Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@05:14:42 GMT

فتح خرمشهراز نگاه فرماندهان و فاتحان

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۹۰۳۸۴

فتح خرمشهراز نگاه فرماندهان و فاتحان

خبرگزاري آريا - اصفهان - ايرنا - سرداران دفاع مقدس و فاتحان خرمشهر عمليات آزادي سازي اين شهر از چنگال دشمنان را حماسه اي پر افتخار و تجلي عشق، ايثارو ايستادگي مي دانند که هيچ گاه از اذهان مردم فراموش نمي شود.

به گزارش ايرنا، آزادسازي خرمشهر که پس از 578 روز اشغال در روز سوم خرداد سال 1361 با ايثار، عشق، جانبازي و به کارگيري پيچيده ترين فنون نظامي حاصل شد ، نقطه عطفي در تاريخ دفاع مقدس شنا خته شده و از اين روز به عنوان نمادي از پيروزي، مقاومت و ايستادگي در برابر دشمن ياد مي‌ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عمليات «بيت‌المقدس» که بعدها به نام «فتح خرمشهر» معروف شد، در جبهه‌ا‌ي به طول 170 کيلومتري صورت گرفت در اين عمليات قرارگاه قدس، فتح و نصر با توجه به تجربه عمليات طريق‌القدس، ثامن‌الائمه و فتح‌المبين، نبرد سنگيني را در منطقه‌اي به وسعت 6 هزار کيلومتر مربع آغاز کردند.
عمليات بيت‌المقدس که با همکاري ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي انجام شد، سرنوشت جنگ عراق عليه ايران را رقم زد و نقشي راهبردي و تاريخي در مسير پيروزي ايران و تقويت روحيه ايستادگي بين رزمندگان واحاد ملت ايران ايفا کرد.
عمليات پيروزمندانه بيت المقدس ضربه اساسي و تعيين کننده اي بر پيکر دشمن وارد ساخت و تمامي معادلات، باورها و ذهنيتهايي را که در مورد توانايي و قابليتهاي نظامي جمهوري اسلامي ايران وجود داشت، تغيير داد.
اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرين و مهم‌ترين برگ برنده اين کشور براي وادار ساختن ايران به شرکت در هر گونه مذاکرات صلح تلقي مي‌شد و اين در حالي بود که آزادسازي اين شهر به سمبل تحميل اراده سياسي جمهوري اسلامي ايران بر نيروهاي متجاوز و اثبات برتري نظامي‌ جمهوري تبديل شد به همين دليل بازتابي فراگير دررسانه ها و محافل سياسي و نظامي جهان داشت.
اين پيروزي به عنوان فراز و نقطه عطف دفاع مقدس توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي مورد ارزشيابي قرارگرفت و سوم خرداد توسط اين شورا به عنوان روز مقاومت، ايثار و پيروزي در تقويم رسمي ايران جاي گرفت .
اين حماسه به لحاظ راهبردي و نظامي، سياسي و فرهنگي از ابعادي ژرف وگسترده برخودار است که بررسي و تبيين آن اهميتي خاص و استراتژيک براي همه نسل ها دارد .
در نوشتارحاضربا گردآوري و ارائه برخي نقطه نظرات ايثارگران دفاع مقدس بويژه فرماندهان و فاتحان فتح خرمشهر تلاش شده تا گوشه هاي از ابعاد گسترده اين حماسه بي بديل بيان شود.
اين نقطه نظرات گرچه در فواصل زماني و مقاطع مختلف بيان شده اما در برگيرنده اين نکته است که حماسه آزادي سازي خرمشهر ازچنگال نيروهاي بعثي و حاميانش رخدادي بي بديل است که در تاريخ جمهوري اسلامي همواره خواهد درخشيد و براي آيندگان اين سرزمين نکته ها و گفته هاي فراوان خواهد داشت.
مصاديق :
***معاون هماهنگ کننده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي: آزادسازي خرمشهر دميدن روح اميد به پيکر ملت و نتيجه توکل برخدا و پيروي از ولايت است که درپرتو همبستگي و تلاش و ايثاريک ملت حاصل شد .
امير دريادار `حمزه علي کاوياني افزود: خرمشهر براي ملت ايران تنها يک شهر نيست بلکه عرصه و تجليگاه پايداري، ايثار، مقاومت و جاودانگي مرداني است که روزي در کوچه پس کوچه‌هاي اين شهر راه را بر ناپاکان ارتش بعثي بستند وتوطئه شوم دشمنان اين مرز بوم را نقش برآب کرد.
***
*سردار سرلشکر پاسدار سيد يحيي صفوي دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم کل قواي : سالروز فتح خرمشهر،فرصتي براي بازخواني و بازپروري روح مقاومت و مجاهدت ملت بزرگ ايران است که اين بازپروري روح مقاومت ملت ايران هم اکنون هم براي عبور ما از گذرگاه‌هاي خطير تاريخي و دستيابي به اهداف و آرمان ‌هاي انقلاب اسلامي، پيشرفت و رفاه و سازندگي و امنيت ملي کشورمان يک ضرورت است.
***
*سردار سرلشکر پاسدار محمد حسين باقري رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح: عمليات بيت المقدس نقطه عطفي در مرحله تهاجم به دشمن متجاوز، شکست و بيرون راندن او بود، اگر به يک سال و نه ماه جنگ تا اين عمليات نگاه کنيم در 6 ماه اول رزمندگان اسلام توانستند دشمن را متوقف کنند و با عمليات هاي محدود آفندي تجربه جنگيدن با دشمن را کسب کنند، اعتماد به نفس به دست بياورند و در نه ماهه مهرماه 60 تا خرداد 61 با انجام 4 عمليات بزرگ در خوزستان دشمن را از سرزمين خود بيرون برانند.
***
*سردار `بهرام نوروزي`رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا با اشاره به تجلي ايمان، وحدت و مقامت درآزاد سازي خرمشهر گفت: رمز فتح خرمشهر در عمليات بيت المقدس مقاومت، ايمان و توکل به خدا بود.
وي با در پايان با بيان اينکه در 22 روز عمليات براي فتح خرمشهر حوادث زيادي رخ داده، گفت: هر روز اين عمليات مي‌تواند کتابي باشد براي آيندگان و نبايد به راحتي از کنار آن‌ها بگذريم.
***
*رئيس ستادکل نيروهاي مسلح: رخداد بزرگ آزاد سازي خرمشهر، فراتر از يک حادثه تاريخي، منشأ تحولات شگرف در روند جنگ تحميلي و معادلات ميداني آن شد.
سردار سرلشکر محمد باقري افزود: اين حماسه بزرگ، خرمشهر در وراي يک شهر و نقطه جغرافيايي، تاريخ مجسم مقاومت ملت و پژواک پايداري و جاودانگي انقلاب اسلامي قرار داد و بازگويي نام و نشان آن روح جهاد و سلحشوري را در جامعه ايراني زنده مي‌کند.
وي اظهار کرد: اينک با گذشت 36 سال از فتح خرمشهر مظلوم، انديشيدن به آنچه باعث پيروزي معجزه آساي عمليات بيت المقدس و فتح الفتوح آزادسازي خرمشهر شد، براي امروز کشور که نظام سلطه و استکبار درصدد اشغال خرمشهر هاي ديگر است، بسيار الهام بخش و درس آموز است.
***
*وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح: عمليات بيت‌المقدس و حماسه شگفت‌انگيز آزادسازي خرمشهر به تعبير روح خدا خميني کبير (ره)، يک امر الهي بود.
امير سرتيپ حاتمي اظهار کرد: اين رخداد بزرگ از نقاط عطف هشت سال دفاع مقدس و ثمره تغيير راهبرد و مديريت جنگ و وحدت و يکپارچگي ملي و هماهنگي و هم‌افزايي ارتش، سپاه و ساير نيروهاي مسلح و ولايت‌پذيري مدافعان کشور بود که در تاريخ حماسه ايران اسلامي چون نگيني مي درخشد.
وي با تشريح چرايي اهميت اين روز بزرگ در تاريخ افتخارآميز ايران اسلامي افزود: با انجام عمليات پيروزمند بيت المقدس و پيش از آن عمليات فتح المبين و طريق القدس تمام 20 هزار مترمربع خاک تصرف شده کشورمان توسط دشمن بعثي آزادسازي شد.
امير حاتمي يادآور کرد: عمليات آزادسازي خرمشهر به لحاظ راهبردي براي ايران اسلامي حائز اهميت بسياري بود زيرا که تمام معادلات دشمنان براي ناتوان نشان دادن نظام نوپاي اسلامي در حفظ يکپارچگي کشور را بهم ريخت.
***
*محمد صادق خرازي : در حقيقت پيروزي و موفقيت ايران در خرمشهر يک حادثه تاريخي و تاريخ ساز است. يک الگوي کامل انديشه و عمل نظامي و مديريت کلان دفاعي- امنيتي و استراتژيک در کشور است. ملت ايران با شهادت و ايثار ثابت کردند که ديگر مجالي براي تجاوز باقي نخواهد گذشت و اين ملت با قدرت از امنيت ملي و استقلال خود دفاع خواهد کرد.
فتح خرمشهر الهام بخش تفکر و رفتار جمعي ملت بزرگ ايران در صحنه هاي سياسي، اجتماعي، نظامي و امنيتي و در برابر مداخله و تجاوز بيگانگان خواهد بود.
***
*سردار مرتضي زارعي فرمانده منطقه يکم نيروي دريايي سپاه: فتح خرمشهر اوج وحدت، همدلي، ايثار، ازخودگذشتگي و نگاه به درون و استفاده از ظرفيت هاي داخلي بود .
وي گفت: براي آزادسازي خرمشهر بايد از موانع طبيعي و موانع مصنوعي فراوان ايجاد شده عبور مي کرديم که نياز به سلاح و مهمات فراواني داشت اما نيروي ايمان توانست جاي قدرت مهمات را بگيرد.
***
*مديرکل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان اصفهان: ايثار رزمندگان و پشتيباني‌هاي مادي و معنوي مردم زمينه‌ساز آزادي خرمشهر شد.
سردار مجتبي شيروانيان خاطرنشان کرد: نه ‌تنها خود صدام، بلکه کشورهايي که کمک‌رسان اين ارتش بودند، مدعي بودند امکان بازپس‌گيري خاک ايران با توجه به شرايط آن زمان امکان‌پذير نيست اما به فرموده امام راحل(ره) خرمشهر را خدا آزاد کرد.
وي بااشاره به حضور يگان‌هاي مختلف سپاه، بسيج و ارتش استان اصفهان در عمليات بيت‌المقدس گفت: لشکر 14 امام حسين(ع)، لشکر 8 نجف اشرف، گروه توپخانه، گروه مهندسي جهاد سازندگي و يگان‌هاي ارتش از جمله گروه توپخانه 22، 44، 55، هوانيروز و نيرو هوايي اصفهان در پشتيباني آتش و عمليات بيت‌المقدس حضور داشتند و از نخستين يگان‌هايي بودند که روز سوم خرداد وارد خرمشهر شدند.
مديرکل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان اصفهان شيروانيان با تأکيد بر ضرورت تبيين وقايع دوران دفاع مقدس براي نسل امروز گفت: اين وقايع بايد از ابعاد مختلف براي نسل‌هايي که در آن ايام نبودند، بازگو شود.
منبع : آرشيو ايرنا
گ/6994 / 1339
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۹۰۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی

«محمدکاظم آل‌صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران و رئیس ستاد اربعین در عراق به همراه سرلشکر «ریاض الخیگانی» رئیس کمیته اربعین عراق و دیگر مسئولین و فرماندهان مربوطه روز دوشنبه از مرز خسروی بازدید کردند.

به گزارش ایسنا، در راستای بررسی وضعیت مرزی و تسهیل ورود زائران در اربعین حسینی سال ۱۴۰۳ محمد کاظم آل صادق، ایران در عراق و هیأت همراه صبح امروز بعد از ورود به شهر بعقوبه، مرکز استان دیالی و حضور در مقر فرماندهی پلیس این شهر پس از نشستی با سرلشکر ریاض الخیگانی، مشاور امنیتی وزیر کشور و مسئول جدید کمیته اربعین عراق، معاون فرماندار و همچنین دیگر مسئولین و فرماندهان مرزی ذی‌ربط عازم مرز منذریه (در عراق) و خسروی (در ایران) شدند تا از نزدیک ضمن بازدید میدانی و بررسی آخرین وضعیت دو سوی مرز عراق و ایران تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

آل صادق همچنین از زیر ساخت‌ها و امکانات مرز خسروی به همراه مسئولین عراقی بازدید کرد و در ادامه نشست مشترک با مسئولین و فرماندهان مرزی و استانی با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمانشاه، فرماندار قصر شیرین، مسئول پایانه‌های مرزی، فرمانده مرزبانی خسروی و سایر مقامات ذی‌ربط استانی در نقطه سفر مرزی برگزار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خاطرات نفس‌گیر از نخستین روز عملیات بیت‌المقدس
  • این سردار سپاه، پزشکان را شگفت زده کرده بود /از حضور در عملیات پارتیزانی تا آزادسازی خرمشهر
  • رزم جانانه لرها در عملیات کربلای پنج زبانزد فرماندهان است
  • پس از عملیات «وعده صادق» نگاه دنیا به ایران تغییر کرد
  • دهم اردیبهشت، سالروز آغاز عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس
  • از عملیات بیت المقدس تا فتح خرمشهر
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • هدیه ویژه فرمانده سپاه تهران به فرمانده کل ارتش
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است