گزارش، با وجود اینکه برای چند کارخانه صنایع لبنی جریمه‌های چند ده میلیاردی بریده شده است اما همچنان برخی صنایع به افزایش قیمت محصولات خود بدون تعیین  قیمت‌های جدید در کارگروه تنظیم بازار و اخذمجوزهای لازم ادامه می‌دهند.

تجربه نشان داده است که صنایعی که در گذشته نیز جریمه‌های میلیاردی شده‌اند بعد از مدتی با اعلام مشکلات خود برای تولید از شامل بخشودگی جرائم می‌شوند.

ماده 2 این قانون در رابطه با گران‌فروشی می‌گوید: گران‌فروشی عبارت است از عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخ‌های  تعیین  شده توسط مراجع رسمی به طور علی‌الحساب یا قطعی و عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار شود.

آنچه از این تعریف قانونی استفاده می‌شود این است که پیش از هر چیز مراجع رسمی باید نرخ کالا و خدمات را تعیین و آن را به اطلاع مردم و کسبه برسانند تا چنانچه کالایی به بهای بیش از نرخ‌های تعیین‌شده عرضه شد نهادهای نظارتی، قضایی و مردم بتوانند با آن مقابله کنند.

اینک ابتدا می‌خواهیم ببینیم قیمت کالاها و خدمات توسط کدام مرجع رسمی تعیین و اعلام می‌شود:

ماده 1 نظام تامین و تعیین قیمت کالا و خدمات (سبد حمایتی) مصوبه 16 اردیبهشت‌ماه 1380 هیات دولت در این باره می‌گوید: کالاها و خدمات مختلف از نظر قیمت‌گذاری به دو گروه زیر دسته بندی می‌شوند:
‌گروه اول: کالاها و خدمات اساسی، حساس و ضروری
‌گروه دوم: سایر کالاها و خدمات.
‌ماده 2 این قانون می‌افزاید: قیمت کالاها و خدمات گروه اول (کالاها و خدمات اساسی، حساس و ضروری) بعد از کارشناسی لازم توسط «سازمان حمایت مصرف‌کنندگان‌ و تولیدکنندگان» مطابق فرآیند تصمیم‌گیری قیمت کالاها توسط «شورای اقتصاد» تعیین می‌شود.

طبق این بندها قیمت‌ها ابتدا در «سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان» کارشناسی و توسط شورای اقتصاد تعیین می‌شود.

«سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان» که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است مرجع رسمی اعلام این قیمت‌هاست.

این سازمان سایتی به نام پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات دارد و علی القاعده باید جدیدترین قیمت کالاهای اساسی، حساس و ضروری در آن اعلام شود.

اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم که با وجود توسعه فضای مجازی و اهمیت اطلاع‌رسانی قیمت‌ها از این طریق و از همه مهم‌تر داعیه دولت محترم درباره ضرورت توسعه ارتباطات مردم و آگاهی‌های عمومی آنها در این فضا، آیا مردم می‌توانند از طریق این سایت، قیمت‌های روز کالاهای پرمصرف خود را در اختیار داشته باشند تا آنها را گران‌تر از قیمت نخرند؟

نرخ عرضه سه کالای تخم مرغ، لبنیات و خودرو اخیرا رشد قابل توجهی داشته است. به اذعان مسئولان سازمان حمایت در افزایش قیمت لبنیات و خودرو تخلف صورت گرفته است و بنا بر قانون می‌تواند مصداق «گرانفروشی» باشد.

وحید منایی، معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از مردم خواسته است؛ در صورت مشاهده هرگونه تخلف درباره گرانفروشی، عدم عرضه، احتکار، تبانی، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور برای کالا و خدمات، مراتب را از طریق سامانه 124 منعکس کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

اما همانطور که گفتیم از ماده 2 قانون تعزیرات حکومتی استفاده می‌شود که پیش از هر چیز مرجع رسمی اعلام قیمت‌های کالا و خدمات وظیفه دارد تا قیمت‌ها را به اطلاع مردم برساند و بر این اساس «سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان» پیش از هر چیز وظیفه دارد قیمت‌های تعیین شده را به صورت دقیق و روزآمد اطلاع‌رسانی کند، اما در ادامه خواهیم دید که در این زمینه کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد.

به عنوان مثال شما وقتی در پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات به بخش اعلام قیمت لبنیات که مورد استفاده روزانه مردم است مراجعه کنید با پیام زیر مواجه می‌شوید.

حتی قیمت این کالا در بخش قیمت‌های خود اظهاری بنگاه‌های اقتصادی نیز متعلق به یک سال پیش است

در مورد خودرو نیز وضع از این بهتر نیست و شما با پیغام زیر روبرو خواهید شد.

قیمت اعلامی تخم مرغ نیز در این سایت متعلق به بیش از سه سال پیش است، ببینید:

اوضاع درباره سایر کالاها نیز مانند یکی از اشکال فوق الذکر است و این همه نشانگر آن است که یا «سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان» به عنوان مجموعه‌ای وابسته به دولت در اعلام قیمت‌ها در پایگاه رسمی خود کوتاهی می‌کند و یا اینکه این سازمان در اعلام‌های خود از سرعت رشد قیمت‌ها بازمانده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۸۶۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خوزستان با اشاره به راه‌اندازی مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور در اسفند سال گذشته گفت: این مرکز با هدف سهولت در ارتباط دوسویه با فعالان مسجدی، رسیدگی به درخواست‌ها، مدیریت یکپارچه تماس‌ها و ... راه اندازی شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، حجت‌الاسلام قاسم سمیری، امروز در جمع خبرنگاران، گفت: راه‌اندازی مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور با هدف سهولت در ارتباط دوسویه با فعالان مسجدی، رسیدگی به درخواست‌ها، مدیریت یکپارچه تماس‌ها و ارائه مشاوره‌های فرهنگی و هنری در حوزه مسجد با سرشماره 0218940 راه‌اندازی شده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان، افزود: مرکز تماس یکی از روش‌های برقراری ارتباط توسط عموم مردم اعم از مجاورین و زائرین با متولیان و موثرین مساجد کشور است، لذا این مهم تنها در صورتی حاصل می‌شود که مخاطبان از خدمات ارائه شده از سوی سازمان ذیربط رضایت داشته و اطمینان حاصل کنند که بخش، سازمان یا حتی شخص ارائه‌کننده خدمات منطبق با نیاز آنها قابلیت سرویس‌دهی را دارا بوده و در صورت هرگونه سؤال، پیشنهاد و انتقاد می‌تواند در آسان‌ترین و سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت کند.

وی اضافه کرد: دریافت انتقادات و پیشنهادات، پاسخگویی به موقع و در کمترین زمان ممکن و حل مسائل مطرح شده از سوی اقشار مختلف و اصحاب مسجد به همراه ارتقای سطح خدمات قابل ارائه از وضع موجود به وضع مطلوب بخشی از اهدافی است که در مرکز تماس اتفاق خواهد افتاد.

حجت‌الاسلام سمیری، تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی این مرکز سهولت در ارتباط دو سویه و پاسخ دهی سریع به فعالان مسجدی و عموم مردم، پیگیری حل مسائل مطرح شده در کمترین زمان ممکن به صورت هدفمند، ارتقای سطح خدمات ارائه شده از وضع موجود به وضع مطلوب، راهنمایی مخاطبین جهت آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های مساجد پیرامونی خود، نظارت دو سویه از مسجد تا مرکز و بالعکس و بهبود تجربه، اعتماد و افزایش رضایتمندی مخاطبین است.

وی از جمله مزیت‌های این مرکز را تقویت ارتباطات بین بخشی و ارتباط مستقیم و بدون واسطه با فعالان مسجدی، استانداردسازی نظام رسیدگی به انتقادات و شکایات، پیشنهادات و حل مشکالت مطرح شده از سوی مخاطبین، توجه مضاعف به پاسخگویی در مقابل مطالبات مخاطبین از طریق استقرار فرآیندهای آسان و غیرپیچیده (رعایت امانت، سرعت و دقت در پاسخگویی)  نظارت مستمر و چند بعدی و ضبط و ذخیره مکالمات انجام شده جهت تحلیل و بررسی دانست.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خوزستان، رویکردهای این مرکز را آگاهی‌بخشی، امیدآفرینی، انگیزه‌بخشی، تحول‌آفرینی، اثربخشی و اعتمادسازی عنوان کرد و ادامه داد: از جمله خدمات مرکز می‌توان به پاسخگویی برخط، رسیدگی به درخواست‌ها و نیازها، ایجاد حس اعتماد و بهبود تجربه، مدیریت یکپارچه و هوشمند تماس‌های دریافتی، یکپارچه‌سازی با سامانه بچه‌های مسجد، ارائه مشاوره‌های فرهنگی، هنری، تربیتی و محتوایی، مدیریت و نظارت متمرکز و ارائه گزارش های متنوع است.

وی با بیان اینکه مخاطبان می‌توانند از طریق سامانه تلفنی، سامانه پیامکی و سامانه بچه‌های مسجد با این مرکز ارتباط بگیرند، گفت: سامانه تلفنی 8940-021 به عنوان شماره واحد برای مرکز ارتباطات مردمی مساجد کشور شناخته می‌شود، همچنین با این سرشماره پاسخگوی 30 تماس همزمان بوده و تماس‌های ورودی بی پاسخ نمی‌ماند.

حجت‌الاسلام سمیری اظهار داشت: همچنین از طریق سامانه پیامکی 50008940 می‌توان علاوه بر دریافت انتقادات و پیشنهادات، امکان ارسال کد پیگیری برای موضوع مطروحه جهت اطلاع مخاطب از میزان مرتفع شدن مسئله و سایر اطلاعات مورد نیاز در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و بر اساس این خدمت امکان ارتباط دو سویه به صورت پیامک با سر شماره 50008940 را برای مخاطبین فراهم می‌کند.

وی یاد آور شد: از طریق سامانه بچه‌های مسجد نیز امکان ارسال شکایات، انتقادها و پیشنهادها از طریق مرکز رسیدگی به شکایات که در کارتابل‌های اختصاصی اعضا و مدیران کانون‌های فرهنگی هنری فراهم بوده و می‌توانند با ثبت درخواست خود با مرکز تماس در ارتباط باشند؛ همچنین امکان ارسال فرم درخواست‌ها از طریق صفحه اصلی سامانه بچه های مسجد برای عموم مردم نیز فراهم است. 

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه می‌توان خرید؟
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • نشان‌دار شدن ۱۳۹۱ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد
  • ۴۷ هزار درخواست تلفنی در سفر رییس جمهور به استان سمنان ثبت شد
  • مردمی سازی سلامت در مهریز
  • اطلاع‌رسانی سبد خدمات سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اصفهان در آینده نزدیک
  • سامانه یکپارچه خودرو حذف می شود؟ | ما مسئول تعیین قیمت پژو پارس نیستیم
  • عدم درج قیمت و گرانفروشی بیشترین تخلفات گزارش شده به تعزیرات
  • تعیین تکلیف خودرو‌های توقیف‌شده در اموال تملیکی بوشهر
  • تعرفه‌های خدمات دارویی تعیین شد