Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح وضعیت واحد علوم و تحقیقات در نظام‌های رتبه‌بندی، از تشکیل کمیته ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی این واحد دانشگاهی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر فاطمه عزیزآبادی فراهانی با اعلام این خبر گفت: مجموعه واحد علوم و تحقیقات ضمن تلاش برای توسعه کمی و کیفی تولیدات و مستندات علمی و نمایه‌سازی در پایگاه‌های استنادی معتبر بین‌المللی، اهتمام ویژه علمی و پژوهشی خود را بر هدایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی به سوی تولید محتوا با اولویت حل مسائل و چالش‌های ملی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود: در همین راستا قرار است کمیته ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی واحد علوم و تحقیقات تشکیل و شاخص‌های مطلوب ارزیابی پژوهشی با هدف کیفی‌سازی و کاربردی کردن تولیدات و مستندات علمی طراحی شود.

 معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به تشریح وضعیت واحد علوم و تحقیقات در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی پرداخت و در این زمینه به معیارهای رتبه‌بندی و رتبه واحد علوم و تحقیقات در ایران و جهان بر اساس هر کدام از نظام‌های رتبه‌بندی اشاره کرد که این شرح در قالب جدول آمده است:

جدول وضعیت واحد علوم و تحقیقات در نظام‌های رتبه‌بندی

ردیف

نظام رتبه‌بندی

معیارهای رتبه‌بندی

رتبه واحد علوم و تحقیقات در ایران

رتبه واحد علوم و تحقیقات در جهان

۱

Scimago

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس عملکرد پژوهشی و در قالب مقالاتی که در نشریات معتبر بین‌المللی نمایه شده‌اند

۱۱

۵۴۸

۲

Webometrics

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس قابلیت به اشتراک‌گذاری علم توسط وب سایت‌های دانشگاهی

۱۸

۱۴۵۶

۳

SciVision

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس شاخص‌های پژوهش، نوآوری و آموزش

۵

۹۳۸

۴

Leiden

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس تولیدات علمی و تأثیر انتشارات علمی

۱۲

۶۸۲

دکتر عزیزآبادی فراهانی در ادامه به ارائه گزارشی از مدارک و مستندات علمی نمایه شده واحد علوم و تحقیقات در پایگاه استنادی  Web of Scienceپرداخت.

تعداد مدارک علمی نمایه شده واحد علوم و تحقیقات در پایگاه استنادی WoS

وی تعداد مدارک علمی نمایه شده از سوی واحد علوم و تحقیقات در پایگاه استنادی WoS در بازه زمانی سال ۱۹۹۹ تا می ۲۰۱۸ را ۱۲ هزار و ۴۰۴ مدرک علمی عنوان کرد و گفت: تعداد مدارک علمی نمایه شده در هر سال، نشان‌دهنده روند رو به رشد در نمایه‌سازی مدارک علمی واحد علوم و تحقیقات در این پایگاه استنادی است.

دکتر عزیزآبادی فراهانی افزود: از لحاظ حوزه تخصصی، مقالات و مستندات نمایه شده در پایگاه استنادی  WoS، حوزه‌های مهندسی با ۲۸۳۰ عنوان، فیزیک با ۱۶۱۵ عنوان، شیمی با ۱۳۸۹ عنوان، مواد با ۱۰۶۸ عنوان، کامپیوتر با ۱۰۵۴ عنوان، محیط زیست و ریاضی هرکدام با ۶۰۶ عنوان، تکنولوژی علوم با ۵۳۷ عنوان و کشاورزی، بیوشیمی و زیست مولکولی هر کدام با ۳۶۵ عنوان، بیشترین سهم را در این مدارک به خود اختصاص داده‌اند.

دکتر عزیزآبادی فراهانی افزود: در طی سال‌های گذشته بیشترین تعداد استناد به مدارک علمی نمایه شده واحد علوم و تحقیقات در پایگاه استنادی WoS، در سال ۲۰۱۷، برابر ۱۴ هزار و ۷۶۱ بوده است. امید است با همین روند روبه‌رشد، تعداد بیشتری از مستندات علمی تا پایان سال ۲۰۱۸ نمایه‌سازی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات رتبه بندي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۹۵۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران اظهار کرد: درست است که علم با بخشنامه پیش نمی‌رود، هر چند که در جای خودش به بخشنامه هم نیاز دارد، باید نسبت فرهنگ با علم را تعریف کرد، باید مشخص کنیم که تاریخ و فرهنگ علم را چه می‌دانیم و از چه سطحی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در دوران معاصر گرفتار بحران خودآگاهی هستیم، نزاع‌ها و اختلافات مستمر در جریان‌های مختلف داشتیم و شاید کمتر اتفاقی در جهان اسلام بوده که وارد ایران نشده باشد، ایران همواره محل تضارب اندیشه‌ها بوده است.

حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: لازم است به برخی از سوالات پاسخ دهیم، نسبت علم و عقل به لحاظ تاریخی چیست، پاسخ به این سوال هویت ما را شکل می‌دهد، علم چیست؟ تقسیم‌بندی علوم چگونه است؟ علوم انسانی چیست؟ آیا رشته فلسفه باید در دانشکده‌های ادبیات باشد؟ آیا علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی است؟ علوم انسانی موضوعی است که با اراده انسان ایجاد می‌شود، اینها تأملات جدی است.

وی گفت: این چهل سال تجربه‌ای از غفلت‌ها و تلاش‌ها برای خودآگاهی بوده است، وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ایجاد علوم تاریخی خودمان را از منظر تاریخ تفکر مورد توجه قرار دادیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این حال اجازه ندادیم که مشخص شود علم در تاریخ ما به چه معناست و گفتگوی بین معانی و مفاهیم ایجاد شود. بنیاد‌های معرفتی ما با ابعاد اقتصادی سیاسی اجتماعی تناسب دارد، اما باید ربط آنها را با محیط علمی جستجو کنیم، با ربط اجتماعی انقلاب اسلامی نقطه عطف ایجاد کردیم، اما متاسفانه اینکه چه مقدار در بازگشت به مفاهیم معنوی و تقسیم بندی علوم درست عمل کردیم، مشخص نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور صد‌ها شرکت تولیدی و دانش بنیان در همایش ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • یک دانشگاه آزادی عضو کمیته اجرایی کنفرانس بین‌المللی پرتغال شد
  • یک دانشگاه آزادی عضو کمیته اجرایی در کنفرانس بین‌المللی پرتغال شد
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور