Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@22:48:44 GMT

توقف ۱۱ ساله نگین هنر در تربت حیدریه

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۷۹۹۳۸۹

توقف ۱۱ ساله نگین هنر در تربت حیدریه

قدس انلاین: مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان تربت حیدریه پس از ۱۱ سال هنوز به بهره برداری نرسیده و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 در حالی که بیش از 10 سال از آغاز عملیات اجرایی تنها  مجتمع فرهنگی هنری تربت حیدریه می‌گذرد، مسئولان شهری از احتمال اتمام این سالن تا پایان امسال خبر می‌دهند. این در حالی است که  پروژه مجتمع فرهنگی و هنری پیشکوه از جمله مصوبات سفر استانی دولت دهم در خراسان رضوی و شهرستان تربت حیدریه بود که با عدم تخصیص بودجه مناسب، مدت‌ها مسکوت مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان تربت حیدریه پس از مشهد، سبزوار و نیشابور با جمعیتی بالغ بر  250 هزار نفر هنوز فاقد یک مجتمع فرهنگی هنری برای فعالیت هنرمندان و هنردوستان این شهرستان است در حالی که این شهرستان مهد پرورش هنرمندان و فرهیختگان بی‌شماری طی سالیان  گذشته بوده که در جشنواره‌های استانی، ملی و بین‌المللی صاحب عناوین برتر شده‌اند.

با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی هنری این شهرستان، شهروندان و جوانان این شهرستان توقع بیشتری از مسئولان در جهت پیگیری مطالبات آن‌ها دارند. مجموعه فرهنگی پیشکوه که پیش‌تر از آن به عنوان نگین هنر تربت حیدریه نام برده می‌شد امروز پس از گذشت 11 سال هنوز در مرحله ساخت و تکمیل به سر می‌برد.

مجتمع فرهنگی و هنری پیشکوه که عملیات اجرایی آن در سال 1386 و در زمینی به مساحت 9 هزار متر مربع در منطقه گردشگری پیشکوه آغاز و مقرر بود در مدت دو سال این پروژه به بهره برداری برسد اما با گذشت 11 سال هنوز به پیشرفت نسبی رسیده است.

یکی از روایت های دلایل تاخیر در تکمیل این پروژه  افزایش بنای اولیه طرح مجتمع توسط مسئولان وقت به 4200 متر مربع بود که گفته می‌شود آغاز ایجاد مشکلات در روند ساخت مجتمع بوده است.

از طرفی این تصمیم بنا به گفته مسئولان آن زمان به دلیل امکان عدم ساخت مجتمع دیگری برای سال‌های بعدی در تربت بوده و افزایش سریع جمعیت و وسعت شهرستان که به نوعی دوراندیشی بوده است اما همین دوراندیشی تحمیل بودجه افزایش در حدود 2 میلیارد  200 میلیون تومانی بود که منجر به توقف پروژه شد.

ضرورت تکمیل نگین هنر تربت حیدریه احساس شد

حسن‌زاده؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان تربت حیدریه پیرامون پروژه  مجتمع فرهنگی و هنری پیشکوه اظهار داشت: این مجتمع یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی و هنری در خراسان رضوی است که درصورت تکمیل تمام برنامه‌های هنری که در سطح شهرستان توسط انجمن‌های فرهنگی و هنری وابسته که در بیش از 10 رشته در مکان‌های متعدد به شهروندان ارائه می‌شود به صورت متمرکز در این مجتمع ارائه خواهد شد. امکانات این مجتمع شامل یک سالن بزرگ همایشی و سینما و تئاتری 480 صندلی، یک سالن 150 صندلی و  دفتر و کارگاه آموزشی برای تمامی انجمن‌های ده‌گانه است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان تربت حیدریه از برگزاری جشنواره‌ها و اجرای تئاتر بطور مداوم، اجرای برنامه‌های موسیقی در تالار اصلی با ظرفیت 500 نفر گنجایش و نیز سالن بزرگ نمایش فیلم به همراه جشنواره‌های فیلم و عکس، خوشنویسی و هنرهای تجسمی و آموزش رشته‌های هنری، بخشی از ظرفیت‌های مجتمع فرهنگی پیشکوه خواهد بود.

حسن‌زاده پیرامون زمان مورد نظر جهت آماده شدن این پروژه اظهار داشت: متاسفانه تزریق قطره‌چکانی اعتبارات و کسری فراگیر بودجه تکمیل این پروژه را به تعویق انداخته که در حال حاضر با  پیگیری‌های انجام شده مراحل توافق‌نامه انجام شده و با پیگیری‌های مسئولان شهرستان در اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی و استانداری، مرحله واگذاری پروژه به پیمانکار طی هفته جاری انجام شده است. پیمانکار در حال حاضر مشغول فعالیت است و بنا بر قرارداد در تاریخ سوم آبان‌ماه فاز اول این مجموعه تحویل خواهد شد. البته در ان زمان باید برای بحث تجهیزات آن اقدام کنیم که  وزارت فرهنگ و ارشاد قول مساعد همکاری در این  زمینه را داده است. امیدوارم با توجه به جدیت مسئولان استان بتوانیم فاز اول این مجتمع را در دهه فجر امسال افتتاح کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان تربت حیدریه در پایان افزود:‌ شاید در ابتدا عزم جدی برای اتمام این پروژه وجود نداشت زیرا ضرورت آن احساس نمی‌شد. اما در حال حاضر مسئولان شهری به این نتیجه رسیده‌اند از نیازهای اساسی شهر تکمیل و راه‌اندازی این مجموعه فرهنگی است و در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان برای اخذ بودجه واقعا ایستادگی کردند. کل بودجه شهرستان شاید 40 میلیارد نباشد. به همین دلیل تخصیص  بودجه واقعا همت می‌طلبید. امیدواریم در بودجه سال هم بتوانیم بالاتر از دو میلیارد بگیریم تا فاز بعدی را هم تمام کنیم.

اختصاص 13 میلیارد ریال از محل ماده 180

احمد علی موهبتی؛ معاون استاندار و فرماندار تربت حیدریه از اختصاص 13 میلیارد ریال برای تکمیل مجتمع فرهنگی هنری پیشکوه خبر داد و افزود: این مبلغ از محل اعتبارات ماده 180  مربوط به نفت و گاز تامین شده و علاوه بر آن با توجه به پیگیری‌های نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، دستور پرداخت 35 میلیارد ریال اعتبار از رئیس سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور گرفته شده است.

وی افزود: همچنین برای سرعت بخشیدن به این پروژه، پیمانکار بومی در نظر گرفته شده تا کار سریع‌تر پیش برود که با توجه به شروع کار پیش‌بینی‌ها از اتمام فاز اول در اواخر امسال دارد.

نادر سلیمانی رییس شورای شهر تربت حیدریه نیز با تایید خبر تخصیص بودجه از نیاز 55 میلیارد ریالی جهت تکمیل مجموعه فرهنگی مشکوه تربت حیدریه خبر داد و گفت: با توجه به تخصیص‌های بودجه‌ای اگر در زمان مناسب تزریق شود امکان افتتاح این پروژه امسال خواهد بود. همچنین با توجه به مرتبط بودن مجتمع فاز اول اگر چه به اتمام خواهد رسید اما نمی‌توان پروژه را نیمه تمام افتتاح نمود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: احداث مجتمع فرهنگی هنری مجتمع فرهنگی و هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۷۹۹۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

شهرستان چادگان در ۱۲۰ کیلومتری غرب اصفهان، از آب و هوای دلنشینی در فصل بهار و تابستان برخوردار است و هرساله مسافران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، شهرستان چادگان یکی از خوش آب‌وهواترین شهرستان‌ها در استان اصفهان است که در طول سال میزبان گردشگران زیادی از استان اصفهان و سایر استان‌ها است. چادگان قدمتی دیرینه در تاریخ ایران دارد و کتاب‌های تاریخی قدمت آن به دوران صفویه نسبت داده‌اند، از دیگر نام‌های قدیمی این شهرستان می‌توان به پرتیکان و پاراتاک اشاره کرد.

مردم ساکن در شهرستان چادگان به زبان ترکی قشقایی صحبت می‌کنند و در بعضی روستاهای اطراف لرهای بختیاری ساکن هستند، با سفری به سمت روستاهای اورگان و چنارود آثاری از شیرهای سنگی را مشاهده می‌کنید که نشان دهنده حضور بختیاری‌ها و عشایر در این مناطق است.

طبیعت پرطرفدار چادگان

وجود طبیعت جذاب و بکر در این منطقه در کنار اماکن گردشگری، این شهرستان را به یکی از قطب‌های توریستی استان اصفهان تبدیل کرده و از زیبایی‌های این منطقه وجود دریاچه زاینده‌رود و چشمه‌های فراوان است.

یکی از پل‌های تاریخی در چادگان، پل اورگان است که به وسیله شخصی به نام حاج جلیل استکی از اهالی اورگان بر روی زاینده‌رود بنا شده است؛ پل اورگان معماری زیبایی دارد و به وسیله سنگ‌های محلی و ملات گچ ساخته و با آجر تزئین شده است.

این پل دارای یازده دهانه و دوازده پایه است و در قسمت میانی طاقچه‌ای برای آن تعبیه شده است تا در زمان طغیان رودخانه، از فشار آبی آن کم شود؛ گفته می‌شود این پل تاریخی یادگاری از اقوام بختیاری در چادگان است که در سال ۱۳۸۳ به ثبت ملی رسیده است.

علاوه بر آثار تاریخی زیبا در شهر ساحلی چادگان، مجتمع‌های گردشی زیادی در اطراف زاینده‌رود قرار دارد که مقصد بسیاری از مسافران است.

یکی از مهم‌ترین مجتمع‌های گردشگری در چادگان دهکده تفریحی زاینده‌رود (عمران) است، در این دهکده ویلاهایی برای ارگان‌های دولتی وجود دارد که از امکانات تفریحی گسترده‌ای همچون سینما، پارک‌های بازی، باشگاه ورزشی، استخر، زمین اسکیت و رستوران‌های متنوع برخوردار است؛ قایقرانی در دریاچه زاینده‌رود انجام می‌شود و جزیره مجنون یکی از جاذبه‌های زیبا و دیدنی دریاچه است.

در این دهکده هر ساله با آغاز فصل بهار جشنواره اقوام ساکن در چادگان برگزار می‌شود که هدف از برپایی آن، آشنایی مسافران با آداب و رسوم، لباس و غذاهای محلی این شهرستان است.

در این جشنواره صنایع‌دستی بانوان منطقه همچون گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی، لباس‌های محلی بختیاری و ترک قشقایی، سیاه چادر و غذاهای سنتی این دو قوم ساکن در چادگان از جمله آش محلی، شله کشک، آش جو و آش رشته و کدو برانی پخته می‌شود.

در جشنواره اقوام محلی همچنین ساز محلی " ساز و ناقاره" نواخته می‌شود و ترک‌های قشقایی که لباس‌های محلی بر تن دارند، همراه آن رقص محلی چپی را اجرا می‌کنند.

برگزاری چنین جشنواره‌هایی به آشنایی بیشتر گردشگران در شناخت دیگر مشاغل موجود در این شهرستان همچون خراطی و برش کاری با چوب، میناکاری روی مس و دیگر هنرهای دستی کمک کرده و موجب اشتغال‌زایی جوانان شده شده است.

مکان‌های تاریخی چادگان

از جمله مکان‌های تاریخی شهرستان چادگان، عمارت تاریخی معظم الملک است که قدمت آن به دوران قاجاریه می‌رسد و به واسطه آینه‌کاری، گچ‌بری، کاشی‌کاری و هنرهای چوبی از زیباترین آثار غرب اصفهان است؛ این عمارت به خانه دکتر صالحی، خانه آنالویی و عمارت سنگی نیز معروف است.

مسجد جامع چادگان یکی از بناهای قدیمی است که در سال ۱۲۵۲ شمسی احداث شده است و بعدها چندین بار تعمیر و بازسازی شد، این مسجد معماری بسیار زیبایی دارد و از مهم‌ترین قسمت‌های تاریخی آن می‌توان به سر در مسجد اشاره کرد.

مقبره کاوه آهنگر در روستای مشهد کاوه در ۱۳ کیلومتری شهرستان واقع شده است. مردم این روستا به شعر و ادبیات علاقه دارند و هرساله در کنار مقبره کاوه آهنگر مراسم شاهنامه‌خوانی برپا می‌کنند.

لباس‌های محلی مردم چادگان

مردان و زنان چادگان لباس‌های محلی زیبایی دارند، لباس زنانشان از جمله دامن مخملی و روسری بافته شده است و مردان لباس‌هایی به نام " دن آرخالوق" به همراه کلاه نمدی و کفش‌های سفید رنگی به نام " ملیکی" به پا می‌کنند.

زنان، امروزه از لباس‌های محلی خود بیشتر در جشن حنابندان عروسی استفاده می‌کنند.

در کنار ترک‌های قشقایی در این شهرستان لرهای بختیاری هم زندگی می‌کنند که لباس محلی زیبایی دارند و به نسبت ترک‌ها سنت لباس محلی خود را به خوبی حفظ کرده‌اند.

لباس زنان بختیاری شامل مینا، کله چه، دامن قر و لباس بلند می‌شود و مردان بختیاری از دبیت، جوقا و کلاه نمدی " کلاه خسروی" استفاده می‌کنند.

سوغات شهرستان چادگان

بیشتر مردم چادگان به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و سوغات اصلی این شهرستان شامل محصولات کشاورزی از جمله کشک، شیر، دوغ محلی، ماست محلی، سرشیر، پنیر محلی، روغن محلی، قره قوروت، لواشک و سبزی‌های کوهی است که طرفداران زیادی در بین گردشگران دارد

صالحه عباسی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 734440

دیگر خبرها

  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • مطالبه ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری قوچان در پروژه مجتمع فرهنگی هنری
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان