Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- رئيس جمهوري ترکيه اعلام کرد که اسرائيل را تحريم اقتصادي خواهد کرد.
روزنامه اينترنتي القدس العربي روز يکشنبه در گزارشي به قلم اسماعيل جمال نوشت: رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه براي اولين بار اعلام کرد که تحريم‌هاي اقتصادي ضد اسرائيل اِعمال خواهد کرد.
اين جديدترين واکنش ترکيه به رژيم اشغالگر اسرائيل درپي انتقال سفارت آمريکا به قدس و کشتار 65 فلسطيني در باريکه غزه به ضرب گلولۀ نظاميان اسرائيلي در سالگرد نکبت ( روز اشغال فلسطين در سال 1948) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترکيه پس از کشتار فلسطيني‌ها سفراي خود را از تل آويو و واشنگتن فراخواند و سفير و کنسول اسرائيل را از آنکارا و استانبول پس از بازرسي بدني تحقيرآميز اخراج کرد.
رسانه‌هاي ترکيه به نقل از اردوغان هنگام بازگشت از سفر اخير خود به بوسني گزارش دادند: ترکيه شايد به زودي واردات محصولات و کالاهاي اسرائيلي را تحريم کند.
اردوغان گفت که سازمان همکاري اسلامي در نشست فوق العادۀ خود در روز جمعۀ گذشته در استانبول با تحريم محصولات اسرائيلي موافقت کرد و ترکيه در همين راستا اسرائيل را تحريم اقتصادي خواهد کرد.
ولي بيانيه پاياني سازمان همکاري اسلامي شامل تحريم "محصولات شهرک‌هاي اسرائيلي" است و در اين بيانيه سخني درباره تحريم همۀ محصولات اسرائيلي به ميان نيامده است.
در بيانيه پاياني سازمان همکاري اسلامي اين عبارت آمده است: تحريم واردات محصولات شهرک‌هاي غيرقانوني اسرائيلي به بازارها و اِعمال محدوديت‌هاي اقتصادي براي کشورهايي که همچون آمريکا سفارت خود را به قدس منتقل مي‌کنند. اردوغان گفت: من اميدوارم که کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي طبق درخواست اين سازمان به تحريم اسرائيل بپردازند و متعاقباً هيچ محصولاتي از اسرائيل وارد نشود.
اردوغان افزود: ما به بازبيني در روابط مان (ترکيه و اسرائيل) خصوصاً روابط اقتصادي و تجاري خواهيم پرداخت. ما انتخاباتي در پيش داريم و پس ازپايان انتخابات گام‌هايي را در اين مسير (تحريم اقتصادي اسرائيل) بر خواهيم داشت.
انتخابات رياست جمهوري و پارلماني زودهنگام ترکيه روز 24 ژوئن 2018 برگزار خواهد شد.
ترکيه و اسرائيل سال 1997 توافقنامۀ تجارت آزاد را امضاء کرده‌اند و طبق گزارش‌هايي که القدس العربي از سايت اينترنتي وزارت اقتصاد ترکيه به دست آورده است، ميزان مبادلات تجاري آنکارا و تل آويو در سال 2017 به چهار ميليارد و 900 ميليون دلار رسيد.
ترکيه در سال 2017 به اسرائيل محصولات متعددي به ارزش سه ميليارد و 400 ميليون دلار صادر کرد و از اسرائيل محصولاتي به ارزش يک ميليارد و 500 ميليون دلار وارد کرد.
اسرائيل دهمين وارد کنندۀ محصولات ترکيه در جهان است و طبق گزارش‌هاي منتشرۀ دولت آنکارا، مبادلات تجاري بين ترکيه و اسرائيل در 15 سال گذشته يعني سال‌هاي حکومت حزب حاکم عدالت و توسعه رشد چشمگيري داشته است به نحوي که ميزان مبادلات تجاري در سال 2004 حدود دو ميليارد دلار بود که در سال 2017 به حدود پنج ميليارد دلار رسيد.
رسانه‌هاي ترکيه چندي پيش اعلام کردند: اصلي ترين محصولات صادراتي ترکيه به اسرائيل شامل خودرو، فلزات خصوصاً آهن و فولاد، سيم برق و سيمان مي‌شود و اسرائيل نياز بسيار شديدي به سيمان وارداتي از ترکيه دارد.
ادارۀ آمار ترکيه ابتداي ماه کنوني (مه 2018) اعلام کرد: ترکيه بزرگترين کشور صادرکنندۀ سيمان و آهن به اسرائيل محسوب مي‌شود.
روزنامه "ملي گازته" نيز اعلام کرد: صادرات سيمان و آهن ترکيه به اسرائيل حمايت غيرمستقيم آنکارا از تل آويو در ساخت شهرک‌ها در زمين‌هاي فلسطينيان تلقي مي‌شود.
ترکيه همچنين بزرگترين تأمين کنندۀ آهن مورد نياز اسرائيل محسوب مي‌شود به نحوي که در سال 2017 حدود 45 درصد از کل نياز اسرائيل به آهن را تأمين کرد که ارزش آهن صادراتي اش به اسرائيل در آن سال بيش از نيم ميليارد دلار بود.
آنکارا پس از کشته شدن 10 شهروند ترکيه در کشتي ماوي مرمره به ضرب گلوله نيروهاي اسرائيلي به مدت چند سال روابط ديپلماتيک خود را با تل آويو قطع کرد اما سرانجام از چندي پييش روابطش را از سرگرفته است؛ هر چند در دوران قطع روابط سياسي مبادلات تجاري همچنان ادامه داشت.
کارشناسان اقتصادي ترکيه هشدار مي‌دهند که کاهش همکاري‌هاي اقتصادي آنکارا و تل‌آويو تأثير نامطلوب زيادي در اقتصاد ترکيه خواهد گذاشت.
اين در حالي است که اقتصاد ترکيه از چندي پيش با مشکلات بزرگي مواجه است و ارزش لير روز سه شنبه هفته گذشته به طور بي‌سابقه‌اي کاهش يافت و هر يک دلار با 65 / 4 لير خريد و فروش شد.
120/140
مترجم: منوچهر مهدوي
بيشتر بخوانيد
آيا ترکيه در تحريم‌ اقتصادي اسرائيل صادق است/ تحليل
درخواست ترکيه از سازمان ملل براي واکنش جدي به جنايت‌هاي اسرائيل
ترکيه: اسرائيل بايد مواخذه شود

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۹۶۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا از تحریم یک گردان اسرائیلی عقب نشینی کرد

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت گزارش داد که ایالات متحده بعد از اعمال فشارها توسط اسرائیل، نظر خود یا رویکردش را تغییر داده است و تحریم‌هایی را علیه گردان نیتسح یهودا إعمال نخواهد کرد.

این روزنامه نوشت که با وجود نقض حقوق بشر؛ اما دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است تحریم‌هایی را بر این گردان نظامی اسرائیلی اعمال نکند.

این روزنامه افزود، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا وعده داده است اطلاعاتی در خصوص گام‌های اتخاذ شده پیرامون نقض حقوق بشر ارائه شود. همچنین اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی با کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در این خصوص تماس گرفت و تلاش کرد که او را به سمت تغییر این تصمیم سوق دهد.

هفته گذشته پایگاه خبری اکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی که نامشان را فاش نکرد، گزارش داد: واشنگتن بزودی گردان نیتسح یهودا وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی را به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری، تحریم می‌کند.

اکسیوس افزود این اولین باری است که آمریکا یک یگان نظامی اسرائیل را تحریم می‌کند و بزودی تحریم این گردان (افراطی ) از سوی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام می‌شود.

آکسیوس به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که تحریم‌ها مانع از دریافت هر نوع کمک یا آموزش نظامی به این گردان و اعضای آن می‌شود.

گردان نیتسح یهودا در سال ۱۹۹۹ به عنوان یک یگان ویژه برای سربازان فوق ارتدوکس یهودی تشکیل شد.

آکسیوس افزود که این گردان مستقر در کرانه باختری «به مرکز جذب بسیاری از جوانان شهرک‌نشین راست‌گرای افراطی» که در هیچ گردان دیگر ارتش رژیم اسرائیل دیگری پذیرفته نشده‌اند، تبدیل شده است.

انتشار این گزارش در وبستیات اکسیوس خشم و انتقاد دولت اسرائیل را براگیخت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با انتشار پیامی در شبکه اکس (توییتر سابق) نوشت: «علیه ارتش اسرائیل نباید هیچگونه تحریمی تصویب و اعمال شود!» او افزود که دولتش از تمام راه‌ها برای مقابله با چنین اقدامی استفاده خواهد کرد.

بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل نیز تصریح کرد، «إعمال تحریم علیه این یگان تصمیم خطرناکی بوده و پیامی نادرست به دشمنان ما در این دوران جنگ خواهد بود».

در چند سال گذشته تصاویر زیادی از جنایت سربازان گردان نیتسح یهودا علیه فلسطینیان ساکن کرانه باختری اشغالی منتشر شده است.

کد خبر 847259 منبع: شفقنا برچسب‌ها بنیامین نتانیاهو ایران و اسرائیل خبر ویژه تحریم جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • کنایه وزیر خارجه اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • کنایه وزیر خارجه رژیم اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • اردوغان: ارائه اطلاعات پایگاه کورجیک به اسرائیل دروغ است
  • آمریکا از تحریم یک گردان اسرائیلی عقب نشینی کرد
  • روایت العربی الجدید از طرح اضطراری مصر درباره تهاجم قریب‌الوقوع به رفح