Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر نظارت بر دارو علوم پزشکی قزوین گفت: برخی از سموم موجود در قارچ‌ها، مقاوم به گرما بوده و کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن، قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر امید کارآگاه، در گفت‌وگو با  صبح قزویناظهار کرد: از مصرف قارچ‌های خودرو، مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تک درختان (علی الخصوص درختان خشک شده) می‌رویند و یا قارچ‌های جمع آوری شده توسط افراد عادی و یا قارچ‌هایی که به صورت فله ای عرضه می‌شوند، خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


وی افزود: تنها قارچ‌هایی که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و پزشکی قرار دارند، قابل مصرف هستند. 

تشخیص سمی بودن قارچ‌ها فقط توسط متخصصان ممکن است 
مدیر نظارت بر دارو علوم پزشکی قزوین درباره نحوه شناسایی قارچ‌های سمی بیان کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی، تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیرست. 

وی با بیان اینکه به توصیه‌های برخی از افراد عادی در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید؛ عنوان کرد: برخی از روش‌ها و معیارهای سُنّتی، مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ، معیار علمی و صحیحی برای تشخیص سمی نبودن قارچ، در همه موارد نیست. 

فرد مسموم را به مرکز درمانی تخصصی برسانید
مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی قزوین تاکید کرد: در صورت بروز علایم و نشانه‌های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (12-5 ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریع تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید.

وی ادامه داد: در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سم بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان نیز همین مسئله است. 

داشتن نمونه قارچ مصرف شده 
به گفته دکتر کارآگاه، انتقال سریع فرد مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هر گونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود.

وی با بیان اینکه با مشاهده علایم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تأخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ، باید از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز شود و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کرد.

این مسئول اذعان کرد: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید. 

دکتر کارآگاه تصریح کرد: هرگز قارچ‌ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید.

وی افزود: مردم به خاطر داشته باشند که برخی از سموم موجود در قارچ‌ها، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن، قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۰۰۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امحای ۲ تن انواع مواد غذایی غیرقابل‌مصرف در میاندوآب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، دکتر روستا افزود: این مقدار مواد غذایی غیرقابل‌مصرف با تشدید نظارت‌های امسال توسط بازرسان بهداشت محیط مرکز بهداشت میاندوآب از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی شهری و روستایی توقیف و جمع‌آوری‌شده بودند.

او گفت: این مواد غذایی تاریخ‌گذشته، فاسد و غیرقابل‌مصرف پس از کشف و جمع‌آوری و طی مراحل قانونی و اخذ مجوزهای دادستانی و با حضور نمایندگان سازمان‌های ذی‌ربط امحا و معدوم شد.

روستا با اشاره به بازدیدهای مکرر توسط بازرسان بهداشتی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، تصریح کرد: کار نظارت بر مراکز عرضه در طول سال همچنان بادقت لازم انجام می‌شود و از مردم نیز درخواست داریم هنگام خرید به شرایط بهداشتی مواد غذایی توجه کنند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی میاندوآب هم چنین با اشاره به اجرای بازرسی‌های روزانه از مراکز عرضه مواد غذایی، پروتئینی و خوراکی و غیره در سطح شهرستان، گفت: از عموم مردم خواهشمندیم مایحتاج غذایی خود را از مراکز معتبر خریداری کرده و در هنگام خرید مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی به برچسب اصالت و سلامت کالا و مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو و نیز پروانه ساخت، مواد تشکیل‌دهنده، تاریخ تولید و انقضا و آدرس محل تولید توجه کنند.

 

دیگر خبرها

  • تولید کننده جعبه هاردباکس عمده در تهران
  • فرایند خشک کردن و بسته بندی پرتقال در یک کارخانه کره‌ای (فیلم)
  • امحای ۲ تن انواع مواد غذایی غیرقابل‌مصرف در میاندوآب
  • انواع قارچ‌های خطرناک را بشناسید
  • هشدار اورژانس ؛ این قارچ‌های خطرناک را مصرف نکنید
  • (ویدیو) فرآیند فرآوری و بسته بندی «خرچنگ برفی» در کارخانه
  • خودداری از مصرف خودسرانه هرگونه قارچ خود رو در طبیعت
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • داستان «غذا‌های پلاستیکی» در شبکه مستند
  • قیمت دوربین مدار بسته بیسیم با برد بالا ؟ + انواع آن